Egmond aan Zee kite surfers in problemen

Door: richardkiter Reacties: 12 Hits: 1940
richardkiter 12 May / 2015 / 08:36

EGMOND AAN ZEE

Hulpdiensten zijn vanavond massaal uitgerukt voor twee in de problemen geraakte kitesurfers voor de kust van Egmond.

Eén van de twee kitesurfers kon op eigen kracht de kust bereiken

De ander werd door de reddingsbrigade in goede gezondheid uit het water gehaald.

Een traumahelikopter die onderweg was kon halverwege omkeren. Het is nog niet bekend waardoor de twee kitesurfers in de problemen kwamen.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/164239/kitesurfer-uit-water-gevist-voor-kust-egmond

Iemand die weet precies wat er gebeurd is ???

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Djee 12 May / 2015 / 10:11

Te weinig wind? 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Dexter81 12 May / 2015 / 10:46

Goedemorgen,

 

Ik weet precies wat er gebeurd is, ik was (helaas) degene die door de boot uit het water is gehaald.

 

We waren met z'n 2-en, allebei met een Naish Fly (15m). Het was een prachtige avond, met lichte wind (12 knopen) en een zonnetje. De zee had ik zelf nog niet eerder zo rustig gezien (tijdens kitesessies in ieder geval). Van tevoren hadden we op Windfinder de windrichting en sterkte bekeken. De wind stond ZW en zou een klein beetje naar ZZW draaien later op de avond. Omdat de avond zo mooi was en we allebei erg veel zin hadden wilden we een mooie "Fly" sessie pakken bij Egmond.

 

We hadden beide handschoenen, schoenen en uiteraard een wetsuit aan (5/3). Ook hebben we allebei een mesje in de trapeze zitten (met een elastiek vast aan de trapeze, ik ben namelijk eerder wel eens een "los" mesje verloren).

 

Aangekomen in Egmond even op het strand gekeken en besloten dat er voldoende wind stond om te varen met de Fly's. Vanaf het eerst rakje stonden we met een grote glimlach op het water, echt genieten was het. Beide vaarden we ongeveer een uur rakjes zonder enige problemen. Na op het strand even met elkaar gesproken te hebben besloot mijn maatje zijn GoPro uit de tas te halen en al varend te gaan filmen (hoofdmount, dus handen gewoon vrij).

 

Ik was ondertussen alweer aan het varen, en een stuk uit de kust kwamen we elkaar tegemoet. Mijn maatje wilde mij goed op beeld krijgen en keek mij na terwijl we elkaar kruisten, hierbij draaide hij waarschijnlijk even teveel upwind door het nakijken en zijn Fly raakte het water. Ik hield hem in de gaten terwijl ik bleef doorvaren, en zag na een paar minuten dat hij zijn board verloren was. Ik besloot zijn board te gaan oppikken, en dat lukte vrij snel.

 

Maar terwijl ik aan het proberen was te gaan varen met zijn board mee (vond ik erg lastig) viel de wind weg en ook mijn Fly raakte het water. We kregen beiden met geen mogelijkheid de Fly's gerelaunched. Op dat moment besefte ik dat ik waarschijnlijk niet meer varend naar de kant kon. Mijn maatje zag ik steeds voor me en die zag ik beetje bij beetje richting het strand zwemmen/drijven. Ik bleef zelf erg rustig omdat ik 2 boards had als drijvers. Ook ik dreef richting kust, al ging het wel langzaam.

 

Terwijl ik zag dat mijn maatje het strand had bereikt, hoorde ik een hoop gebrom op het strand, dit bleek de KNRM te zijn. Binnen no-time was ik omringd door 3 boten. 1 van de boten vaarde naar mij toe en hees de boards binnen de boot. Uiteraard gaven ze mij eerst de aandacht en checkten of ik niet onderkoeld/gewond was. Ik was eigenlijk op dat moment nog helemaal fit en helder en had het ook niet koud. Samen met de bemanning hebben we de kite binnen gehaald en laten leeglopen.

 

Op het strand aangekomen stond er al ambulancepersoneel paraat (alsmede nog meer mensen van de KNRM) maar deze waren dus gelukkig niet nodig.

Ze brachten ons nog naar ons opstappunt en we zijn dus helemaal gezond en met alle spullen nog intact naar huis gegaan.

 

De melding was gedaan door een visser vanaf het strand, hij zag dat we de kites niet meer in de lucht kregen.

 

De KNRM heeft zeer snel en vakkundig gehandeld, erg mooi om te zien hoe dat in z'n werk gaat (al had ik dat liever niet op deze manier gewild). Iedereen was zeer behulpzaam en liet niets aan het toeval over.

 

djeverest 12 May / 2015 / 11:05

Thanks voor je verhaal, het had in principe iedereen kunnen overkomen. Fijn dat het goed is afgelopen en er lering uit getrokken kan worden!

Het blijft natuurlijk altijd wel tricky om met weinig wind te gaan kiten. Alhoewel er prima kites voor die omstandigheden zijn, is het wel vaak zo dat het op het randje is van wat mogelijk is. 1x de kite in het water zorgt dan al meteen voor een probleem.

djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

Dexter81 12 May / 2015 / 11:15

@DJEVEREST: ik vind het zelf ook altijd goed om verhalen te lezen van kiters die in de problemen zijn gekomen. Daar leer je van en je hoopt dat je zelf problemen kunt voorkomen. Helaas nu niet helemaal gelukt. De volgende keer ga ik niet meer zo ver uit de kust (het water was nu zo mooi vlak dat het zeg maar lekker veilig voelde), en ZZW is dus ook niet ideaal, dus zodra hij voorbij ZW draait gelijk stoppen.

richardkiter 12 May / 2015 / 11:25

Goed dat je het hier wil delen kan je altijd wat van leren {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

En inderdaad deze windrichting is niet ideaal daarom vaar ik met Zuid eigenlijk nooit op Zee, vind het risico te groot mocht je wat krijgen. 

Gelukkig is alles goed afgelopen en heb je weeer een leermoment erbij gekregen.

 

 

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

RobbyNitroz 12 May / 2015 / 12:42

Dank voor de uitleg! Heb gisteren les gegeven aan mijn dochter in Zandvoort. Was een prima windje maar na 8pm zakte hij naar 9/10 knopen en dan wordt het lastig relaunchen. We waren net gestopt {#emotions_dlg.smile.gif}

 

@Richardkiter: vind het een prima richting juist! Gewoon niet verder dan 300 meter uit de kust als je niet zeker van je zaak bent dan hoef je nooit langer dan 15 minuutjes te zwemmen. 

 

 

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

richardkiter 12 May / 2015 / 19:49

Dat is het hem juist, als het lekker gaat heb je dat op een gegeven moment niet meer in de gaten en vaar je zomaar door todat er wat gebeurd en krijg je bovenstaande {#emotions_dlg.bonk.gif}

Plus weinig golven meestal met zuid,  dus weinig uitdaging, nee met zuid ga ik liever naar Schellinkhout  {#emotions_dlg.thumbsup.gif} 

 

 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

jleeuw 13 May / 2015 / 20:42

Ik snap het niet want in wijk aan zee begon vanaf 1900 uur alleen maar harder te waaien. Heb hele tijd met een 10 m gevaren op twintip en 130 board, op eind depower nog moeten gebruiken. Maar dus in midden van zandvoort en egmond, daar 15m te klein?

surfer

Oli4k 13 May / 2015 / 22:24

Dat komt best vaak voor, dat het vanaf de IJmond goed waait en daaronder minder. Zal wel iets met windrichting en venturi-effect te maken hebben waardoor we hier bevoordeeld worden.

Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)

jleeuw 14 May / 2015 / 07:13

Heeft die pier dan wellicht venturi, spoiler effect, was namelijk wel goed zuid  ipv zuidwest. Kust loopt wel iets scheef, maar wind evenwijdig aan kust dus. Maar was lekker met 10m en 75kg, goed druk er in, echter wel stroming en wind zdlfde kant op, wel werken dus om op hoogte te blijven. Vind ik laatste tijd met afgaand tijd ook, lijkt het gewoon nog hard te stromen naar noorden, liggen de zandbanken nu soms anders?

surfer

Lars_023 14 May / 2015 / 07:44

Nee gents, volgens mij is dit 11 mei gebeurt. 12 mei was inderdaad 19-25 knopen maar maandagavond was het ondergrens weer.

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Tarifa met maar liefst 20 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

jleeuw 15 May / 2015 / 18:00

Net zoals vandaag in wijk6 a 7 m per sec, ga dus niet.

surfer