Niet alles gelezen, maar duidelijk wel heel heftig wat daar allemaal gebeurd is. Buitengewoon tragisch en mijn condoleances aan de nabestaanden.
Waar we in Nederland en omringende landen al gauw op (soms falende) overheidsmaatregelen aansturen, is hier de burgemeester degene die iedereen wijst op zelfredzaamheid en alertheid. In beginsel is dat zeker niet verkeerd, maar ik vind wel dat hij aanvullend daarop ook moet kijken wat hij vanuit zijn positie kan betekenen om dit in de toekomst te voorkomen.
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
De belangerijkste les die je hier uit kunt leren, is hoe verschrikkelijk gevaarlijk losse lijnen in het water zijn.
Elke keer dat ik besloten heb om naar mijn kite toe te zwemmen, zonder mijn lijnen op te rollen, raakte mijn benen al binnen enkele meters verstikt.
Door de bewegingen die je benen maken tijdens de schoolslag en het watertrappelen, is dit gewoon onvermijdelijk.
Met die beweging, is het bijna alsof je expres probeert de lijnen om je benen te wikkelen en dat gebeurt dus ook onmiddelijk.
Ik zwem dus never nooit meer met lijnen in het water.
Als een ander me om hulp vraagt, dan blijf ik ook net zo lang op afstand, tot die eerst z'n lijnen opgerolt heeft.
@martin404, ik vrees dat je helemaal gelijk hebt.
zie de conclusie hieronder,
Op het Duitse kiteforum heeft een kamergenoot (Thomas) van de 3e persoon die het overleefd heeft, dit geschreven:
‘de 3e persoon is een Fransman en slaapt in de kamer naast mij, daarom kan ik een bijdrage geven over wat er gebeurd is. De wind nam af, je kon geen hoogte meer houden. De kite is uit de lucht gevallen en hij verloor ook nog zijn boardje. Uit de verte zag ik zijn kite in de golven dobberen samen met een andere zwarte C Kite. Mijn 11 mtr kite was ook uit de lucht gevallen en ik probeerde aan de kant te komen, maar de stroming was te sterk, zelfs bodydraggen lukte gewoonweg niet. Ik heb geprobeerd mijn kite ergens neer te zetten. De Fransman heeft op dat moment zijn materiaal laten gaan, maar kwam niet terug omdat de golven je naar beneden drukken en de stroming je onder het wateroppervlak richting de zee meeneemt. Op 1 of andere manier is t hem gelukt om daarna richting het strand te peddelen. Maar omdat de kite slechts enkele meters bji hem vandaan rond dobberde is hij –dit zijn zijn eigen woorden- zo dom geweest om hem weer terug te willen hebben. Hij is er naar toe gezwommen, hij gebruikte de kite ook als zwemplatform, hij raakte verward in de lijnen, hij had een mesje in zijn trapeze, daarmee kon hij een paar lijnen snijden, echter lang niet alle, want hij raakte in de verwarring zijn mesje kwijt. Uiteindelijk heeft een Tarifaan hem geholpen, hij gebruikte een cutter, en hij is eruit gekomen. Ze hebben hem in een busje gestopt en hem gebracht naar een plek waar hij een hete douche kon krijgen. De Fransman verklaarde dat hij de andere 2 drenkelingen totaal niet gezien heeft. De Medische hulpdiensten wilden helemaal niet over de lagune heen gaan. Ik was ondertussen, zonder kite, helemaal stuk. Om nu de andere 2 helemaal over de lagune te slepen, dat ging helemaal niet snel. En daar kwam bij dat t voor hun veel te laat was, maar je wil toch echt niet opgeven. We zijn tot 2x toe naar de Guardia civil gegaan, maar die waren niet geinteresseerd. Alleen de locale politie is geinteresseerd, daar gaan we vrijdag naar toe.
Wat een grote shit dit allemaal.
www.oase.com
Registreerde: 23 November 2010