Welke maat voor een beginner van 82kg

Door: JA1974 Reacties: 13 Hits: 5341
JA1974 16 July / 2016 / 23:08

hey,

 

wie kan mij helpen. Ik ga beginnen met kitesurfen maar vweet nog niet welke maat kite ik nodig heb? (Ik ben aan t zoeken op marktplaats) 

alle info is welkom

 

jaf

Magic_Ed 17 July / 2016 / 09:38

Heb je al les gehad? Zo nee, neem eerst les en overleg daarna met je leraar. Hij/zij kan je uitstekend voorlichten. Ga niet zelf wat kopen en probeer zeker niet jezelf kitesurfen te leren. Ten eerste is het gevaarlijk, voor jou en voor de omstanders, maar het is ook veel leuker als je weet wat je doet.

Kitescholen zijn er in overvloed, als je laat weten waar je kite kunnen er hier een paar genoemd worden. Je kan natuurlijk hier ook gewoon op de link [Kitescholen] in het menu drukken.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

JA1974 17 July / 2016 / 18:58

Ja, ik ga zeker lessen nemen (level 1 en 2) maar ben ook al aan t kijken voor een eigen set. Zeker nu de vakantie periode eraan komt. Zou mooi zijn als ik dan volop kan trainen! 

 

Tnx

 

Magic_Ed 18 July / 2016 / 08:43

Heel goed. Ik zou nog even wachten kopen tot na de lessen, maar als je toch koopt: alles wat recent is (laatste 4 jaar), geen c-kite (SLE) en 9 of 10 m2. Verder is het niet onverstandig om een ervaren kiter mee te nemen om de prijs/kwaliteit verhouding van de kite te laten beoordelen.

Misschien nog wel belangrijker is een goede trapeze. Ook hiervoor geldt: wacht even tot de lessen met kopen. En altijd aandoen en ergens aan gaan hangen (touw, regenpijp of ballustrade) zodat je kan testen hoe de trapeze zit. Lichte drukpunten bij passen zullen voor vervelende momenten zorgen op het water, wees dus kritisch!

w w w . v e r s u s s h o p . n l

et1961 18 July / 2016 / 09:59

Met 82 kg zou ik voor een 11 of 12 meter allround kite gaan. 2e hands is geen probleem, zolang de kite niet ouder is dan 2012, dan weet je dat je een modern safety systeem hebt.

Met een 11 of 12 meter kan je lekker oefenen in niet al te harde wind (14-20 knp). Je kunt in een later stadium altijd nog besluiten om een kleinere kite te kopen, om ook bij meer wind het water op te kunnen.

Als je nu te klein koopt (9-10 m) dan zal je zeer waarschijnlijk komende zomermaanden aan de kant staan omdat je kite te klein is... In de zomermaanden heb je namelijk vaak dagen met 15 knp wind en dan heb je juist een kitemaat van 11-12 meter nodig!

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Coringa 18 July / 2016 / 11:08

Ik ben het volledig met MagicEd eens {#emotions_dlg.thumbsup.gif}. Neem aub eerst lessen en laat je daar informeren. Dan heb je al les kites gevlogen en begin je vaak daarmee. Na een tijdje varen weet je meestal gauw welke type kite je wilt gaan vliegen en welke maat je nodig hebt. 

Al bij het zien van de titel "welke maat voor beginners" krijg ik kromme tenen en denk ik Oh neeee!!  {#emotions_dlg.frusty.gif} {#emotions_dlg.frusty.gif}{#emotions_dlg.frusty.gif}Man man man, ik krijg er hoofdpijn van.{#emotions_dlg.schater.gif}

Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

Magic_Ed 18 July / 2016 / 15:15

Maar toch goed dat de topicstarter het vraagt! Vooral blijven vragen, bedenk maar dat de soms wat korzelige reacties komen door (veel) slechte ervaringen, helaas.

En die slechte ervaringen zorgen weer voor allerlei problemen bij het openhouden van kite spots.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

plaksel 18 July / 2016 / 15:19

Sowieso eerst les nemen. Zat een aantal maanden geleden in exact hetzelfde schuitje. Ik ben ook dit seizoen serieus begonnen en weeg ook rond de 80kg. Ik ben uiteindelijk begonnen met een Slingshot Rally 11m en een boardje van 137, echt een prima setje. Kwam wel een paar keer op mijn spot aan en waaide het opeens boven de 20knopen. Ik ben instaat mijn 11m tot ongeveer 22/23 knopen te houden, daarboven vind ik het niet chill meer.

Een paar dagen geleden een 8m erbij gekocht en nu zou ik van 13kt-35kt kunnen varen. Al verwacht ik niet dat ik snel met 30+ knopen het water op ga. Maar de volgende keer dat het 25 knopen waait zit ik in ieder geval niet meer aan de kant!

Ik heb tijdens mijn lessen gekite met een North Rebel en een F-one bandit en ben uiteindelijk voor een Slingshot Rally gegaan. Als beginner vond ik depower, wind range, relaunch en kwaliteit het belangrijkste. Uiteindelijk kwam ik een super deal tegen op Marktplaats van een Slingshot Rally waar ik erg tevreden mee ben. Als beginner voel je wel wat verschil tussen verschillende kites maar na een uurtje ben je er wel aangewend en heb je geen idee meer wat er nu ook alweer het verschil was. Dingen als dat je kite verder in het wind venster vliegt kan ik als beginner niet echt wakker van liggen. Als ik maar lekker op en neer kan varen, mijn transistions kan oefenen en af en toe een sprongetje kan wagen (al dan niet per ongeluk)

Coringa 19 July / 2016 / 13:45

@Magic_Ed: Uiteraard!!{#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

Gyttja 21 July / 2016 / 13:27

Wat plaksel zegt is helemaal goed. Eerst lessen nemen, dan heb je al een beetje een gevoel bij een kite.
Zonder dat je lessen hebt gehad heb je geen idee, beter even geduld dus.

Als je vervolgens meedoet met een van de testdagen (zijn er veel in de zomer), kun je al wat beter aanvoelen wat bij je past. Als je het vervolgens 2e hands wilt doen, neem dan een ervaren iemand mee, die weet waarop hij moet letten. Maar je kunt ook nieuw naar overjarig, of de minder grote merken kijken. Daar zitten hele goede kites tussen! De laatste jaren zijn er niet echt slechte kites meer gemaakt. Wel specifieke shapes die alleen voor gevorderden zijn, dus let op! (vooral C shape vermijden).
Als ik jou was zou ik voor 11/12 m2 gaan, dat is met je gewicht de meest gebruikte maat.
Ik weeg exact hetzelfde, en vaar 40% van de tijd met mijn 12m2 terwijl ik nog een 6, 9  en 17m2 kite heb

 

Hieronder de gegevens van mijn 'hanglos' statistieken om een idee te krijgen:

 
F-One Bandit VII (2014) 12m2: 14
 
F-One Bandit VII (2014) 9m2: 4
 
F-One Bandit VII (2014) 6m2: 4
 
Ocean-Rodeo Flite (2016) 17m2: 8
Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

ricardo.lageweg 30 November / 2017 / 16:32

82 Kg is een 10 of 11 indd prima, gewoon aanschaffen met een 135 of 137 boardje.

~~~ CheapKite.Shop ~~~ Voor Informatie & Shoppen ~~~ GRATIS EBOOK OVER ONDERHOUD

repete 30 November / 2017 / 18:57

15 Flysurfer, 12, 9, 6 LEI

ben ook 82 kg

repete had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Best Kahoona V5 Plus (2013)

TomvdL 01 December / 2017 / 21:55

Even offtopic; @ricardo.lageweg dat cheapkite.shop is toch zeker een grap mag ik hopen?

TomvdL had een 4 sterren sessie in La Ballena Alegre Costa Brava met maar liefst 15 - 18 knots op zijn Naish Dash (2017)

BertW 02 December / 2017 / 00:14

De prijzen zijn wel grappig.

Never to old to learn