Lijnen: Wanneer vervangen en waarom?

Door: iAn Reacties: 17 Hits: 4922
iAn 18 February / 2004 / 14:10
Ik vraag me het volgende af:
-Zijn er richtlijnen die aangeven wanneer je je lijnen zou moeten vervangen. (bv na x vaaruren)
-Hoe kun je inschatten of ze aan vervanging toe zijn? waar let je op bij inspectie?
-Welk gevaar levert het op als je doorvaart en wacht tot er 1 breekt?
 
Ik lees zoveel verschillende meningen. De 1 zegt dat als je ooit een knoopje hebt gehad en die er uit hebt gehaald je de lijn al kunt afschrijven. Anderen reageren daarop dat als je de structuur/constructie vd lijnen niet hebt verstoord er niks aan de hand is.
 
Wat denken/vinden jullie?
 
ben benieuwd!
 

Michiel 18 February / 2004 / 14:16
ik heb ongeveer een jaar gevaren met 2 knoopjes in me lijnen. Nog geen problemen mee, inmiddels wel de knoopjes eruit gehaalt. Ik denk dat als geen gekke dingen met je lijnen doet, dat ze wel een paar jaar meegaan.
risico blijft er altijd, soms hoor je weleens dat er een lijntje na 2x varen al breekt. Toch moet je proberen het risico te verminderen. Dus ga niet met beschadigde lijnen varen. Je kite word totaal onbestuurbaar als er een lijntje breekt lijkt mij. Nog geen ervaring mee.
~~ Wind is my XTC ~~

-DAVE- 18 February / 2004 / 14:47

Tja, Houd alleen af en toe  (liefst iedere keer) een goede check . lijn voor lijn

Let op pluisjes op je lijnen, Maar Lijnen kunnen heel veeel hebben. Zelfs all zit er een pluisje op of een knoop erin.

 

Meestal breekt het bij de versleten lusjes aan de enden (de bevstigingsknopen/lusjes)

Na 1 vette zomer kunneN Lijnen versleten zijn ! maar het is net hoe je er mee omgaat

Nooit op strand laten liggen aan de vloedlijn of tussen veel schelpen  is een Pre!

 

vaar je 30 keer per zomer , dan gaan je touwen 4 jaar mee. sowiezo !

 

(bij het breken van 1 lijn , zal je een stuk meegesluurt worden! maar soms ramt je kite gewoon naar beneden, )

 

Let op een Lijn zal eerder breken bij een Tuk of Snok,dus een snelle stoot of Snap aan de lijen.

Niet door geleidelijke belasting ervan.

 

Lijnen zijn cool! _/-\o_

 

 

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Roy 18 February / 2004 / 14:53

:? lijnen studie

damn net zo saai als vliegtuigspotten

www.kitesurf.nl

-DAVE- 18 February / 2004 / 15:00

Zonder Lijnen geen Kites En zeker geen EH-kites

 

Lijnen en/of lijnenstudie Is dus ERG COOL! 8)

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

jobsie 18 February / 2004 / 17:03

ik weet van 1 merk dat je niet hun lijnen moet hebben...

ik ga het niet zeggen want dan word ik er weer op aangesproken...:XO-)

Fokke 18 February / 2004 / 17:06
probeer gewoon elk jaar je setje te vervangen!
NVWK [www.wedstrijdkitesurfen.nl]

Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)

jobsie 18 February / 2004 / 17:08
weetje hoeveel dat kost!!! gewoon geen knopen in je lijnen krijgen en als ze derin zitrten METEEn deruit halen...

Fokke 18 February / 2004 / 17:10

bron: dyneema

 

na knoop in je lijn neemt de treksterkte met 20-30% af, afhankelijk van de locatie en of er zand tussen zit.. Knoop met zand ertussen = dodelijk

NVWK [www.wedstrijdkitesurfen.nl]

Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)

jobsie 18 February / 2004 / 17:12
idd...B)

Mario 18 February / 2004 / 17:45

ik wissel meestal van lijnen zodra ze wat moeilijker uit de knoop gaan,dat merk je meestal bij het uitlopen van je lijnen,volgens mij begint dan nml de buitenkant wat te rafelen en zijn je lijnen dus versleten.

Dit komt overeen met 1 jaar varen bij mij

ik probeer dan meestal in september/oktober te wisselen zodat je najaar/winter/voorjaar met fatsoenlijke lijnen vaart en minste kans op breuk

WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Magic_Ed 18 February / 2004 / 19:00
Knoopjes: op je stuurlijnen geen groot probleem. Verder vind ik Wolfje z'n methode wel slim: in de zomer zwemmen is niet zo erg, in de winter kan het levensgevaarlijk zijn...
w w w . v e r s u s s h o p . n l

kay 18 February / 2004 / 21:24

vorig jaar zomer, allebij mn stuurlijnen gebroken... en me leaash zat op een stuurlijn... kun je wel begrijpen wat er gebeurde. was nog deels aflandige wind ook, en me kite trok me aan me leash zo de zee in riching noorwegen. maar gelukkig was me vader er ook, en die eeft me kite uit de lucht gepakt (vraag me niet hoe) en kon ik weer naar e kant.

die kite ging echt zn eigen leven leiden, lekker kiteloops maken en zoo :X:X

 

ik ga voortaan maar mooie lijntjes gebruiken, want dit wil niemand.

zwemvijver 04 February / 2019 / 12:13

Eerlijk gezegd vroeger met de 4 andere merken die ik gehad heb nooit last van gehad , maar sinds ik North / Duotone vaar kan ik alleen maar zeggen dat het de slechtste lijnen zijn die ik ooit al gehad heb . Wel de beste kite's ;-) .

Heb in 2 jaar al 2 x mijn lijnen gebroken en vorige week het veiligheids touw aan dat metalen ringetje !( zie foto met professionele reparatie van mezelf ;-)

Deze bar is 60 x gebruikt , lijkt me echt wel veel te snel kapot !

Nu dus een fone linx bar besteld omdat die ook te gebruiken zou zijn op Duotone kite's ( hoge Y )

Kitemen 04 February / 2019 / 13:35

Laat je lijnen gewoon vervangen en neem vooral geen vervangende lijnen van North/Duotone! Genoeg goede lijnen op de markt

henrik 05 February / 2019 / 02:47

Ik vaar al jaar en dag met de lijnen van North / Duotone. 

Ik kan inderdaad ook zeker toegeven dat er betere lijnen op de markt zijn, heb zelf ook 1 bar met custom lijnen van infexion. 

Hoewel moet ik zeggen dat ik na jaren les geven met North/Duotone en heel veel onderhoud te doen aan de barren, kan ik al direct zien wat er fout is gegaan bij jouw bar. 

Je safety lijn is geknapt omdat die onder spanning is gekomen, en dat is door gebrek aan onderhoud van de bar. 
Vanaf de bar tot de Y split heb je 2 lijnen bij de trust bar. 1 x witte power lijn, en 1x rode safety lijn. 


De witte power lijn neemt de power op, en de rode safety lijn hangt los. 
Omdat deze los is , krimpt deze lijn door zout en zand die er in kruipt, als je tijdens het varen ziet dat de rode lijn op spanning staat, dan moet je deze ofwel even uitrekken ( gaat makkelijk met 2 man vast houden ) of even een knoopje verstellen bij de 3 knoopjes aan de splitter. 

Doe je dat niet, dan gaat deze lijn ook de power "dragen" terwijl ze daar niet voor geschikt is, en krijg je steeds slijtage in je Y splitter ( bij jou duidelijk zichtbaar ) en knapt ze soms ook onderdaan in de iron heart ( bij jouw gebeurt), als je dan ook nog eens graag rotaties doet naar 1 kant en je middelste lijnen niet ontdraait met je swivel dat gaat dit nog sneller. 

Dus, mensen die met een "Trust" bar varen, doe je rotaties enkel naar 1 kant : ontdraai je swivel. 
En trim je bar vaak genoeg zodat alle 4 of 5 lijnen dezelfde lengte hebben, en je safetylijn losjes hangt , ik doe het elke 30 uur gevaren, duurt 2 minuten en vermijd een pak problemen :) 

 

 

henrik had een 3 sterren sessie in Cadzand Bad met maar liefst 20 - 25 knots op zijn North Vegas (2008)

hiledor 12 February / 2019 / 15:38

Weet iemand toevallig ook of ik ergens een losse bar kan kopen? van de mijne zijn de floaters afgebroken en dus geen elastiek meer heb op de lijnen vast te zetten..

Mnr_Afwas 13 February / 2019 / 13:49

even een paalsteekje werkt ook