Kiten Denemarken/Zweden

Door: moterfan Reacties: 12 Hits: 11929
moterfan 03 March / 2014 / 20:34

ik zou deze zomer graag naar Denemarken of Zweden op vakantie gaan.

wat zijn goede kitespots met (vlak) daarbij een camping?

moterfan had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 25 - 30 knots op zijn North Evo (2012)

Morres 03 March / 2014 / 20:43

DK weet ik wel beetje, Ringkobing Fjord en alles er om heen en in de buurt :)

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

markymarc 03 March / 2014 / 22:02

Hvide Sand!

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

CvdV 03 March / 2014 / 22:53

Ben al meerdere malen in Denemarken geweest,als je puur voor het kiten gaat een prachtige bestemming en je kan er werkelijk met alle windrichtingen mooie spots vinden. Met de wind zit het meestal wel goed daar, vergelijkbaar met de Nederlandse wadden, het weer zelf is meestal net wat minder dan in Nederland. De Denen zelf, ach je ziet ze wel eens langs de weg. Denen zijn voor vreemden niet echt gastvrij en zijn zeker niet klantvriendelijk, uitgaan zit er niet echt in, alleen in de paar grote steden wordt er gestapet maar bestaat vooral uit zo snel mogelijk dronken worden. Behalve dronken Denen zijn in het donker het grote wild een serieus gevaar dus rij niet te hard. Elke Deense automobilist schijnt minimaal één keer een hert of zwijn in zijn gril te krijgen. 

Ik heb de indruk dat je in Denemarken overal mag kiten of in ieder geval niet op gelet wordt, of dat echt zo is weet ik niet maar je ziet ze op de gekste plekken gewoon varen zoals op kleine meertjes bij een dorp of bij drukke bruggen. Moet ook zeggen dat ik er eigenlijk nooit een politieauto gezien heb, Denen zijn nogal gezagsgetrouw.

Ga je op zee dan is Klittmoller zeker de moeite waard, ook wel Cold Hawaii genoemd dus dat zegt genoeg( op de foto hieronder vielen de golven nog mee), Als het daar te heftig wordt is iets zuidelijker Norre Vorupor een optie of de nabij gelegen Limfjorden. Langs de hele Deense kust zijn wel mooie spots te vinden. Bij Ringkobbing kan je op zee bijHivde Sande varen maar natuurlijk ook op het fjord zelf. Aan de zuidrand van het dorp Ringkobing ( zie foto) ligt een leuke en rustige spot ( oke, heel Denemarken is rustig) voor vlakwaterpiloten, honderden meters heupdiep, mooie parkeerplek. Rond het hele fjord vindt je spots zodat je hier met alle windrichtingen kan varen.. Bij Krik Vig/Agger heb je ( voor Deense begrippen goedkope) nette huisjes van Danland vlak aan het fjord, vlakwater en deels natuurgebied maar meer dan genoeg ruimt voor kilometers lange rakken. Bij Agger is ook een camping, niet op geweest maar leek mij wel netjes. Ga je alleen voor vlak water dan is Ringkobing een mooie bestemming, wil  je meer variatie rij dan verder naar het noorden.

Boven Hanstholm heb ik nog nooit gevaren, de stromingen schijnen daar erg heftig te zijn. De oostkust heb ik nog niet verkend maar met oostenwind kan je ook goed terecht op de Limfjorden. Mooie spot vondt ik Hangklit, een klif tegenover Thisted, perfect met NW tot O. Oost van Thisted is een officiele spot voor W , Z tot ZO windrichtingen. Ook met andere richtingen zijn er genoeg spots te vinden op dit enorme fjord.

Ik heb ook nog op de Deense wadden gevaren, daar heb je ook mooie spots zoals bij Esjberg maar dan zou ik toch verder doorrijden naar het noorden. 

Denemarken moet je echt ontdekken, zonde als je je beperkt tot één spot.

 

Klittmoller, oktober 2013Hanklit / Limfjord oktober 2013Norre VoruporRingkobing, juni 2012

 

 

Last edit by: CVDV
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

CvdV 03 March / 2014 / 23:13

Oja, Denemarken is niet voor koukleumen, zelfs in mei/juni kunnen handschoenen en een cape nog nodig zijn. 

Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

moterfan 06 March / 2014 / 18:59

Bedankt jullie reactie

In de omgeving van ringkobingfjord lijk wel een mooie stek

 heeft iemand ook een goeie camping in de omgeveing van ringkobing fjord?? waar meerdere kiters en windsurfers camperen?

Last edit by: MOTERFAN

moterfan had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 25 - 30 knots op zijn North Evo (2012)

CvdV 07 March / 2014 / 16:18

Bij Hivde Sande zit er in ieder geval eentje. Ik weet niet hoe het in het hoogseizoen is maar reken er buiten het hoogseizoen niet op dat er tientallen surfers zijn. De onderste foto in de vorige post was een drukke zondag in juni{#emotions_dlg.worshippy.gif}, vijf man op het water inclusief twee windsurfers 

 ff googelen:

http://www.hvidesande.dk/de/hvide-sande/camping-im-zelt-und-hutten

Last edit by: CVDV
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

Camilla 29 March / 2014 / 22:12

Which part of Denmark are you planning to visit? I'm danish and I've been kiting around Copenhagen for around six years now. There are so many great spots. Mostly flatwater but also waves.

Around Copenhagen the best spot is Sydvestpynten (also called Kongelunden) in SV wind and Sylten in SE. In eastern winds you can go to the city beach Amager Strandpark (Amager Beachpark) which is also great. In northern winds you can go to the north coast of Zealand and find waves.

The best spots in Jutland have allready been mentioned. Hvide Sande and Ringkøbing Fjord are really great. The best spot in Ringkøbing Fjord is Kloster, but Skaven and Bork Havn are also good. You can find waves all the way up the west coast, but the best places are Hvide Sande, Klitmøller and Vorupør, like someone else allready said. There are places for camping near all the spots I've mentioned.

The only kitespots I've tried in Sweden are Klagshanm (flatwater) and Mölle (waves). 

Well, I could talk about spots forever so let me know where you are going and I will tell you about the spots. 

Morres 30 March / 2014 / 14:02

anyone else in love?

 

 

btw: 2-5 aug. ligt esbjerg vol met Tallships, miss. leuk o mdaar te zijn, ze vertrekken 6juli uit NL (Harlingen) http://www.tallshipsesbjerg.com/ http://www.thetallshipsracesharlingen2014.com/

Last edit by: MORRES

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

arvidnl 02 April / 2014 / 18:16

en mocht er geen wind zijn. dan is er in Hvide sande op het Ringkøbing Fjord ook nog een wakeboard baan.

 

manofglass 02 April / 2014 / 20:57

mocht ik komende zomer op tijd klaar zijn met verbouwen ga ik (met mooi weer anders wil vrouw niet mee) ook naar hvide.......ws dan wel in een huisje

moterfan 11 July / 2014 / 13:18

Hoi

 de keuze zal waarschijnlijk een rondje denemarken en zweden worden....

wat zijn dan goede kitespots in oost denemarken en zuid zweden?

die ook geschikt zijn voor beginners? en liefst een camping vlak in de buurt??

is er ook een site waarop je kitespots ed kan vinden van zweden en denemarken,net zoals in nederland??

 

groeten Jacob

Last edit by: MOTERFAN

moterfan had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 25 - 30 knots op zijn North Evo (2012)

thomasr 12 July / 2014 / 14:21

Heb een jaar in Zweden gewoond en in Zuid-Zweden zijn een aantal mooie spots. De zuidwest tip van zweden is met name de moeite waard, google op Falsterbo. Daar kun je ook met verschillende windrichtingen terecht en daar zijn ook campings. 

Daarnaast zou ik Lomma Beach opzoeken of Bjärred, twee aan elkaar grenzende vlakwater spots. Golven staan daar nauwelijks en het is lang ondiep, en er ligt zand en geen rotsen. 

Verder naar het noorden in Zweden zijn overal mooie spots te vinden aan de kust, ik heb op een aantal hele mooie lagoons gevaren met kraakhelder water en prima temperaturen. (Ik was er een maand geleden nog). 

Mocht je de kans hebben, ga dan ook naar ZuidWest Noorwegen, ik heb daar op bizarre spots gevaren met retevlak water en mooie stranden. Het is duur maar zeker de moeite waard, ik heb daar een week lang elke dag 30 kn en zon gehad. (omgeving Stavanger).

 

good luck

 

denemarken is qua kust erg vergelijkbaar met de nederlandse kust en de meeste stranden daar zijn prima spots. 

Last edit by: THOMASR
Ocean Rodeo // Stormchaser.nl