Slufter - een van de betere plekken om te beginnen?

Door: Seamon Reacties: 108 Hits: 22235
KiteMichiel 21 August / 2016 / 23:28

Wat een topweekendje op slufter! Veel kiters die met -letterlijke- sprongen vooruitgegaan. Jammer dat die sup er niet was, was ideaal geweest om mee te filmen {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Jelle_vw 22 August / 2016 / 08:12

Heeft iedereen lekker kunnen oefenen?

Turn on, Tune in, Drop out

Jelle_vw had een 4 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 18 - 25 knots op zijn Ozone Catalyst (2015)

HuibN 22 August / 2016 / 10:29



Dame werd na een crash zo de open zee in getrokken.
Het aantal kiters in de verboden Vogelzone gaan er wellicht voor zorgen dat de spot gesloten gaat worden.

 

Last edit by: HUIBN
No Wind, No Power!

Ron05 22 August / 2016 / 10:57

Het was weer fantastisch. Kan nu naar rechts en links varen.

Met hoog in de poel is het perfectr, dan kun je rustig oefenen zonder af te drijven. En de poel was mega, geweldig. Stukje van Huib zal waarschijnlijk wel weer over ervaren kiters gaan, die gaan vaak buiten de poel ver op zee oefenen.

Jeroen Schoots 22 August / 2016 / 11:41

Fijn voor je Rono,goed bezig!,als je straks ervaren bent kun je een andere spot gaan zoeken,want deze is dan dicht als het zo daar gaat.

 Ik heb er verschillende kiters zien drijven die hun kite niet meer uit het water kregen en nee dat was niet op de poel.

Een aantal weken geleden,is de spot de Slufter nog behandeld in de gemeente vergadering van Rotterdam,de spot staat onder druk!Er is een onderzoek gaande naar de vogelstand en het effect van kitesurfen hierop,dit onderzoek word in 2018 afgerond,Afgelopen zondag stond er een toezicht houder,te turven hoeveel kiters er in het natuur gebied kwamen,dit word allemaal verwerkt.

Dus in plaats van een beetje te zieken hierzo kun je ook je mede kiters erop attenderen dat ze in de kite zone blijven en te wijzen op de risico's.Want er kan ontzettend veel stroming staan!

Dan blijft de spot open en kunnen we er met z'n allen van genieten

Fijn dat je de poel zo leuk vind,ik mijd hem,want het is te druk ,dus te link.

Tot op het water

 

HuibN 22 August / 2016 / 13:35

Of de dame in kwestie ervaren was of niet weet ik niet. Wel heb ik begrepen dat ze niet ver van de kant af in een noodtempo aan de rechterzijde zo de open zee is ingezogen. Familie had de KNRM + brandweer gewaarschuwd die in grote getalen met sirenes aan kwamen.  

No Wind, No Power!

Ron05 22 August / 2016 / 13:42

Jeroen wat een onzinnige reactie van jou.

Juist ja, de poel is prima om te oefenen zonder dat je als zogenaamde ervaren kiter afdrijft in het natuurgebied omdat je je kite niet meer herstart krijgt. De beginners die hebben geoefend in de poel zijn niet in de problemen gekomen of in het vogelgebied gekomen. Dat is namelijk niet mogelijk vanuit de poel, daardoor is de poel prima voor beginners.

Het is niet mijn taak om jullie ervaren kiters erop te wijzen niet in het vogelgebied te komen. Dat er nu ervaren kiters uitgebreid in het vogelgebied lagen is niet mijn verantwoordelijkheid. Als beginneling ga ik nou eenmaal in de poel oefenen en neem ik niet het risico om buiten die poel te oefenen of de ervaren lieden buiten de poel de weg te wijzen uit het vogelgebied te blijven. Jij kan buiten de poel varen als ervaren zeeman en ik laat de verantwoordelijkheid om ervaren kiters uit het vogelgebied te halen aan jou over.  

 

 

KiteClubFriesland 22 August / 2016 / 13:56

@rono5: verbeter de wereld en begin bij je zelf. Zie je kiters in verboden gebieden kiten, spreek ze er dan op aan. Dat heeft niks te maken met ervaren of onervaren.

http://bit.ly/lid-kcf - sponsored by Sportzeker en Kiteherstel

MADViSiONZ 22 August / 2016 / 14:23

Jullie weten dat wanneer de poel groot genoeg is deze ook een gedeelte in het natuurgebied komt te liggen?
Check de paaltjes! Ook dit telt mee bij het turven! Afgelopen weekend was de poel niet op zijn grootst, maar op een gegeven moment wel groot genoeg om achter de palen te kunnen varen wat dus ook met regelmaat gebeurde! 
Check, zei de toezichthouder!

Ik ben het met Rono eens m.b.t. mekaar zieken en attenderen. We houden niemand tegen, maar negeer dan in ieder geval niet de risico's die hier op de loer liggen. Attendeer/informeer elkaar op de gevaren en de kitezone! Zo hoort het op elke spot te zijn en geldt voor iedereen. Gevorderd of niet, waar je ook vaart, poel of op zee. Als iemand voor het eerst op een spot gaat kite, in dit geval op slufter, en je geeft het advies van "prima kite joh op sluf, niks aan het handje" zonder verdere belangrijke info, dan ben je niet goed bezig. Zo voorkom je wellicht ook dat diegene in het natuurgebied gaat kite en aangesproken moet worden of een boete krijgt.

Verder hoop ik dat dit gezeik een keer ophoud. Plaatst iets leuks of nuttigs of hou gewoon je waffel.
Er komt toch nooit een eind aan dat heen en weer gespuug.

Geniet eens van de sport man!

 

Last edit by: MADVISIONZ

et1961 22 August / 2016 / 14:36

@rono5: verbeter de wereld en begin bij je zelf. Zie je kiters in verboden gebieden kiten, spreek ze er dan op aan. Dat heeft niks te maken met ervaren of onervaren.

Zou ik niet doen, voordat je het weet wordt je wakker in het ziekenhuis.... Mensen worden niet graag aangesproken op de fouten die ze maken, zeker niet door vreemden. En daarnaast is de hele kite scene niet zo relaxed als de surf en windsurf scene van 10-20 jaar geleden!

@Jeroen, zoals ik al eerder schreef, ervaren kiters dienen beginners de ruimte te geven. Een ervaren kiter heeft niks te zoeken in het poeltje als het daar te druk is!

En verder, als je met (schuin) aanlandige wind, door de stroming, zo de zee in getrokken kunt worden, is het misschien verstandig om deze spot te sluiten!

Last edit by: ET1961

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

kees69 22 August / 2016 / 15:17

Dit weekend voor eerst op beginnersspot Slufter geweest (geintje).  Vind het geweldige spot en wat me opviel

was de KNRM die het hele weekend aanwezig was.

Bij het lopen naar de zee, stond ook iemand van beheer die me netjes attent maakte niet voorbij de boeien te kiten.

Dat er dan toch klunsen het gebied in varen, tja, heb ik ook geen enkele moeite met de hoge boetes die ze uit schrijven.

Wat de veelbesproken poel betreft.....heeft wel wat weg van het "hoekje" op de lagune in Cumbuco waar de pro's hun kunstjes tonen. Nu heb ik zulke "cracks" dit weekend niet gezien, maar begrijp dat dit heerlijk poeltje is om hun kunsten te oefenen.  De combi beginners en de trucendozen is idd niet ideaal op zo een kleine oppervlakte, al zijn de meeste kites die ik heb zien crashen toch echt van de zelfbenoemde pro's in het poeltje geweest......alleen daarom alleen al aan te bevelen snel over te steken en naar zee waar je alle ruimte hebt.

Wat betreft het orginele topic (dus niet het elkaar afzeiken)....beginners...ga naar Oostvoorne, 100X beter om te oefenen. Laag water, haast geen stroming en lekker vlak water.

 

KiteClubFriesland 22 August / 2016 / 15:19

Dat hangt er van af hoe je elkaar aanspreekt. Dat kan op een vriendelijke manier. Afgelopen weekend op Mirns meerdere malen mensen aangesproken op het kiten buiten de zones. Gewoon op een vriendelijk manier en helemaal geen agressieve reacties gehad.

http://bit.ly/lid-kcf - sponsored by Sportzeker en Kiteherstel

et1961 22 August / 2016 / 15:25

Gaat ook zo gezegd 9 van de 10 keer goed, totdat je een keertje de verkeerde treft....

Ik heb m'n lesje wel geleerd, teveel korte lontjes hier in Nederland. Gelukkig zijn er niet zoveel Marrokanen die kiten, dat scheelt dan weer ;)

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Jeroen Schoots 22 August / 2016 / 16:52

Ik heb nooit geen rare reactie"s gehad op het aan spreken,vaak is het ontwetendheid en zijn mensen blij als je ze attendeert erop.

FransD 22 August / 2016 / 18:02

@ET1961 Wat is dat voor domme praat! Verstandig om deze spot te sluiten. 

Hmm....

FransD had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2012)

Materazzi 22 August / 2016 / 18:29

@ Jeroen Schoots,  Ik heb nooit geen rare reactie''s gehad........

 

Dus je hebt altijd rare reacties?

#alleskutenter

 

Raise the party

Materazzi had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 18 - 21 knots op zijn SlingShot RPM (2013)

Jeroen Schoots 22 August / 2016 / 18:45

Materazzi {#emotions_dlg.schater.gif}

 

Marc_87 22 August / 2016 / 22:25

Tijd voor kevlar lijnen als ik dit topic zo zie! Dat maakt het leven een stuk fijner.

 

Wat heb ik toch een gruwelijke pesthekel van die vieze naïeve mensen hier op het forum! Moet er bijna van kotsen!

Powered by Flysurfer

Marcokites 23 August / 2016 / 00:02

Nou moe hoor, met al die ervaren kiters buiten de poel op slufter dat er niemand een dame in nood gaat redden. {#emotions_dlg.bonk.gif}Zelf had ik helaas niet door omdat ik lekker in de poel aan het oefenen was op mijn waterstart!

Marcokites had een 3 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 23 - 29 knots op zijn F-One Bandit VI (2013)

Ron05 23 August / 2016 / 11:27

@Kitesurfclubfriesland, jij schreef: "verbeter de wereld en begin bij je zelf. Zie je kiters in verboden gebieden kiten, spreek ze er dan op aan. Dat heeft niks te maken met ervaren of onervaren."

Als onervaren kiter en uber beginneling blijf ik heerlijk in de veilige poel oefenen. Ik ga mezelf niet op het open water begeven om achter een paar ervaren kiters aan te varen en te roepen dat ze daar niet mogen varen. Veiligheid voor alles. Ik blijf dan ook veilig in de poel en laat het aanspreken toch echt over aan de ervaren kiters. {#emotions_dlg.yes_new.gif}

HuibN 23 August / 2016 / 12:18

Ik heb het krantenartikel uit het AD regio R'dam geplaatst om te laten zien dat de stroming op de Slufter heel verradelijk en sterk kan zijn. De wind was bijna aanlandig en het was net hoogwater geweest. De dame in kwestie is tegen de wind in, aan de rechterkant, de open zee in gezogen. Op dat moment was bijna iedereen in een volle poel aan het varen. 


Last edit by: HUIBN
No Wind, No Power!

Ron05 23 August / 2016 / 18:26

Even om het bericht van huibN in het juiste perspectief te plaatsen. Op de Zandmotor worden er dagelijks mensen uit de stroming gered. Hetzelfde geldt voor Castricum en Bergen aan Zee. Het is dus niet zo dat dit alleen uniek is bij de Slufter en afschrikwekkend moet zijn. Als beginner moet je meer rekening houden met de condities, gewoon altijd met meerdere gaan en veilig in de poel oefenen. (Zo kan je elkaar altijd helpen). Het kleine poeltje van de Slufter blijft dan ideaal om te oefenen. (Afgezien dat het afgelopen dagen extreem hoog was is de poel van de Slufter doorgaans geheel afgesloten vanaf het open water).

 

steff89 23 August / 2016 / 20:05

Na alle aanbevelingen en waarschuwingen in dit topic dacht ik zelf maar eens te gaan kijken: Dit weekend voor het eerst op Oostvoorne en Maasvlakte strand slufter geweest! Heerlijk weekend van gemaakt, campertje mee, superwind!

Voor beginners vond ik de Slufter toch veruit de beste, hele mooie poel, vlak water en en ook buiten de poel heel veel meer ruimte dan op Oostvoorne! Van stroming heb ik niks gemerkt!

Djee 23 August / 2016 / 21:06

Hetzelfde geldt voor Castricum en Bergen aan Zee.

{#emotions_dlg.bonk.gif} ik neem aan dat je het over zwemmers hebt? 

 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Marcokites 03 September / 2016 / 09:14

Morgen weer lekker oefenen op Slufter, wie gaan er nog meer?

Marcokites had een 3 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 23 - 29 knots op zijn F-One Bandit VI (2013)