Tenniselleboog

Door: coconutplukker Reacties: 30 Hits: 5997
coconutplukker 01 January / 2011 / 16:30
Een hardnekkige ontsteking aan de elleboog die maar niet weg wou gaan en die er al enkele jaren zat heb ik uiteindelijk begin december laten opereren. Resultaat : 3 weken gips, daarna 2 weken lichte oefeningen met de arm en daarna kiné. De dokter spreekt toch van 3 maand eer ik terug de volledige kracht in de bewuste arm zal hebben.
Bepaalde moves onder de knie proberen te krijgen met een soms te grote kite , teveel en te lang op het water blijven in m'n beginperiode hebben uiteindelijk geleid tot een tenniselleboog, in mijn geval kan ik het een kite-elleboog noemen .
Zijn er hier hanglossers die een gelijkaardige ingreep hebben ondergaan en die hun ervaring van revalidatie kun delen ? Hebben ze daarna nog last gehad of is er door te blijven kiten meer kans om te hervallen?

Thx, K.
.

Lars91 01 January / 2011 / 16:52
Ik zit met min of meer met het zelfde probleem... ook een kite elleboog, wordt steeds erger zelf nu in de tijd van de winter nu ik niet meer op het water sta... nja zo nu en dan op het ijs..

Aangezien ik volgend jaar een jaartje alleen maar wil kiten en daarna verder gaan met studeren komt die vrij slecht uit.

Ik herken me zelf ook wel in de oorzaken... :(

Alleen zijn er ook nog andere alternatieven om weer te genezen? behalve onder het mes gaan.
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

Tim_kite 01 January / 2011 / 17:43
Hebben jullie een zware bardruk of varen jullie veel uitgehaakt tricks ? Heb er zelf geen last van maar denk dat bardruk toch ook wel een grote rol speelt.
One life, live it !

Tim_kite had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 24 - 32 knots op zijn Ozone C4 (2010)

zeehond 01 January / 2011 / 18:12
Ik begin er ook last van te krijgen, bar en ook stuurdruk schelen wel voor mn gevoel. Maar bij mij is het vooral na een low end sessie, als je veel met je bar aangetrokken aan het sinussen bent. Ik moet nog steeds eens een langere chickenloop knutselen daarvoor. Dan kan je wel je bar aan blijven trekken maar heb je wel je armen wat meer gestrekt.

JanB 01 January / 2011 / 18:50
Probeer tijdens je sessies zo min mogelijk te knijpen in je bar, dat scheelt enorm.
"Wacht maar tot ik daar ben, daar waar ik wil zijn, veilig voor de honger veilig voor de pijn.

Lars91 01 January / 2011 / 19:59
@ tim bardruk speelt zeker een rol maar fueltjes hebben niet echt veel bardruk, maar ik krijg juist last van mn ellebogen na een lange loopsessie / lowwindsessie, pasen en uithaken heb ik geen last van.

Doordat ik nu redelijk intensief ben gaan fitnessen krijg ik er weer last van, dus maar even een ander schema volgen en wat rustiger aan doen.
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

coconutplukker 02 January / 2011 / 09:05
Quote: Lars91 - 1 januari, 2011 (17:52)
Ik zit met min of meer met het zelfde probleem...(Alleen zijn er ook nog andere alternatieven om weer te genezen? behalve onder het mes gaan.



Ik heb ook eerst alle andere opties geprobeerd,geloof me een ingreep was echt het laatste dak wou !
Ik heb tientallen sessies bij de kinesist gevolgd.....
Verschillende lasertherapie sessies ondergaan, (niet goedkoop en voor mij niks van resultaat).....
Verschillende lokale infiltraties met cortisone,iedere keer vlak voor ik een aantal weken op kitereis vertrok (soms enkele weken beterschap,andere keren niks van verbetering gevoeld)......
Uiteindelijk nog Schock-Wave therapie gevolgd ook ( Duur en pijnlijk en had geen resultaat bij mij)......
Dan maar besloten om in de koudste en kalmste periode van 't jaar een ingreep te laten doen zodat ik er terug kan staan tegen dat het kiteseizoen er aan komt !
Exact zoals "Zeehond" beschreef ben ik inderdaad ook beginnen sukkelen na low end sessies .
Ik moest continue sinussen met een grote kite (16m) en heb dit zo'n 5-6 dagen na elkaar gedaan.Na die week zijn de problemen begonnen.
M'n grootste kite is nu al jaren een 12m en als de wind wat afneemt stap ik over op m'n lichtweer twintip.Valt de wind nog een beetje weg,dan ga ik van 't water want de helft van m'n sessie staan sinussen ,dat heb ik er niet meer voor over!


vrank 02 January / 2011 / 09:14
Quote: JanB - 1 januari, 2011 (19:50)
Probeer tijdens je sessies zo min mogelijk te knijpen in je bar, dat scheelt enorm.


Dit was bij mij ook een van de oorzaken (naast het veel sinussen)

Naast dat ik al een keer een soort van RSI door een deadline had gekregen, bleek het bij mij in het knijpen te zitten in de bar (icm scheve polsen) kreeg ik zo een beetje last in polsen, elleboog, en af en toe schouder.. Anderhalve maand niet gekite, werkplek geimproved, en low-wind sessies even geskipt, en ik was weer de oude... Nu heel af en toe nog een beutje last na een paar dagen achtermekaar kiten!

FeRNandeZ 02 January / 2011 / 20:34
Ik heb er soms last van.
Komt bij mij door te lang doorvaren met weinig wind met grote kite, en hard sturen met veel bar uitslag en bardruk.
Als je voelt het aankomen, stop er dan mee. (Je kunt namelijk nog makkelijk doorvaren, niet doen)

Als je eenmaal de elleboog hebt, dan merk je het ook achter je computer, of tijdens autorijden, kan lang duren voor het wegtrekt maar is zo weer terug.

Goed trainen en spieren opbouwen en voorkomen is de beste remedie.
kantje board !

undergrounder 02 January / 2011 / 21:30
In de beginjaren had het belgische bedrijf Stage2 een autolock systeem op de markt. Daarbij klemt de bar zichzelf vast op de plek waar je em loslaat je dus hoef je zelf niet aan de bar te trekken, alleen correcties uit te voeren. Mn bij weinig wind een enorm verschil. Het systeem werkte alleen met een soort band met ribbels ipv een depowerkoord, en dat sleet snel, daarom is het van de markt verdwenen. Omdat ik ook last van mijn ellebogen kreeg bij het kiten (weet niet of het een tenniselleboog was maar het zat wel tpv de epicondyl lateralis dus het zou zo kunnen) heb ik een minder slijtende versie ervan zelf gemaakt waar ik nu nog steeds mee vaar. En ook al zou ik geen last van mijn ellebogen krijgen zou ik er nog mee varen, het vaart echt heel relaxed, ik ontwikkel amper meer eelt. Enige nadeel is dat het systeem maakt dat je de bar moeilijk met 1 hand rondom de depowerlijn vast kan pakken en dus handlepasses lastig zijn. Maar als je snel last hebt van je ellebogen zijn handlepasses sws niet aan te raden.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn kan ie me een pm sturen, ik ga hier geen foto's oid plaatsen omdat ik niet weer zit te wachten op ondoordachte vooroordelen.



rickiej 08 March / 2011 / 14:10
Twee jaar geleden ben ik gevallen met een gevalletje skateboarden, resultaat was bloed in mijn elleboog gewricht. Nu twee jaar verder heb ik een golfers ellboog (binnenkant) en een tennis elleboog (buitenkant), heel vaak bij de fysio geweest met zero resultaat. Vandaag weer eens bij de huisarts langs geweest omdat ik er echt niks meer mee kon. Huisarts heeft mij een prik gegeven in die pees, prik ging goed totdat de doktor het spul in de pees ging spuiten, erg veel pijn met als resultaat dat ik op het randje zat van flauwvallen; niet voor herhaling vatbaar dus!

Nu heb ik net de openingspost gelezen, en was eigenlijk wel benieuwd hoeveel last je van de elleboog hebt na de operatie. Helaas ben ik bang dat ik twee maal moet aangezien ik een golfers en een tennis elleboog heb, extra lang herstel?

Mediator 08 March / 2011 / 15:41
stevige bandage halen (of nog beter bandage tape maar dan moet je je arm scheren), en eens langs gaan bij een kinesietherapeut die je kan voortonen hoe je je elleboog iedere sessie kan intapen... hiermee help je de spieren die overbelast zijn waardoor je uiteindelijk die kwetsuur kreeg...

lijkt omslachtig iedere keer als je iets wil doen intapen, maar iedere topsporter loopt wel ergens met iets getaped... ééns je een kwetsuur hebt moet je kiezen... toegeven er aan en niks meer doen of middelen zoeken om de kwetsuur te overbruggen...

alternatief op tapen bij zo'n kwetsuur is ook een speciale elleboogbrace (niet zo'n rommel uit de gewone winkel of apotheek maar uit de orthoshop), nadeel is dat zo iets wel al snel rond de 500 euro kan kosten naargelang het type (Hier in belgie kun je zo iets wel terugbetaald krijgen door je ziekenfonds, weet niet hoe dat bij jullie is)
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Mario 08 March / 2011 / 15:57
beetje inhakend op de post van undergrounder
in die tijd kon je ook een veer kopen,die plaatste je dan boven je bar
je kon je bar dan tegen de veer laten rusten en bij vlagen werd hij vanzelf gedepowered!!!
Bij weinig wind had je natuurlijk nog wel het probleem dat je de bar naar je toe moest trekken
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

SjaarD 08 March / 2011 / 19:01
Heb het ook al een tijd. Vroeger toen ik nog veel aan tennis deed. Na een paar jaar niet getennist te hebben ineens volle bak en na een tijdje kreeg ik het weer.
Ben 2 maanden in Kaapstad geweest en daar kreeg ik er op een gegeven moment ook weer last van. PIIJJJNN!! Niet normaal!

Ik had een kite met veel bardruk en had de bar altijd helemaal in het midden vast. Eerst geprobeerd de bar meer naar de zijkant te pakken maar is gewoon irritant en ik merkte dat als er weinig wind was de pijn snel erger werd door het aantrekken van de bar. Uiteindelijk een kite gekocht (die ik toch al wilde hebben) met veel minder bardruk en de laatste maand nergens meer last van gehad! Echt voor mij de oplossing...Overigens een RRD Religion, maar dat is echt een wavekite dus het moet je wel liggen. Maar er zijn veel meer kites met erg weinig bardruk...

tuur 08 March / 2011 / 20:45
Kreeg afgelopen najaar last van een tennisarm met alle symptonen zoals krachtverlies en uitstraling naar onderarm

Is eigenlijk een overbelasting van de spieren.
Eerst weken rust gegeven, hielp niet merkbaar(maar misschien toch wel..)

Geneest alleen door juist wel te belasten kwam ik achter. (internet)
Vanaf toen iedere dag bij opstaan, middag en avond getraind :
Rekken, strekken eerst zonder gewicht en daarna opbouwen met lichtste gewicht
van de dumbel los in de hand houden en steeds zwaarder trainen.
Zwaar door de pijngrens gegaan/getraind ... en ... 2/3 weken later..

HET IS WEG



rickiej 11 March / 2011 / 18:42
Afgelopen dinsdag heb ik dus de injectie gehad, injectie is misschien fout gegaan aangezien ik nu nog meer last heb als voorheen. Dus ben weer terug naar de doktor geweest en die heeft me doorverwezen naar de orthopeet (alweer). Ben benieuwd wat die erover te zeggen heeft, over een maandje kan ik er terecht...
We wachten het af
Heb trouwens van de doktor diclofenac of iets dergelijks mee gekregen als ontstekingsremmer, dat betekent dus 10 dagen geen bier...

Kristoff 11 March / 2011 / 18:55
Quote: Mario - 8 maart, 2011 (16:57)
beetje inhakend op de post van undergrounderin die tijd kon je ook een veer kopen,die plaatste je dan boven je barje kon je bar dan tegen de veer laten rusten en bij vlagen werd hij vanzelf gedepowered!!!Bij weinig wind had je natuurlijk nog wel het probleem dat je de bar naar je toe moest trekken
Dit klinkt echt zo simpel en zo effectief ! Geniaal !

Zou je dit niet kunnen combineren met het systeem dat north heeft?

De micro loop, of iets dergelijks ?



Slingshot RPM 7-10,Xenon rayo 134, Aboards W-series 137, wie wind zaait, zal storm oogsten!

joepieloepie 09 June / 2011 / 15:25
Weet iemand misschien een goeie fysio hiervoor in de buurt van Rotterdam? Ben al een keer naar een fysio geweest maar had totaal niet het idee dat ie snapte wat ik had en er iets aan kon doen, maar wilde desalniettemin wel toch dat ik terugkwam. (niet gedaan omdat ik niet verzekerd was)

Ik heb hetzelfde probleem, dacht er van de winter wel vanaf te komen maar niet dus. Ik heb niet het idee dat dit ooit nog uit zichzelf over gaat en trainen gaat ook niet echt lekker omdat ik dan de dagen erna altijd zo'n zeurend kutgevoel heb door mn hele arm..

Vinni 09 June / 2011 / 15:50
http://www.tennisarm.nl/?gclid=CIK955SWqakCFcus3godtAd6KQ
https://www.youtube.com/watch?v=kaivPVd_rhI

joepieloepie 09 June / 2011 / 15:55
Quote: Vinni - 9 juni, 2011 (16:50)
http://www.tennisarm.nl/?gclid=CIK955SWqakCFcus3godtAd6KQ

Het was volgens de fysio geen tennisarm, omdat de pijn niet echt aan de buitenkant zat..

dr511 09 June / 2011 / 16:18
als het begint te prikke dan stop ik ff
ook armen onder het kiten ff een beetje schudden en bewegen stimuleerd de doorbloeding wat.

en tennis arm is net als whiplash een verzamel naam. Het geeft aan dat je peesjes wat overwerkt zijn maar wat er precies weet geen enkele dokter of fysio dus noemen ze het tennis arm
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Bert1967 15 June / 2011 / 20:28
Hallo Mensen,

Ik merk dat er redelijk wat mensen zijn die aan kitesurfen doen, last hebben van een tennisarm.
Graag zou ik die mensen willen helpen, heb tot nu zeer bevredigende resultaten geboekt.
Voor meer info kunnen jullie me mailen, waar ik antwoord zal geven op de vragen die jullie vast zullen hebben.

vriendelijke groet,

Bert B

Gehaktdag 15 June / 2011 / 20:35
Kan je toch ook hier droppen? Daar is dit forum immer voor..
Anyway ik had ook last van een kite-arm toen ik 3dag achter elkaar ging kiten een paar weken terug, wat kan ik doen behalve de rust tip?

Gehaktdag had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Best TS (2014)

Morres 15 June / 2011 / 20:36
kite met minder bardruk, goed soepel houden, arnicaforce of tantum smeren
|| www.GaastraKites.com || e-mail: morres apenreet home punt NL

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

martin404 16 June / 2011 / 07:10
ik begeef me hier op glad ijs, want elke kiter vind z'n eigen kite de beste, maar het is nu eenmaal zo dat de ene kite beter met schokken en vlagen omgaat dan de ander.
Zou dat ook nog uitmaken?
Kan me voorstellen dat weinig bardruk goed is, maar als de kite heel onrustig is, of explosief, of vlagen niet absobeert, dan wordt je arm nog steeds de hele tijd zwaar belast.

Mijn kite gaat bijvoorbeeld heel goed met vlagen om, maar rukt je arm wel half van je lijf, tijdens een kiteloop of snelle stuurbeweging.
No kite related brand affiliations