Fluid Black Label review

Door: Gyttja Reacties: 0 Hits: 1513
Gyttja 28 June / 2019 / 00:31

Ik heb de Black label van Fluid nu zo'n 1,5 jaar en wou er toch een keer wat over schrijven.
Initieel had ik hem gekocht om hem als een beetje low wind board te gebruiken, maar dan wilde ik wel een wat meer high end board dan de echte low wind machines (die varen voor geen meter vindt ik, zijn meestal lompe planken).
Daarom de grootste maat gekocht, 142x42, om te gebruiken naast mijn Naish Monarch van 136x41.

In de praktijk vaar ik eigenlijk alleen nog met de black label.
Het eerste wat me opviel is dat hij vrij licht is, ondanks dat hij zo groot is. Hij oogt zelfs wat dik, maar dat voel je niet terug in het gewicht. Het haalt het nog niet bij de Lieuwe boards qua gewicht, maar heel veel zwaarder is hij ook weer niet.

In het begin moest ik echt wennen, ik heb altijd kleine maten gevaren (136 meestal).
Ik had verwacht omdat hij zo groot is hij snel planeert en een slechte high end zou hebben en toch wat lomp zou aanvoelen.
Mijn eerste sessie weet ik nog goed omdat het snoeihard waaide (plus ik heb stiekem even terug gelezen wat ik erna aan Gilion stuurde qua ervaring) en dit is nog steeds tekenend voor het board zoals ik hem nu ervaar:

Het waaide 30-40 knopen op de zandmotor (veel harder dan voorspeld), en ik en mijn maatje hadden alleen een 9m mee.
Met die grote plank had ik verwacht dat ik dik overpowered zou zijn.  
Maat met zn 9m had zijn kite op half depower staan. Ik had alles max power en kon de boel prima houden, voelde me zelfs niet overpowered. Echt het tegenovergestelde dan ik had verwacht ivm de maat van deze plank in combinatie met kite maat in 30-40kts. Ik denk dat het deels door de channels komt die veel grip geven. Ik kan er ook kneiterhard mee varen zonder gevoel te hebben controlle te verliezen, en merk dat ik veel meer durf qua snelheid en afzet in een sprong.
Ik ging meteen een paar keer goed hoog, en dat op vlak water wat ik toch altijd wat lastiger vind.
Mijn gevoel zei meteen dat hij gebouwd is om hard te varen en hoog te springen.
Ik merkte wel dat ik iets harder moest inzetten om een back of frontroll te maken, maar dat heeft wellicht ook met de maat te maken.

Later merkte ik dat hij ook aan de low-end goed vaart, en gelukkig want daarvoor had ik hem gekocht.
Hij loopt super makkelijk hoogte, en ik vaar vaak met dezelfde maat kite als de wind wegzakt langer door dan de meeste mensen om mij heen op het water. En dat ondanks dat ik Boots vaar (want daarmee lever je serieus wat knopen in) plus relatief zwaar ben (87kilo). 

Wat me verder opvalt is dat hij ondanks de grootte nog licht aanvoelt en speels reageert.
De Monarch is uiteraard nog speelser/losser in het water, maar levert daar ook veel low-end voor in (waarschijnlijk mede door de maat + de extreme rocker). De Black label in deze maat geeft mij echter de vrijheid om met weinig wind nog lekker door te varen, en is speels genoeg om alle tricks die ik kan te landen. Daarnaast nodigd hij uit nieuwe dingen te proberen. Daardoor voelt dit board super allround.

Omdat ik met boots vaar trek ik hem regelmatig over het strand, hij heeft intussen wel wat krasjes, maar hij lijkt er goed tegen bestand. Het board ziet er ook echt robuust uit. De bovenkant heeft ook een heel apart patroon. Dit is goed te zien in een van de foto's die ik er van heb gemaakt. 

Al met al ben ik tevreden.

Hieronder enkele foto's die ik gemaakt heb tijdens mijn bezit van dit board, onderaan enkele beelden van een van mijn kite maatjes die hem uitprobeerde tijdens een trip in leucate. Hij was ook positief verbaasd over dit toch wel aparte board.

Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)