Springen over dammetjes/dijken - welk materiaal?

Door: DarrenK Reacties: 49 Hits: 9096
DarrenK 23 July / 2020 / 17:16

Beste kiters,

 

Nieuw hier, dus ik zal me even voorstellen. Ik ben Darren, 33 jaar en afkomstig uit Beverwijk. Voorheen erg actief geweest in freeclimbing en bmx. Onlangs een cursus Kitesurfen gedaan. Ik heb hier in korte tijd erg veel passie voor gekregen. Volgens de instructeurs maken weinig mensen zulke snelle progressie als ik.

 

Ik wil mezelf altijd pushen. Grenzen verleggen. Kiteboarding biedt zoveel mogelijkheden. Wat ik het meest indrukwekkend vind is het springen over obstakels. De kick. De adrenaline rush. Het moet fantastisch zijn. Mijn doel is om de Afsluitdijk te bedwingen. 90 meter breedte lijkt me goed te doen. Op dit moment kom ik met goede wind tot 30 a 40 meter. Plan is om dit langzaam op te bouwen, en af en toe op kleinere obstakels te oefenen. Vrienden van me hebben professioneel videogear, dus we kunnen goede media-coverage maken. Dit zou natuurlijk ook fantastisch zijn voor het beeld van de sport naar buiten toe!

 

Nu mijn vraag. Ik Kiteboard nog relatief kort, dus beperkte ervaring met materiaal. Ik zoek namelijk het beste materiaal voor deze uitdaging. Op internet zie ik mensen vooral met North kites over dammetjes etc springen. Core lijkt ook goed vanwege de kwaliteit. De Ozone edge staat bekend als vliegmachine. Wat zou het beste werken voor mij? En qua board?

 

Alvast bedankt voor het advies!

 

Sportieve groet,

 

Darren

 

FeRNandeZ 23 July / 2020 / 18:21

Alleen als het misgaat verkloot je misschien wel een spot etc voor een heleboel kiters......

Misschien eerst de hoge megaloops voor de kick masteren ? En als je snel leert Freestyle Strapless wave kan je ook aardig tricky stunts mee uithalen....

kantje board !

Leon van Bergen 23 July / 2020 / 18:54

Precies, lekker ergens anders over dammetjes springen maar niet in NL graag, er liggen al veel spots onder de loop door dit soort gedrag, leer kiteloops op 20m + en je komt aan je adrenaline rush..

Last edit by: LEON VAN BERGEN

wazzaah 23 July / 2020 / 22:24

{#emotions_dlg.clown.gif}

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Faxie 23 July / 2020 / 23:07

Als je deze vragen moet stellen ben je er nog lang niet klaar voor...

 

En zelfs al ben je er klaar voor, mag je jezelf afvragen of het wel zo'n goed plan is ivm de druk die op sommige spots ligt.

 

Sowieso zou je eerst moeten onderhandelen en afspraken maken met de lokale autoriteiten, en niet zomaar over bruggen en dijken springen. En die zullen dat echt niet toelaten tenzij je aan kunt tonen over de skills te beschikken. Lees; pro of minstens semi-pro zijn.

Last edit by: FAXIE

DarrenK 24 July / 2020 / 11:27

Dag allemaal,

Bedankt voor de reacties, maar eerlijk gezegd vind ik het een beetje rare reacties.
Enkele jaren geleden is bij mij hoogbegaafdheid vastgesteld. Voor mij vielen toen veel puzzelstukjes op hun plaats. Ik pik dingen sneller op dan anderen, maar ik merk dat dat soms op weerstand stuit zoals nu. De opmerking dat ik er nog niet klaar voor ben is dus misschien nu terecht, maar binnenkort niet meer.
Ik hoopte dat ik dit niet zou hoeven melden, maar gezien de reacties toch maar wel...

En over spots die onder druk staan. Ik ben van plan in de buurt van Den Oever te springen en daar is niet eens een spot. Daarbij is de hele actie vrij kort, met een minuut of 15 is het wel gedaan.
Een beetje in de stijl van dit filmpje wat ik laatst zag: https://www.youtube.com/watch?v=6-O6kMRK0os maar dan met wat beter camerawerk en hardere actie. Onderhandelen met de autoriteiten enzo lijkt me een beetje overdreven. Volgens mij hebben die gasten in dat filmpje dat ook niet gedaan, ging prima zo te zien.

Leon van Bergen 24 July / 2020 / 12:32

Whahaha ik ga stuk hier!{#emotions_dlg.schater.gif}

Je bent hoogbegaafd maar je hebt niet de reacties onder dat filmpje gelezen die je zelf stuurt en je snapt dus ook niet de consequenties van zo'n actie en zelfs niet van deze post. De reacties hier gingen nauwelijks over je kiteniveau maar meer om het je gewoon af te raden omdat je dingen kan verpesten voor andere kitesurfers, dat was de weerstand. Apart dat je dat niet begrijpt..

Vlakbij marken was een spot maar die is niet meer door sprongen over die dijk, bij Hoorn in dat haventje word je nu sneller weg gestuurd omdat er een ongeluk is gebeurt vorig jaar en zelfs pro Kevin Langeree kreeg veel commentaar over zijn vlog waarbij hij in Medemblik continue over de dam heen sprong terwijl die gemeente al streng toeziet op het kitebeleid daar en nu denk jij dat je hier toegejuicht wordt?

Last edit by: LEON VAN BERGEN

berg 24 July / 2020 / 13:12

M.A.W. We zitten niet op jou te wachten Darren, ga weer lekker BMX-en.

 

Kitesurfing, Because golf and football only require one ball

FeRNandeZ 24 July / 2020 / 14:16

Ik denk dat het een grap is kijken of we happen :)

Dacht zelf eigenlijk meer aan deze video  https://youtu.be/DByDafyGzlY

 

 

Last edit by: FERNANDEZ
kantje board !

MarioH 24 July / 2020 / 16:16

@DARRENK 

 

Tof dat je zo zeker bent van jezelf. Kom je zelden tegen. Mooi doel ook, maar reken op veel weerstand.

Zelf vind ik dat soort dingen ook te gaaf, maar zonder videobeelden en aandacht. Je verkloot het voor anderen.

Leer ver springen zonder obstakels, film het (want voor je gevoel spring je vaak veel hoger en verder dan werkelijk het geval is) Als je 2x de hoogte en afstand haalt die nodig is, dan kan je het gaan plannen. Kost wel tijd.

De ozone EDGE is echt een vliegmachine. Leer 'm zwaar overpowert te vliegen en zorg dat je afstand constant perfect is. 

 

Succes en je snapt natuurlijk zelf wel dat de omstandigheden perfect moeten zijn.

MarioH

Djee 24 July / 2020 / 16:37

Do not feed the troll. 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

flyingtiger 24 July / 2020 / 17:19

Ik hoop dat je een troll bent want je hebt er zeker niet over nagedacht.

Afsluitdijk is een dijk in zuid westelijke richting. Precies dezelfde richting wanneer het hard genoeg waait.

Beste optie is dan met noord-west storm maar dat zal een grote drama golven/klotsbak zijn aan de Noordzee kant waar een goede afzet niet zomaar mogelijk zal zijn.

Belangrijker is dat die dijk 7m+ hoog is. Daar ga je allerlei rare turbulentie van krijgen.

Dus zoals iedereen al aangeeft: als je zo nodig wilt waaghalzen ga eens beginnen met het maken van mega-loops. Niemand zit te wachten op dit soort waaghalzerij die de sport een slechte naam geeft.

RomeoKiter2017 24 July / 2020 / 17:23

Hoog geschaafd

Last edit by: ROMEOKITER2017

Kiteremco 25 July / 2020 / 12:05

Hoogbegaafd maakt je nog lang geen hoogvlieger{#emotions_dlg.sbatje.gif}

Hoppathee

isomis 25 July / 2020 / 13:24

TBS kliniek daar moet je beginnen!

zucht...

Kitemen 25 July / 2020 / 16:37

Haha deze kerel...nu al helemaal vol over zn kunsten maar verstand van gear etc heeft hij niet. Voelt meer als hoogmoed dan hoogbegaafdheid. Dat je dingen snel begrijpt zegt btw niet of je het ook goed uitgedacht hebt en jouw reacties duiden erop dat je nog lang niet door hebt wat er allemaal bij komt kijken en hoe ver 90m is in combinatie met de windrichtng. check is een filmpje van Ollie bridge...die man kan het en weet hoe en of het kan! Maar geloof me zelfs bij hem zit er veel voorwerk aan. Verder moet je ook een back up plan hebben...wat als je mid way het toch niet gaat halen? Schraapt je camera crew je dan van de blokken! Gelukkig heb je de beelden nog! {#emotions_dlg.schater.gif}

DarrenK 25 July / 2020 / 18:40

@MarioH

Top! Bedankt voor je reactie! Ik neig naar de Ozone edge 9m. Wel een beetje prijzig dus ik hou marktplaats in de gaten.

Qua media coverage lijkt het me dan beter om het wat 'anoniemer' te doen, dwz ikzelf en locatie niet herkenbaar in beeld.

Klotsbak en turbulentie geloof ik eigenlijk niet zo. Als je maar hard genoeg waait kom je toch hoog zat, geen turbulentie als je kite 30m+ boven de dijk zit.

Kitemen 25 July / 2020 / 19:03

Nee je hebt t allemaal wel door! Maar anoniem word t niet hoor! Jij gaat t nieuws wel halen...ben alleen bang niet op een goede manier! Denk dat je erg overmoedig bent, je wuift jarenlange ervaring in de wind! Pro’s als Olly of Ruben kunnen zo iets misschien wel doen als alle condities wel perfect zijn, maar jij gaat t wel ff met een klotsbak doen als t maar genoeg waait en die 7m+ hoogte haal je ook wel over de 90m! Jammer dat je die hoogbegaafdheid niet gebruikt, maja de grootste genieen scoorden ook slecht op sociaal en emotioneel vlak! Succes iig!

naja 26 July / 2020 / 21:57

30m.+toe maar !

KiteShallow 27 July / 2020 / 08:04

@DARRENK: zou je je overlijdensceremonie vast willen opstellen. Wil je begraven of gecremeerd worden en je as hoog over de dijk worden gestrooid {#emotions_dlg.worshippy.gif}. Gaaf man

karel79 27 July / 2020 / 11:17

Als je 10m hoog springt met je kite op 12u en je hebt 20m lijnen zit je kite op 30m.. 

Maar hoe harder het waait, hoe hoger de turbulentie van een 7m hoge dijk zal komen. 

 

Verder lijkt het me logisch dat iedereen met gezond verstand je dit zal afraden. Hoe kom je erbij? Over de afsluitdijk, waar ook gewoon auto's en vrachtwagens rijden. Denk ook even na over de gevolgen voor andere mensen. Je zal maar een vrachtwagen chauffeur laten schrikken die vervolgens een kleine personen auto met een gezin aanrijdt.

 

Kitesurfen biedt genoeg uitdaging, ook zonder de regels te overtreden. Veel plezier met ver- en hoog springen, maar stay safe and live to kite another day!

Kitemen 03 August / 2020 / 08:58

He Darren hoe staan de voorbereidingen...ik hoop zo dat dit topic niet stopt {#emotions_dlg.swhip.gif}

Last edit by: KITEMEN

harryNaish 03 August / 2020 / 14:50

Verdorie, Corona doet vreemde dingen met je....hoogste tijd voor een vaccin!

 

Last edit by: HARRYNAISH

DarrenK 03 August / 2020 / 21:41

9m edge v9 is inmiddels gekocht. Klein lek bij een ventieltje verder in topconditie. Helaas geen wind op het programma de komende tijd, misschien deze zomer naar Tarifa voor wat extra training. Qua training wil ik pieken in oktober/november. Grootste kans op wind.

Die opmerkingen over mijn hoogbegaafdheid kan ik niet zo veel mee. Dat soort opmerkingen komen vaak voort uit eigen tekortkomingen en onzekerheid.

 

Last edit by: DARRENK

Kitemen 04 August / 2020 / 10:27

Feit is gewoon dat je hoogdbegaafdheid hier niets mee te maken heeft. Dus voegde weinig toe aan het verhaal en zorgt juist voor dergelijke reacties omdat je actie niet helemaal doordacht lijkt. Denk dat iedereen je juist probeert te behoeden van een fout (voor zowel jezelf als de sport). De sport staat al redelijk onder druk en met allemaal stuntpiloten word t imago niet verbeterd en zullen spots en dergelijke onder druk komen te staan en dat zou jammer zijn.

Zou idd goed trainen en zoals boven ook aangegeven is iig zeker weten dat je iets ruimschoots haalt voordat je over echte obstakels gaat springen. Hou daarnaast rekening met andere mensen die in die omgeving lopen rijden etc. En zorg altijd voor een backup plan als t toch fout loopt!