Nou daar gaan we..

Door: manfred76 Reacties: 10 Hits: 4305
manfred76 22 January / 2018 / 20:17

Beste Kiters,

Er staan wellicht meer dezelfde vragen als die ik stel, maar ik stel hem toch ook maar.. Kleine introductie, man  (42)die jaren gewindsurft heeft is nu toch ook over.. Ik ben vorig jaar begonnen met kiten en 5 lessen gehad bij Blow op Kijkduin. Vond het wel lekker gaan, langere rakken gevaren en zelfs bochtjes kwamen om de hoek kijken. Helaas eindigde het seizoen(ja je kan ook doorgaan in de kou, maar ben "nog" een comfortabele kneus..

Heb vorig jaar een board gekocht en ook een kite,(best waroo 2012) maar na 1 keer varen op strand horst een scheur in het doek, en kite voelde wat stoffig aan(veel gebruikt??)

Mijn vraag is nu welke Kite aan te schaffen en welke maat.. Ik ben 1,93 lang en 87kg. Wegens budget nog naar gebruikt materiaal aan het kijken..

Ik heb met de catalyst gelest, en vond het een prettige ervaring, maar niet persé noodzakelijk voor mij om daar mee verder tegaan. Ik wil dit jaar serieus op gaan pakken en er dus echt tijd in gaan besteden, maar het wel goed doen dus enig goed advies wordt zeer gewaardeerd!

Alvast dank, gr Manfred

RobbyNitroz 22 January / 2018 / 20:36

Ik zou ieg voor niet al te oude kites gaan. "Stoffig" doek klinkt als inderdaad ouder/versleten doek; crispy moet het zijn. Dus zou zelf voor 2016 of 2017 gaan en niet ouder.

 

Alle merken hebben kites waar je mee kan gaan varen; nog wat vroeg om ze allemaal te gaan testen. Kijk naar de websites van de verschillende merken en ga voor kites waar als omschrijving freeride wordt meegegeven. Freeride kites zijn allround kites en dat lijkt me de beste keus voor je 1ste echte seizoen.

 

Board is al wat ouder maar kan je prima mee doorvaren.

 

Met jouw gewicht zou ik als eerste kite iets rond de 12 meter nemen. Dan als tweede kite een 9 meter.

 

Niet echt een kite advies dus maar ieg een begin... 

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

RobbyNitroz 22 January / 2018 / 20:37

Vandaag nog een topic gestart met veel overlappende vragen

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

manfred76 22 January / 2018 / 21:04

Hoi Robby,

Ja had het gelezen, maar de gewichten van deze dame zijn iets anders dan die van mij.{#emotions_dlg.coool.gif}

Ja ik was al bang dat het "stoffige" geen goed teken was.. Toen ook via MP gekocht en op laten sturen.. kan je dus beter niet doen, of in mijn geval gerichtere vragen stellen. Bar met Safety was toch ook wat anders/ denk verouderd..

Een 12 zat ik zelf ok aan te denken, zijn er nog merken of echt bij de Cabrinha/ozone/Bandit etc?

Vwb board heb ik een best Armada 138x42.. Is dat een beetje de bedoeling om te beginnen?

 

grtz

ESComputers 25 January / 2018 / 16:29

Dit kitemerk beweert dat ze kites naar je op zouden willen sturen om te testen, volgens mij is het het kleine broertje van core soort budgetmerk. Het is wel nog een beetje vroeg in het jaar om kites echt al goed te kunnen testen bij dit weer! https://www.spleene-kiteboarding.com/wp/test-spleene-kites-and-kiteboards/# Een 9 en 12 is niet echt duur

https://www.spleene-kiteboarding.com/store/de/22-sale-

Anders kun je beter alle shops in NL checken wat ze daar voor aanbiedingen hebben 2e hands, want als er wat met je kite is het waarschijnlijk wel makkelijker om hier terug naar een winkel te gaan enzo.

 

Hier hebben ze bijvoorbeeld wat 2ehands in de aanbieding (2e hands moet altijd aanbieding zijn natuurlijk maar goed) https://www.versusshop.nl/catalog/product/view/id/5783/category/864 Nieuw Nederlands kitemerk!

Ohja ik heb zelf nooit gekite op Strand Horst maar als ik de verhalen zo lees is dit nou ook niet echt een spot om bv kites te gaan testen. Maar misschien heb je dat zelf ook al ervaren als je 5 lessen hebt gehad op Kijkduin ? http://hanglos.nl/spot/153273/reviews

Last edit by: ESCOMPUTERS

ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)

Caspian 28 January / 2018 / 17:08

New is always better!

Tweedehands materiaal, ik snap het wel... Maar toch... Er zijn talrijke aanbiendingen op het internet (surfpirates e.d.) en in shops waar je relatief goedkoop materiaal kunt kopen plus de garantie. Dat doet voor mij echt veel. Mijn materiaal moet in orde zijn. En je weet nooit wat er met gebruikt materiaal al allemaal is gebeurd. Vandaar dat ik altijd voor nieuw materiaal opteer.

Merken als Best (don't shoot me now) en Gaastra (check eurofun.nl) hebben in lokale shops echt goede deals. Voor 400/600€ heb je al een nieuwe kite. Anders tweedehands bij je lokale verdeler... Dan heb je toch nog iets van garantie. 

In het begin zou ik altijd voor een Allround kite (Bandit/Roca/Switchblade/Spark/Dice...) gaan. Daar kun je echt snel mee uit te voeten. En naar mate je beter wordt, kun je specifiekere kites gaan kopen. Maar dan weet je al wat je 'prettig' vindt...

Ik zou ook niet verder terug gaan dan 2015... (zowel nieuw als tweedehands)

Een board is een ander verhaal. Ik vaar nog af en toe op mijn 997 Blast van 2009 (137/40)! Dus dat kan langer meegaan...

En zoals er al gezegd is, ga voor een 9 of 12m als eerste kite. Hangt een beetje af wanneer je zou gaan kiten. Ik ben in 2009 gestart met een 11m (1m95/85kg) en dan is de rest gevolgd. Ik vond het iets gemakkelijker om mee te leren kiten, door de extra lift en een iets tragere reactie maar achteraf is 8/9m mijn favoriete maat geworden.

Veel succes ermee 

Last edit by: CASPIAN

Sanka 29 January / 2018 / 09:47

Ik zal aan het begin nooit voor een nieuw duur ding gaan. Zodra je beetje heen en weer met een tweedehands goedkoop ding kan varen en weet wat je wilt zal ik pas iets dergelijks aanschaffen als een nieuwe kite. Die gericht is op je wensen. Want er zit veel verschil tussen een allround, freestyle of een wave kite. Ohja en dan heb je ook nog de lekkerhooggaan kites. Zoveel keuze. 

Last edit by: SANKA
https://www.instagram.com/fountainfish/

Sanka had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Airush ONE (2011)

ESComputers 01 February / 2018 / 19:34

Hier nog wat praktische info en tips voor kiezen van een kite.

http://www.kitesurfschool.be/nl/praktische-info/tips/welke-kite-kies-ik/

Last edit by: ESCOMPUTERS

ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)

manfred76 03 February / 2018 / 19:33

Excuus voor de late reactie, weekje snowboarden blijft toch ook wel leuk{#emotions_dlg.coool.gif}

Dank voor de reacties, ik wil idd ook niet ouder gaan dan 2015 of nieuw bij lokale shops. Ik kreeg de aanbieding

voor een naish park uit 2012 met bar voor €300, maar ik ben bang dat ik dan wer een kat in de zak koop en sla dus maar over. Ik zal bij spleene eens kijken(dank escomputers) en versus, en ook bij de winkels zoals eurofun. Helaas kom je dan met bar toch al vaak richting de €800/900 uit.

 

Nou ja we gaan kijken, mocht iemand nog iets hebben in de verkoop, ik hou me aanbevolen..

 

Gr Manfred

paulg 12 February / 2018 / 20:19

helemaal met Sanka eens enmet Caspian oneens: als je gaat voor 2e hands is t veel belangrijker hoe vaak de kite gebruikt is, dan uit welk jaar die komt. Een Park uit 2012 kan prima zijn als iemand de kite een paar keer gebruikt heeft en daarna iets anders is gaan doen en Bandit van 2017 (die is dus op z'n oudst uit de zomer van 2016) kan helemaal versleten zijn als ie een paar maanden in Sal of Cumbuco in de zon gelegen heeft.

Crispy dat zoek je: koop nooit een 2e hands kite zonder de kite in daglicht te beoordelen. De trailing edge (achterrand) is altijd van dikker doek, het eerste stukje dun doek daarna slijt meestal als eerste.

Let vooral goed op je bar: ik zou nooit een veel gebruikte bar kopen: de lijntjes zijn vaak ongelijk van lengte geworden en ze breken eerder (= auw!)

Djee 12 February / 2018 / 21:18

Als je de wave kant op wilt gaan heb ik nog een setje voor weinig {#emotions_dlg.shiny.gif} die ook nog eens (bewijsbaar) weinig gebruikt is.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)