Hoger springen, wat doe ik fout?!?

Door: Vliegbanaan Reacties: 11 Hits: 4154
Vliegbanaan 11 September / 2017 / 08:38

Hallo medekiters,

 

Ik ben nu al een tijdje bezig om hoger te komen met springen, alleen merk ik dat ik vast blijft hangen op een bepaald punt. Ik spring nu volgens de Woo 6-8M maar ik zou dit graag 10-12M willen maken alleen komt het er maar niet van.

 

De theorie die ik weet is kite op 9-10 of 2-3 uur en dan aggresief terug sturen, tegelijkertijd je bord upwind drukken voor een goede lift-off. Dit allen doe ik ook naar mijn weten goed alleen blijf ik dus hangen op dezelfde hoogtes.

 

Is er iemand die nog een goede tip weet die ik kan toepassen?

Fear causes hesitaiton, and hesitation will cause your worst fears to come true

Djee 11 September / 2017 / 08:42

Vandaag met een 12m gaan varen dan lukt die 10m vast wel {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Djee 11 September / 2017 / 08:44

Iets serieuzer: Sneller varen, golf gebruiken als schans. Maar als je al 8m hoog springt doe je het al goed. Wat voor kite vaar je? 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Vliegbanaan 11 September / 2017 / 08:49

Mijn 10 meter is een core riot xr3 uit 2015

9 meter is een cabrinha vector uit 2016.

 

Ik denk dat ik vandaag met de 9M ga knallen op Mirns.  ik weet alleen niet of de grote van de kite helpt aangezien ik waarschijnlijk beter kan springen met een goed gepowerde 9meter dan met een gedepowerde 12meter, wat is jou mening hierover? :P

 

PS: 8 meter is inderdaad wel redelijk, alleen wil ik graag de grens verleggen haha:)

Last edit by: VLIEGBANAAN
Fear causes hesitaiton, and hesitation will cause your worst fears to come true

MarioH 12 September / 2017 / 08:02

Grotere kite pakken is wel een hele goede tip.

Als je genoeg kracht en techniek hebt om erg overpowered te varen, dan kom je hoger met een grotere kite.

Pak eens die 10m met meer wind dan je normaal zou doen en je gaat die 10 m wel halen (je springt nu al hoger dan 95% van de kiters)

Ik snap dat je niet gelijk een ander board gaat kopen, maar het board maakt ook een wereld van verschil. Een snel board met veel grip zorgt ook voor extra meters.

MarioH

Vliegbanaan 12 September / 2017 / 08:37

Nou gisteren was ik op mirns met een 9 meter Cabrinha Vector en mn brunotti Youri pro 132-42 en ik heb helaas NET niet de 10 meter gehaald, ik eindigde op 9.7.....

 

Wind was helaas erg vlagerig, het ene moment naar mischien 18 knopen en vervolgens knalde hij er in met 35-40 knopen, leuk om te springen alleen als je er geen rekening mee houd toch een schrikmomentje hahaha..;p

 

Maar nu merkte ik op dat ik wel omhoog kom, maar ook een erg groot stuk downwind word geblazen, komt dit door juist de harde wind of omdat ik niet goed pop?

Fear causes hesitaiton, and hesitation will cause your worst fears to come true

ThIeMeN 12 September / 2017 / 08:49

Als je tussen 9-10 of 2-3 begint met het insturen van de kite begin je eigenlijk te laag. Je wilt eerst snelheid opbouwen dit kan met je kite laag, vervolgens wil je de kite rustig naar 11 of 1 sturen en van daar agressief langs 12 naar de andere kant.

Wat er namelijk gebeurt als je te laag begint met het insturen van je kite is dat deze meer voor je langs zal sturen dan boven je langs. De kite komt dan dus meer door de powerzone en zal je vooruit trekken in plaats van omhoog, je krijgt dan meer het effect wat je ook krijgt bij een kiteloop. 

Je moet het eigenlijk zo zien waar de vlieger staat daar trekt die je ook naar toe. Dus als je de kite van 10 hard instuurt zal die nooit langs 12 uur gaan en dus minder lift omhoog creeëren tenzij je rustig stuurt maar dan trekt de kite weer niet hard.

ThIeMeN had een 0 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 6 - 8 knots op zijn Gaastra Max (2010)

Magic_Ed 12 September / 2017 / 10:31

Naast kitestuur: rail, rail , rail! En omdat gevoel van je rail gebruiken goed onder de knie te krijgen: raily's oefenen! Uitgehaakt, vlieger laag en gebruik die rail om goed hoog te komen met een mooi gestrekt lichaam. Als je de raily eenmaal goed onder de knie hebt en je kite sturen beter is (zie Thiemen), dan zal je merken dat je beter afzet en daarmee hoger komt.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

Kitemen 13 September / 2017 / 08:25

@Thiemen/MAGIC_ED goede tips voor het hoger springen, top! Ook lukt het nu om een kiteloop te trekken op mijn weg naar beneden. Iemand tips om de loop eerder te doen zodat je meer kracht krijgt en dan een tweede erachteraan te doen? Ik spring voornamelijk naar rechts en land dan ook weer naar rechts, betekend dit dat ik twee keer dezelfde kant op moet loopen?

Last edit by: KITEMEN

Magic_Ed 13 September / 2017 / 09:27

Nu vaar ik al heel lang geen twintip meer en een erg dappere looper ben ik ook nooit geweest, maar volgens mij zit het zo (en anders Thiemen of vandaag even kijken op Zandvoort / live stream): een echte power loop zet je in als je nog aan het stijgen bent (dus voor de apex, het hoogste punt). Hoe langzamer je stuurt, hoe meer de kite in het windvenster terecht komt en hoe groter de trekkracht (maar probeer eerst maar eens een lekker laf loopje met een hoge vlieger, daarna langzaam opbouwen).

De tweede loop is er om je landing te stabiliseren en te verzachten (kan je dus ook doen zonder de eerste, bijvoorbeeld bij een hoge sprong). Die zet je dus vlak voor de landing in en meestal is dat in tegengestelde richting t.o.v. van de eerste loop (deze dus forward, de eerste backward).

Allerbelangrijkste regel: je stopt nooit met loopen! Eenmaal ingezet MOET je door blijven sturen, anders val je echt heel ongelukkig.

 

w w w . v e r s u s s h o p . n l

MarioH 14 September / 2017 / 08:26

Kiteloop kan je het best oefenen op een dag dat de wind gaat toenemen. Pak een kleine kite en ga eerst redelijk gepowered loops draaien. Kite op 1 uur, niet te hard insturen, maar wel heel hard poppen, zodra je los bent, kite hard doortrekken met de bar aangetrokken. Zodra de kite rond is, direct depoweren, dan klimt ie sneller en weer aantrekken voor de landing.

Als dit lekker gaat, steeds meer wind opzoeken en net VOOR je hoogste punt de kite loopen.

 

Echt een tip: oefen de loops met redelijke power, maar begin niet overpowered, want timing moet je leren!

MarioH

Kitemen 14 September / 2017 / 10:55

Thanks mannen...vanochtend een prachtige sessie gehad en begin m nu onder de knie te krijgen al komen de eerste klappen lekker binnen in je knieen :) desalniettemin een heerlijk gevoel als je hem wel land.