Beginnersvragen.

Door: j-jk Reacties: 7 Hits: 3446
j-jk 26 October / 2018 / 13:14

Hallo allemaal,

Ik ben Jaap-Jochem en kom uit h.i. ambacht.
Afgelopen jaar ben ik voor werk de wereld rond geweest en heb op verschillende plaatsen geprobeert te leren kite'n

Dat is jammergenoeg niet zo spoedig verlopen als ik hoopte door gebrek aan wind en mensen die hun afspraken niet nakwamen, maar uiteindelijk heb ik ook in scheveningen nog een les genomen waardoor ik op het board terecht ben gekomen ipv ernaast.

Nu is dus de tijd aangekomen om spul te kopen.

Echter heb ik nog helemaal niks behalve een shorty wetsuit, daarvan heb ik ondertussen al uitgevonden dat als t zo warm is dat je die aantrekt je eigenlijk al geen wetsuit aantrekt.

Ik zat te kijken om 2 wetsuits te kopen, een 3.2 voor de zomer als het nog net te koud is en een 5.4 voor de koude dagen en hopelijk zelfs de winter.

Nu ben ik normaal van duur kopen en lang mee doen, echter vind je heel veel (relatief goedkoop) spul van het merk ION. ook zie ik met regelmaat mensen in blauwe wetsuits voorbij komen. zijn er mensen die ervaring hebben met de duurzaamheid van dat spul?

Verder was ik van plan om een 9, 11 en 15M 2e hands te kopen vanaf 2012/13 en dan met name kites van North, Naish, Slingshot en Ozone.
Ik heb mindere ervaring gehad met Cabrinha en Best dus die probeer ik te mijden ondanks dat er heel veel van in omloop zijn in NL

Board wilde ik bij de decathlon halen, lees er veel goeds over en met een prijs van 300 euro nieuw kun je er ook niet echt een buil aan vallen.

Wat betreft de trapeze weet ik het echt nog niet, ik heb varianten van mystic en best rond mijn middel gehad, waarbij de mystic vele malen comfortabeler was echter zou ik graag een winkel vinden die veel op voorraad heeft zodat ik het uit kan proberen.

Zover ik weet heb ik hier in de buurt alleen eurofun die een groot aanbod heeft.

 

Kortom wat zijn jullie adviezen, zoals een ieder heb ik geen oneindig budget. maar ik ben mij er volledig van bewust dat deze sport geld kost en zeker in het begin.

Helm en Mesje heb ik trouwens ook al. hooguit nog een keer een impact vest erbij, echter heb ik daarvan nog nooit echt de meerwaarde gemerkt terwijl ik toch al echt goeie klappen heb gemaakt tijdens mijn lessen.

wazzaah 26 October / 2018 / 17:30

ION zijn prima wetsuits, maar een wetuit moet gewoon goed passen, dus op naar een shop en gewoon verschillende merken passen. Er zit wel verschil in pasvorm tussen merken. Net als trapezes.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

j-jk 26 October / 2018 / 18:24

Ja tuurlijk, maar juist omdat je het niet vaak ziet bij verhuurshops was ik nieuwschierig naar het waarom.

 

Wetsuits zijn namelijk nog steeds (jammergenoeg) geen mode artikel wat iedereen wil hebben.
En aangezien de meeste shops niet alle merken en al zeker niet alle types en alle maten in voorraad hebben is een stukje advies van een ander toch altijd waardevol, en misschien is er iets mis met ION.
Dan kan het heerlijk zitten, maar als er binnen no time een naad scheurt dan baal ik natuurlijk dat ik geen algemene ervaringenheb gevraagd.

 

Heb bijvoorbeeld in zuid afrika een aantal Reef wetsuits gehad, geniaal en goedkoop had er eigenlijk daar een moeten kopen. maar hier heb ik ze nog nooit gezien/gevonden.

Kishtsang 26 October / 2018 / 18:47

Hi Jaap-Jochem,

Tof dat je gaat beginnen met kiten en dat je ondanks je tegenslagen met het lessen door bent blijven zetten. 

De dagen dat ik een shorty (long-arm shorty dat wel) in NL aan heb gehad zijn zelden. Een combinatie van een 3/2mm en 5/4(/3)mm zijn voor Nederland perfect. Let wel op dat de ene 5/4 de andere niet, vandaar ook de prijsverschillen. Het verschil zit hem in de afwerking: stikels, getapete en/of gesealde naden, voering, materiaal, flexibiliteit etc. ION heeft een grote range van producten maar is voor het kiten absoluut niet de enige optie. Zelf vaar ik bijvoorbeeld met pakken van het Australische ZION, maar ben ook wel enthousiast geraakt van Srface. Een nieuw Nederlands merk met high-performance wetsuits voor een eerlijke prijs en als ik de review van magicseaweed mag geloven inderdaad erg goed. Met blauwe wetsuits heb ik geen idee wat je bedoeld. Mystic heeft een aantal jaar terug de Majestic in het blauw uitgevoerd. Misschien dat je dat bedoelt. Het belangrijkste advies is om te passen, net zoals bij een trapeze. Er zijn in NL zat kite winkels met een redelijke hoeveelheid trapezes en wetsuits dus een bezoekje kan nooit kwaad. 

Je weet in ieder geval wel voor welke merken je wilt gaan qua kite, maar ik vraag me af of je quiver je goed gaat dekken. Wat is je gewicht? Van een 11 naar 15 kan soms een te kleine stap zijn, waarbij je evt een 17 kan overwegen voor de light wind dagen.

Op Wetestkites staat een review van het decathlon boardje, waarbij het zeker voor het geld goed uit de verf komt.  

Kishtsang had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Best TS (2013)

j-jk 26 October / 2018 / 19:12

Ion heeft een aantal blauwe wetsuits, die ik ook al voorbij heb zien komen. vandaar dat ik ernaar vroeg.

 

Ik ben +- 1,80 en schommel altijd ergens rond de 90Kg.

De keuzes van de kite maten staan zeker niet vast.
echter wel gemaakt door mijn kleine ervaring, 15 was heerlijk om mee te lessen bij weinig wind. alleen met een klein beetje meer wind is de kite ineens significant (bijna oncontroleerbaar) sterker. nog groter en ik ben bang dat ik abrubt uit mijn bindingen getrokken word, doordat een meeuw een scheet laat.

De 9 functioneerd met mijn gewicht bijna als stormkite, ik ben beginner en kan nog niet echt varen dus naarmate ik beter zal worden zal ik ook beter kunnen starten en daarvoor een minder sterke kite nodig hebben, maar nu kom ik hier net mee uit het water met stevige wind.

dus vandaar ook de keus om ook te zoeken naar een tussenmaat. 11 12 a 13 zat ik aan te denken om eerlijk te zijn.

 

Dankje voor je uitleg en toelichting

 

 

 

 

j-jk 06 January / 2019 / 15:52

Om niet zoals de meeste beginnersposts dood te bloeden een kleine update.

 

Ik heb intussen een slingshot rpm 9 en 12 uit 2012 op de kop getikt.
Is een risico aankoop, maar na alles nagelezen te hebben lijken het voor mij geen slechte starterkites te zijn.

Nu maar wachten op wat warmer weer om te testen, en natuurlijk nog tot de rest van de set is aangeschaft.

 

Ook heb ik een impulsaankoop op aliexpress gedaan.

Een 3/2 wetsuit van 50 euro.

Had er weinig van verwacht maar t zit verrasend goed.
hij is wel iets minder flexibel dan zijn duurdere concurenten maar zeker niet belemmerend voor mij.

 

keep you posted

Nature 11 January / 2019 / 11:44


Hey J-JK
Je mag mij ook altijd even een berichtje doen voor gear  van Fluid kiteboarding :) 
Ietsjes duurder nieuw (+- 400 euro complete) dan je decathlon board maar wel een stuk betere performance en van nog een nederlands merk ook ;)  

ik heb nog een of 2 testboardjes staan die wel iets goedkoper weg mogen ( 1 daarvan is letterlijk 2 keer gevaren door een tester maar die had uiteindelijk een probleem met de auto wat voor moest {#emotions_dlg.bonk.gif}.)  

Je kan mij bereiken per mail of facebook:
Gilion Fluidkiteboarding 

Nederland-kite.nl 

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

j-jk 02 April / 2019 / 22:36

Zo ik ben alweer een paar eindjes opgeschoten.

Heb in de tussentijd een manera exo harnas gekocht een 5.4 wetsuit voor de koude dagen en 5mm schoentjes.

Heb vandaag mijn eerste noemenswaardige sessie afgerond.

Ik zit namelijk voor mijn werk in doha, en had gelezen over een paar te gekke spots, nu heb ij alleen op mijn wetsuit na geen gear bij, en ook geen auto wat hier toch wel een must is.

Dus de lokale surfschool gebeld en nog een lesje geboekt (want das goedkoper dan huren).

Nou eindelijk heb ik meer tijd op het bord gestaan dan eronder en eromheen gelegen

De locatie was ook te gek, al wahkra beach.

+-20 knopen stabiele wind lucht 22 graden en t water 23 graden.

Volgend weekeind ga ik zeilen bij medemblik, maar als ik zo zie dat de watertemp rond het ijsselmeer al +-10 graden neem ik misschien wel mijn hele set mee en ga ik ook gelijk een paar uurtjes kiten.