Rug gebroken

Door: alex Reacties: 44 Hits: 29288
alex 18 July / 2007 / 18:38

hey hallo,

 

Zoals de titel al zegt, ik heb 3 weken geleden met het kiten mijn rug gebroken. Het gaat om een stabiele fractuur in de wervel L1. Ik heb er niet veel last van, maar weet dat ik niet mezelf moet gaan testen op hoever ik kan gaan. Ook heb ik een driepunts korset gekregen, waarvan gezegd is dat ik hem alleen om hoef als ik buitens huis ben. Na de foto's van afgelopen vrijdag is mij verteld dat de wervel L1 ongeveer 14 graden is ingezakt.

 

Mijn vraag is nu of iemand hier op het forum er mee te maken heeft gehad en hoe hij/zij de genezing heeft ervaren. Ik heb namelijk de arts vandaag gevraagd of ik ooit nog zou kunnen kiten, ze reageerde hier niet al te positief op..

Dit komt nogal hard aan, omdat ik van mezelf behoorlijk sportief ben en na volgend schooljaar graag bij de krijgsmacht zou gaan werken. Piloot bij de luchtmacht of bij de Luchtmobiele Brigade van de landmacht.

 

Ik zit zegmaar te hopen op een bericht dat iemand hiermee te maken heeft gehad en daarna weer aan het kiten is geslagen zonder verdere klachten

 

zo niet, 2x Best nemesis te koop..

Magic_Ed 18 July / 2007 / 18:49

Spijtig dat dit gebeurd is. Heb geen ervaring met gebroken wervels, dus kan je niet helpen. Maar misschien kan je de andere kiters helpen door uit te leggen hoe je je rug gebroken hebt en hoe het (volgens jou) voorkomen had kunnen worden.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

BazakiLouis 18 July / 2007 / 19:20

Ik weet er alles van

 

2 maanden terug tijdens een mooie hoge kiteloop schoot de chickenloop spontaan van de trapeze(zat er half naast), Ik had helaas een instabiele ruggewervelfractuur.

Ik zou mijn 3punts corset 3-6maanden moeten dragen, maar bij de laatste keer foto's maken vonden ze het wel prima en en ik ben alweer aan het kiten.

 

Ik vaar het liefst nog met dat corset om icm. met mijn zittrapeze, ik ga gewoon een beetje cruisen en simpele dingen doen.

 

De eerste dagen vooral niet te lang blijven zitten, dan komt er meer druk op. Op je zij liggen is het beste en verder zoveel mogelijk lopen en staan.

 

Ik moest hem trouwens 24u per dag om, maar die 2 maanden waren zo voorbij, maar 3 kitesessie's gemist

Claudia 18 July / 2007 / 21:44
WAT erg! Weet niet wat ik zou moeten als ik nooit meer zou kunnen kiten  Hoop dat het allemaal wat meevalt voor je, sterkte!

hennie77 18 July / 2007 / 22:51
Ik heb 9 jaar geleden L5 gebroken gehad op 2 plaatsen door een auto ongeluk. Ik moest 6 weken in het ziekenhuis op mijn rug blijven liggen. Daarna 4 maanden met een corset gelopen. Naar 8 maanden weer begonnen met werken, 2 uurtjes per dag en steeds verder opbouwen. Naar 9 maanen weer volledig aan het werk gegaan, en volledig hersteld.

johndoe 18 July / 2007 / 23:50

jow alex hoop wel dat je nog door kan met kiten, wil nog steeds keer met je beulen. maar als jou was zou gewoon zeker 2 maanden helemaal geen flikker meer doen. en is maar beetje afwachten wat dokter of wat dan ook verder te zeggen hebben.

 

p.s. kan je niet laten opareren en dan laten verstevigen of zo?

 

zoek even wat op op internet over je probleem meschien word je er dan wat wijzer van

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

BazakiLouis 18 July / 2007 / 23:58
 
http://www.vumc.nl/communicatie/folders/folders/heelkunde/instabiele wervelfractuur.pdf
De mijne was dus instabiel, de jouwe stabiel en daar is ook zo'n linkje/pdf-je van.

Misschien heeft het te maken met welke wervel het is, maar ik ben al bijna 100% genezen, en merk alleen dat de spieren na 2 maanden wat stijfjes zijn, maar dat komt wel weer.
Een kitemaatje heeft ook met kiten een Stabiele wervelfractuur opgelopen en is ook weer 100% genezen en stond na 6 weken alweer op het water.

Sterkte, en beterschap !

NicoGO 19 July / 2007 / 00:11

Hà die Alex,

 

zeer vervelend dat dit gebeurt is... Heb enigszins goed nieuws voor je ( in hoeverre je kan spreken van ''goed'' bij zo`n blessure, dit terzijde )

 

Ik doe ook aan motocross... daar is dit een regelmatig voorkomend probleem. Vaak staat er op nieuwssites voor de motocross jeugd dat er weer èèn zijn rug of nek gebroken heeft, vaak zonder ernstige fatale gevolgen ( blijvende schade ) en blijft het bij letsel aan wervels enz.

 

De herstelperiode is heel erg afhankelijk van de ernst van de situatie, de een voelt zich 100% na 3 dagen bij wijze van spreken, de ander zet zijn 1ste stappen na 1,5 jaar ziektebed.

In de motocross sport is het zeer belangrijk dat de rug voor 100% hersteld, indien alle klappen worden opgevangen door de rug...( ik stel deze vergelijking omdat het enigszins vergelijkbaar is met het kiten )

 

Om een lang uitgebreid verhaal kort samen te vatten: het is zeker mogelijk om weer te gaan kiten, zorg dat de rug voor 100% hersteld...  ik zou je geen indicatie kunnen geven van de tijd die hiervoor nodig is, ben niet op de hoogte van de ernst van jou letsel. Kijk hierna of het mogelijk is d.m.v bepaalde handelingen waarbij er kracht op de rug vrijkomt of er nog steeds sprake is van pijn. Verder raad ik je aan tegen de tijd, regelmatig de fysio, doktoren enz. om op de hoogte te blijven van eventuele terugkomende klachten.

 

Verder wens ik je alvast veel suc6 met de komende periode,

 

gr. nick

Tijn 19 July / 2007 / 03:01
Jow Alex, lekker rustig aan doen, niet niets doen maar ook zeker niets forceren. Beetje beweging is altijd goed voor genezing, maar kiten zou ik nog maar even laten. Voortaan maar niet meer in amersfoort kiten denks heh...
www.TijnvanEsch.com * www.facebook.com/TijnvanEschKiteboarding * Liquid Force Kiteboarding * KiteActive.com

Tukker 19 July / 2007 / 07:50

Heavy story! Maat van mij heeft aantal jaren geleden twee wervels gebroken bij het boarden in de sneeuw (funpark). Heeft idd ook een paar maanden in de steigers gezeten. Kon na een half jaar echt alles weer doen.

Wens je goed en snel herstel toe!

 

Tukker(ik)

Tukker(ik)

shadowclaw 19 July / 2007 / 08:12

Werk goed mee aan je geneesproces en blijf positief!   Veel sterkte en een voorspoedig herstel!

 

Stay Sharp, Surf like a Shark!

fred 19 July / 2007 / 11:41

M'n vriendin heeft met sleetje rijden van een helling van 70% (helemaal gek dat mens) haar rug wervels (2) gebroken. (instabiel) Ze is inmiddels 100% hersteld alleen haar vering van de tussen wervels is met 50% verminderd maar daar heeft ze geen last van. Ze loopt weer halve marathons.

Voledig herstel duurde ongeveer 8mnd. De arts vertelde dat de duur van herstel ook sterk afhankelijk is van de leeftijd. Ik schat in dat jij in de bloei van je leven zit en dat herstel op jou leeftijd gunstiger is dan van mijn vriendin. Haar werd ook verteld dat straks sporten taboe was maar zoals ik al zei ze loopt weer halve marathons zonder problemen.

 

Succes met je herstel!

Morres 19 July / 2007 / 12:56

luchtmobiel kan je denk ik vergeten, tenzij je er geen alst van hebt 'en ze je medische achtergrond niet uitvinden..

 

Als jij ze het niet verteld zijn ze trouwens niet aansprakelijk als er iets gebeurd met je rug bedenk dat goed

|| www.GaastraKites.com || e-mail: morres apenreet home punt NL

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

alex 19 July / 2007 / 13:05

@ magic ed, het was gewoon pech hebben. Windvlaag trok me naar 5 meter hoogte en liet me daar vervolgens los. Kan iedereen gebeuren

 

maar ik ben wel blij dat meer mensen dit hebben ondervonden en toch goed genezen zijn, dit lucht ontzettend op!

jorush 19 July / 2007 / 14:14

 Kan iedereen gebeuren

 

echt niet! BEST

 

jorush had een 3 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 20 knots op zijn SlingShot Fuel (2011)

Magic_Ed 19 July / 2007 / 16:23
Heel vervelend, bedankt voor de uitleg. Ik zeg: verbieden die sterke windvlagen (tenzij het een fijne second lift geeft natuurlijk  ).
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Hollandkiter 19 July / 2007 / 19:26

volgens mij worden er te weinig impactvests gedragen

kan een hoop ellende voorkomen..........................


 

alex 20 July / 2007 / 13:27

@ jorush,

 

Ik had op dat moment een 9m Slingshot fuel in mijn handen.

 

Be afraid, be very afraid

kiter_erik 20 July / 2007 / 13:31
quote: Hollandkiter - Donderdag 19 Juli, 2007(19:26)
volgens mij worden er te weinig impactvests gedragen kan een hoop ellende voorkomen.......................... 


Inderdaad .. je loopt wel een beetje voorlul als je in je

eentje zo'n ding draagt maar hij vangt wel alle klappen op en dat kan

je een hoop ellende besparen !!

 

@Alex, veel beterschap !!

vanbo 20 July / 2007 / 13:36

@ alex : echt rot om te horen , veel beterschap

 

@ hollandkiter : klopt inderdaad ! ik heb ook zo'n impactvast en je loopt inderdaad een beetje voorlul met zo'n ding. Als ik hem dan toch aan doe dan loopt alles gesmeerd en als ik hem niet aan maak ik de zwaarste crashes....

vanbo

karen 08 November / 2009 / 23:17
Hey, ik heb ook mijn ruggewervel L1 gebroken door in een afgrond te vallen en zit met dezelfde vraag. Zal kiten nog mogelijk zijn. Ik ben ongeveer een maand geleden geopereerd en moet in totaal 3 maand rondlopen met korset. Hoe ik mij nu voel, vind ik dat kiten er nog niet echt in zit. Mijn rug begint van deze week al weer langzaam te buigen maar er is een stuk dat stijf zal blijven. De dokter keek me raar aan als ik over kiten begon. Eerst zwemmen en echt revalideren en binnen een jaar misschien...Dan zou ik weer de oude moeten zijn...Al meer nieuws over jou? Ben benieuwd!groetjes, karen

Kamo 08 November / 2009 / 23:28
hopelijk reageerd de dude in kwestie, ben ook wel benieuwd na het lezen van deze geschiedenis.

Karen; Beterschap!
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

Mediator 09 November / 2009 / 00:12
sterkte dude!

Ikzelf heb aan mijn 12 jaar twee van die "indeuk-frakturen" gehad ('k was een redelijk "actief" kind Smiley)
Heb toen een maand of 2 revalidatie oefeningen moeten doen en een jaar met een harnas (4punts vooraan
en een vlakke plaat aan de rug) moeten rondlopen... (was trouwens zalig want ik zei toen aan ander kinderen
dat ik sterke buikspieren had en ze sloegen hun vuist dan kapot op men harnas die onder me kleren zat) Smiley

van dat letsel heb ik niks overgehouden (ook deels omdat ik nog jong was)... de algemene regel is hoe ouder en hoe
slechter de conditie, hoe langer de revalidatie.


er vroeg ook iemand iets van zulke letsels "voorkomen":

als je extreme sporten wil doen op een hoog niveau moet je zorgen dat je lichaam in orde is... spierversterkende oefeningen kunnen zeker geen kwaad... hoe sterker je spieren hoe meer ze kunnen opvangen en hoe minder snel je botten breekt... zelfde bij knieën om een andere veelvoorkomende blessure te noemen: als je zorgt dat de spieren rond de knie goed ontwikkeld zijn ga minder snel ligamenten uitrekken/scheuren.


your body is your temple ! Smiley
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

mkite 09 November / 2009 / 06:47
Meeste artsen zijn meestal erg voorzichtig als je ze vraagt naar dit soort dingen zeker als het gekomen is door de sport die je weer uit wil oefenen.

Sterkte aankomende tijd en ik hoop dat je net als velen hier straks weer kunt kitenSmiley

dom 09 November / 2009 / 07:27
Heb zelf tussenwervelschijven beschadigd en heb 6 maanden helemaal niets kunnen doen en daarna nog ong. 4 maanden rustig opbouwen met fitness e.d. Daarna weer rustig beginnen met kiten en nu nog wel last als ik lang op het water sta maar soms ook gewoon als ik wakker wordt. Tis hoe dan ook een klote proces waar je doorheen moet maar met een beetje geluk en een berg sportschool kan je weer heel ver komen sterkte iig.
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus