Kitespullen, waar te beginnen?

Door: thomdb Reacties: 15 Hits: 6738
thomdb 29 March / 2017 / 11:20

Hallo,

Ik ben een beginner in de sport en hagelnieuw hier op dit forum.
Daarom maar gelijk mijn volgende dilemma/levensverhaal:

Ik heb in Kaapstad ({#emotions_dlg.worshippy.gif}) leren kitesurfen en kan nu zelfstandig opstarten, kiten en upwind komen.
Nu ben ik (helaas) weer terug in Nederland maar wil ik hier graag het kiten doorpakken.
Ondertussen ben ik hevig op zoek naar een complete kite set maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan.

Ten eerste, ik ben student dus heb het over het algemeen niet al te breed, wel budget voor een kiteset uiteraard.
Ten tweede, ik heb geen enkel idee wat nou goede kites en spullen zijn.

Ik zoek dus een complete set (beginnend met 1 kite denk ik), zo om en nabij de ?1000? euro. Mijn doel voor nu is om meer uren op het water te maken, waarbij ik in de toekomst wil leren springen e.d.

Heeft iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken of kan iemand iets aanraden?

Graag hoor ik jullie ervaren meningen!

Met vriendelijke groet en hopelijk tot snel op het water!

Thom 

surfbastiaan 29 March / 2017 / 12:01

ik heb mn eerste spullen gekocht bij telstar surf in harderwijk, het handigst is gewoon eens gaan kijken bij een surfstore, daar kunnen  ze je advies geven. ik zou inderdaad voor een set gaan, alles bij elkaar vaak tussen 900 en 1500 euro. ik zou wel naar een kite kijken met double ripstop doek, dat is een stuk steviger en scheurt minder snel, aangzien je je kite nog wel eens kan crashen en dan heb je daar veel aan. den meeste kites hebben dat tegenwoordig wel maar je moet er toch ff naar kijken. ook zijn de eigenschappen van het board erg belangrijk, maar daar kunnen ze je in de surfshop beter over vertellen dan ik

Last edit by: SURFBASTIAAN

Caspian 29 March / 2017 / 13:05

ThomDB,

Dat is een heel moeilijke en misschien wel te open vraag om op te antwoorden. Er is heel veel materiaal op de markt voor alle soorten stijlen en wat jij leuk vindt, vind ik misschien niet leuk. Het ideale is om enkele kites te proberen op testdagen of van medekiters. Al is dat misschien gezien je 'niveau' een beetje riskant (en politiek niet correct, als je geen nieuwe kite gaat kopen), maar zo leer je wel wat verschillen kennen tussen de merken en types...

Wat ik zou doen als beginner, is op zoek gaan naar een allround kite. Zo heb je een kite die in niets uitblinkt maar waarmee je wel kunt leren springen, spelen op de golfjes ,... . En zo kun je heel veel progressie maken en op termijn jouw eigen stijl en voorkeur ontwikkelen. Bijna elke merk heeft een allround kite dus er is heel veel keuze...

Op tweedehandse websites en winkels vind je heel veel materiaal, maar vaak zijn deze ook nog relatief prijzig. Ik zou je zeker ook aanraden om eens te kijken bij enkele shops, zowel online als fysiek, voor 'overjaars' materiaal. Tegenwoordig doen sommige winkels zotte acties op kites van 2015(2016/2014), en deze zijn kwalitatief zeker goed! Met een tweedehandse kite moet je wat geluk hebben want er is vaak minder garantie op... en je weet nooit wat de vorige eigenaar ermee heeft uitgestoken. Maar alles hangt af van de deal die je vindt.

Een board zou ik dan weer wel tweedehands durven kopen. Maar ook nieuw vind je acties om zo onder je 1000€ (totaal) te blijven. Ga niet te veel mee in het carbon en of andere technologiPen verhaal. Dit is nog niet van toepassing. Ook hier weer niet te specifiek gaan in stijl. Freeride boardjes zijn voor beginners altijd fijn en bieden na een tijd nog genoeg uitdaging.

Veel succes met je zoektocht en als je enkele websites ofzo wil weten, laat maar weten, dan stuur ik ze wel door.

Greetz

Lars_023 29 March / 2017 / 14:40

De meeste mensen starten met het aanschaffen van de kites waarmee ze les hebben gehad. Dat zou een startpunt kunnen zijn voor je. Daarnaast kun je hier kijken http://www.kitefinder.com/en/kites maar dan moet je al wel een bepaalde kennis hebben over materiaal etc.

Ga op een windere dag naar het strand. Kitesurfers vinden het leuk om te lullen over touwtjes en vliegers waarbij zij hun eigen materiaal altijd aanraden uiteraard.

Bedenk ook even of je op zee of op binnenwater gaat varen etc. Dit heeft allemaal te maken met wat je uiteindelijk wil kopen. Gewicht, lengte, locatie hebben grote invloed op je uiteindelijke materiaal. Je wilt uiteraard zoveel mogelijk vaaruren hebben tegen laagst mogelijke kosten.

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Tarifa met maar liefst 20 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

idefixe 29 March / 2017 / 17:54

Ga gewoon eens kijken bij een kiteschool in de buurt waar je het water op wilt gaan. Spreek mensen aan de kant aan. ( meeste kiters vinden het leuk om advies te geven {#emotions_dlg.yes_new.gif} ) Starten met een "allround vlieger waar overigens een hele goede 2e handsmarkt  in is.

Slingshot , Gibbon

thomdb 30 March / 2017 / 09:30

Dank voor alle reacties!

Nog een vraagje m.b.t. merken, wat is top en wat niet? 

Panharing 30 March / 2017 / 09:37

I say Cabrinha...{#emotions_dlg.pompom.gif}

Sanka 30 March / 2017 / 11:02

Nou ik heb het met een betaalbare Best geleerd. En dat ging best ! 

https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)

surfbastiaan 30 March / 2017 / 15:29

iedereen raad natuurlijk zn eigen gear aan. mijn geval... f-one natuurlijk

 

mees 30 March / 2017 / 17:07

North Neo - North Evo

in combinatie met allround board dat niet te stijf is

Caspian 30 March / 2017 / 18:12

Ikzelf vaar de Best TS, een merk en type dat ook al jaar en dag zijn naam heeft gemaakt EN waar je verschillende goede deals op kunt doen.

Maar zoals eerder gezegd, elke rider zal zijn 'merk' aanraden... Vandaar dat testen vaak een goede optie is...

Cabrinha switchblade, North Dice/Evo, Best TS, Gaastra Spark, F One Bandit, Slingshot RPM, Airush Lithium, Naish Pivot... 

De lijst is echt lang, en ik vergeet er wellicht nog wel enkele. Hierboven zijn vooral de zogenaamde 'A merken'. Maar tegenwoordig zijn er ook verschillende andere spelers op de markt zoals zian kites en andere. En deze zijn vaak ook iets goedkoper. Maar geloof me vrij het 'de beste kite' zijn, dat is een vrij eindeloze discussie en enorm persoonlijk....

Persoonlijk ga ik altijd voor een 'A-merk' omdat, als ik in het buitenland ben, de herstellingsdienst er wel raad mee weet. Met kleinere merken zijn 'onderdelen' soms moeilijker te vinden....En dan nog ben je soms genaaid!

geloof 30 March / 2017 / 20:29

Er zijn veel merken op de markt met diverse jaargangen. Als je gaat zoeken op het web, vind je informatie welke kites en barren op welk onderdeel duidelijk vaker dan gemiddeld kapot gaan of bovengemiddelde slijtage vertonen. Er is geen correlatie tussen die modellen die vaker kapot gaan met het zijn van een A-merk of niet. Je budget is realistisch. Sommigen willen voor de helft van jouw budget probleemloos het water op. De kans dat dat kan voor €500 is een stuk kleiner dan de kans dat dat kan voor €1.000. 

Wat is je gewicht? Hoe lang wordt jouw seizoen hoogstwaarschijnlijk? Op welke spot ga je varen? Hoe sportief ben je? Op de internetfora zijn resellers en particulieren actief die jou wellicht een aanbod willen doen en dat werkt beter als je iets meer informatie over jezelf geeft.

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

Panharing 30 March / 2017 / 22:02

Hola THOMDB.

Nog even toelichting waarom ik voor Cabrinha heb gekozen. Ik had de mazzel dat Kater.nl een jaar geleden nog complete kitesets tegen redelijke prijzen aanbood. Ik heb toen een Switchblade 10m 2014 met Overdrive 1X Recoil bar en een Best board voor 1100 pleuros kunnen aanschaffen. Compleet nieuw...{#emotions_dlg.bonk.gif} 

En het heeft mij geen windeieren gelegd. Een A-merk met potentie en kwaliteit. En dat op mijn 52 ste...{#emotions_dlg.bye.gif} Dus de moraal van het verhaal is...speur goed het web af en ga op je gevoel af.

 

Succes met zoeken amigo {#emotions_dlg.coool.gif}

thomdb 31 March / 2017 / 11:29

Nogmaals dank voor alle reacties! 
Ik ben iedere dag het web aan het afspeuren naar de juiste deal. 

Ter info:
Mijn gewicht: 80-85 kg
Seizoen zal voornamelijk vanaf de lente tot de herfst zijn.
Spots: Waarschijnlijk noordwijk/scheveningen, die kant uit.
Ik ben sportief en pak over het algemeen dingen snel en soepel op.

 

et1961 31 March / 2017 / 12:37

Hi, er zijn veel goede merken, en zo heeft iedereen zijn favoriet. Mijn favorieten zijn Cabrinha Switchblades en Crazyfly Sculps kites. Mooie en vooral goede all-round kites, die eigenlijk op alle onderdelen wel goed tot redelijk scoren.

Voor jou is het vooral interessant om te weten wat voor maat en type kite/board je het beste kunt kopen.

Mijn advies is om een all-round kite te kiezen in de maat 11 of 12 m, daar zal je -al je slechts 1 kite hebt-, het meeste aan hebben. Wat je board betreft, neem een board met een breedte van 41-43, lengte 135-138 cm. Kies voor een board met een medium flex en niet teveel rocker. Een zgn. freeride board of een freeride/freestyle board is een prima keuze. Mocht je later besluiten om voor het hardcore freestyle werk te gaan, dan kan je altijd nog een stijf freestyle board met veel rocker kopen. Goede boards, die voor beginner en ook gevorderde kiters prima zijn, zijn; F-One Traxx, North X-Ride, CrazyFly Raptor, CrazyFly Green Shox.

Suc6 met het maken van de keuze!

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Icarus1984 01 April / 2017 / 12:24

laat ik dan ook maar een duit in het zakje doen....

 

volgens mij zijn er geen echt slechte kites meer, kijk naar een allround kite en je zit goed.

 

kijk ook eens op kitefinder.com

At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)