Kind leren surfen

Door: ziggyRider Reacties: 13 Hits: 3279
ziggyRider 03 February / 2020 / 13:09

Hoi ik wil mijn dochter leren surfen, ze is nu 8 maar zal daar pas deze zomer meer actief mee gaan worden. Misschien pas volgend jaar. Nu sinds vorig seizoen druk aan het oefenen met een 2 lijn matras op de kant en ze mag af en toe mee bij mij op de plank of lekker draggen.

Nu ben ik me aan het oriënteren op de volgende stap, een setje kopen waarmee we in het water kunnen starten. In eerste instantie dacht ik aan een 4/5 m kite en weinig wind maar lees ook over het gebruik van trainer matrassen van ongeveer dezelfde maat. Die zijn stabieler voor hun grootte. Maar dat lijkt me dan weer ruk wanneer deze in het water komt. Dus nu twijfel.

Zijn er mensen met ervaring in het aanleren van de sport aan jeugdige kitefanaten? Alle tips zijn welkom!

wazzaah 03 February / 2020 / 19:58

Beste is idd eerst 2 lijns kite oefenen op t strand, golfsurfen erbij is ook een goede combi. Daar leren ze al veel over t water, stroming enzo.

 

Als ze dat goed onder de knie hebben kan je kijken naar bijv een Flysurfer Viron, dat zijn hele goede kites voor de kinderen. Een echte tube kite op die leeftijd vind ik altijd beetje tricky, maar dat kangt ook van het kind af.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

ziggyRider 04 February / 2020 / 18:36

Koel ga ik even checken!

 

ziggyRider 15 February / 2020 / 20:22

Man om gek van te worden zoveel trainerkites er zijn. Het is echter wel veel trainerkites aan land en enkele om mee in het water te oefenen maar zelden hebben ze dan hetzelfde systeem, als bij de surfbare kites,  waarbij de kracht van de kite naar het harnas wordt gebracht in plaats van de kracht op de bar en dan enkel bevestiging aan het lichaam zodat je de bar kan loslaten voor complete depower. 

https://www.decathlon.nl/p/kite-rush-pro-school-4-lijner-power-depower-hq-3m/_/R-p-X8538453?mc=8538453&gclid=Cj0KCQiAyp7yBRCwARIsABfQsnT3Lce950W-fvSn-D0G4oVrWskLWajovyisdidcuDtpmcvt5yBXhLwaAkasEALw_wcB

Deze kwam ik tegen die lijkt het dan weer wel te hebben, iemand ervaring mee?

Die Virons zie ik eigenlijk nooit 2e hands staan en nieuw al gauw rond de 700 euro man, duur wel.

Djee 15 February / 2020 / 20:41

Beter duur, dan niet te koop{#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

wazzaah 15 February / 2020 / 21:45

HQ zijn op zich ook prima voor op het land, geloof niet dat ze geschikt zijn voor op het water. Dat je die Virons nooit 2de hands zit staan heeft waarschijnlijk een goede reden.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

FeRNandeZ 15 February / 2020 / 21:52

In principe begint kitesurfen met stunt vliegeren en respect voor je vlieger. Je moet je stuntvlieger zelf aansluiten. Je moet voelen waar de powerzone zit. Je moet kunnen wandelen met een vlieger zonder er naar te hoeven kijken.  Je moet op je hakken door het zand kunnen slepen achter je kite. (Veel beginners voelen niet wanneer je moet hangen in de kite en daardoor gaat waterstart ook lastiger)

Kinderen eerst extreem laten oefenen met vliegeren, omdat ze toch minder gevoel hebben voor gevaar. Lukt dit allemaal, dan zou ik pas water op gaan en gaan bodydraggen.

 

Zou dan gewoon een lichte tube kite 5-6m zoeken, bijvb een 3 strut wave kite, met een bar waarbij chickenloop klein is en zo dicht mogelijk op je harnass.  (korte armen)

Als je die dan in lichte wind vliegt, van de zomer 15-20knoop moet het lukken. 

 

 

 

 

 

 

kantje board !

ziggyRider 16 February / 2020 / 04:11

Ja nu maar ook een zooi depowerkites checken die wellicht geschikt zijn.. Heeft papa er ook nog wat aan in de volgende storm met naam {#emotions_dlg.schater.gif}

ESComputers 16 February / 2020 / 13:39

ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)

ziggyRider 17 February / 2020 / 10:27

Top bedankt voor de links!
Heb inderdaad o.a. een uno en een neo op het oog voor een redelijke prijs. Trapeze is al besteld. Plankje nog even zoeken Lijkt erop dat ik het haar aankomend seizoen kan gaan leren!

ziggyRider 19 February / 2020 / 13:12

Het is een 4m Naish Boxer 2018 + North Jaime geworden.

 

harmsel 27 July / 2021 / 05:49

En?  kan ze deze kite houden? 

(De meeste storm kites vliegen slecht bij weinig wind)

Kite

harmsel 16 August / 2021 / 07:21

Mijn zoon leer ik ook kitesurfen. Hij kan nu een beetje varen. Nog niet upwind, dus ik moet hem ophalen. 

Hij heeft eerst geprutst met een tweelijns vlieger,  de goedkope van de decathlon. Ik heb de volgende aanpassingen gemaakt om kiten mogelijk te maken.  Hij is 23 kg en 1.20m...

  1. harnass haak eraf gehaald en eigen QR zonder chicken loop daaraan gemaakt (zijn armen zijn kort, dus ga geen centimeters verspelen aan en haak en chicken loop)
  2. Board gemaakt van 110 x 29 cm, met voetbanden en footpads voor zijn maat 32
  3. Bar gemaakt van 29 cm, bar throw gemaakt op 35 cm
  4. Lijnen gemaakt van 6, 12 en 15 m (elke keer dat hij voldoende çontrole had kon ik rustig lijn lengte opbouwen)
  5. Struds verwijderd van een 2008 Airush Lithium 4m (de kite was te zwaar voor lichte wind)

Met name het QR systeem,  waarbij hij ALTIJD moet releasen om zich los te maken van de kite ben ik erg enthousiast over.  Een regulier systeem heeft feitelijk twee systemen. Daardoor train je de QR onvoldoende, hij moet minimaal elke sessie de QR gebuiken. 

Bij 12 tot 16 kn gebruikt hij een 6m F-One Bandit uit 2012. Die vliegt echt vanaf 10 knopen. 

Wat betreft motivatie/ lessen:

Tot hij op het board kon staan waren een paar dipjes in de motivatie.  We werken daarom met een zelf bedacht Diploma systeem. Elke oefening mag hij aftekenen,  elke diploma ijs. Een diploma bestaat uit 5 oefeningen Ik gebruik daarbij de filmpjes van de Duotone Academy. Aangevuld met een paar kinder oefeningen,  hij is dol op draken...

Nu hij op het board staat is dat diploma systeem afgelopen, de beloning is nu het kiten.

 

Last edit by: HARMSEL
Kite

Leon van Bergen 16 August / 2021 / 08:43

Haha heel mooi om zo'n klein mannetje te zien gaan, goed bezig!

Mijn zoontje is 2.5 jaar, binnenkort ook maar gaan beginnen met hem :D

Last edit by: LEON VAN BERGEN