Windfinder pro: verschil tussen 3 uur voorspelling en 1 uur voorspelling

Door: Mause1234 Reacties: 4 Hits: 5796
Mause1234 30 June / 2016 / 12:59

Hallo allemaal,

sinds kort gebruik ik windfinder pro en daarmee kan je met een swipe naar rechts van de 3 uurs voorspelling naar de 1 uurs voorspelling.

nu is me opgevallen dat er nogal een verschil tussen zit. Bijvoorbeeld bij de voorspelling voor morgen vrijdag 1juli geeft de 3 uur voorspelling goede wind af en als je dan per uur kijkt valt het eigenlijk beetje tegen.

Weet iemand waarom deze verschillen zijn of hoe dat te verklaren is? Een gemiddelde van de 3 uren bij elkaar komen ook op een ander gemiddelde uit dus dat kan het niet zijn.

vriendelijke groet,

maurice

Jeroen Schoots 30 June / 2016 / 13:53

Beste Mause,het is niet je antwoord op de vraag maar ik gebruik de wind app van surfweer.nl en die is  na een bijna maand testen erg accuraat gebleken.

je krijgt extra up date's als de wind erg de moeite waard is enz enz

Want ik werd gestoord van windfinder,guru enz enz.

Je kan hem een maand gratis testen,ik ga een abbonement erop nemen.

groet Jeroen

RobbyNitroz 30 June / 2016 / 15:00

Ik heb geen pro abbonnement maar zie in je screenshots dat het bij de rechter om de "superforecast" gaat en de linker om de normale forecast die per 3 uur voorspelt wordt. 

 

Als je op de windfinder website kijkt kan je het volgende lezen over de superforecast:

 

Forecast and Superforecast are based on different physical models and therefore may cause divergent predictions. Due to its higher horizontal resolution the Superforecast should be more accurate, especially for locations with a complex topography and local thermal effects.

 

De gewone forecast is gebaseerd op het GFS model. Die wordt  4x per dag berekend en gaat in stappen van 13km. Ofwel de windsnelheden worden voorspelt per 13 km. Dat kan langs de kust dus best fout uitkomen als de lijnen met verschillende windsnelheden dicht bij elkaar liggen; dan is 13km best ruim.

 

De Superforecast neemt kleinere stappen en heeft dus een hogere "resolutie" en is daardoor nauwkeuriger. 

Last edit by: ROBBYNITROZ

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

tobias 30 June / 2016 / 15:10


Haha, topper Jeroen! Ik zie nu pas deze post. 

Het verschil tussen die uurlijkse (wrf) forecast en drie uurlijkse kan ook zijn omdat het WRF model pas vier uur later dan het GFS model wordt uitegrold. In feite zit je dan naar twee verschillende runs te kijken. Uurlijks is dan ouder dan die om de drie uur. Maar daarvoor niet minder, want soms kan een oudere run de verwachting beter hebben dan een nieuwere. In de regel is de nieuwste run natuurlijk altijd het beste.

 

 

Kijk op http://www.surfweer.nl/windsms voor dagelijkse wind-updates via sms of app!

Mause1234 03 July / 2016 / 19:30

Thnx voor de uitleg en tips mannen {#emotions_dlg.thumbsup.gif}