2 kiters overleden Tarifa

Door: herfst Reacties: 4 Hits: 3758
herfst 11 May / 2016 / 01:21
Vreselijk nieuws. Zondag 8 mei, playa de Los lances in Tarifa (Spanje). De kite gear van een jonge man (Duitse vakantieganger, 30 jr), een meisje Tereza Jelínková, en nog een jonge man raakten bij de monding van de Lagune El charco in de knoop. Het 3e slachtoffer ligt nog in het ziekenhuis van Cadiz.
 
RIP
(condoleances aan de familie)
 
Vrije vertaling van KF: 
@Gonna kiting tarifa zegt: wind viel weg toen ze in de lagune aan het kiten waren en ze dicht bij de monding van de zee kwamen, waar een sterke stroming stond. Ze werden meegetrokken de zee in.
@alamos_kiter zegt: ze hadden hun kite geland en liepen met hun gear, bar lijnen kite in de hand. Het tij was hoog in de lagune en de rivier Jara, en de stroming bij de opening naar de zee was enorm sterk. Toen ze een poging deden om voorbij de opening te raken werden ze met de stroming meegezogen richting een 2 mtr hoge shorebreak. Omstanders schreeuwden om alles los te laten, maar ze wilden hun spullen niet loslaten. Ze raakten verstrengeld in de kites, lijnen. Verdronken.
 
In TarifaAldia is geschreven:
 
Volgens getuigen die hebben deelgenomen aan de redding van de gewonde jongen en de twee doden, zijn een aantal factoren die uiteindelijk doorslaggevend zijn geweest voor de fatale afloop. Eerst een sterke westenwind welke soms door zijn intensiteit navigatie moeilijk maakt. Dit in combinatie met een sterke ebstroom en de sterkte van de stroom van de rivier, welke omstandigheden leidden tot de fatale verdrinking van de twee slachtoffers wiens lichamen werden getrokken uit het water door andere kiteboarders die hun leven riskeerden om ze te redden.
 
 De Guardia Civil verzamelt informatie om de omstandigheden van het overlijden op een rijtje te krijgen. Volgens sommige getuigen zou het ongeval zou te wijten zijn aan de verstrengeling van de kitelijnen, die gevallen zijn in het water en de sterke stroming deed de rest. Getuigen zeggen dat de 2 met hun materiaal in hun handen liepen toen zij probeerden om de riviermonding over te steken welke hun uiteindelijk spoelde naar de zee.
"Op de plaats van overlijden zijn de burgemeester Francisco Ruiz, de loco-burgemeester, de burgemeester Sebastián Galindo, Daniel Rodriguez en raadslid Manuel Peinado verschenen en hebben gereageerd op het ongeval. Juist de burgemeester, wilde een boodschap van medeleven sturen naar de familieleden en vrienden van de overledene. Giraldez Ruiz betreurde de fatale afloop en wees kiters erop om uiterst voorzichtig te zijn en veiligheidsmaatregelen te beoefenen om te proberen om ongelukken van deze omvang te voorkomen. "Wij betreuren dit ongeluk en vandaag heeft de kite zijn bittere en sinistere gezicht onthuld. Wij betuigen ons medeleven aan de families en vrienden van deze twee mensen en geven een waarschuwing om voorzichtigheid en veiligheidsmaatregelen te nemen voor alle kiters om deze ongelukkige ongelukken te voorkomen ", aldus de burgemeester.
 
Op de parkeerplaats van 'La Tortuga' waren er veel mede-kiters die klaagden over de traagheid in de redding van de betrokkenen en eisten maatregelen voor een protocol. Er zijn honderden mensen die dagelijks hier kiten in Los Lances en er een minimale garantie van veiligheid. Het is niet normaal dat er zo veel tijd verloren is gegaan voordat hulp kwam in gebied waar we hebben geprobeerd om deze mensen te reanimeren, "merkte een van de jongeren die hebben deelgenomen aan de ijdele taak van de reanimatie".
 
[URL=http://www.fotoverkleinen.nl/?yygpKbDS18.Uy8xNLy3SS87P1Q_ucA0wrrLUyypIBwA][IMG]http://i.imgur.com/SxEP3z9.jpg[/IMG][/URL]
 
  http://universkite.fr/2016/actualite-kitesurf/presse-journal-du-kite/accident-mortel-de-2-kitesurfeurs-a-tarifa-2016/
http://www.kitegeneration.com/two-kiters-died-tarifa-spain/
http://www.cuatro.com/noticias/sociedad/Mueren-personas-practicaban-kitesurf-Tarifa_0_2176125226.html
 
De reactie van de burgemeester v tarifa is beduidend anders dan bijv bij ongevallen in Belgie, Frankrijk, Australie, VS
 

herfst 11 May / 2016 / 10:47
(Sorry paste niet in 1 post)
 
 
Op het Spaanse kiteforum verscheen dit bericht van German Gutierez (Trafalgarkite watersports):
 
 
"Opgedragen aan Tereza en Mark.
 
Ten eerste, mijn respect is groot voor de nagedachtenis van beiden, mijn condoleances en sterkte gaan uit naar hun familie in deze moeilijke tijden.
 
Ten tweede, hun dood was niet tevergeefs, alle kiters, evenals iedereen in een soortgelijke situatie, kan en moet leren van wat er is gebeurd, het kan helpen om de overlevingskansen in soortgelijke gevallen te verhogen.
 
Na een dag het verzamelen van informatie over wat er gebeurd is en een andere van reflectie, moet ik in het openbaar bloot mijn conclusies.
 
Een groot aantal ongunstige omstandigheden kwamen bij elkaar, wat leidt tot dergelijke tragische gevolgen.
 
Locatie omstandigheden:
Laten we beginnen met het analyseren van de belangrijkste plaats. Laat je niet misleiden door de natuur, de zee en zijn enorme uitgestrektheid, deze moet gelijkmatig zijn en daar waar we iets vreemds of afwijkends zien moeten we alert en voorzichtig zijn. Als een gebied anders is dan zijn directe omgeving, moet je zeer zorgvuldig zijn. wit schuim betekent meestal dat er rotsen zijn (ze breken de golf). bruine vlek misschien een zandbank en weinig, heel weinig, diepte (vertraagt ​​of kun je je pijn doen, het goede nieuws is dat je daar kunt lopen). Zeer donkere vlek, zijn misschien algen. "Flat" gebied wees waakzaam voor rip stromingen. Water dat eruit ziet als "kokend/kolkend" dat zijn uiteraard stromen. Etc ...
 
Je moet echt altijd een idee hebben van de omvang van het getij, let dus op als we een volle maan of nieuwe maan hebben of benaderen, de coëfficiënten hoog zijn en het tij te veel te snel stijgt. Onthoud een makkelijk ezelsbruggetje, bij eb verdwijnt het water v in de zee, zodat de stroming vermoedelijk naar binnen te gaan. Als het tij stijgt, komt het water naar de kust, de stroming gaat dan uit. Als het tij verandert dan is er even (iets meer dan 10 minuten normaal) geen stroom.
 
We moeten ons bewust worden van de werking en omvang van de golven. kleine golven en geen tij zal altijd leuk en onschuldig zijn. Let goed op de periode (tijd tussen de golven), als er meer dan 10 seconden tussen zit en de golven hebben een goede hoogte, en het zijn ook van die dikke golven (dus niet breed of hoog, maar "vet"), zodat ze bewegen een groot waterlichaam, dan verschuilt zich achter die grote massabeweging ​​een brutale energie, die mee zal kunnen sleuren (ter vergelijking, met de typische holle ringen in de zomer aan de kust, dus meer een holle Golf, deze golven duren ongeveer 5-6 seconden hooguit en worden gegenereerd door meestal kleinere).
 
Op deze noodlottige zondag kwamen samen, de brute kracht van de stroming van land naar zee aan de monding van de rivier Jara met golven van grote omvang (grote hoogte en hoge periode). 
 
 
Als een persoon te voet gaat langs de kust, dan neemt de stroming je mee in de golfbreker. Eenmaal daar tuimel je en tuimel je tot je opstaat ​en opraakt tussen twee golven en bezig bent de golf waarin je zit te overwinnen. Als dit gebeurt, moet je je vlieger meteen loslaten omdat je anders in ernstige problemen komt, je raakt erin verstrikt.
 
[hier een onduidelijk stuk wat moeilijk te vertalen is, de kites waren opgeblazen/iets met zeilen]
 
Er zijn veel onduidelijkheden over hoe het allemaal gebeurde afgelopen zondag, maar ik kan u verzekeren dat de val die door de stroming veroorzaakt (het tij veranderende) heeft bijna alle schuld. De golven deden de rest.

 

Laten we naar de tweede belangrijke conclusie gaan: het materiaal. Ik word nooit moe om dit te zeggen. Uw gloednieuwe kite, met super trendy kleuren vers uit de winkel. Perfect, het kostte je tijd en geld om het te verwerven. Geweldig, gefeliciteerd met je langverwachte aankoop. Maar laten we praten over serieuze zaken: het materiaal kan uw leven redden of uw leven kosten. Vergeet de felle kleuren en de geweldige  prestaties (het gemiddelde cijfer van elke vlieger op de websites is meestal rond 9 van de 10 ...). Als het je helpt of je denkt dat het je zal helpen, door jezelf niet te scheiden van je materiaal dan kan je situatie verergeren. Je moet jezelf los kunnen maken, voor het te laat is, neem het besluit snel anders ben je te laat (in dit geval de keuze tussen je gloednieuwe "opblaasbare tractie vlieger SLE nieuwste model" en je lichaam dat aan de genade van de stromingen, rotsen, onderkoeling, etc ... wordt overgeleverd).
 
[tekst overgeslagen]
 
Nu keer ik terug naar het tragische ongeval, er is een moment waarop je moet beslissen zal ik de vlieger loslaten of mij zo verplaatsen dat ik het tijdens de vlucht nog kan vasthouden. Als er dikke golven zijn heb je geen tijd te verliezen ga dus niet morrelen met de lijnen, maak dat je wegkomt. Ga niet zwemmen tegen de stroom in, want het zal je terug duwen, het beste is om te zwemmen naar de kant waar je denkt dat het meest geschikt is. Als je merkt dat je verstrikt raakt in je lijnen, denk niet, snijd ze onmiddellijk met behulp van je mesje, anders is het zeker is het te laat. Belangrijk: we dragen allemaal mesjes!, om te voorkomen dat we in een compromitterende situatie geraken, maar vooral om anderen los te snijden als ze hulp nodig hebben.
 
Zondag gebeurde er iets gecompliceerd: laag hangende eenzame wolken. Meteorologie is een complex, zeer complexe wetenschap. Het leek op een keerpunt in het weer. Op die zondag ontstond een "kale" of kortstondige afwezigheid van wind. Dat laat kites uit de lucht vallen. Ze zijn dan overgeleverd aan de genade van de zee; de zee aan het begin van het ongeval had een brutale innerlijke stroom en een brutale golf uit. Bad mix. Er ontstond een wirwar tussen deze 3 kiters -Tereza, Mark en de Franse jongen wiens leven werd gered. Misschien maakte ze alle drie verkeerde beslissingen, wilde de een de ander helpen, of kreeg de ander niet de tijd om beslissingen te nemen, misschien gingen er twee de derde proberen te helpen, misschien hielpen de drie elkaar, er werd een poging ondernomen door een vierde persoon, zo iets zal het zijn geweest gezien de echte kameraadschap die alle kiters blijkt te hebben om elkaar te helpen. We geven het beste van onszelf om elkaar te helpen in moeilijke situaties.
 
 

 De getuigenis van de Franse jongen kon iets verduidelijken. Maar misschien zullen we het nooit exact weten, want de golven waren hoog.
 
Wat we wel weten is dat ze allemaal werden verrast en dat de belangrijkste oorzaak van het ongeval was de uitzonderlijk sterke stroom van de monding, die ze allemaal meenam en de golven deden de rest.
 
Wat we ook weten is dat de mede-kiters de lichamen gered hebben en hard probeerd hebben te reannimeren. Er is geen betere redding dan de directe aanwezigheid van andere kiters. 
PAS een protocol toe: ALTIJD: 
1-Protect, 
2-Warn, 
3-hulp.
Misschien kun je meer doen, leren op het gebied van reanimatie, want er is bewijs dat als je gespecialiseerd bent, en met de juiste middelen, je het verschil kunt uitmaken. Het was onmogelijk om de defibrillator te gebruiken gezien de zeer vochtige omgeving waarin zij zich bevonden, met water en natte mensen rondom ... Een evacuatie naar een droge ruimte met grote snelheid zou nuttig geweest zijn, en te gebruiken in deze situatie. Natuurlijk heb ik geen twijfel dat de metgezellen die aanwezig waren poging deden tot reanimatie met al hun kracht. Vergeet dit niet, als er geen hartslag of ademhaling is: 30-2 Protocol. Er zijn 30 compressies en 2 ademhalingen (bij kinderen en drenkelingen begin gedurende 5 ademhalingen, en ga verder met de 30,02 protocol; compressies met één hand bij kinderen). Het is belangrijk om er 1 of zelfs twee te hebben.
 
Conclusies van de acties buiten de kite en bij andere ongevallen op het strand en ontoegankelijke sites of locatie:
Wanneer je moet bellen met 112 spreek dan duidelijk en beknopt, denk! voordat je belt, wat ga je zeggen. Rustig, neem diep adem voordat je alle informatie geeft. Alles wat je meer zegt, zal meer verwarring creëren, vooral bij het geven van de locatie. Als er dichtstbijzijnde wegen zijn, of mijlpalen, denk aan hen. 
 
-Raad van Bestuur: u dient een protocol te hebben.Het vervoer moet er komen, ongeacht  of het van de Guardia Civil is, de stal eigenaar of een in beslag genomen vehikel van een drugsdealer. Het is een 4x4 die levens kan redden. Op dezelfde 
wijze moet de ambulance een bevoorrechte parkeerplaats hebben, zo dicht mogelijk bij het strand hebben. Ik dring er op aan om te vechten, voor een helikopter met basic life support gedurende het hele jaar, 365 dagen, 24 uur.
 
Ik hoop dat het ongelukkige ongeval afgelopen zondag ertoe dient om de situatie hier te verbeteren, en om herhaling door een ieder van ons te voorkomen. De herinnering aan Tereza en Mark zal dat mogelijk te maken.
 
Germán Gutiérrez.
Trafalgarkite Watersports.
http://WWW.TRAFALGARKITE.COM
Uw kite school in Zahora - Caños (Cádiz)
Windstille dagen: kajaks en paddle surf !!!
 
http://www.mercakite.com/foro/viewtopic.php?f=2&t=397
Last edit by: HERFST

djeverest 11 May / 2016 / 13:44

Niet alles gelezen, maar duidelijk wel heel heftig wat daar allemaal gebeurd is. Buitengewoon tragisch en mijn condoleances aan de nabestaanden.

Waar we in Nederland en omringende landen al gauw op (soms falende) overheidsmaatregelen aansturen, is hier de burgemeester degene die iedereen wijst op zelfredzaamheid en alertheid. In beginsel is dat zeker niet verkeerd, maar ik vind wel dat hij aanvullend daarop ook moet kijken wat hij vanuit zijn positie kan betekenen om dit in de toekomst te voorkomen.

djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

martin404 12 May / 2016 / 08:31

De belangerijkste les die je hier uit kunt leren, is hoe verschrikkelijk gevaarlijk losse lijnen in het water zijn.

Elke keer dat ik besloten heb om naar mijn kite toe te zwemmen, zonder mijn lijnen op te rollen, raakte mijn benen al binnen enkele meters verstikt.

Door de bewegingen die je benen maken tijdens de schoolslag en het watertrappelen, is dit gewoon onvermijdelijk.

Met die beweging, is het bijna alsof je expres probeert de lijnen om je benen te wikkelen en dat gebeurt dus ook onmiddelijk.

 

Ik zwem dus never nooit meer met lijnen in het water.

Als een ander me om hulp vraagt, dan blijf ik ook net zo lang op afstand, tot die eerst z'n lijnen opgerolt heeft.

No kite related brand affiliations

herfst 13 May / 2016 / 00:40

@martin404, ik vrees dat je helemaal gelijk hebt.

zie de conclusie hieronder,

 

Op het Duitse kiteforum heeft een kamergenoot (Thomas) van de 3e persoon die het overleefd heeft, dit geschreven:

de 3e persoon is een Fransman en slaapt in de kamer naast mij, daarom kan ik een bijdrage geven over wat er gebeurd is. De wind nam af, je kon geen hoogte meer houden. De kite is uit de lucht gevallen en hij verloor ook nog zijn boardje. Uit de verte zag ik zijn kite in de golven dobberen samen met een andere zwarte C Kite. Mijn 11 mtr kite was ook uit de lucht gevallen en ik probeerde aan de kant te komen, maar de stroming was te sterk, zelfs bodydraggen lukte gewoonweg niet. Ik heb geprobeerd mijn kite ergens neer te zetten. De Fransman heeft op dat moment zijn materiaal laten gaan, maar kwam niet terug omdat de golven je naar beneden drukken en de stroming je onder het wateroppervlak richting de zee meeneemt. Op 1 of andere manier is t hem gelukt om daarna richting het strand te peddelen. Maar omdat de kite slechts enkele meters bji hem vandaan rond dobberde is hij –dit zijn zijn eigen woorden- zo dom geweest om hem weer terug te willen hebben. Hij is er naar toe gezwommen, hij gebruikte de kite ook als zwemplatform, hij raakte verward in de lijnen, hij had een mesje in zijn trapeze, daarmee kon hij een paar lijnen snijden, echter lang niet alle, want hij raakte in de verwarring zijn mesje kwijt. Uiteindelijk heeft een Tarifaan hem geholpen, hij gebruikte een cutter, en hij is eruit gekomen. Ze hebben hem in een busje gestopt en hem gebracht naar een plek waar hij een hete douche kon krijgen. De Fransman verklaarde dat hij de andere 2 drenkelingen totaal niet gezien heeft. De Medische hulpdiensten wilden helemaal niet over de lagune heen gaan. Ik was ondertussen, zonder kite, helemaal stuk. Om nu de andere 2 helemaal over de lagune te slepen, dat ging helemaal niet snel. En daar kwam bij dat t voor hun veel te laat was, maar je wil toch echt niet opgeven. We zijn tot 2x toe naar de Guardia civil gegaan, maar die waren niet geinteresseerd. Alleen de locale politie is geinteresseerd, daar gaan we vrijdag naar toe.

Wat een grote shit dit allemaal.

 

www.oase.com

Last edit by: HERFST