Absolute Beginners advies

Door: j0ris Reacties: 10 Hits: 1646
j0ris 21 September / 2020 / 16:12

Even voorstellen: ik hou van natuur en strand, en wou graag iets actievers doen dan wandelen. Mijn vriendin kan wel een beetje windsurfen, ik heb dat ook een keer geprobeerd maar vond er niet zo veel aan. Kiten leek me veel vetter, m'n vriendin was ook enthousiast, en we hebben nu samen 3 (3-persoons) lessen achter de rug. 

Ik pikte het allemaal wat sneller op dan m'n vriendin, die nog steeds moeite heeft de kite te controleren. Ze is ook wat kleiner en lichter (ca 1.55m, 65 kg), waarbij ze volgens mij soms gewoon echt aan een te grote kite zat, en ook flink wat zeewier heeft gehapt. De kwaliteit van de instructeurs vond ik ook best wisselend, en de kitetijd per persoon in zo'n 3-persoonsles was niet enorm.

Vraag: hoe nu verder? Het seizoen lijkt bijna over. Beter wachten tot de lente voor onze volgende lessen?

Ik heb trouwens al wel een trainerkite van 2.3 m gekocht om wat meer kitegevoel te krijgen zonder het water in te moeten. En sowieso leek me prive of duoles beter voor het vervolg.

Is het (financieel) slim om nu alvast (einde seizoen) spullen te kopen, of beter wachten tot we wat meer ervaring hebben? Ons budget is niet enorm.

Robbert014 21 September / 2020 / 17:06

Hoe ver zijn jullie met de lessen? Als je al zelfstandig kan oefenen is het zeker nog de moeite waard om spullen te kopen! Oktober is meestal nog goed te doen qua temperaturen met een goed wetsuit.

Als je nog lessen moet doen zou ik dat uitstellen naar volgend jaar!

j0ris 21 September / 2020 / 20:09

Bedankt voor je reactie Robbert!

Ik heb al wel wat gebodydragt, m'n vriendin kwam daar nog niet eens aan toe. Ik denk dat het dan nog niet verstandig is om zelfstandig te oefenen.

FeRNandeZ 21 September / 2020 / 20:57

Goed veel met je trainer kite oefenen is altijd een goede 1e stap.  Probeer je over het strand te laten skieeen, goed gevoel waar de power zit in je kite, en hoe het windraam werkt en hoe je gewicht moet verdelen hangen in de kite.  Probeer als je alles onder controle hebt ook eens te wandelen met je trainer kite in de lucht, bijvoorbeeld op 11uur in de hoek, maar zonder dat je naar je kite kijkt.....je kunt voelen wat een kite doet.

 

Verder tja je kan zeker wel spul halen hoor. 

 

 

kantje board !

KiteShallow 21 September / 2020 / 23:03

Ik ben een koukleum, ondanks mijn droogpak ga ik in het winter niet in het water. Meestal ga ik naar een warm land, maar door corona blijf ik mooi thuis. Wat je ook kan doen is landboarden of kite buggy in Ijmuiden strand of Brouwersdam. Zo kan je spelen met je kite. Ik doe gewoon met mijn tube kite.

karel79 22 September / 2020 / 06:57

3 lessen en nog niet gebodydragged?

Dan hebben jullie of intens slechte instructeurs gehad of een hele slechte groepsverdeling (maar dat schaar ik eigenlijk ook onder het eerste). Of, no offence, je hebt er echt geen gevoel voor. Onwaarschijnlijk als je t leuk vind en kan windsurfen.

Ik zou privé les nemen op een vlak waterspot, bij een andere school wellicht. Dat kan zeker komende weken nog.

Als je een paar meters gevaren hebt, kan bodydraggen en je veilig je kite kunt oplaten en landen, dan ben je klaar om zelfstandig te gaan oefenen met je eigen gear.

zoow 22 September / 2020 / 08:20

Andere kiteschool fixen! 3 lessen en dan niet kunnen bodydraggen is afzetterij. Ik zie in een seizoen misschien 1 of 2 personen wie in les 2 nog iets van moeite hebben met kitecontrole, maar zij kunnen dan echt wel downwindbodydraggen zelfstandig aan het eind van les 2.. Op diepwater.

3 personen aan 1 kite geeft je ook amper de tijd om iets te leren. Wij geven les met maximaal 2 personen aan een kite. Daarbij ook groepjes van 4 personen per instructeur, maar dan alsnog 2 personen aan een kite. 

 

Echt pas eigen spullen aanschaffen als je gecontroleerd starts kunt maken en je zelfredzaam bent.

Gone with the wind > Kitesurfschool Texel

zoow had een 5 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 25 - 36 knots op zijn North Neo (2017)

j0ris 22 September / 2020 / 11:46

Bedankt voor jullie reacties!

Ik lijk er wat meer gevoel voor te hebben dan m'n vriendin.

Ik heb de eerste les al gebodydragt, en leek niet zo heel veel instructie nodig te hebben. Maar we hadden toen een 15m kite, waarvan de instructrice zelf zei dat 'ie eigenlijk te groot was voor m'n vriendin. Eerlijk gezegd vond ik dat ze ook weinig nuttige feedback gaf, wat m'n vriendin juist wel hard nodig had. De derde leerling was al een heel stuk verder, die kon al op het board staan, dus die was soms gewoon een flinke tijd weg met "onze" kite.

Deze les vonden we eigenlijk zo belabberd dat we de volgende lessen op een andere locatie hebben geboekt, waar deze school al langer bezig was (met blijkbaar meer ervaren instructeurs). Daar hebben we een matige en een goede instructeur gehad (voor zover ik het als leek kan beoordelen), maar was het wel extreem druk op het water. En inderdaad Zoow, ik vond ook dat je met 3 personen op 1 kite te weinig tijd had om iets te leren. Als je allemaal ook nog op een ander niveau zit wordt het nog minder nuttig.

Het ding is dat we een pakket van 5 (3-persoons) lessen hebben gekocht bij deze kiteschool... leek een goede deal maar achteraf niet zo slim dus.

Last edit by: J0RIS

zoow 22 September / 2020 / 12:12

3 personen met 3 verschillende niveaus aan 1 kite is garantie voor een kutles.. Helemaal als de kite ook nog eens te groot is voor één van die cursisten. Kwantiteit over kwaliteit gevalletje jammer genoeg of dikke pech.. Misschien dat je kunt terug vallen op wat zij aanbieden in een 5 daags pakket. Ik neem aan dat zij dan zelfstandig kitesurfen als doel hebben staan. Dit is natuurlijk helemaal afhankelijk van de locatie, de water en weersomstandigheden en de skill van de cursist. Dus lastig om op terug te vallen. Zij kunnen als kiteschool in ieder geval geen garantie bieden door die factoren. 

Gone with the wind > Kitesurfschool Texel

zoow had een 5 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 25 - 36 knots op zijn North Neo (2017)

wazzaah 22 September / 2020 / 18:41

3p of 4p per les/instructeur schiet echt niet op, maar daar heb je nu niks meer aan. Als je nog uren over hebt kan je t misschien overzetten in priveles.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Faxie 23 September / 2020 / 12:47

Watertemperatuur is tot eind oktober nog wel goed genoeg om veilig te oefenen mits je een goed pak hebt.