KiteBoard kwijtgeraakt, graag advies

Door: nicolas.mertens Reacties: 12 Hits: 3258
nicolas.mertens 10 May / 2017 / 12:34

Hi all,

Afgelopen weekend wezen varen aan de Belgische kust met NNO 6 bft. Stevige golven dicht bij het strand en redelijk grote deining dieper in zee. Ik ben nog niet zo heel ervaren dus dat was al een redelijke uitdaging. Nu wat ik voorhad, is dat ik over een redelijk grote golf heen ging, en door iets te ver naar voor te leunen, ik viel en mijn board verloor. Normaal gezien kan ik altijd wel body draggen naar mijn bordje maar dat lukte nu echt niet. 

Zie onderstaand plaatje:

Alvast excusens voor het slechte plaatje ;-) maar het is wel duidelijk denk ik. De zee was aan het afgaan (eb), terwijl de wind stevig NNO blaast. Mijn bord lag redelijk opwind van mezelf en doordat er zoveel golven waren, icm met de stroming en mijn kite, ging ik richting kust, terwijl mijn bord verder weg van de kust dreef... Ik kwam er maar niet bij! 

Wat ik uiteindelijk gedaan heb, naar de kust ge-body dragged, mijn kite snel neergelegd en terug in het water gelopen. Tevergeefs heb ik dan mijn bordje gezocht en de mede-surfers gewaarschuwd. Deze konden het bord zo snel niet vinden, en er was ook nergens een bootje te zien. Lastige situatie :-) ...

Uiteindelijk, na erg lang zoeken, zag ik het bord ver in zee drijven en kon ik er naartoe zwemmen. Dus eind goed al goed.

Wat ik mezelf afvraag:

- Is er iets wat ik had kunnen doen om toch met kite mijn bord te bemachtigen?

- is het mogelijk, dat het bord verder de zee in drijft (dat het nooit aanspoelt dus)? Met zulke wind, side onshore maar stevige stroming die afgaat (stevig eb laat ons zeggen :-))? Of zal die altijd met die wind wel terugkomen (maw ik had gewoon wat langer moeten body draggen)?

Alvast erg bedankt voor jullie advies / hulp.

Gr,

Kitemen 10 May / 2017 / 12:42

Best tricky om met een afgaande stroming de zee in te zwemmen om je board te halen...bestaat een kans dat je niet meer terug gezwommen komt door vermoeidheid of harde stroming.

et1961 10 May / 2017 / 14:36

Aan je schets te zien, lag je boardje niet eens upwind van je. Als je gewoon (halve wind, naar links) gebodydragt had dan had je simpel terug bij je board kunnen komen. Ook jij hebt namelijk stroming mee in de richting van je board.

Zelf gaan zwemmen is niet zo handig/veilig. Had een medekiter gevraagd om je boardje op te pikken!

Tip; mocht je, je board verliezen, dan is het zorg om direct te gaan bodydraggen (zo veel mogelijk up-wind). Dit om je boardje niet uit het oog te verliezen en er dicht bij in de buurt te blijven. Mocht je kite gecrasht zijn, dan zo snel mogelijk proberen te relaunchen, boardje in de gaten houden en zodra je kite gerelauncht is weer direct upwind gaan bodydraggen. Probeer bij het bodydraggen, je lichaam zo gestrekt mogelijk te houden (daarbij 1 arm gestrekt in het water), bij voorkeur op je zij. kite op ongeveer 45 graden (dus niet te hoog en ook niet te laag) en bij voorkeur niet vol gepowered, daar een gedepowerde kite makkelijk hoger in het windvenster kan vliegen (dus beter upwind).

 

Last edit by: ET1961

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

bce 14 May / 2017 / 11:11

Hoi 

Die dag zat de onderstroming richting kust maar door het afgaand tij ging je board meer in zee. Er zat heel veel stroming en het was erg moeilijk om upwind te bodydraggen. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom het zo moeilijk was terug bij je board te geraken. Heb het zelf ook gemerkt die dag. Werd richting kust getrokken maar board bleef upwind.

Het kan idd helpen om je kite wat te depoweren op dat moment om zo wat hoger aan de wind te kunnen bodydraggen.

Topcondities vorige week maar zeker niet de meest eenvoudige omstandigheden.  

Gyttja 14 May / 2017 / 12:12

Tijd voor een Ocean Rodeo Gojoe! (Of zwembandje) om je handle. Makkelijk zichtbaar, waait met de wind mee.

Ziet er debiel uit, maar wel minder bodydraggen en zeer kleine kans je board te verliezen.

Last edit by: GYTTJA
Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

Sanka 14 May / 2017 / 19:34

Aaah wel een vet goede tip GYTTJA denk dat ik ook zon stom zwembandje erop doe, het is vet vervelend als je niet weet welke kan je moet op bodydraggen omdat je heel je plank niet meer ziet. 

https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)

KiteShallow 15 May / 2017 / 14:03

Yep, erg handig

nicolas.mertens 17 May / 2017 / 08:56

Hi guys,

Erg bedankt voor jullie reacties, ik kitesurf nu ongeveer 1 jaar, heb net mijn gele lycra gehaald (waardoor je alleen mag varen) dus mijn niveau is nog niet "expert" te noemen... 

@ET1961, thanks voor de gedetaileerde uitleg, dit heb ik ook zo geleerd tijdens mijn cursus ;-) als je goed kijkt zie je wel dat de circel waar "ik" in staat zich positioneert onder de vierkant met "board" tov de wind, de streep die vertrekt uit de cirkel is de kite die aan de hoek van het venster staat. Bord ligt dus upwind. Zelf zwemmen ga ik dus idd niet meer doen, voor hetzelfde geld geraak je uitgeput en kom je niet meer terug, dat is me het bord ook niet waard. Wel schreef ik in mijn initiele post dat ik de medesurfers gevraagd had het bord mee te zoeken (zie: ...en de mede-surfers gewaarschuwd), natuurlijk is het niet evident met zulke golven, en zijn niet alle kitesurfers ervaren genoeg om een bord te zoeken en op te pikken.

@BCE bedankt voor je reactie. Het bied me wel ietwat troost om te zien dat je schrijft dat het idd goede omstandigheden waren, maar zeker voor een beginneling zoals mezelf, een erg uitdagende klus was. Was jij toen ook aan het surfen in Belgie?  Klopt ook wat je schrijft overigens, bord dreef af terwijl ik richting kust ging, depoweren heb ik niet geprobeerd, wellicht een goede tip om volgende keer rekening mee te houden!

@GYTTJA Thanks man, ga ik bestellen. Ziet er debiel uit, nja zit misschien waarheid in, maar weet je hoe debiel het is om op strand te staan en iedereen als een gek aan te spreken omdat je je board, waar je hard voor gewerkt hebt, af ziet drijven? :-) Trouwens ik neem mezelf altijd voor om over niemand te oordelen, ieders heeft zijn niveau. Zelfs de meest ervaren hebben ooit hetzelfde traject gevolgd :-)

@KITESHALLOW good busy :-)

Gyttja 17 May / 2017 / 10:22

Op het plaatje lijkt het toch dat je tenopzichte van de wind op dezelfde lijn als je board ligt.
Ik heb het natuurlijk niet in het echt gezien, maar het ziet eruit alsof je max een paar rakjes upwind had moeten maken om erbij te komen. Misschien eens een uurtje aan de kant flink oefenen met upwind bodydraggen zodat je gemakkelijk hoogte kan lopen zonder board? (kan ik veel mensen aanraden, want ik zie te vaak mensen die niet goed kunnen upwind draggen). Maar misschien ligt het gewoon aan het plaatje, en kun je prima upwind komen.

Zelf kite ik al jaren en kan ik eigenlijk altijd wel mijn board vrij snel terugvinden.
Ik heb het zelf wel 1x meegemaakt dat ik er niet meer bijkwam, maar toen had ik gewoon veel te lang gekite en was ik uitgeput. Dit was op maasvlakte met golven van 2,5m+ volgens de reports.
Dat is best een linke situatie, want energie om te zwemmen had ik ook niet meer gehad als mijn kite of lijnen waren stuk gegaan. Gelukkig kon ik bodydraggend naar de kant.
Uitputting moet je ook echt goed in de gaten houden, iets wat ik soms nog steeds moeilijk vind in te schatten (door adrenaline?). Ik merk het soms alleen aan domme foutjes maken, of tricks niet meer goed landen, terwijl ik dan niet echt voel dat ik moe ben.

De Gojoe is een top oplossing als je ten alle tijden snel bij je board wilt komen, ook voor gevordere kiters trouwens. Gewoon als je geen zin hebt om lang in het water te liggen, want het board waait ook downwind dankzij de Gojoe. Erg fijn in de winter, of hoge golven.
Ik vind het er wat suf uitzien, maar echt wel een handig ding hoor. Alleen niet als je boardoffs wil doen ;).

[Sluikreclame]Je kunt ze voor een mooie prijs bestellen bij Barry van Stormchaser.nl [/sluikreclame].

Last edit by: GYTTJA
Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

Djee 17 May / 2017 / 12:10

"Ik merk het soms alleen aan domme foutjes maken, of tricks niet meer goed landen"

 

Dat hou ik ook als indicator aan {#emotions_dlg.thumbsup.gif}, blijkbaar is het dan mooi geweest

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

KiteShallow 17 May / 2017 / 13:27

Ja, als je niet meteen lukt, lang zitten rommelen, om je kite te relaunchen, is het ook een indicator om te stoppen voordat je uitgeput raakt.

Cruiser79 06 June / 2017 / 16:54

Ik heb van het weekend ook paar keer mijn board verloren, aan het begin van de dag met een beetje goede wind kon ik er steeds makkelijk bij komen (2 raks of zo). Maar met wat minder wind was het bijna geen doen en ben ik maar naar de kant gegaan om een stuk upwind te lopen en opnieuw het water in gegaan om er naartoe te draggen. Zolang je weet waar je board drijft is het niet zo'n probleem, het lastigst vind ik het als je door de golven heel je board niet meer kan zien!

Dobbelsteen 06 June / 2017 / 17:27

Als je weet waar je board is en die niet te snel van locatie verandert, kan je ook langere rakken proberen (anders loop je het risico je board niet meer terug te vinden). Ik ben ook al eens m'n board kwijt geraakt in zo'n situatie dat het enorm moeilijk is om bij je board te raken omdat het board ook upwind gaat door de stroming.
Maar dankzij langere rakken upwind te bodydraggen ben ik er uiteindelijk toch geraakt.

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)