Welk merk wetsuite (of juist niet) ?

Door: PhilipvH Reacties: 8 Hits: 1619
PhilipvH 22 July / 2017 / 10:19

Na 20 jaar zeilen heb ik mn laatste scheepje verkocht en wil ik gaan kite surfen.
Een comfortabel zittend pak lijkt me een goed begin als uitruisting en dan wat lessen.

Geheel onbekend met deze sport en uitruisting vroeg ik me af wat de betere merken zijn mbt wetsuites.
Wellicht is het verschil tussen de merken nihil, misschien ook niet.

De winkel zal altijd (een beetje) zn eigen merken promoten.

Zijn er merken die kwalitatief en qua comfort er naar boven (en beneden) uitspringen?

Bijvoorbaat dank voor de reacties.

Leuke website trouwens!

Philip

Lars_023 22 July / 2017 / 10:38

Beetje flauw antwoord maar het is nogal persoonlijk. Elk merk heeft zijn eigen pasvorm dus probeer verschillende merken aan vanwege je lichaamsbouw.

Waar je op kunt letten is:

dikte van het pak, wanneer en waar wil je varen. Meeste 5/3-5/4 pakken kun je vaak het hele jaar mee door in Nederland afhankelijk van de seals. Hoe sluit het pak aan bij nek, armen en benen.

Wil je tussen het varen door je pak uit doen dan is backzip makkelijker dan frontzip.

Sommige merken zijn erg goed in isolerende pakken die toch soepel zijn maar die zitten ook in de hogere prijsklasses.

Als je net begint zou ik een goedkoop pak kopen, Decathlon is dan een goede optie. Wanneer je les hebt gehad en zelf een beetje prutst lig je veel in het water dus dan is een dikker pak fijner dan een dun pak.  Op een gegeven moment weet je wel of je serieus wil gaan varen en of je een all season pak wil hebben en dan kun je een pak kopen wat daarbij past.

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Tarifa met maar liefst 20 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Magic_Ed 23 July / 2017 / 09:58

Als je geen ervaring hebt met neopreen: ga naar (kite/wind) surfshops en ga passen. Bepaal van te voren je budget en schaf een goed zittende 5/3 aan. Merk doet er niet toe.

Ga niet naar de Decathlon. Niet dat de spullen slecht zijn (sommige wel, sommige niet), maar als het je eerste keer is, is het niet onverstandig om advies te krijgen over maatvoering. Een goed sluitend pak is veel belangrijker dan de kwaliteit van het pak!

Prijs: alle shops hebben pakken in de prijsklasse die de Decathlon biedt. Soms zijn de pakken dan overjarig, maar dat is geen probleem.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

Lars_023 23 July / 2017 / 14:48

...zei de surfshop.

No offence Ed maar het prijsniveau irt kwaliteit heb ik niet gezien bij de shops de afgelopen jaren.

Eens dat je niet voor het advies naar de Decathlon gaat. 

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Tarifa met maar liefst 20 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Magic_Ed 23 July / 2017 / 15:58

Ik ben nog nooit een surfshop geweest. Ik heb wel banden met Versusshop, maar met de expliciete afspraak dat er geen beperkingen zijn in mijn reviews en commentaren wat betreft kitespullen (en de rest natuurlijk al helemaal niet). Daarnaast ben ik groot voorstander om commodoties online te bestellen. Maar als je niet geheel bekend bent met een product, dan kan het handig zijn om advies te krijgen van beter geïnformeerden.

Over de prijs van Decathlon: 

een 5/4 = 218.99, een 4/3 168.99 (er is dus geen 5/3)

Alternatieven van bijvoorbeeld de noordpier surfshop:

5/3 steamer 154.95 of

5/3 Rip Curl steamer 249.50 of 

4/3 Rip Curl steamer 219.95

en dan zijn er vaak bij Versusshop.nl, vandenbergsurf.nl of telstarsurf.nl (en zo zijn er nog een aantal surfshops) ook andere mooie pakken te vinden voor een leuke prijs. Vaak pakken die beter zijn dan de Decathlons, maar uiteindelijk is de pasvorm het belangrijkst.

Dus voor de prijs hoef je niet per sé naar de Decathlon, genoeg andere keuzes!

w w w . v e r s u s s h o p . n l

Djee 23 July / 2017 / 20:22

Plus het feit dat je in een surfwinkel veel meer merken kan passen en dus ook meer kans hebt op een goede pasvorm. 

Last edit by: DJEE
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

BertW 24 July / 2017 / 21:49

De 100 serie kost bij de Decathlon 89,95. 4:3  Heb er zelf eentje gekocht, past mij prima en houdt me ook prima warm. Gezien de lage prijs val je je er niet direct een buil aan en wordt er intensiever gekite, dan komt er vanzelf wel een beter pak.

Never to old to learn

MichaB 24 July / 2017 / 23:50

Koop iets goeds en doe er lang mee.

dr511 26 July / 2017 / 07:11

Als je gaat lessen ga je nog veel over strand of over de bodem schuren. Als je dan een pakkie van €400.- aan hebt dan kan dat wat pijnlijk zijn. Als je gaat lessen heeft de school ook een pakkie voor je. Vaak ook alle maten dus kun je meteen passen

Ziki Ondergoed, schultenbrau