Eerste aanschaf

Door: Bul Reacties: 15 Hits: 4149
Bul 03 March / 2019 / 22:25

Hallo allemaal!

Ik ga dit jaar het kitesurfen oppakken en ben daarom opzoek naar een set.
Ik zag dat deze vraag elke maand wel gesteld wordt maar de antwoorden zijn zo persoonlijk. Daarom stel ik hem zelf ook maar.

Ik heb afgelopen jaar leren kiten op Aruba met een Cabrinha Swtichblade als ik het goed heb, maar de Radar komt me ook bekend voor.
Nou neig ik er naar om daar ook maar bij te blijven aangezien ik dat toch gewend ben en als beginner je het verschil toch niet zo snel zal merken denk ik?
Ik twijfel alleen of ik nou naar een shop zoals Telstar zal gaan om iets nieuws te kopen
of iets 2e hands te gaan kopen. Het ding met 2e hands is alleen dat ik geen idee heb waar ik moet letten. Ik las ergens bijvoorbeeld dat je op slijtage op de lijnen moet letten.
Ik heb alleen geen idee wanneer het normale slijtage is of wanneer ze bijna op zijn. Kortom, ik ben makkelijk te belazeren :)
Een ander argument wat ik tegen kwam is: Koop een 2e hands kite omdat je je eerste kite toch snel zat bent. Daar zit natuurlijk ook wat in!

Nou is mijn vraag dus eigenlijk of jullie weten of er 2e hands veel "rommel" wordt aangeboden? Of is het wel aardig save om zonder kennis een 2e hands kite te kopen?

Een andere vraag is voor welke maat ik het best zou kunnen gaan met de Nederlandse wind? Ik weeg rond de 75kg (1,90m). Op Aruba had ik meestal een 8 of 9 en daar waait het
naar mijn idee altijd wel aardig (vlagerig). Ik wil beginnen met 1 kite, en later misschien een 2e of 3e erbij. Wat zouden jullie adviseren om mee te beginnen?

Alle andere off-topic tips, do's and dont's en advies voor een beginner zijn ook welkom! Ik lees bijvoorbeeld dat er aangeraden wordt om met een buddy te beginnen, maar ik heb alleen maar
saaie mensen in mijn omgeving die niet willen kiten ;) Hoe doen jullie dat bijvoorbeeld?

 

Groet!

Kitemen 04 March / 2019 / 09:09

Shop VS 2e hand --> als je het geld hebt koop lekker nieuw een switchblade zit je de komende 5 jaar prima mee (of je moet zo fanatiek freestyler worden (je kan btw ook 2e hands bij sommige shops kopen heb je wat meer zekerheid)

kitemaat --> 11m of 10m zou perfect zijn later uit te breiden met een kleiner

MichaB 04 March / 2019 / 16:03

Hallo Bul,

Cabrinha Switchblade vaar ik ook en stom toevallig {#emotions_dlg.shiny.gif} heb ik ook nog een 2017 11mtr in prima conditie te koop, eventueel compleet met bijbehorende bar. Zoek maar op marktplaats.

Op de normale kitespots zijn altijd genoeg anderen en het is dan ook de bedoeling dat iedereen elkaar een beetje helpt {#emotions_dlg.pompom.gif}

Succes!

Kitemen 04 March / 2019 / 16:54

MICHAB in hoeverre help je hier de topic starter mee...een blik op MP en je ziet dat er tientallen kites aangeboden worden...de vraag is echter wat is een goede kite om mee te starten en is het verstandig een nieuwe of een 2e handse t kopen...wat jij doet is niets meer dan reclame, onder het mom van elkaar helpen {#emotions_dlg.bonk.gif}

MichaB 04 March / 2019 / 21:52

Reclame? Ik vond het meer een goede tip. Niemand smeert een forumgenoot rommel aan toch? En dat was 1 van zijn vragen.

terug on topic zou ik zeggen

Bul 04 March / 2019 / 22:45

 Ik heb er geen probleem mee dat je je eigen spul probeert te verkopen hoor! Nu had ik tenminsten een begin om vanuit verder te kijken. Na een beetje rondkijken ga ik inderdaad toch maar voor een nieuwe. Omdat ik toch alles (nieuw) moet kopen kan je flinke kortingen krijgen waar de prijzen van 2e hands bijna niet tegenop kunnen. En weten dat het materiaal goed is, is wel zo fijn als je begint. De keuze was sneller gemaakt dan ik dacht! Ik ga dit weekend maar eens op jacht!

Thanks voor de tips!

Last edit by: BUL

MichaB 05 March / 2019 / 09:58

Goed plan {#emotions_dlg.wink.gif} Altijd leuk om op jacht te gaan, veel succes!

wazzaah 05 March / 2019 / 16:20

Rommel staat er over het algemeen ook op marktplaats. Regel is dat kites/barren gemaakt na 2008 als veilig beschouwd kunnen worden. Zou je er dan 1 moeten kopen uit 2008? Beter van niet, kan zijn dat ze na paar keer gebruik op zolder zijn beland maar ga er maar vanuit dat ze goed gebruikt zijn engewoon het geld niet waard zijn.

Een kite van 3 a 4 jaar oud is prima om mee te beginnen, als je 2de hands koopt bij particulier pomp de kite even op, controleer t doek op scheurtjes en voel hoe doek voelt. Loop daarna de lijneneven uit,controleerop rafeltjes en knoopjes. Kijk of t depowerkoord nog in redelijk staat is en controleer metalen delen. Trek ook de floaters even omhoog om de lijnen daar te checken.

Shops hebben meestal ook wel leuke overjarige/demo deals liggen.

 

En waar ga je kiten? Veel op Aruba? of juist meer IJsselmeer -> wat minder krachtige wind of Noordzee -> meer wind.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

flyingtiger 06 March / 2019 / 09:04

Ik ben ongeveer even zwaar/lang en heb vorig jaar spullen gekocht.
Na 4-5 kite vakanties in warme landen werd het vorig jaar dan toch warm genoeg om in NL aan de gang te gaan {#emotions_dlg.coool.gif}

Ik heb besloten om nieuwe kites te kopen van 1 seizoen oud met aanzienlijke korting.
Wel een "B" merk (Gaastra Spark).
Op vakantie eigenlijk alleen maar gevaren met de FONE Bandits maar de Gaastra Sparks vliegen voor mij redelijk vergelijkbaar, goede power en weinig techniek nodig {#emotions_dlg.puh2.gif}  (Ik zit op het niveau van jumps/backrolls)

Als je een beperkt budget hebt zou ik het volgende doen:
Nieuw:
* Bar: erg slijtage gevoellig component tevens wil je een recente safety release hebben
* Harnas: passen, passen en passen tot je er een vindt die lekker zit
* Wetsuit: passen

2e hands:
* Kite: kies altijd het "beginner/instap" model van watever merk je kiest. Over het algemeen is dat model makkelijk te vinden op de website van de fabrikant. Ik zou naar kites van max 4-5 jaar oud kijken.
* Board: kan eigenlijk weinig mis mee gaan. Kies wel het juiste formaat waarschijnlijk +- 140cm


MBT tot grote van de kites:
Afgelopen zomer heb ik vooral met een 14 en soms 12 gevaren bij Mirns (ijsselmeer).
Over het algemeen waait het niet hard als het warm is ;)
In de winter ben ik door gegaan (drysuit gekocht) en merk dat vaak een 12/9 prima is. (Strand Horst/binnen water)
Als ik 1 kite zou kopen zou dat dus de 12 zijn.

Voor een 2e kite:
Als je er over nadenkt om later te gaan foilen zal je eigenlijk geen kite groter dan 12 nodig hebben en ligt als 2e kite de 9 het meest voor de hand. Tevens zal op zee een 9 meer van pas komen omdat je daar meer wind hebt.
Indien je een mooi-weer kiter op binnenwater bent zou ik voor de 14 gaan.


Bul 08 March / 2019 / 21:57

 


Bedankt voor de tips. Ik ga toch maar voor nieuw! Dan weet ik tenminste zeker wat ik heb gekocht en kan ik niemand behalve mezelf de schuld geven ;)
En waar ik ga varen? In het begin vooral veel rond het markermeer en veluwemeer denk ik. Dat lijkt me voor een beginner iets makkelijker. Om een beeld van mijn niveau te geven, ik kan staan,
maar up-wind gaan nog wel een dingetje :) Plus dat het vanuit Utrecht ook net iets makkelijker
te bereiken is. Ik ben ook wel regelmatig op Aruba te vinden, maar voor die 1 of 2 keer per jaar ga ik nu nog niet speciaal een kite kopen. Ik wil vooral eerst zoveel
mogelijk uren maken! En dat zal eerst vooral in Nederland zijn.

@FlyingTiger
Een 9 of 10 zou volgens jouw dus te klein zijn om mee te beginnen? Ik probeer ook een beetje een beeld te krijgen bij welke wind ik de meeste uren zou kunnen maken met
1 kite. Maar als ik te veel dagen zou missen omdat ik een te grote of te kleine kite zou hebben, koop ik er nog wel 1 bij. Dan is dat tenminste opgelost! :D

 

 

flyingtiger 12 March / 2019 / 08:13

Hallo Bul,

Aangezien je toch voor nieuwe kites gaat zou ik je ook zeker later informeren door de winkel.
Telstarsurf zit aan de kitespot op Strand Horst en heeft daar een kiteschool dus die kunnen je vast meer vertellen over de wind statistieken daar. Aangezien ze ook les geven zullen ze wel aardig goed weten welke van de kites het meest gebruikt worden. Je kan daar eventueel ook spullen huren/testen.

Verder: Hoewel deze week anders doet vermoeden verwacht ik dat een 9-10 wel aan de kleine kant is voor binnenwater. Over het algemeen is het wel de maat die wordt aangeraden als eerste kite indien je op Zee gaat kiten.

Ter indicatie: in principe heb je voor een 9m2 kite +- 18 knopen (windkracht 5) nodig bij 75 Kilo.
Meestal is het niet heel lekker weer als het hard waait in NL dus als je een mooi weer kiter bent is dat nog een extra overweging om wellicht een grotere kite te kiezen ;)

Er zijn ook de nodige kitesize calculators online te vinden (bv http://www.riggeek.com/gear-calculator/for-kitesurfers) om je een idee te geven welke maat je bij welke windsnelheid zou kunnen gebruiken.
Naar mate je meer gevorderd bent zal je ook wat makkelijker met een grote kite met meer wind(stoten) overweg kunnen. Kite laag en extreem upwind gaan zorgt ervoor dat je als het ware de kite uit de wind trekt.

Ik woon overigens ook in Utrecht dus als je er klaar voor bent kun je me wel ff pingen.
Wellicht dat we een keertje kunnen afspreken op een spot danwel carpoolen.

 

KiteShallow 12 March / 2019 / 16:22

@ FLYINGTIGER : bedankt voor de kitesize calculators. Alleen zoveel kites kan ik niet kopen. Ik gebruik vaak kortere lijnen om mijn kite 'kleiner' te maken.

flyingtiger 13 March / 2019 / 07:57

@Kiteshallow

Het is maar een indicatie om een idee te geven.
Hoe meer beginner je bent hoe dichter je bij de optimale setup wilt zitten als het even kan om ideale en veilige leer omstandigheden te creeeren.
Daarnaast ga je als beginner hopelijk nog ff het water niet op bij 30+ knopen dus daar hoef je ook niet meteen rekening mee te houden.

Er zijn inderdaad wat manieren om je setup met dezelfde kite meer range te geven.
Langere/korte lijnen, board size, directional boards en om windrange extreem te vergroten: foil boards.

Ik gok dat een pro kiter die ook goed met een foilboard overweg kan waarschijnlijk bijna altijd kan varen met alleen een 9m2 + wisselen van board/lijnen.

Dit terwijl een beginnende kiter met 1 board waarschijnlijk met een 14+12+9+7+5 niet eens dezelfde windrange aankan.

Bul 23 March / 2019 / 15:30

Ondertussen heb alles in huis om te kunnen beginnen. Ik heb een 9m en een 12m gekocht. Nu ik die calculator zie twijfel ik wel of die 2 maten niet iets te dicht op elkaar zitten. Wat denken jullie? Niet dat het iets gaat veranderen aangezien ik ze nu toch al in huis heb :)

Het enige wat me nu nog een beetje tegenhoudt is de temperatuur (ik ben alleen 30 graden gewend). Een tijdje geleden kwam ik langs een spot en daar waren er maar een paar bezig die compleet ingepakt waren. Het water is nu nog wel aan de koude kant voor een beginnende sterveling lijkt me dan? Vanaf wanneer komt de gemiddelde kiter ongeveer uit zijn winterslaap om het water op te gaan? Of is het vergelijkbaar met wintersport? Het is wel koud, maar omdat je een wetsuit aan hebt en druk bezig bent krijg je het toch niet koud?

 

@flyingtiger
Ja top! Op welke spots ben je vaak te vinden dan?

Djee 23 March / 2019 / 17:52

9 en 12 is prima. Als je nog veel in het water ligt is het nog fris ja.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

flyingtiger 01 April / 2019 / 08:09

Inderdaad is 9-12 prima.
Wat betreft kou: sommige personen houden de regel gecombineerd 20 graden aan voor een (5mm) wetsuit.
Dus water 5 graden + 15 graden lucht temp = OK-ish.
Los daarvan maakt ook een zonnetje aardig uit.

Zelf heb ik ook een drysuit om in de winter door te gaan :)

MBT spots: ik ben meestal of op Strand Horst of Mirns.
Afhankelijk van de windrichting en hoe lang ik wil kiten.
(Mirns is een aardige rit dus voor een uurtje is dat niet echt een optie)