Damesboard smaller dan voor mannen?

Door: Cruiser79 Reacties: 20 Hits: 1799
Cruiser79 06 June / 2017 / 17:00

Zijn boards voor dames smaller dan voor mannen omdat ze (vaak) ook kleinere voeten hebben? Kan me voorstellen dat ze op een breed board te kleine voeten hebben om goed aan te kunnen kanten. Ik ben voor mijn vriendin op zoek naar een boardje zodat ze kan gaan oefenen, alleen zit nog een beetje over de afmetingen te twijfelen. Ze is ongeveer 1.65 en weegt 60-65 kg. Zou een 1.32 bij 38 board wat zijn?

et1961 06 June / 2017 / 17:59

De breedte afstemmen op je gewicht, niet op je voetmaat. Vaak kan je de pads/bindingen ook iets verder naar de heelside van het board zetten, om iets meer druk op de heelside te kunnen zetten. Nadeel is dan dat je toeside wat minder druk kunt zetten ;)

De 132x38 is prima voor iemand van 60-65 kg en een lengte van 1.65 m.

 

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

lk100 06 June / 2017 / 20:04

Hier ook niet zo groot 1.66m, 60kg en kleine voeten 37. Ben onlangs van 135*39 (Gonzales), naar 129*37 (Jamie, antieke versie) gegaan. Vind het een stuk lekkerder varen, heb het idee dat ik minder krampachtig hoef te staan nu, maar zou ook kunnen omdat het een ander boardje/pads is, ben geen pro. 

Grootste probleem dat ik heb is dat alle pads die ik tot nu toe gepast heb simpelweg te groot zijn. Dus ik zou daar ook even aandacht aan besteden als je een boardje op het oog hebt.

Sanka 06 June / 2017 / 23:09

Board size is prima! Ook fijn voor op zee.. Ja die straps zijn ook belangrijk ik heb de ntt van north , schijnen beter te zijn voor je knieën dan de goedkopere variant vario, in s/m te verkrijgen en super smal af te stellen. {#emotions_dlg.pompom.gif} 

https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)

KiteShallow 07 June / 2017 / 01:29

Welk nivo is ze? Als ze beginner is dan zou ik niet smaller dan 40 cm nemen. Kan ze snel haar meters maken. Aanbevolen Crazyfly Raptor Ltd 132 x 41. Later kan ze naar smaller toe. Dat kanten doe je vnl. met met je gewicht naar achter leunen. Ik weeg 56 kg. lengte 1.59 m. schoenmaat 37.

Cruiser79 07 June / 2017 / 07:41

Ze is echt nog beginner, heeft lessen afgerond maar nu begint het echte oefenen pas! Dacht eigenlijk dat >40  te breed zou zijn, maar dat zou wel moeten kunnen dan als ik het zo hoor. Voorlopig zal ze toch niet met meer dan 20 knopen gaan varen schat ik, dus neigt meer naar licht weer board. Iemand toevallig iets in de aanbieding? {#emotions_dlg.puh2.gif}

KiteShallow 07 June / 2017 / 11:12

Ik had die fout gemaakt.....aangesmeerd door de winkel.....om met een smalle board te beginnen. Het lukte maar niet niet om meters te maken en ook upwind te varen. Totdat een leraar andere boardjes liet proberen. Ook de shape van het board is belangrijk. 

Sanka 07 June / 2017 / 12:45

Heb het op 130*36 geleerd en moet zeggen dat ik nooit die grote deuren fijn heb gevonden. Heb nu 132*38 met onwijs veel flex. Wat varen ook fijn maakt. Dus het ligt er net aan wat ze wilt. Of gelijk een knap board of eerst een deur. 

https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)

KiteShallow 07 June / 2017 / 15:17

@sanka: jij schreef "132*38 met onwijs veel flex", welke merk & type is die?

Jij hebt wel extreme maten, lengte 170, gewicht 52 kg......dat is gauw een board voor je een deur ;-)

Ik heb een echte deur (links), bijna mijn lichaamsformaat. Heerlijk met planeren.

 

 

Nature 07 June / 2017 / 16:25

Brede tips lopen beter hoogte dan smalle tips dus dat balletje gaat niet op :)  het is geheel afhankelijk van de vaarstyle, locatie en skill van de ridester / rider.
Belangrijker is dat het boardje niet te lang is daarmee neemt de wendbaarheid af naarmate er minder gewicht gebruikt kan worden (vooral bij hardere wind) 

Uiteraard spelen ook andere factoren mee zoals de outline van een boardje en welk type rocker een boardje heeft.

60-65 KG zou ik een 130x40 of 133x41 boardje nemen.  De kleine kan je wat langer houden de bredere doet het ook prima bij lightwind.  Een voordeel van niet zo zwaar zijn is natuurlijk eerder knnen kiten.

 

 

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Sanka 07 June / 2017 / 17:32

Kiteshallow ik heb de north soleil , ik vaar ook op de Noordzee het meeste. Ik zal bv jou eerste grote board niet aansschaffen omdat deze te weinig vrijheid zal geven om plezier te hebben. Maar voor rakjes op binnenwateren zal het wel lekker gaan. ;)

https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)

KiteShallow 07 June / 2017 / 18:28

@sanka: alle drie boarden gebruik ik met veel plezier in Dominicaanse Republiek - Kite beach en in Ned. binnenwateren. De eerste kan ik heel hoog upwind varen. In de Noordzee, lukt niet zo door de branding varen.

Cruiser79 07 June / 2017 / 18:42

Heb nou een 132 bij 40 boardje op het oog voor haar, niet te lang en om te oefenen toch wel wat oppervlak om op het water te komen denk ik.

Sanka 07 June / 2017 / 23:25

@Kiteshallow ja ik zie je keuze ! Volgens mij gaat die deur echt hard !!! 

Cruiser ik denk dat dat een aardig allround boardje zal zijn voor het eerste jaar.

https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)

KiteShallow 08 June / 2017 / 00:06

@Sanka: de deur/cruiser voor licht weer, minder dan 15 knopen

geloof 09 June / 2017 / 07:33

@cruizer79 maat alleen zegt te weinig. Een freestyleboard met weinig rocker (kromming) en flex geeft minder plezier dan een freeride-board voor een beginner.

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

et1961 09 June / 2017 / 07:56

@Geloof, correct! Ze kan ook het beste een niet te stijf freerideboard kiezen met niet te veel rocker en een rechte outline, in een lengte van ca. 132 en een breedte van 38-40 cm. (41 cm breed board, voor beginner zou ook nog kunnen). Dat is een prima maat voor een dame van 60-65 kg en een lengte van 1.66 m.

Goede boardjes -die ik kan aanbevelen- zijn; F-One Trax, North X-Ride, CrazyFly Shox of Crazyfly Raptor, Fluid X.

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Cruiser79 09 June / 2017 / 12:35

Ze heeft nou een misfit, kijken of ze er op kan komen! Ik heb zelf ook een Misfit en had het op een gegeven moment wel aardig onder de knie. Van anderen die wel eens met mijn board varen hoor ik ook dat het wel een lekker plankje is. Zelf merk ik het verschil niet echt, voor mij zijn het meer de omstandigheden die bepalen hoe het gaat {#emotions_dlg.puh2.gif} Voor de echte freestyler is het wellicht niks, maar ik vermaak me er prima mee!

Sanka 09 June / 2017 / 13:00

Vast Wel... Genoeg oefenen en gaan!!

https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)

Dobbelsteen 09 June / 2017 / 19:33

Maakt het eigenlijk zo veel uit? Ik zelf heb een 128cm boardje voor mijn 75kg en ik vaar er super op. Ik heb ook al boards van 'normalere' formaten getest, maar ik hou wel van het kleine formaat, veel wendbaarder.

Bij snowboarden heb ik ook liever een wat kleiner boardje. Al is het wellicht minder vergelijkbaar in dit geval :)

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)

Sanka 09 June / 2017 / 20:36

Ja gaat om drijf oppervlakte , en hoe minder rocker hoe meer contact . @dobbelsteen dan ben jij iig in je kite altijd flink gepowered ! 

https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)