Budget beginners kites: Switch Element, Ventum Xplore, ...?

Door: j0ris Reacties: 26 Hits: 5742
j0ris 21 September / 2020 / 20:58

Als ik op goedkope beginners kite zoek (rond de 800 euro voor 9m) kom ik de volgende modellen tegen:

 

- Switch Element V7

- Ventum Xplore

- Decathlon Orao

 

Nog aanvullingen? Welke is de "beste"? Ik vermoed de Switch Element, maar heeft iemand hier zelf ervaring mee?

Of is het beter om een 2-3 jaar oude kite van een bekend merk te kopen, zoals een Cabrinha Switchblade of Moto,  Duotone Evo, Naish Triad?

FeRNandeZ 21 September / 2020 / 21:16

Of overjarig kopen, dus wel nieuw kite materiaal maar 1 of twee model jaren terug.

Kies een "FreeRide" kite, met veel depower op de bar en het gaat goedkomen. 

kantje board !

Kitemen 22 September / 2020 / 09:43

Voor mij staat Ventum bovenaan, Nederlands, goede service mooie en goed kites en kwalitatief super goed. Sebastiaan (eigenaar) komt van Zian kites en heeft dus jaren ervaring en alle goede aspecten mee genomen. Contact hem gewoon via de site en regel een testsessie weet je gelijk wat je aanschaft

Switch schijnt ook goed te zijn maar alleen online te bestellen en niet te testen volgens mij. Ook garantie en spare pats zijn wat moeilijker te krijgen.

Decathlon Orao kan maar zou mijn laatste optie zijn.

Overjarig is nog steeds vaak duurder, wel zou de restwaarde wat meer kunnen zijn. Gewoon even onderzoeken.

 

Check een keer de site van wetestkites zij hebben volgens mij alle kites al getest en gereviewed.

 

Laat ons horen wat t is geworden.

ippert 22 September / 2020 / 21:39

Ik heb zelf de Switch Nitro. Zeer tevreden mee. Enige minpunt tegenwoordig is dat ze 't pakhuis in Europa niet meer hebben en de spullen vanuit Hong Kong (meen ik) versturen waardoor de douane nog wat bij de prijs op doet... Btw en importheffing.

Daarnaast zijn losse onderdelen zeker wel te kopen, maar alleen via hun eigen site. 

Mbt testen hadden ze vroeger iig klanten die hun spullen ter beschikking konden stelllen in ruil voor credits voor toekomstige aankopen.

Faxie 23 September / 2020 / 00:36

Switch Element voelt heel erg aan als een Evo en de kwaliteit is erg goed. Prijs is trouwens hoger, want er komt btw bovenop. Volgens mij is de customer service alleen niet meer helemaal wat het vroeger was...

 

De Ventum XPlore heb ik geen ervaring mee (wel klein beetje met de XCite, maar dat is meer als een Dice/FX) maar met de kwaliteit kan je niet fout gaan, plus Nederlands merk met erg goede ondersteuning.

 

Vergis je niet, veel kleine merken hebben roots bij de grote merken. Groot merk betekent vooral 'groot in marketing' en er is werkelijk waar niets dat ze kwalitatief beter maakt. (vraag maar eens aan de repair shops)

 

Alternatieven zijn er genoeg. Bv Ten heeft net de Pinna V2 uitgebracht en Vantage is ook een nieuwe speler uit NL. Gong kites en Storm (ex FOne designer) zijn ook goedkoop en goed.

Leon van Bergen 23 September / 2020 / 08:47

Vergeet Best Kiteboarding niet, €900 voor een nieuwe 12m Roca en €330 voor een prima bar, Best maakt nog steeds top kites.

Lars_023 23 September / 2020 / 10:26

Hi Joris, check ook deze site eens https://www.wetestkites.com/

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Tarifa met maar liefst 20 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

j0ris 23 September / 2020 / 13:14

Bedankt allemaal voor de reacties!

Een ideale beginners kite zou volgens mij makkelijk in gebruik moeten zijn, maar ook weer niet zo dat 'ie snel gaat vervelen.

Wetestkites heb ik al flink door zitten spitten - dit lijkt een van de weinige sites die ook kritisch durven te zijn in hun reviews. Helaas hebben ze niet alle (ook minder bekende) kites getest.

Dat je bij grote merken een meerprijs betaalt voor marketing is me bekend. Vandaar mijn interesse ook naar de kleinere merken. Niet alleen voor m'n bankrekening maar ook uit sympathie voor de instelling van deze kleinere spelers. Maar service, verkrijgbaarheid onderdelen, en waarde bij doorverkoop na een jaar of 2 spelen ook mee.

Gong had ik al gecheckt, maar lijkt niet echt een beginners allround/freeride kite te hebben, ik zie ze vooral bij foilers?

Van Switch lees ik inderdaad wat negatieve dingen over service, wordt daarmee voor mij een stuk minder aantrekkelijk.

Best, Ten, Storm en Vantage had ik nog niet gecheckt. Bedankt voor de tips.

 

Last edit by: J0RIS

Faxie 23 September / 2020 / 14:39

Gong heeft de Freewave, een 3 strut allrounder.

 

Switch heeft een aantal jaar geleden intern wat op de schop gegooid, wat er eigenlijk op neer komt dat ze niet meer inhouse ontwikkelen (designer ontslagen, is richting Slingshot gegaan uiteindelijk) en in principe nog maar met 2 mensen werken en alles laten uitbesteden. Hun eerste nieuwe designs waren min of meer bestaande kites van Ikon en Storm met een Switch logo, hun laatste model is wel nieuw ontworpen door de mannen achter Ikon (onder de naam Majestic Design) die ook verantwoordelijk zijn voor de designs bij een stuk of 8 andere merken, waaronder Lacuna kites, en de quick release die je bij veel merken ziet verschijnen nu, zelfs een grote als Slingshot.

 

Nouja lang verhaal kort, de kwaliteit van Switch is nog steeds erg goed. Ze zijn minder robuust gebouwd dan vroeger imo (hoewel het misschien overkill was), maar gemiddeld wel wat lichter. Het onstlaan van zo'n beetje iedereen heeft er wel toe geleid dat de persoon die normaal verantwoordelijk was voor de service weg is, en het nu bij iemand ligt die liever op het water is dan op kantoor. Waar je vroeger bv een nieuwe kite opgestuurd kreeg, zal je tegenwoordig eerder een vergoeding krijgen voor een reparatie. Of ze beoordelen eerder dat iets user error geweest is. 

 

Als je een klein merk wilt met garantie op erg goede service zou ik voor Ventum gaan.

 

FeRNandeZ 23 September / 2020 / 19:13

Het merk maakt idd veel minder uit, kwaliteit is tegenwoordig gewoon ok.  De periode van exploderende leading edges, gescheude kites etc ligt wel redelijk achter ons. 

Het gaat meer om het type kite waar je voor gaat, en natuurlijk of ie wel cool is en de kleur mooi past bij je haar!  

Er zit  wel veel verschil tussen diverse kite designs kwa feel en gedrag, maar dit is niet merk afhankelijk, maar puur per design. En ieder merk heeft een aardige reeks aan verschillende designs. Eigenlijk moet je dus proefvaren, maar als beginner heeft dat weinig zin, omdat je nog niet goed kunt oordelen over de eigenschappen in een kite.

 

Ik vind zelf 700euro mooi bedrag voor een nieuwe kite. Tegenwoordig gaat het nergens meer over.  Als die dure kites zogenaamd helemaal perfect zouden zijn, hoe kan het dat ze ze elk jaar weer volstoppen met verbeteringen ?  

Ene jaar adverteren ze met bomproof verstekte patches etc, sterkere dacron stuts, jaar daarop adverteren ze met lichtere materialen, minder patches etc.  Allemaal net wat je wilt in een kite.

 

 

 

kantje board !

berg 25 September / 2020 / 14:47

Hey Joris,

ik vaar zelf met Bandits van F-One maar sprak onlangs iemand op het strand die vaarde met een Decathlon Orao kite die er moet ik zeggen best heel goed uitzag, netjes afgewerkt en zo.

De eigenaar was er ook zeer over te spreken en wat betreft de service en garantie bij Decathlon, die is top weet ik uit ervaring.

ik zou er toch eens naar kijken als ik jou was.

 

Sucses met je keuze.

Kitesurfing, Because golf and football only require one ball

Caspian 25 September / 2020 / 15:47

Ik heb zelf de Orao nog niet gevaren, maar ik hoor er ook best goede dingen over. Vorige keer ook iemand proper met zien kiten... Dus ik zou je niet laten afschrikken...

De boards van Dectahlon zijn echt top, waar je bij andere merken meer dan het dubbel voor betaald, doet decathlon voor 300€ dus als ze die lijn doortrekken, kun je weinig verkeerd doen... 

Service van decathlon is ongezien, een scheurtje of pinhole of wat dan ook en je krijgt een nieuwe kite... Daar doen zelfs de A merken en dergelijke niet aan mee... 

 

Dit gezegd zijnde... Ik vind dat je zeker ook naar overjaarse kites kunt kijken... Er zijn genoeg aanbiedingen vanaf 400€ voor nieuwe kites... Zelfs van A merken...

j0ris 25 September / 2020 / 17:14

Bedankt voor de nieuwe reacties alweer!

Over de Decathlon Orao vs. de Ventum Xplore: die zijn allebei getest door wetestkites.com. Ik proef in hun conclusie een lichte voorkeur voor de Xplore. De Orao zou een mindere wind range hebben (met name in top end), en de kans is volgens hen groter dat je 'm zat bent binnen een jaar of twee. De garantie van Decathlon klinkt dan wel weer erg goed...

Het Decathlon board: daarvan lees ik in de reviews op de Decathlon site zelf dat er geklaagd wordt over roestende schroeven na een jaar of wat.

Aanbiedingen voor overjaarse kites ben ik hard op naar zoek, maar ik ben zelf nog niks tegengekomen van €400...  hou me aanbevolen voor tips - waar vind je die?

Zelf zat ik al wel te kijken op you-love-it.eu (scherpe prijzen maar slechte reviews) - zie daar bijv. een 9m 2019 Naish Triad voor €668. Ook surfpirates.de lijkt goede prijzen te hebben, en toch goede reviews, minder groot aanbod alleen.

 

Last edit by: J0RIS

Lars_023 26 September / 2020 / 09:10

Ooit een bar bij you-love-it.eu gekocht. Boel gedoe om dat ding uiteindelijk te krijgen inclusief pay pall report. Maar toen er een safety warning kwam en ik een reserve onderdeel via hun moest krijgen was het in 2 dagen geregeld. Het lijkt er op dat er geen kwade wil maar er surfende stoners een hobby uitoefenen. Betaal dus met credit card of pay pall.

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Tarifa met maar liefst 20 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

FeRNandeZ 26 September / 2020 / 09:58

Zijn volgens mij idd wel ok gasten ben er ook wel eens in die shop geweest, het is echt helemaal volgepropt met dozen, dus ze hebben ook wel spul in stock, maar lang niet altijd alles wat online staat. Ik denk dat ze wel veel verkopen vanwege de lage prijzen.

Echter het is niet voor niets goedkoop.  Als er veel besteld wordt en klanten ook vooruit betalen,  levertijd is daar gewoon vaak lang dus delays backorder, hierdoor kunnen ze dus goedkoop financieren/groot inkopen. 

Maar goed niets in het leven is gratis. Ze zijn gewoon erg druk, lastig te bereiken, telefoon altijd ingesprek etcetc het kan lang duren, service tja zou er niet op rekenen,  maar wel lage prijs.

 

Beetje alsof je een pakketje in china besteld zeg maar....

kantje board !

j0ris 26 September / 2020 / 13:23

Ik neig nu sterk naar overjarige (2017) RRD Religion MK7, gezien de prijs (ca. €450), stevigheid, en dat ze ook geschikt lijken te zijn voor beginners. 

Alleen nog de maten: ik denk aan 8 en 10,5 m2. Is dat OK voor een beginner van 75 kg, 1.80m?

 

Djee 26 September / 2020 / 14:22

Dat is een wave kite, bij rrd moet je de vision of obsession passion hebben voor freeride. 

Last edit by: DJEE
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

j0ris 26 September / 2020 / 15:27

Ik weet dat het een wave kite is, maar desondanks wordt hij toch genoemd als geschikte freeride beginners kite. Het zal uiteraard echt niet de beste freeride kite zijn, maar ik zoek bang for buck voor een eerste beginners setje.

Faxie 26 September / 2020 / 16:17

Wavekites zijn prima om mee te beginnen. Behoorlijk stabiel, redelijk goed bereik en goede relaunch. Ze sturen alleen snel. 10,5 Als grootste maat gaat je niet de beste lowend geven, maar vanaf 14-15 knopen kan je prima varen.

Djee 26 September / 2020 / 16:43

Als je een goede / goedkope freeride kite koopt heb je meer bang 4 buck, want je hoeft na je beginners periode geen andere kite meer aan te schaffen. 

Maar als je denkt te gaan golf rijden, prima wavekite die religion. Heb ze zelf ook gehad, maar ik sta 95% van mijn sessies op een directional.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Faxie 26 September / 2020 / 19:59

Vraag me af hoeveel mensen al jaren varen met dezelfde kite sinds ze begonnen...

j0ris 05 October / 2020 / 13:39

Bedankt allen voor jullie advies. Het is toch een overjarige (2019) 10m Naish Triad geworden. Zal 'm alleen waarschijnlijk pas volgend jaar in de lente kunnen gebruiken.

Djee 05 October / 2020 / 13:48

Prima kite, veel plezier ermee {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Leon van Bergen 05 October / 2020 / 14:51

Volgend jaar lente? wat een ellende, waarom koop je dan een kite?

berg 06 October / 2020 / 06:37

levertijd {#emotions_dlg.schater.gif}

Kitesurfing, Because golf and football only require one ball