December begonnen en nu 20/5 weer een update filmpje

Door: marcelca Reacties: 99 Hits: 16058
marcelca 21 October / 2020 / 19:03

@mbkiteboarding


Gek dat jij weinig druk ervaart, ik heb met mijn 12m voldoende druk om met 7 a 8kt te beginnen met foilen ( 84kg ), dit vereist wel even de juiste techniek van insturen, heb ook geen problemen met de snelheid, kiteloop een zelfs, vaar mijn 12m wel altijd met 5m extensions ( dus op 27m ), ik foil vaak eerder als mensen met 12m kitech en 12m soul.

@richardkiter


Eigenlijk heb je met de meeste vliegers wel een probleem om te herstarten onder de 10kt ( met een foilkite zal het iets makkelijker zijn ), maar het klinkt misschien dom, maar zorg dat die niet in het water valt en ga niet verder weg als dat je kan zwemmen bij weinig wind, ik heb een afgelopen 100 sessies 2x in het water gehad dat ik niet kon herstarten met mijn strutless tubekite, dus dat neem ik dan maar voor lief


@dirk


ik heb inderdaad de m8 bouten en nuts gebruikt die bij de Moses zaten, heb hiervoor de gaten opgeboort in de baseplaat van Gong, de m8 bouten passen hier niet standaard doorheen, heb standaard nylon m8 ringen gebruikt met laagkopflensbout ( torxs ), heb verschillende lengtes besteld bij https://www.rvspaleis.nl/bouten/torx/ws-9335tx , je moet namelijk zorgen dat je bout niet te lang is anders draai je gaten in je board ( onderin de US box ), kan je niet zo vertellen welke lengte ik heb, dat heeft ook geen zin want ik heb de carbonmast en volgens mij is hier de plate een stuk dikker van, als van de alu versie, makkelijkste is de plate op je board, bout erdoorheen ( niet in de nut draaien ) en dan controleren of je ruimte hebt onder de bout in je box, bijvoorbeeld met een dun papiertje heen en weer schuiven.


 

richardkiter 21 October / 2020 / 20:43

maar het klinkt misschien dom, maar zorg dat die niet in het water valt

 

Snap ik,maar ben nu bezig met toetside te leren en proberen om te gijpen en dan valt de kite wel eens in het water {#emotions_dlg.clown.gif}

 

en ga niet verder weg als dat je kan zwemmen bij weinig wind,

Inderdaad, ik foil op zwemafstand van de kant todat ik kan staan. ik zie dan foilers veel verderop  varen en ik moet er dan niet aan denken dat als er daar wat gebeurd je een hele tijd in het water lig als je kite er niet meer uit gaat.

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

mbkiteboarding 23 October / 2020 / 14:23

@Marcela: wat bedoel je met de juiste techiek?

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

marcelca 25 October / 2020 / 09:57

Ja dat is lastig uit te leggen, ik loop een eigenlijk nooit, heb niet het gevoel dat ik hiermee meer kracht opbouw, ik stuur bijna recht naar beneden en stuur pas omhoog vlak boven het water, vlieger naar beneden bar aangetrokken en naar boven bar van je af....

Ben met de 12m echt 1 van de eersten die aan het foilen is, incl. de echte foilkites dus de low-end is prima van de 12m strutless, doordat ik 27m lijnen gebruik maakt mijn kite natuurlijk wel een langere baan als met kortere lijnen...

Verder zorg ik dat ik mezelf klein maak en mezelf als ware op mijn board laat rollen, verder zet ik mijn voorste voet in de voetband en mijn achterste voet op de toe-side kant rail, zo kan je je board zo snel mogelijk vlak drukken, en zorgen dat je bijna gelijk foild.

Eerlijk gezegd vind ik met low-wind wel het moeilijkste wat je kan doen met foilen en de eerste periode lukte het me ook echt niet en had ik steeds het gevoel dat ik druk te kort kwam, het is echt een aparte techniek met nihile wind weg te komen en duurde echt even voor ik het onder de knie had, het is ook lastig uit te leggen, je voelt het op een zeker moment

Piede 26 October / 2020 / 13:25

Het is ook een kwestie van blijven proberen. Er zijn er genoeg die het snel opgeven als het niet lukt ;) Maar zolang je kite in de lucht blijft staan heb je kansen {#emotions_dlg.pompom.gif}

Maak het een beetje!

dirk-natasja.volders-vanduffel 26 October / 2020 / 15:26

en proberen blijven we doen {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Van de week op Brouwersdam, (waar ik anders zelden of nooit kom wegens te ver) een leuke sessie gehad en daar voor de eerste keer een perfect ,op hoogte, gemaakte 360 kunnen doen. Zo blijf je gemotiveerd om verder te doen.(supervlak water toen)

Wel afgesloten in mineur met een flink toegetakeld oog doordat mijn bordje er knal tegen aan kwakte. (dan heb ik al zo een klein bordje van 107cm lang)
Gewoon bad luck want sprong eraf wind mee zoals het hoort. Een cm meer naar binnen en ik was een oog kwijt, een paar cm naar buiten en ik was er niet meer {#emotions_dlg.emo.gif}  Dus toch best nooit alleen gaan!

Dit was mijn 2de sessie met de gong KITEFOIL ALLVATOR FREEWAVE en deze keer geen problemen gehad met de lift van de foil. Went dus snel.
Heeft wel en minder surfachtig gevoel dan de slingshot maar is wel stabieler in het betere bochtenwerk. Gewoon een fijne foil voor dat geld.

Ook de slingshot dwafcraft 3.6" is een zeer leuk bordje, ondanks dat gaat het wel terug de deur uit voor de T38 binnenkort. Hoop dat ik daar geen spijt van krijg want het is echt super leuk op zo en kort bordje. Zeker met gijpen is het echt genieten. {#emotions_dlg.coool.gif}

keep on foiling !!!

 

mbkiteboarding 27 October / 2020 / 10:54

toch kwestie van wennen denk ik ;)

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

mbkiteboarding 29 October / 2020 / 13:05

Overgestapt naar strapless boardje van Appletree. Begin was even wennen.

 

 

 

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

marcelca 29 October / 2020 / 16:11

lekker hoor, die appletree boards zijn toch heel erg licht ?? en vind je het fijn zonder straps, ik zou ze eerlijk gezegd niet willen missen


Ik ben net nog 1,5 uur het water op geweest en geprobeerd wat nieuws te leren, een combi.

Zittend een 360 maken, waar ik een staand met 2 vingers in mijn neus nu kan valt dat zittend nog niet mee, je kan namelijk niet zo makkelijk met je gewichtsverdeling spelen als je zit maar denk dat het wel mogelijk moet zijn en dan heb je toch wat redelijk unieks, heb namelijk nog nooit een video oid ervan gezien

mbkiteboarding 31 October / 2020 / 20:14

Net 2 kg. Alleen bij starten miste ik de straps, tijdens foilen niet. Maar goed ik spring dan ook niet  {#emotions_dlg.yummie.gif}.

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

dirk-natasja.volders-vanduffel 01 November / 2020 / 14:59

Net 1kg lichter dan de mosesT38, voor de rest heel vergelijkbaar lijkt me. Maar ruim 1000 euro voor de appletree tov 600 euro korting af voor een moses dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Nu , als geld geen rol speelt {#emotions_dlg.schater.gif}

Last edit by: DIRK-NATASJA.VOLDERS-VANDUFFEL

marcelca 03 November / 2020 / 17:29

Voor mij persoonlijk zijn straps echt een must, maar vind die appletree boardjes er wel heel gaaf uitzien..

 

Ga trouwens proberen de bovenkant van mijn moses t38 te wrappen in een fellere kleur, zeker met harde wind en flinke crashes vind ik het zwarte board af en toe moeilijk te zien in het water..

 

Wrapfolie heb ik besteld ( heb wel ervaring met wrappen ), en mocht het niet bevallen dan trek ik het er weer af

mbkiteboarding 04 November / 2020 / 08:36

@Dirk: gelukkig heb ik er geen 1000 piek voor betaald ;)

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

dirk-natasja.volders-vanduffel 04 November / 2020 / 12:00

Goed gedaan dan , zijn zeker indrukwekkende bordjes. Als ik het goed zag op de foto's kunnen er ook voetbanden op gemonteerd worden ?

Ondertussen afscheid genomen van mijn slingshot dwarfcraft 3.6". Heb er nog altijd beetje hartpijn van want vond het echt een super leuk bordje. hoop dat de T38, die maar niet wil afkomen, dit snel gaat doen vergeten {#emotions_dlg.shiny.gif}

De zwarte kleur van de T38 vind ik ook een groot minpunt. Ken iemand die de rand van het board heeft afgetaped met een rode tape. Dit ter bescherming en ook om hem beter te zien liggen in het water.

@Marcelca: Hoe ga je dat doen? De bovenkant is vooral een grote pad! Ga je dan alleen daarond de folie plaatsen?
Of het hele board zonder de pad? Vind het wel een heel goed idee {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Heb van de week nog eens een sessie op de T22/moses 633-91 kit gedaan afwisselend met mijn gong.
De andere gast was best onder de indruk van de gong {#emotions_dlg.schater.gif}

 

Samen vonden we toch dat de gong gewoon sneller en levendiger is dan de moses en daardoor dan ook moeilijker is om alles mee te leren. 
Op vlak water is de gong de leukste zonder twijfel.
In golven is de moses de leukste omdat deze een meer surfachtig gevoel heeft en ook meer voorstuwing genereerd door de waterdruk van de golven. Heel leuk gevoel.

Dus beide zijn zeer leuke en zeer goede foils. 
Het grootste voordeel van de moses voor mij is dat deze een holle mast heeft waardoor de hele foil gewoon dwars in het water blijft liggen waardoor je strapless kan starten zonder het bordje vast te moeten nemen. Je gewoon ernaar toe laten slepen, voeten ertegen en vertrekken. zalig. En het heel lage gewicht van je hele foil/board combi. Scheelt nog aanzienlijk met de gong.

Dan kan je nog over de prijs gaan discusieren maar ook hier is het verschil heus niet zo groot als het lijkt.

een GONG KITEFOIL ALLVATOR FREEWAVE FULL CARBON kost je 1050 + verzending.
Een moses 91 -633 kit kost 1490 euro maar hier kan je wel korting op krijgen als je goed onderhandeld waardoor ik hem zou kunnen krijgen voor 1200 euro geleverd.

De waarde van een moses is vrij hoog 2dehands dus daar heeft deze ook nog een voordeel.
Dit is geen pleidooi om voor een moses te kiezen tov gong, maar gewoon mijn vaststellingen.

Ga je voor een alu versie dan is de keuze voor een gong vanzelfsprekend lijkt me {#emotions_dlg.shiny.gif}

 

 

marcelca 04 November / 2020 / 17:44

mijn plan is om de wrap rondom de pad te plaatsen, dus eigenlijk de gehele bovenkant incl rails, behalve de pad uiteraard.....

Vanavond komt de wrap binnen, dan nog tijd en een windstille dag 

Ik ben ook nog steeds super tevreden met mijn Gong, je mist alleen de in de prijsvergelijking dat je een moet vergelijken met een 100cm mast van moses, 90cm of 100cm maakt echt wel weer een behoorlijk verschil...

Heb laatst achter de boot gefoild met een alu set eronder en strapless, had geen problemen om te starten ondanks dat de foil wil wegzinken 

1200 is niet heel duur als je dit kan onderhandelen maar denk ik niet overal te doen zo, en dan incl een kortere mast een behoorlijk prijsverschil...

Waar je ook nog een verschil ziet is dat de Gong een monobloc is en de fuselage dus ook van carbon is, bij moses is je fuselage apart en meest ook van alu, heb toevallig 2 masten van moses gebroken gezien bij de aansluiting van de fuselage, waren beide carbon 111 masten en moet wel zeggen dat hier behoorlijk lomp mee gesprongen werd

Last edit by: MARCELCA

mbkiteboarding 05 November / 2020 / 14:07

Op deze Appletree kunnen geen straps. Heb 'm ook gekocht voor strapless. Heb nog een Gong Catch waar wel voetbanden op kunnen.

 

Inmiddels mn foilset uitgebreid met een racefoil (111 mast) van Moses met een T60 sport.

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

dirk-natasja.volders-vanduffel 05 November / 2020 / 16:25

@marcelca: wat bedoel je met een heel verschil tussen de 100cm mast van gong tegenover de 91cm mast bij moses?

De fuselage van moses is een legering van aluminium met magnesium. Ik kan niet inschatten of het sterker is of niet maar ik wil deze vooral gebruiken om strapless te foilen en in de golven waar hij ook voor ontworpen is. Een mooi voordeel is dat je voor minder dan 200 euro een andere achtervleugels kan steken die deze zelfde foil in een veel snellere en agielere foil kan veranderen. Dit kan je niet echt bij gong doordat ze enkel platte achtervleugels hebben.

Uiteraard is een andere voorvleugel ook mogelijk, enz... 

in ieder geval heb je bij moses meer mogelijkheden en vind je ook veel meer onderdelen 2dehands. Voor een 2de hands foil , die ik net gekocht heb van moses, vroegen ze nog 1150 euro en ik heb hem nieuw gekocht voor 1192 euro

marcelca 05 November / 2020 / 18:31

als ik in golven bezig ben is het verschil tussen 100 of 90 behoorlijk merkbaar, eerlijk gezegd zou ik liever zelfs nog langer als 100 gaan, je kan hierdoor beter kanten zonder dat je foil boven water komt en/of je board tegen het water tikt...

bij moses heb je inderdaad wel meer mogelijkheden kwa wisselen van vleugels en stabs, maar voel tot nu toe nog geen behoefte hiertoe, ben trouwens wel veranderd van de curved wing en bijbehorende stab naar de Veloce wing met stab

dirk-natasja.volders-vanduffel 07 November / 2020 / 14:17

Er komt nog een nieuwe 2.0 versie van de moses 633 maar dan onder de slingshot naam. (Slingshot heeft ook de eerste versie ontworpen voor moses trouwens)

deze kan wel eens echt potten gaan breken als de perfecte leer- tot gevorderde foil.

kijk hier maar eens:

https://youtu.be/TsVpLYlH9rM

 

 

marcelca 07 November / 2020 / 19:14

Was wel even een klusje maar ben tevreden met het resultaat, nu hopen dat het goed blijft zitten, zo niet trek ik het er weer af en ben ik 10 euro materiaal kwijt en 2 uurtjes werk

 

Heb ook dat slingshot filmpje bekeken, ziet er mooi uit maar serieus, wat een prijzen

 

Last edit by: MARCELCA

dirk-natasja.volders-vanduffel 09 November / 2020 / 08:53

WoW, dat ziet er ongelooflijk goed uit, en ook de kleur is fantastisch . Dus de onderkant is ook helemaal mee gedaan?

ja de bruto prijzen zijn veel te hoog. Er zal zeker nog wat korting moeten gegeven worden willen ze daar er een hoop van gaan verkopen. 

marcelca 09 November / 2020 / 16:25

Ik ben ook heel erg blij hoe het gelukt is en in ieder geval een uniek board......

De onderkant heb ik niet gewrapt dus die is nog Moses zwart met de Moses letters erop, hier een filmpje waar je het op kan zien

 

Last edit by: MARCELCA

dirk-natasja.volders-vanduffel 13 November / 2020 / 21:16

Ik heb nog nooit een wrap aangebracht, zou ik dat ook kunnen en heb je specifiek materiaal nodig? 

Tips , hoe je best te werk gaat en waar materiaal kopen?

is er een rede waarom je de onderkant niet hebt gedaan?

Heb je uw voetbanden ook gewoon met 1 schroef aan elke kant vastgezet? Want het zijn maar dunne schroeven in vergelijking met wat andere merken gebruiken. Ook schuiven mijn blokjes vlot door het rail aan 1 kant maar in het andere rail moet ik ze echt met een schroevendraaier stevig duwen om ze te verplaatsen door het rail. Dus denk ik niet dat dit normaal is. Zou niet mogen voor zo een duur bordje

ben ook 1track nut kwijt gespeeld, deze viel er gewoon uit zonder door de ingang te gaan wat ook normaal niet mag gebeuren. Zou het geen kwaad kunnen om de gaten uit te boren met m8 ? Ik heb de Alu topplaat, heb beetje schrik als de lak eraf is dat het gaat oxideren met het zout water. Voor de sterkte lijkt het me niet echt kwaad te kunnen denk ik.

Last edit by: DIRK-NATASJA.VOLDERS-VANDUFFEL

marcelca 15 November / 2020 / 14:03

Nou ik heb nu 3x er mee gevaren en het blijft er supergoed opzitten en hij is zeker zichtbaarder in het water, wel heb ik de rail iets aangepast, ik had het tot de rand van de rail lopen dit heb ik 2mm hoger afgesneden ( ik was bang als je een tot op de rail plakt dat het dan los zou gaan...

Ja, voor wrappen zijn wel heel veel video`s op youtube te vinden, hier heb ik ook veel van gekeken maar kan je wel wat tips meegeven.

Spullen die je nodig hebt

- oppervlakteontvetter ( ik heb ontvetter bij de wrap mee besteld )

- voor het fohnen heb je een heatgun ( verfbrander ) nodig, een haarfohn word niet warm genoeg,

- een rakel ( een soort grote bankpas met vilt aan 1 kant ) heb je nodig voor het glad strijken

- scherp mesje

- evt snijtape

- veel geduld

Tips voor het wrappen


- bestel wat meer wrapfolie zodat je kan experimenteren voordat je met je grote vel begint, vooral hoeken zijn wel beetje lastig

- heatgun ver genoeg eraf houden en niet stil houden op 1 plek

- doe je een hoek rek de folie dan in lengte en breedte

- gaat het fout trek de folie los, verwarm het en het krijgt weer originele formaat

- denk eraan dat wrapfolie niet krimpt door verwarming maar juist rekbaar word, krimpt bij verwarming wel terug naar origineel formaat

- ik heb het niet gedaan ( ik heb uit de hand gesneden ) maar mooiste is snijtape op je rail te plakken, je plakt hier je wrap overheen en dan trek je met de snijtape een mooie rechte lijn door de snijtape door je wrap heen te trekken

- als je gaat snijden zorg dan dat alle wrap goed strak en gefohnt is, je fohnt zogezegd de wrap "dood", daardoor heb je geen kans dat de wrap terug trekt op bijvoorbeeld een warme dag

- snijden langs de pad, breekmesje plat op het board en dan kan je zo langs de pad afsnijden

 

ik heb de wrapfolie besteld op www.wrapfolie.nl, ik heb de onderkant niet gedaan om verschillenden redenen, ik vind de onderkant van de Moses best mooi met die grote letters, de onderkant komt nooit naar boven te liggen als je valt, en kans op loslaten van wrap op onderkant is wat groter, tenzij je onderkant eerst wrapt, om de rails heen wrapt en dan de bovenkant doen en dit hier bij de rails er weer over heen laat vallen...

 

ik heb de voetbanden gewoon met 1 schroef aan beide kanten vast zitten en dit is echt meer dan sterk genoeg, als ik zie wat voor een klappers ik al gemaakt heb met mijn 84kg in mijn voetbanden zittend heb ik hier het volledige vertrouwen in, vriend van me heeft een naish hoover en deze maakt gebruik van dezelfde dikte schroeven.

Blokjes die niet schuiven in de rail herken ik niet, nu moet ik wel zeggen dat ik de originele nuts en bouten gebruik van Moses ( dit is M8 ipv M6 van Gong )

De nuts van Gong hebben ook een heel andere vorm als de nuts van Moses en denk ook dat de nuts van Moses er zeker niet zomaar uit kunnen vallen, daar zijn ze veel te groot voor, volgens mij zijn de nuts van Gong een soort plaatjes en die van Moses lopen aan de bovenkant ook taps toe zodat ze zich centreren als je de mast monteerd op je board

In de ingang van de rail heb ik een klein stukje schuimplastig gedaan ( gesneden van een zwemplankje ), dit blokkeerd de in-/uitgang van de rail zodat de nuts er nooit per ongeluk uit kunnen vallen

Ik heb zelf de gaten in de topplaat van alu en van mijn carbon mast opgeboord naar M8, zodat ik de M8 bouten en nuts van Moses kon gebruiken, eerlijk gezegd maak ik me geen zorgen over oxidatie aangezien je dit elke keer uit elkaar haald, maak je je er wel zorgen over dan zou je een fles kraanwater mee kunnen nemen om het af te spoelen na een sessie.

Wat wel belangrijk is, zorg dat de bouten waar je foil en mast mee gemonteerd zijn ingevet zijn met een antioxidatievet ( bijvoorbeeld lanocote ), hiermee voorkom je oxidatie als je verschillende metalen in elkaar schroeft, bijvoorbeeld je rvs boutjes in een alu mast, verder haal ik het eens in de 3 weken even uit elkaar vet ik het opnieuw in en zet ik het weer in elkaar

@ marcelca, als ik me goed herinner ging je ergens vaak op een meer foilen, waar was dat of heb je nog andere plaatsen ontdekt waar het heel goed is om te foilen. Heb er een jaar uitgelegen met verschillende operaties en wil nu rustig terug beginnen foilen. 

dus alle tips welkom ivm foil locaties.

zou graag in mei of juni gaan.