Advies voor goedkoopie beginnerkite

Door: petethedutchman_SA Reacties: 4 Hits: 1498
petethedutchman_SA 11 August / 2018 / 11:16

Ola en bedankt voor het lezen.

Ik wil graag beginnen met kiten, maar heb weinig budget.  Wat is de oudste kite die ik zou moeten kopen?  Hadden ze de safety dingetjes al goed voor elkaar in 2010?  Waar denken jullie dat de cutoff ligt voor oudere kites?

Ik woon tussen NL, Portugal (zuidkust) en Zuidafrika (eastcoast), weeg ongeveer 85-87kg.

Wat denken jullie wat het goedkoopste setje is waar ik mee kan beginnen?

Djee 11 August / 2018 / 11:34

Veiligheid technische is het vanaf 2008, met alle kites/barren wel in orde. De vraag is alleen hoe goed een kite/doek/lijnen na al die tijd (sessies?) nog is? Ook hier geldt dat goedkoop vaak duurkoop is.

En als je de mogelijkheid hebt, neem iemand mee die al langer kite en weet waar hij/zij op moet letten bij een gebruikte kite.

Maar het allerbelangrijkste is dat je eerst les neemt voor dat je, je eigen set gaat samenstellen. Ook je instructeur kan je advies geven over welke kites geschikt voor jou zijn. 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

petethedutchman_SA 11 August / 2018 / 11:47

Ik heb ooit van een vriendinnetje (Hoi Marijke!!) een paar lessen gehad, maar dat was ook al weer 6 of 7 jaar geleden ofzo.

Het hoeft ook allemaal ook niet zo professioneel, ik wil gewoon wat te doen hebben op de oceaan als het onshore is.

Enige tips voor hoe ik de staat van een kite/lijnen/bar kan testen?  Waar moet ik op letten?

Ik ken helaas niemand in NL die kite...

Coringa 14 August / 2018 / 10:20

Het hoeft ook allemaal ook niet zo professioneel, ik wil gewoon wat te doen hebben op de oceaan als het onshore is?

Dude, neem lessen!! Je zal niet de eerste zijn die op de Noordzee oceaan in de problemen komt en geen selfrescue kan or whatever{#emotions_dlg.yes_new.gif}

Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

Pemba 14 August / 2018 / 17:20

Hoewel ik alvast mentaal wat ineen krimp bij wat er nu wel aan schriftelijk geweld over me heen zal komen denk ik dat je afhankelijk van de omstandigheden (side/onshore wind, groot strand, geen rotsen, vlakke zee etc) waarschijnlijk best alleen verder kunt na een paar "lessen" van iemand die redelijk kan kiten (Marijke). Maar ik woon niet in Nederland en heb het niet over nederlandse omstandigheden. Beter SA ws. 6 of 7 jaar geleden is wel wat lang, probeer nog een "les". Kwa materiaal sluit ik me aan bij wat Djee eerder schreef. Bedenk ook dat je waarschijnlijk niet de enige strand/zee gebruiker zult zijn en dat je ook anderen kunt beinvloeden met wat jij doet..