Aanschaf nieuwe kitespullen

Door: JerryB Reacties: 8 Hits: 6621
JerryB 29 April / 2019 / 14:22

Beste Forumleden,

 

Ik ben sinds dit voorjaar afgestapt van windsurfen en overgegaan op het kitesurfen. Cursus genomen en wil dit jaar lekker gaan varen. Ik wil nieuwe spullen gaan aanschaffen in een winkel en zal dus ook in de winkel me eigen laten informeren over type kite, welke maat etc. Waar ik wel benieuwd over ben is de verschillede prijs klasses in de verchillende kites. Ik zie bijvoorbeeld dat de GA Spark en de Duotone EVO in dezelfde maat gewoon 700euro schelen. Nou is het budget wat ik heb ook toereikend voor wat duurders maar ik ben natuurlijk geen dief van mijn eigen portomonee. Zeker niet als het verschil tussen een kite van 800 euro of 1500 nihiel is. Ik ben dus benieuwd naar jullie mening/ervaring hierover. Niet specifiek over de 2 kites die ik nu genoemd heb maar over de prijsverschillen in het algemeen. Ik ben namelijk altijd een beetje huiverig om zulke dingen aan een shop te vragen omdat deze misschien eerder geneigd zijn van een bepaald merk te willen verkopen ivm meer marge of grotere winkelvoorraad. 

 

mvg

 

Jerry

Magic_Ed 29 April / 2019 / 15:01

Marketing, marketing, marketing en een heel klein beetje kwaliteitsverschil (soms) en soms het voordeel van een shop met betere garantie afhandeling (maar ook dat is niet altijd zo).

Belangrijkste is dat je een kiteset hebt waar je vertrouwen in hebt, waar je je lekker bij voelt.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

RobbyNitroz 29 April / 2019 / 16:08

Tweedehands markt zou ik ook laten meewegen. Onbekende merken zijn dan vaak ook meteen niks meer waard.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Caspian 29 April / 2019 / 21:53

Ik vaar nu zelf met de Gaastra Pure... Veel goedkoper dan bijvoorbeeld de Dice... En ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden van ben... Zeker prijs kwaliteit is Gaastra een aanrader, maar de 2de hands waarde is veel minder dan North...

Voor mezelf heb ik de keuze gemaakt om met nieuw materiaal het water op te gaan dat toch betaalbaar is. Ikzelf ben geen pro en leer wel varen met wat ik heb/kan betalen... En ben nog nooit bedrogen uitgekomen en altijd veel plezier gehad op het water (ondertussen toch al 11 jaar).

Na 4 jaar ongeveer verkoop ik mijn kites en koop ik weer nieuwe quiver... is altijd een investering van een 1000€ maar het is het waard! (set 7/9/12 + bar)

Wat de Spark betreft kun je eigenlijk niet veel mis doen. Het is een zeer degelijke allround kite die zeker geschikt is voor een beginner. Verwacht er geen waanzinnige sprongen mee of een waanzinnig snelle kite, maar je kunt er wel ontzettend veel mee. Ik heb hem getest in Zanzibar 3/4 jaar geleden en afgelopen jaar in Maleisië. En voor mij was de kite niet snel genoeg, maar dat hangt er ook gewoon vanaf wat je leuk vindt/gewoon bent. Maar wel ontzettend veel plezier mee gehad.

Info over de North/Duotone Evo vind je genoeg denk ik dan... Altijd een zeer degelijke kite...

flyingtiger 30 April / 2019 / 11:30

Ik ben voor de "goedkope" optie gegaan: nieuwe (overjarige) Gaastra Spark kites.
Ik heb de kites eerst een keertje gehuurd en dat was goed bevallen.
Ik vond ze redelijk vergelijkbaar vliegen met de f-one bandits waarmee ik totdan les had gehad/gehuurd had.

Mijn afweging was dat ik meer fun en kite-uren heb als ik het geld spendeer aan een extra kite / board / foil / kitevakantie dan A-merk kites.
Indien je denkt je gear regelmatig te vervangen zou ik wel even naar de 2e hands waarde op b.v. Marktplaats kijken.
(en dan is het de vraag of het voor dat vraagbedrag ook echt verkocht wordt)
Ik denk dat een "B-merk" alsnog goedkoper uit komt maar het verschil zal wellicht kleiner worden.

MBT specifiek Gaastra: enige wat ik sub optimaal vind is de high-split bar.
Dit maakt o.a. een specifieke self-landing techniek wat onhandiger (niet echt een beginner ding) en de bar is met weinig andere merken compatible.
(Volgens mij doen alleen North en Core verder aan high split en geen idee of de high-split op een vergelijkbaar niveau zit).

P.S.
Ik heb ook GA Pures en die vliegen echt anders.
Wat mij betreft minder geschikt voor beginnende kiters doordat deze o.a. veel meer in beweging moet blijven om power te genereren.

JerryB 30 April / 2019 / 19:00

Bedankt voor jullie reacties. 2de hands waarde is inderdaad ook een dingetje. Niet dat ik altijd het nieuwste van het nieuwste hoef te hebben maar als je een kite zat bent is dit wel belangrijk. Ook een bar die compatible is met andere merken kan me handig lijken. Wel blijft het een lastige keus. Ik ga binnenkort toch gewoon even langs een shop, ik kom er vast wel uit. In ieder geval bedankt.

berg 01 May / 2019 / 07:11

Hallo Jerry,

Ook ik ben gewoon naar een shop gegaan om me te laten informeren qua maten i.v.m. je gewicht e.d.

Wel denk ik dat als je een goed vergelijk maakt de verschillen niet zo groot zijn.

Alleen als je bijvoorbeeld een kite van Gaastra uit 2018 vergelijkt met een 2019 duotone dan krijg je zulke grote verschillen maar als je dezelfde maat en hetzelfde bouwjaar pakt, buiten speciale akties uiteraard, dan is het allemaal niet zo heel spannend.  

Suc6 met je aanschaf en veel plezier op het water {#emotions_dlg.coool.gif}

 

 

 

Last edit by: BERG
Kitesurfing, Because golf and football only require one ball

Caspian 01 May / 2019 / 08:48

De pure's zou ik misschien ook niet aanraden als beginner maar is wel een referentie qua bouwkwaliteit vandaar dat ik het aanhaalde...

Misschien een beetje off topic maar... De Gaastra bar is toch een gewone standaard bar enkel met een hoge V split. Maar je kunt de bar wel op eender welke kite gebruiken... V split zorgt wel voor kleine veranderingen in stuureigenschappen maar is ook weer vooral gewenning. De nieuwe Liquid Force bar zorgt er zelfs voor dat je zelf de  hoogte van de V split kunt instellen, heeft dus niets te maken met of het op de kite past of niet. Daar zijn de lijnlengtes belangrijk voor.

Het nadeel van een hoge V is effecctief dat de selflanding via de  powerlines niet mogelijk is. Maar dit is gemakkelijk op te lossen door je kite vast te maken aan een anker/vuilbak/boom/... . Maar dit is absoluut niet aan te raden als beginner... en ga zeker ook nooit alleen op het water! Dan is er meestal wel iemand in de buurt om je kite te laten landen...

De laatste jaren is er, mijn insziens, quasi geen vooruitgang geboekt... Dus 2017 kites zijn (bijna) even goed als 2018 of 2019 kites... Als je dan enkele euro's kunt besparen, is het wel te overwegen.

Veel plezier op het water!

Kitemen 10 October / 2019 / 10:16

Hi Caspian...beetje laat misschien maar je gaf aan de Gaastra Pure ipv Dice te varen. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen deze kites. Ben wel benieuwd!