Cabrinha Switchblade: welke bar?

Door: praemdonck Reacties: 5 Hits: 2916
praemdonck 19 October / 2018 / 14:50

Hoi,

Ben een beginnend kiter. Heb mijn eerte materiaal gekocht. Een 2de hands set. In de set zitten 2 Cabrinha Switchblades van 2014 (een 10 en een 14). Maar de bar die erbij is moet wel vervangen worden.

Ik heb het advies gekregen om een "CABRINHA Fixed Quickloop 2018 Bar" te kopen. Maar een "CABRINHA Fixed QL TrimLite 2016 bar" zou ook kunnen. De 2016 bar is wat goedkoper in aankoop dan de 2018 bar.

Maar ik vraag me nu af waar ik beter aan doe. De 2018 bar kopen? Of de 2016 bar kopen?

Omdat ik er eigenlijk niet echt veel van ken, stel ik maar de vraag. {#emotions_dlg.smile.gif}

Vriendelijke groeten,

Pieter

 

Djee 19 October / 2018 / 16:06

Is de bar echt op/stuk of alleen de lijnen? Anders gewoon alleen lijnen vervangen stuk goedkoper.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

praemdonck 19 October / 2018 / 17:03

De bar is ook van 2014. het veiligheids systeem zou blijkbaar veel beter zijn op barren van na 2014. Dat speelt ook wel mee.

De grip van de bar is aan één kant volledig weg.

Ik zou de bar toch wel graag vervangen.

 

Kitemen 19 October / 2018 / 21:01

ja die bar is wel op...dacht eerst ook aan de optie van Djee! Vraag me nu wel af hoe die kites er aan toe zijn?!

praemdonck 20 October / 2018 / 00:06

De kites heb ik laten nakijken en die zijn in goede staat. Die bar is wel zeker het één en het ander overkomen.

Ik heb zelf wat nagelezen op het grote Internet wat betreft die Cabrinha barren. Ik vraag me af of dat recoil systeem iets voor me is. Ik ben niet zo groot (1.64 m). Tijdens mijn lessen (waren wel core kites) had ik soms moeite om die bar vast te nemen wanneer die helemaal in depower positie stond. Mijn armen bleken soms wat aan de korte kant te zijn... :-) En die lessen waren met een zit-trapeze. Ik denk dat met een heup trapeze mijn armen helemaal to kort gaan zijn.

markymarc 20 October / 2018 / 20:21

Ook ik heb trimlite Cabrinhabarren geprobeerd maar ik vaar al jaren lang met Cabrinha barren met Recoil-systeem. Ieder jaar koop ik nieuw. Reden van Recoil is eigenlijk simpel:

1. Bij harde windvlagen kun je met Recoil bar maximaal depoweren door de bar van je af te duwen. Dit verhoogt je veiligheid enorm. Het trimlite systeem heeft deze optie niet.

2. Depoweren met Recoil is makkelijker dan met Trimlite en werkt natuurlijker en preciezer doordat je snel went aan de depower en de powercords die naast elkaar zitten. Dat werkt natuurlijker dan Trimlite is mijn ervaring.

3. Als je kleiner bent/kortere armen hebt, kun je inderdaad makkelijker bij Recoil dan bij Trimlite, al scheelt dat m.i. niet heel veel.

Reden dat ik recoil vaar is vooral veiligheid en snelheid / nauwkeurigheid van poweren en depoweren van de kite. Bovendien ben ik linkshandig en met trimlite vind ik dat niet fijn, omdat trimlite meer op rechtshandig lijkt afgesteld.

Overigens heb ik nog 2 Cabrinha barren met Recoil liggen die beiden in zeer goede staat zijn (2016 en 2018 model). Maar dit is geen reclame-post en prima als je hem bij een ander koopt natuurlijk, maar ik heb alweer 2019 in bezit.

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)