Kitesurf handboek voor beginner???

Door: Alex1968 Reacties: 29 Hits: 3496
Alex1968 13 August / 2008 / 00:04

Beste lezer,

Ik ben onlangs begonnen met kitesurfles. Heb nog veel te leren uiteraard. Ik zou graag een (actueel) handboek kopen om de techniek en alles wat er bij beginnen met kiten komt kijken na te lezen. Heeft iemand voor mij een goede tip voor een boek dat ik kan kopen?

Bedankt alvast,

Alex

kitertjuhNL 13 August / 2008 / 00:09
Ik weet niet eens of er zoiets bestaatSmiley

TMK 13 August / 2008 / 00:57

Kitescholen doen niet aan theorie.

Uitleg van 10 min en je gaat het water op. Puur praktijk Smiley

Net als een handboek bij een fiets: "Trappen doe je zo" Smiley

Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

JT_MEEL 13 August / 2008 / 06:25
@TMK: Is denk ik afhankelijk van de kwaliteit van je instructeur...als ik me het goed herinner was besteedde ene Piraat er toch iets meer dan 10 minuten aan.

Wat betreft een handboek, die Progression Kite DVD's zijn best fijn, te vinden bij de betere kiteshops. Maar ja, het blijft referentie materiaal...gewoon blijven lessen.

FeRNandeZ 13 August / 2008 / 08:35

Dat is een fantastisch idee man, kitesurfhandboek, ik kan me niet voorstellen dat het niet bestaat.

Dat moet er gewoon komen.

Denk dat het ideaal is voor beginners, als je eerst de theorie leest uit een boek dan heb je het op het strand zo in de gaten.

kantje board !

swiftenaar 13 August / 2008 / 08:38

een goeie kiteschool doet wel zeker aan theorie! alleen hang van je eigen niveau af in hoeverre dit behandeld dient te worden! verder heb ik geen id of er een handboek kitesurfen bestaatSmiley progression dvd's zijn dan idd een goed advies.. maja dna mag je je draadloze tv en dvdspeler wel mee gaan nemen naar t strand, want dat onthoudt je niet allemaalSmiley

iig suc7 met kiten en alles eromheen!Smiley

Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

Woodmaster 13 August / 2008 / 08:39

Klopt Swiffer al is het mondeling maar theorie zit zekers in het pakket!!!

Vanmiddag ook naar Scheef????

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Naish Pivot (2017)

dmartino 13 August / 2008 / 08:46

ik heb nog een kitesurf instructeurshandboek liggen. Dat gaat met name over de kunst van het lesgeven, een beetje klimatologisch en natuurlijk over kitesurfen.

Maar het blijft een goed idee om een handboek te maken. Ik stel mij er het volgende bij voor:

- eerste hoofdstuk over materiaal, materiaalkeuze en onderhoud van materiaal

- een hoofdstuk over het kitesurfen en de tricks,

- veiligheid op het water en voorrangsregels

- EHBO en veel voorkomende ongelukken en hoe te voorkomen

Iemand interesse om aan een te beginnen? Ik zie het wel zitten.

johndoe 13 August / 2008 / 08:49

Is er wel maar niet in boekvorm voor zover ik weet..

Beter nog in bewegende beelden...!

Progression DVD. Beginner, Intermediate & Advanced

Fat Sand Productions Smiley

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

dmartino 13 August / 2008 / 08:53
De Fatsand DVD's zijn leuk voor het oefenen van 'nieuwe' tricks, maar keuze van de uitrusting, veiligheid op het water enz worden niet behandeld.

johndoe 13 August / 2008 / 08:56

op kitemobile staan bij beginners tips ook een hele teorie ding

heb he t toevallig gister voor m'n zusje uit geprint

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

idefixe 13 August / 2008 / 08:58

Ik heb destijds een "vervolg lesje " bij sky - high in Workum gehad. Ik kreeg toen een IKO boek mee ( engelstalig) waar echt van alles instond.

Slingshot , Gibbon

Aleph 13 August / 2008 / 09:11

Laatst ook al voorbij gekomen in een ander topic, maar online kun je ook het een en ander vinden:

 

http://www.iksurfmag.com/technique.php

http://www.kitefilm.com/eng/weeklytrick.asp 

 

Er zijn nog meer van die sites met filmpjes vlgs mij, maar die kan ik zo snel even niet vinden. 

 

Gaastra Jekyll 8 + 14 (2008) & 10 (2009)

dmartino 13 August / 2008 / 09:16
Het grote probleem met die filmpjes vind ik dat je het thuis zit te bekijken, en vervolgens een dag/week/maand later het op het water in de praktijk moet brengen. Ik heb de Fatsand Advanced om die reden over gezet naar mijn pda, maar afgezien van het verschil in niveau, kan ik er toch niets mee. Je kijkt alleen op de windloze dagen, je staart je suf naar het te kleine scherm, denkt dat je het begrijpt en gaat op het water plat op je bek.

swiftenaar 13 August / 2008 / 09:21
@Wood nej de dames hebben aandacht nodig, en doe ff rustig aan gezien ik niet met een gebroken poot op lowlands wil staanSmiley suc7
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

johndoe 13 August / 2008 / 09:27

@Dmartino

Probeer de beelden in je hoofd te krijgen en zorg ervoor dat je ze kan respoduceren als je je ogen dicht doet.

Maak de bewegingen me je lichaam op een stil moment(als niemand kijkt uiteraard, wáák over die zorgvuldig opgebouwde rep Smiley)

Als je de beweginen kunt visualiseren scheelt dat heel wat getob op het water.

Visualiseren is ook trainen, onderschat dat niet. Wordt in alle sporten gedaan..

Als je pas de bewegingen gaat visualiseren op het water is dat moelijker leren!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Aleph 13 August / 2008 / 09:31
Die laatste link (kitefilm.com) is trouwens wel erg advanced oer het algemeen... Maar wel heeeeeel cool om naar te ki(j)ken...
Gaastra Jekyll 8 + 14 (2008) & 10 (2009)

mklencke 13 August / 2008 / 09:44
  Je hebt dit: http://www.theringmedia.com/PDFS/TheKiteboarder/TheKiteboarder_Handbook_07.pdf (van http://www.theringmedia.com/thekiteboarder/archive.php)


Verder is er wel een boek: Kitesurfing: The Complete Guide



Maar in principe staat er wel genoeg om aan de slag te gaan in die Instructional. Lekker oefenen en opeens heb je het! :D

Gonkerd 13 August / 2008 / 11:34
Toen ik begon, heb ik een soort check list gemaakt voor mezelf, die je voordat je gaat even door leest (vergeet je ook geen spullen in te pakken). Na je sessie kan je die weer updaten zodat hij wat beter wordt/voldoet. Na een tijdje heb je hem niet meer nodig.

StefanoMallorca 13 August / 2008 / 11:50
Het probleem van een boek over kitesurfen is dat zodra je het uitbrengt de techniek het boek alweer heeft ingehaald. Ik wil dolgraag een boek maken over kitesurfen en dat is één van de redenen waarom ik er nog niet mee ben begonnen.
Don't be afraid of opposition. Remember, a kite rises against, not with the wind.

Silversurfer 13 August / 2008 / 12:19

Boeken; 

IKO Workbook € 14,95

IKO Kiteboard Vision € 14,95

IKO Kiteboard Vision 2 € 19,95

Sercets of Kiteboarding boek dvd € 19,95

Instant Weatherforecasting (ook belangrijk voor beginners) € 21,95

 

Verder zat beginner dvds;

Progression beginner dvd € 29,95

Progression intermediate € 34,95

Progression advanced € 34,95

Progression professional € 34,95 

Kite BasicsI (Nederlandse productie) € 19,95 

Kiteboarding 201 (tricks) € 19,95

Smack! (golfrij instructiefim) € 34,95

Stance Moves Special € 19,95

 

Dat was het wel zo'n beetje Smiley

 

Allemaal te bestellen op www.soulonline.nl, klik op soulshop. 

 

Als je alles onder controle hebt, ga je niet hard genoeg.

TMK 13 August / 2008 / 21:50

Ik volg lessen en de 1ste les heb ik degelijk wel theorie gehad.

Eerst in de zaak de basis hoe alles werkt en waar alles voor dient. Alles over veiligheid
Hoe tuig je een kite op etc. Alles is van begin tot eind besproken.

10 minuten was bij wijs van spreke Smiley.

En dankzij mijn toffe instructeur wist ik al meters te varen in 1 les en upwind varen Smiley

Morgen mijn 2de les Smiley

Overigens, als ik zou moeten checken of ik alles heb.

Je doet je trapeze om, op de trapeze zit de bar die je chickenloop vasthoudt.

Chickenloop zit aan bar vast, bar zit vast aan lijnen en aan de lijnen zit de kite vast.

Voor hij de lucht in kan moet ie worden opgepompt, dus pompje moet je ook niet vergeten.

Ik ga varen, maar dat kan niet zonder board. En om het mee te nemen heb ik nog de kitetas boardtas Smiley

No way dat dat mis kan gaan Smiley

Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

e_surf 13 August / 2008 / 22:15
www.kleinezonnepanelen.nl

MV87 13 August / 2008 / 23:04
http://www.abc-of-kitesurfing.com/info/kitesurfing-techniques.asp
Wat tekst en filmpjes van hoe en wat, kan handig zijn als soort van naslag?

MV87 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 27 - 35 knots op zijn Best Kahoona (2009)

wazzaah 13 August / 2008 / 23:55
@ TMK, en je leash?
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)