Juiste kite maat - Beginner

Door: Julia2059 Reacties: 2 Hits: 3231
Julia2059 01 August / 2019 / 15:30

Hi All,

Ik ben een beginner en heb nu 1 kite (8m). Ik woon een uurtje rijden van de zee en merk dat ik het nog lastig vind om te bepalen wanneer ik kan gaan kite, hoeveel knopen ik daar voor nodig heb. Ik weeg ongeveer 62 kilo. 

Daarnaast ben ik op zoek naar nieuwe kites, ik iwl er dan 2 kopen. Welke maten zijn aan te raden? 

Alvast heel erg bedankt voor de tips! 

Groet, Julia 

flyingtiger 01 August / 2019 / 20:03

Er zijn een aantal kite-size calculaters waar je de windsnelheid  + gewicht in kunt voeren.

b.v.

https://www.omnicalculator.com/sports/kiteboarding

of

https://www.riggeek.com/gear-calculator/for-kitesurfers

Dit is overigens geen 100% garantie dat die berekening voor jou en je kite werkt maar wel een aardige indicatie.
Ik zit zelf meestal aan de kant van de grotere kites voor de condities maar blijkbaar rij ik zwaar voor mijn gewicht :)

Verder hangt het van de kite, techniek (en geld) af hoeveel maten de meeste mensen verschillende kites laten.
Veel kiters hebben echter 3m2 tussen verschillende kites.

Wat ik waarschijnlijk zou doen:
(disclaimer: ik ben 7-13 kilo zwaarder dus kan niet helemaal uit ervaring spreken en dit is gebaseerd op de calculator hier boven)

Ik verwacht dat je niet meer dan een 11M2 nodig hebt als low-wind kite.
Die zou ik als eerste kopen.
De 11m kun je waarschijnlijk voor 11-16 knopen gebruiken
De 8m dan voor 16-22 knopen en de rest zou ik nu nog laten voor wat het is.

Je kunt nog een 6m kunnen kopen voor als het 20+ knopen waait.
Ik zou daar persoonlijk echter nog even mee wachten en de 20+ knopen dagen skippen.
Dit totdat je wat meer uren gemaakt hebt en makkelijker met windvlagen en (over)powered kites overweg kan.

Verder zou ik overwegen om een dagje een kite te huren in de maat/type die je op het oog hebt.
Of, nog beter, als je nieuwe koopt wellicht dat de winkel het toe staat om te testen.


Icarus1984 01 August / 2019 / 21:33

vanuitgaande dat je de 8 weg doet en er nog maar 2 overhoudt zou ik voor een 7 en een 10 gaan.

naar maten je meer ervaring op doet kan je deze denk ik varen vanaf ongeveer 15 knopen tot 25+ knopen.

 

met de huidige 8m en skills gok ik (zonder te weten welke kite je nu hebt) dat je een knoop of 17 a 18 nodig hebt om te kunnen kiten.

At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)