Welke beginnersset?

Door: flyingvet Reacties: 16 Hits: 4748
flyingvet 13 January / 2021 / 18:56

Dag iedereen,

Eind vorig jaar mijn lessen genomen en de microbe serieus te pakken gekregen.

Ben nu naar een kitesurfset aan het kijken en wil deze nieuw aankopen. Mijn gewicht : 75-80 kg klasse. Uiteindelijk doel is om op zee te varen, als het erg hard waait 7-9 Bft, dan pak ik mijn windsurfsetje. Ook met met 6bft zal ik niet direct al gaan kiten, wil dit echt goed onder de knie krijgen.

Ben aan het twijfelen tussen volgende sets, pro's en contra's hoor ik graag en gebruikerservaringen meer dan welkom.

Set 1 : ozone catalyst V3 12 m² en 8 m².

Hier vind ik niet veel over, is dan ook nieuw uitgebracht..Is ook anders dan de V2 dus weet niet of je die kunt vergelijken? Pluspunt : later veel modellen om uit te kiezen, minpunt duurder dan de andere merken in mijn lijstje).

Set 2 : gaastra 2020 spark 12m² en 9m² of gaastra 2020 IQ 12 en 9m².

Eerste meer freeride, tweede meer freeride/wave. Over 2020 modellen (nog) niet veel gevonden.

Set 3 : ventum xCite 12m² - 9m² of Xplore 11m² en 9m² (zitten deze niet te dicht bij elkaar?).

Hier al wat over opgezocht, veel mensen over tevreden. Minpunt is misschien dat er maar twee modellen zijn, wat als ik later meer wil waveriden? Pluspunt : lokaal, prijs, service...

Alle input welkom!

Mvg

johnnyh1986 13 January / 2021 / 20:52

hey,

Ik kite nu sinds 2 jaar dus ben niet echt een veteraan, maar ik denk dat je het beste voor een kite kunt gaan die makkelijk vliegt en daarmee bedoel ik een kite waar je bij wat minder wind niet ontzettend veel mee hoeft te werken omdat je in het begin al druk genoeg hebt met leren kitesurfen dus een kite waar je de bar aantrek en dat hij gaat (het zogenaamde sheet and go).

Naar wat ik gehoord heb (sorry niet zelf ervaren) hebben de duotone evo en de cabrinha switchblade deze eigenschap en waarschijnlijk nog wel meer kites.

Heb geen ervaring met de kite merken die jij hier boven noemt maar ben eigenlijk wel benieuwd waarom jij deze lijst heb samen gesteld terwijl je eigenlijk van geen van deze kites weet wat de vlieg eigenschappen zijn terwijl ik daar meer de focus op zou leggen en het beste is natuurlijk gewoon testen al is dat in deze tijd wat moeilijk.

Zoals ik al gezegd heb ik ben geen veteraan of expert dus als iemand hier iets op te verbeteren of op te merken heeft hoor ik het graag ik hoop dat je hier iets mee kunt.

 

mvg johnny

Kitemen 15 January / 2021 / 12:03

Als eerste set kan je idd het best een allrounder nemen. Hiermee zal je meer progressie boeken en kan je makkelijker varen.

Van jouw opties zijn de Ozones het meest bekend en staan goed bekend om hun kwaliteit, echter wel erg duur en de vraag is of je dat als beginner gaat merken.

Gaastra is wel goedkoop maar kwaliteit laat nog wel te wensen over als ik het zo hoor.

Ventum heeft idd een beperkt assortiment maar kwaliteit en prijs zijn top. Als beginner zou ik dan de Xplore kiezen daarmee zul je snel uit de voeten kunnen en zit in dezelfde range als Evo/Switchblade.

Vraag is dus of je voor meer bekendheid wil en meer betalen of een goedkopere kite met geweldige service maar minder assortiment. Mocht je snel groeien en een andere discipline willen kan je altijd een ander merk erbij doen.

 

Btw je kan voor  11/8m gaan als je maar 2 kites wilt is zeker een goede optie voor jou

flyingvet 15 January / 2021 / 13:10

Kan je met Ventum kites later goed golfrijden? Dit is natuurlijk voor mij wat verder in de toekomst...(ben een redelijke wave windsurfer...vandaar mijn interesse).

Ik lees dat je kite daarvoor moet kunnen driften. Ozone maakt vele kites, ook specifiek voor wave.

Gaastra heeft ook een wavekite.

Ventum weet ik niet zo, vindt ook niet veel hierover terug.

johnnyh1986 15 January / 2021 / 15:12

Ozone catalyst schijnt niet zo fijn te zijn in de golven dan zou je weer meer aan een enduro moeten denken

Caspian 17 January / 2021 / 12:15

Voor een eerste set zou ik zeker voor een allround kite gaan. Je gaat nog te veel moeten testen en oefenen en je weet zelf nog niet wat je leuk vindt. Veel bar druk VS weinig bardruk, nerveuze kite VS stabiele kite etc... Er zijn heel veel verschillen, dus kies iets gemakkelijker wat grote vooruitgang zal betekenen. Test dan in de loop van de tijd verschillende kites. Dan pas kun je kiezen.

 

Van ozone ben ik persoonlijk geen fan, duur en weinig wauw effect voor mij.

Gaastra heb ik zelf jaren mee gevlogen. Deze vind je soms spotgoedkoop. Zijn zeker goede kites maar kwaliteit is van een b merk. Maar als je een kite nieuw kunt kopen voor een 5-600€ VS een kite van 1500€ dan weet ik het als beginner ook wel. Ze gaan zeker enkele seizoenen mee en hebben enkele zeer fijne modellen.

Ventum is kwaliteit en een topmodel plus dicht bij huis. Kun je eigenlijk ook niet veel verkeerd mee doen...

 

De keuze is dus heel persoonlijk. Is budget een probleem, ga dan voor goedkoop. Vaar een of twee seizoenen tot je weet wat je wil en ga dan voor een a merk zoals Duotone, naish, ozone of dergelijke. Als je niet aan kosten gebonden bent, een advies... Testen... Dan weet je wat je wil...

Djee 17 January / 2021 / 12:36

Een wavekite is ook geen verkeerde keuze voor eerste kite, is mijn bescheiden mening. Afhankelijk van het model, veel of weinig input. Maar geen enorme yank, blijft lekker hangen, kan je ook prima mee freeriden/cruisen.

De rrd religion is bijvoorbeeld een goede beginnerskite/wavekite. Bombproof dus kan wel wat klapjes opvangen en voordelig overjarig of tweedehands op te pikken.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Willumpie! 17 January / 2021 / 15:16

Hé FLYINGVET,

Zoals jij omschrijft ben ik ook begonnen! Bij weinig wind kiten, bij veel wind lekker op m'n windsurf-waveset rondknallen in de golven.{#emotions_dlg.shiny.gif}

Inmiddels speel ik met mijn kiteset van 15-40 knopen lekker in de golven op een waveboard.

Ik heb zojuist mijn nieuwe set binnen, de andere is beschikbaar. Ideale set voor jou! Waarom? Zie omschrijving.

Bel of app me gerust als je vragen hebt.

 https://www.marktplaats.nl/plaats/m1650552684/view?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

 

Last edit by: WILLUMPIE!

johnnyh1986 18 January / 2021 / 14:13

mooie set die neo's maar heeft hij geen maatje meer nodig dan 10 vooral als hij net begint.

Willumpie! 18 January / 2021 / 21:01

@Johnnyh1986

Neo's vaar je een maat kleiner. De 10 vaar ik als andere met een 12 varen vanaf 15knopen = windkracht 4

 

depostbode 19 January / 2021 / 11:15

lekker goedkoop een overjaarse rrd obsession oppikken in 9 en 10.5

 

WB46 04 February / 2021 / 18:09

het is niet evident als je net start, als je je erin verdiept krijg je steeds meer en meer vragen.

testen zal wel het beste zijn maar dat is niet altijd evident.

ik ben zelf net ermee gestart en heb gewoon een set gekocht waarvan ik vaak lees dat beginners er goed mee zouden zijn.

ik zie wel wat er op me afkomt

heb gekozen voor een NAISH TRIAD S25 11m, base bar en HERO board 135x41 met bindingen.

alles van NAISH ook met het oog op eventuele aftermarkt of herstellingen gezien dat een courant merk is.

ja misschien wat duur om te starten of misschien ook niet.(?)

feit is dat ik hiervoor kies en ernaar uitkijk om hierop ervaring op te doen.

enige minpuntje (misschien) is dat de naish base bar geen "swivel" heeft en ik weet van de genomen lessen dat de kite wel eens "verdraaid" kan neerkomen, anderzijds lees ik ook dat het een zeer efficiente "basic" bar is die alles doet wat nodig is en er kan een swivel op gezet worden, practice will tell of het nodig zal wezen.

het is fijn dat er veel keuze is en voor ieder wat maar het is een groot bos met vele bomen als je je erin begeeft...

veel succes alvast met wat je je ook aan zal schaffen!

karel79 05 February / 2021 / 12:13

Als je alles nieuw aanschaft snap ik dat je er in verdiept (want t kost een aardige duit) en verdwaald raakt in alle reviews en marketingblah. 

Naar mijn mening is het beste advies om 2e hands materiaal te kopen. Zolang je geen oude meuk of C-kites koopt maakt het allemaal niet zoveel uit, voor een beginner. 

Pas als je het beetje doorhebt ga je de verschillende eigenschappen van kites opvallen, pas dan heeft het zin om te gaan testen en ook pas dan weet je waar jouw voorkeuren liggen. 

flyingvet 06 February / 2021 / 11:35

Voorlopig denk ik eraan om een 12m² ozone catalyst aan te schaffen, met bijhorende bar natuurlijk. Is afgeleid van de Alpha, maar wat robuuster.

Leer dat de low end hiervan goed moet zijn, eigenschap van een 1 strut kite.

 

Voor een 9m² denk ik eraan om een 2dehandse enduro of een reo te nemen. De eerste keren wil ik zowieso met wat 'rustiger' weer met de catalyst beginnen, maar als het goed zit dan eens de 9m² nemen.

Iemand die iets pro of contra een reo of enduro voor een beginner kan inbrengen?

 

grz

 

@WB46 : veel succes met je aanschaf, de naish triad is een hele goede kite als je de reviews mag geloven!

Djee 06 February / 2021 / 16:24

Als je later wilt gaan wave kiten, neem de reo's {#emotions_dlg.marrysmile.gif}

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Knalle 08 February / 2021 / 11:24

sla die ozone catalyst over en koop de enduro V2

deze staan nu zat te koop voor leuke prijzen ivm. de nieuwe V3 enduro

met deze kite kan je langer door,en zal je meer plezier aan hebben.

met de veschillende settings kan je 3 stijlen varen 

wave freeride freestyle doormiddel van een knoopje verzetten.

 

Cabrinha Moto X

Th0mas 26 March / 2021 / 09:39

ik ken alleen maar de ozones, dus als je hier iets mee bent:

ALS je bij Ozone start, neem inderdaad de catalyst of de Enduro. 

Enduro is trouwens het allrounder model. Hij kan met veel condities en soorten plankjes uit de voeten, maar wil je echt pro in een bepaalde dicipline, kun je van hieruit de komende jaren alle richtingen uit (al dan niet binnen ozone). uit mijn eigen ervaring is de vraag naar enduro's 2dehands ook gewoon groter. je krijgt die kite direct verkocht als je toch overweegt een andere setup te gaan varen. Reo / catalyst moet je al je publiek vinden.

start enduro (of iets braver, de catalyst) en later:

 

meer wave -> reo

kiteloop -> blijf enduro

hoog springen -> edge

foil -> matrasjes of Alpha

freestyle -> AMP

 

trouwens, ik heb wel wat in test beschikbaar als je eens een dagje in Belgie bent.

 

 

 

 

BELGIUM

Th0mas had een 5 sterren sessie in Oostende met maar liefst 49 - 50 knots op zijn Ozone Enduro (2016)