Ervaring met North NEO 6m

Door: KiteRobin Reacties: 2 Hits: 1840
KiteRobin 13 September / 2017 / 18:30

Heeft iemand ervaring met de North Neo 6m?
Bij welke wind is deze goed te gebruiken? Ik twijfel nog tussen de aanschaf van een 6 of een 7.

Ik kite nu een jaar en wil graag een kleinere maat kite erbij. Boven de 26 knts is nu echt te veel power (heb een north mono 9m).

thx voor tips!

KiteRobin had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 18 - 28 knots op zijn North Mono (2016)

Magic_Ed 13 September / 2017 / 18:34

De 6 is te gebruiken vanaf 16 knopen tot en met 45 knopen.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

mees 13 September / 2017 / 18:50

Ik heb een 6m2 en een 7m2 Neo

Het hangt van de wind af (vlagerig of niet) welke er echt beter is. Als je heel steady wind hebt, dan kun je die 6m al goed varen van een knoop of 19-20. Uiteraard hangt dit wel af van je niveau qua techniek. Als je goed in staat bent om alles uit een kite te halen, dan kun je kleiner gaan varen. Daarnaast speelt je eigen gewicht ook een belangrijke rol.

Ik heb 2 maten, omdat mijn zoon ook kite. Hij weegt 75 kg en ik 82 kg. Met deze maten kunnen wij beiden goed varen in hardere wind. Mijn zoon heeft de 6m afgelopen winter in Kaapstad gevaren met 45 knopen. Toen gingen andere mensen met een 7m van het water af, omdat het te hard waaide. Een kwestie van techniek dus.

Een mono is een andere kite dan een Neo en niet te vergelijken. Zeker niet als het wat harder gaat waaien in de kleinere maten. Daar heb je qua vergelijking dus niets aan.

Hoe kleiner je kite, hoe sneller hij door het windvenster vliegt, hoe meer power. Nu hebben ze dit met de Neo wel goed opgelost en zijn beide kites qua maat qua sturen en de rest van de eigenschappen goed vergelijkbaar. Als het boven de 30 knopen wordt, vind ik de 6m prettiger. Daar onder vind ik de 7m prettiger. Qua beheersbaarheid zou ik dus zeggen: pak een maatje kleiner. Je hebt immers overlap met je 9m.