Stuurlijnen te los??

Door: Maurice13 Reacties: 8 Hits: 2827
Maurice13 07 December / 2017 / 14:11

Hi,

Als beginnend kiter ben ik druk bezig om mn waterstarts te perfectioneren, ik heb echter het gevoel dat mn stuurlijnen te los zitten. Ik heb ook al andere pigtail knoopjes geprobeerd, maar heel veel maakt dat naar mijn gevoel niet uit.

M'n kite 'valt' als het ware de powerzone in, in plaats van dat ik de kite er goed in kan sturen, dit maakt het erg lastig om de kite te blijven sturen.

Mn kite: Best Kahoona plus V6 2014 (10.5m)
M'n bar: Best RP bar v5 (2015) (52cm)

Heeft iemand tips?

pimpoldi 07 December / 2017 / 15:00

Valt de kite achteruit omlaag? Als je je kite op 12 uur boven je hebt, en je trekt je bar aan. Valt de kite dan achteruit omlaag? Dan zijn je stuurlijnen namelijk te kort. Dit heet Backstallen. De lucht stroom kan dan niet meer goed om het profiel van je kite omdat de hoek t.o.v. de wind (Angle of attack) te groot is. 

 

Als je je bar aan trekt en je zien dat er alsnog geen spanning op je stuurlijnen komt te staan, dan staan inderdaad je stuurlijnen te los. Heb je je depowersysteem (boven of onder je bar) al bekeken? Wat zie je daar? 

,,, born with a hangloose,,,

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

Sanka 08 December / 2017 / 10:26

Gebruik je de kite ook niet volledig gedepowered ? Dan kan je kite ook gaan backstallen en vooral de oudere kites reageren dan niet helemaal lekker. 

https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)

et1961 12 December / 2017 / 21:27

@Sanka, juist bij een gedepowerde kite, verwacht je GEEN backstall. Backstall onstaat als de AOT te groot wordt, zoals @Pimpoldi al aangegeven heeft!

En zijn kites zijn uit het jaar 2014 en 2015, zoals hij in zijn post heeft aangegeven, dus zeker GEEN oudere kites!

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Robbert014 14 December / 2017 / 17:12

Probeer je bar eens te trimmen. Op youtube staan wel een aantal filmpjes over het trimmen van je bar. Zoals je het beschrijft lijkt het er idd op dat je stuurlijnen wat lang zijn. Bij North kan je deze bv makkelijk inkorten. Weet niet precies hoe dat met Best werkt.

idefixe 16 December / 2017 / 09:32

En als je je stuurlijnen niet kunt/wilt inkorten dan kun je natuurlijk ook je powerlijnen langer maken {#emotions_dlg.yummie.gif} .

Slingshot , Gibbon

Maurice13 02 January / 2018 / 10:54

@Pimpoldi, als de kite op 12 uur staat en ik power hem dan blijft de kite op 12 uur, maar ik voel nauwelijks extra power.

 

@Robberto014, ik zal eens kijken op youtube, het al geprobeerd om de floaters omhoog te schuiven, maar ik moet daar nog even verder induiken.

@all, is het normaal dat als je nieuw materiaal koopt (van hetzelfde merk) de stuurlijnen dan te lang of te kort zijn? of hebben jullie hier ook weleens mee te maken gehad?

Bedankt voor jullie reacties!

KiteShallow 02 January / 2018 / 20:23

ik heb een keer gehad een gloed nieuw Slingshot bar waar de stuurlijnen ongelijk zijn. De verkoper zei ik ben de eerste

Gyttja 03 January / 2018 / 20:54

Ik denk dat je niet goed uitlegt wat er nu precies gebeurd. Stuurlijnen te lang kan hij op 12 uur (of met weinig wind ook meer opzij) naar voren kantelen en naar beneden vallen. Vaak pakt hij dan ineens weer wind op of soms valt hij dan op de grond/water.

Bij te korte stuurlijnen kan het zo zijn dat je kite achteruit vliegt zeg maar op het moment dat je de bar volledig intrekt.

Of als je de kite instuurt en weer naar boven dat hij dan niet echt lekker naar boven wilt vliegen. dat is sowieso een beginnersfout. ls je kite naar boven vliegt kun je beter je bar wat van je afduwen, dan gaat hij sneller. Voelt in het begin heel onnatuurlijk.

Dat op 12 uur het aantrekken van je bar er niet veel power genereert is normaal.

Met hardere wind merk je dit allemaal minder erg, dan als je tegen de lowend van je kite aanzit. Iets meer power in je kite door hardere wind maakt het makkelijker in het begin. Teveel power natuurlijk weer niet.

trimmen doe je door je chickenloop ergens aan vast te zetten. Deurkklink van je voordeur ofzo. En dan je lijnen (Uitgerold) zonder depower erop aan de kant waar normaal je kite zit strak trekken en dan kijken of ze gelijk zijn. Zo niet moet je ze gelijk maken door het verstellen van de knoppjes. Afhankelijk van de bar, maar bijvoorbeeld stuurlijnen onder de floaters.

Last edit by: GYTTJA
Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)