Alleen oplaten van een kite

Door: BoC Reacties: 47 Hits: 10702
BoC 11 May / 2010 / 08:33
Hey mannen ( en vrouwen )

Ik heb een vraag qua oplaten van een kite in me eentje.

Ik heb zelf een 4 lijn deltashape Flexfoil ion2 12.5m

Ik zou wel is willen weten hoe ik dat in me eentje op kan laten, ik heb wel is staan klungelen maar lukte me niet.

Ik kan ook geen flimpjes vinden. Met een 5-lijns schijnt het niet zo moeilijk te zijn maar met 4 lijns weet ik het niet.
Misschien kan het wel niet graag jullie mening erover.
Amateur kiter - 90% Vrouwenpolder (Zeeland)

mkite 11 May / 2010 / 08:39

Hmm moeten wel filmpjes van zijn maar normaal gesproken zand of een zandzak in de tip lijnen op spanning zetten en zand van de tip schudden en voila.

Uhm dit is wel erg simpel gesteld en ik raad je ook aan om echt even een filmpje te vinden waar een goed voorbeeld op staat maar het werkt wel.

johndoe 11 May / 2010 / 08:43
Ik vraag me dan altijd af wat de rede is dat je dit wilt leren... Je moet niet gaan kiten zonder dat er iemand in je buurt is.

Maar om toch even antwoord te geven. Je kan je kite bij de waterlijn leggen en indien je 100% zeker bent dat je lijnen goed zitten trek je de kite het water op en doen je een waterstart Dit kan ook op het strand maar is wat gevaarlijker indien je schelpen tegenkomt.

De bovengenoemde manier van Mkite werkt niet echt bij Delta kites, dat is meer iets voor C-kites.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

mkite 11 May / 2010 / 08:46

Ben het eens met Reflexx dat het niet ideaal is om het in je eentje te proberen.

En ook zijn methode is niet ideaal maar werkt wel.

Kortom af te raden maar wel mogelijk.

Ow en ook bij een delta kite werkt het om gewoon zand in je tip te leggen, maar dan kun je niet de tip dubbelvouwen.

Trouwens als je filmpjes wil vinden kijk eens op Youtube en zoek op Kitesurfing self launch

BoC 11 May / 2010 / 08:53
Thnx voor reacties,

Je hebt gelijk dat je niet in je eentje meot kite. Ik doe dit ook eigenlijk nooit oor.

Probleem is dat op vrouwepolder door de weeks het nooit egt super druk is en dan ben ik samen met een maat en dan laten elkaars kite op.

Maar soms zag ik mensen het alleen doen en dacht gewoon van dat wil ik ook wel is proberen en het lukte me alsmaar niet vandaar dat ik de vraag stel.
Amateur kiter - 90% Vrouwenpolder (Zeeland)

johndoe 11 May / 2010 / 09:04
Op Vrouwenpolder is altijd wel iemand te vinden als het lekker waait, tenminste dat is mijn bevinding. Gewoon met die maat blijven gaan en niet alleen. Als er wat gebeurt met je (maakt niet uit of je net begint of super ervaren bent) niemand kan hulp inroepen.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

JeWeDe 11 May / 2010 / 09:15
Volgens mij is zijn punt dat hij de kite van zn maat op laat, die vervolgens lekker gaat varen en dat hij dan zelf zijn eigen kite op laat.
Belangrijk bij de dubbelvouwzand er over methode is dat je de kite goed positioneert en zorgt dat je op de juiste plaats staat om de kite weg te laten vliegen met weinig kracht.

kite neer leggen op een wingtip en zelf de "neutraal stand" op laten zoeken. in die positie tip om vouwen en begraven.
Dan je eigen positie bepalen.
te ver naar voren (kite ligt ver in het windvenster) en je launcht niet alleen de kite maar ook jezelf.
te ver naar achteren (kite ligt aan de rand of buiten de ran van het wind venster) en je kite rolt achterover door de lijnen, ellende, komt uit eindelijk midden in het windvenster: je launcht je kite en je zelf voila russian start!

Andere optie is chickenloop aan een paaltje en zelf je kite op de goede plaats "launchen" de kite blijft aan de rand ( als je lijnen even lang zijn) op een wingtip stuiteren. even wachten als je kite rustig blijft naar je bar rennen chicken loop pakken en gaan.
voordeel van de methode: als het misgaat ben je zelf niet de lul maar de mensen die benedenwinds staan en je los geslagen kite plus bar tegen komen ;)
haven fun ride on!

BoC 11 May / 2010 / 09:22
@ JeWeDe

Hey thnx voor je reactie. Der zitten inderdaad handige tips bij :)

Meestal laad hij mij kite dan op en dan met mijn kite in de lucht dan laad ik zijn kite op. Maar tis gewoon ik vind het leuk om het ook alleen te kunnen.
Je weet nooit wat je tegen komt mss lukt het ooit is niet en dan kan je hem zelf even op laten.

Ik wil graag zoveel mogelijk kunnen met een kite ( ook al ben ik beginner ) teveel info is nooit verkeerd.

Thx voor de usefull info
Amateur kiter - 90% Vrouwenpolder (Zeeland)

martimor 11 May / 2010 / 09:59
hey,

zelf doe ik het ook wel eens. in mijn geval zijn al mijn kitebuddy`s dan al lang en breed op het water, dus launch ik hem dan zelf.
persoonlijk ga ik nooit het water op als ik er alleen ben.
zoals door anderen al gezegd, probeer selflaunchen altijd te voorkomen.
je loopt niet alleen zelf meer risico, maar je kite slijt er ook sneller van.
hier is een filmpje van een eclipse thruster, dit is een c-shape sle kite, dus geen deltakite, maar misschien werkt dit ook bij jouw kite.

dimitri geeft in het filmpje trouwens ook aan dat je selflaunchen altijd moet zien te voorkomen.

ps niet je board op je kite leggen zoals in het filmpje, heeft mij al een scheurtje opgeleverd

succes
martijn

www.mutinykites.com

BoC 11 May / 2010 / 10:06
succes
martijn
ps niet je board op je kite leggen zoals in het filmpje, heeft mij al een scheurtje opgeleverd


Mijnes is 2 dage terug ingescheurd door me board ^^ dus kweet het haha

thnx voor filmpje
Amateur kiter - 90% Vrouwenpolder (Zeeland)

Derek 11 May / 2010 / 10:23
je chickenloop aan je trekhaak van je auto leggen, en dan zelf de kite op zn wingtip @ 9 uur leggen.

tenzij het 30 knopen is en je een smart rijdt ;)

en bij 10- knopen je auto starten en flink gas geven ;)
kiting since 2010 | HELIX 2010 12m & 9m Cult 2010 6m | kitevideos.net

Derek had een 3 sterren sessie in Noordwijk Zuid met maar liefst 28 - 36 knots op zijn Naish Helix (2010)

Runaque 11 May / 2010 / 10:30
Volgens mij is dit een solo launch met een 4 lijn kite.


Woodmaster 11 May / 2010 / 11:00
Lijne goed leggen ,bar in de hoek van het venster leggen, op een tip zand of een zak zand leggen NIET dubbelvouwen, Bar inhaken er rustig oplaten!
Maarre....hoe wil je landen dan???? Weet je al hoe dat moet?
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Naish Pivot (2017)

dapee2 11 May / 2010 / 11:14
als je je tip niet dubbelvouwt, ben je 10min bezig om dat zand er uit te krijgen hoor!
gewoon dubbelvouwen dus

dapee2 had een 3 sterren sessie in Vrouwenpolder met maar liefst 22 - 24 knots op zijn Naish Pivot (2021)

speedfreak 11 May / 2010 / 11:26
Quote: Woodmaster - 11 mei, 2010 (13:00)
Lijne goed leggen ,bar in de hoek van het venster leggen, op een tip zand of een zak zand leggen NIET dubbelvouwen, Bar inhaken er rustig oplaten!Maarre....hoe wil je landen dan???? Weet je al hoe dat moet?

http://www.youtube.com/watch?v=NSaEYB1dI4c
Drive it like it"s stolen!

Woodmaster 11 May / 2010 / 12:16
Quote: dapee - 11 mei, 2010 (13:14)
als je je tip niet dubbelvouwt, ben je 10min bezig om dat zand er uit te krijgen hoor!gewoon dubbelvouwen dus

Onzin!!!!! Doe het altijd wanneer ik alleen ben!!!!!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Naish Pivot (2017)

dapee2 11 May / 2010 / 12:42
Quote: Woodmaster - 11 mei, 2010 (13:16)
Quote: dapee - 11 mei, 2010 (13:14)als je je tip niet dubbelvouwt, ben je 10min bezig om dat zand er uit te krijgen hoor!gewoon dubbelvouwen dusOnzin!!!!! Doe het altijd wanneer ik alleen ben!!!!!
oke dan moet je me dat maar eens leren.
ik heb alleen goede ervaringen met dubbelvouwen

dapee2 had een 3 sterren sessie in Vrouwenpolder met maar liefst 22 - 24 knots op zijn Naish Pivot (2021)

Woodmaster 11 May / 2010 / 13:39
Quote: dapee - 11 mei, 2010 (14:42)
Quote: Woodmaster - 11 mei, 2010 (13:16)Quote: dapee - 11 mei, 2010 (13:14)als je je tip niet dubbelvouwt, ben je 10min bezig om dat zand er uit te krijgen hoor!gewoon dubbelvouwen dusOnzin!!!!! Doe het altijd wanneer ik alleen ben!!!!!oke dan moet je me dat maar eens leren.ik heb alleen goede ervaringen met dubbelvouwen


Morgen middag IJmuiden?
Ben ik er om te varen en wil het je graag laten zien!!!!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Naish Pivot (2017)

keesie 11 May / 2010 / 13:50

ik ben het met dapeee eens ik kite vaak met vrienden maar omdat ik het beter kan als hen laten hun eers mijn kite op en ik met een hand die van hun maar ik doe de laatste tijd gewoon me eigen alleen ik vouw de punt ook dubbel en dat gaat prima


luister nouw maar naar dapee
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

keesie had een 2 sterren sessie in Callantsoog met maar liefst 15 - 20 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

dr511 11 May / 2010 / 14:13

bij een delta of bow hoef je geen dingen dubbel te vouwen of zand op de ktie te gooien.
leg je lijnen alvast in een hoek van 90 graden ten opzichte van je kite en de wind ( zoals je anders met hulp start )
draai je kite bijna een kwartslag zodat de wind een kant naar beneden drukt en je andere tip net iets wind vangt
loop naar je lijnen breng ze op spanning en stuur je kite omhoog met de hand die je normaal ook zou gebruiken
en hoppa
als je de perfect positie hebt schuift je kite niet en gaat ie zo de lucht in
soms moet je een paar stappen upwind doen.

Ik weet niet hoe de safety op een flexifoil werkt
maar heb je een delta waarvan de safety op de frontlijnen werkt
dan zet je de kite met 1 tip op de grond
geeft een ruk aan de frontlijen en plof daar ligt ie weer
oefen dit alles met zeer lichte wind op een plek zonder omstanders.
plaats ook tijdens het starten geen donkey dick en hou je hand op de safety mocht het mis gaan jammer voor de kite.
zorg ook dat er downwind geen harde obstakels zijn.
andere kiters hoef je al niet op te letten want anders hoef je deze techniek niet toe te passen .
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Woodmaster 11 May / 2010 / 14:17
Quote: keesie - 11 mei, 2010 (15:50)
ik ben het met dapeee eens ik kite vaak met vrienden maar omdat ik het beter kan als hen laten hun eers mijn kite op en ik met een hand die van hun maar ik doe de laatste tijd gewoon me eigen alleen ik vouw de punt ook dubbel en dat gaat prima luister nouw maar naar dapee

Trouwens.........waarom laat je niet iemand je kite vasthouden zodat je kan inhaken??????
Slimpie!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Naish Pivot (2017)

dapee2 11 May / 2010 / 14:34
Quote: Woodmaster - 11 mei, 2010 (14:39)
Quote: dapee - 11 mei, 2010 (14:42)Quote: Woodmaster - 11 mei, 2010 (13:16)Quote: dapee - 11 mei, 2010 (13:14)als je je tip niet dubbelvouwt, ben je 10min bezig om dat zand er uit te krijgen hoor!gewoon dubbelvouwen dusOnzin!!!!! Doe het altijd wanneer ik alleen ben!!!!!oke dan moet je me dat maar eens leren.ik heb alleen goede ervaringen met dubbelvouwenMorgen middag IJmuiden?Ben ik er om te varen en wil het je graag laten zien!!!!


thanx, maar zal niet gaan. voor mij alleen spots in Zeeland

dapee2 had een 3 sterren sessie in Vrouwenpolder met maar liefst 22 - 24 knots op zijn Naish Pivot (2021)

hifly 11 May / 2010 / 15:52


Wat ook goed werkt , en je kan dan de lijnen nog controleren ook , is de zandzak methode .

Voor mij werk die perfect , zowel oplaten als landen .

Zelf doe ik het liever niet , maar ik heb het eens getest en het werkte perfect , maar daar is het dan ook bij gebleven .
Who pay's peanuts get's monkey's

Marc_87 11 May / 2010 / 16:18
Ik kite ook vaak in het binnenland. Dit is dan voornamelijk buggieen en flyboarden.
Vaak is het zo dat ik alleen ben. Dan moet je dus alleen je kite laten landen en starten.

Het makkelijkste is starten. In dit filmpje zie je aan het begin goed hoe het gaat.
Alleen kan het wel een stukje subtieler als het hier gedaan wordt.





Het zelf laten landen is daar integen wel iets moeilijker. Je moet proberen je kite goed aan de rand van het windvenster
te krijgen en dan heb naar de grond sturen en aan de voorste stuurlijn trekken zodat de kite in het windvenster komt
te liggen.

Maar als ik jou was zou ik wel met WEINIG wind proberen. Het kan wel GEVAARLIJK zijn namelijk als het fout gaat.
Powered by Flysurfer

Lars91 11 May / 2010 / 19:05
Zelf ben ik altijd een fan van de hete luanch vooral met het flyboarden als ik niet goed gepowerd ben is dit de enigste manier om mn fueltjes in de lucht te krijgen.


Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)