bacterie in wetsuite?

Door: Vliegbanaan Reacties: 21 Hits: 2399
Vliegbanaan 09 January / 2018 / 08:14

Zoals de titel zegt heb ik een vraag of er 1 van jullie toevallig ervaring heeft met een bacterie in je wetsuite.

Sinds kort heb ik allemaal uitslag op mn huid en dit is begonnen na het kiten in Mirns, Mijn dokter had gezegd dat het wellicht een beestje / parasiet / slakje me heeft gebeten en in mijn huid is gaan nestelen.

Gisteren ben ik weer wezen kiten in mirns met hetzelfde wetsuite en het is eigenlijk erger geworden dan dat het was, zou het dus kunnen dat een wetsuite die al een aantal jaar mee gaat vies word of dat er een seriueze infectie in gaat zitten?

Fear causes hesitaiton, and hesitation will cause your worst fears to come true

Nature 09 January / 2018 / 09:45

Jep :) alleen afspoelen is niet genoeg.  je hebt wetsuit zeep. 
Maar ik zou hem gewoon in de wasmachine gooien (ik weet t is niet goed) ik doe het regelmatig aangezien ik anders ook uitslag krijg.
Max 40 graden doe ik m dan (30 is beter maar soms werkt dat amper) 

Niet geweldig voor je wetsuit maargoed hij is toch al een paar jaar oud ;) 

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

wazzaah 09 January / 2018 / 13:58

Niet op zoetwater kiten.

kitestart.nl - kitesurfschoolterschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Vliegbanaan 09 January / 2018 / 15:18

waar is je mooie kat?

Djee 09 January / 2018 / 19:21

Miauw?

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 4 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 18 - 30 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Vliegbanaan 10 January / 2018 / 07:59

ah daar is ie al

mbkiteboarding 10 January / 2018 / 11:12

Goed uitspoelen in tobbe, bad of inderdaad wasmachine, maar niet heel goed voor je pak.

Kite al jaren op Mirns, nergens last van, behalve ...... {#emotions_dlg.bonk.gif}

richardkiter 10 January / 2018 / 12:31

Goed uitspoelen in tobbe, bad of inderdaad wasmachine

Bovenstaande nog nooit gedaan 

Als het pak al wat ouder is Pis ik er zelfs in, ook heel goed tegen bacterieen, en nooit ergens last van {#emotions_dlg.clown.gif}

Wel goed uithangen na je sessie, enkele dagen buiten, anders stinkt je huis zo {#emotions_dlg.bonk.gif} 

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

tjaarts 10 January / 2018 / 13:03

Ik heb ook iets dergelijks gehad. Arts dachts eerst aan een oude tekenbeet. Anti schimmelkuur gedaan en toen was het zo over. je arts moet dit middel wel voorschrijven en via bloedtest checken of je lever goed genoeg is. Succes!

Mijn wetsuit was ik eens per jaar met de hand met middeltje Piss-off.

KiteShallow 10 January / 2018 / 19:24

die piss off mag je zeker na bijna 10 keer gebruiken. op kamer temperatuur hangen en regelmatig binnenste buiten of andersom omkeren tot dat goed droog is, zo heeft de bacterieen/schimmel geen kans om in te nestelen. droog en geur vrj

Panharing 10 January / 2018 / 19:33

@vliegchiquita,

Ik had er ooit een paar op mijn neus zitten.....{#emotions_dlg.nopompom.gif}

Zorg dat je er op tijd tijd bij bent om ze te verwijderen, anders kom je er nooit meer van af....{#emotions_dlg.pompom.gif}

Cabrinha FX12/Switchblade10/Radar7

idefixe 11 January / 2018 / 13:47

Als je een wetsuit in de wasmachine wast , doe 'm dan in een kussensloop. Dit voorkomt veel slijtage.

Indien je de boel echt goed wilt ontsmetten: spoelen in een emmer Halamid.

Last edit by: IDEFIXE
Slingshot , Gibbon

Marselisa 17 January / 2018 / 08:24

dopje van die bruine Dettol toevoegen aan lauw warm water en even laten soaken. En dan goed uit spoelen. Ook niet het beste voor je pak maar doodt wel alle bacterien. 

Gyttja 17 January / 2018 / 13:39

Trichobilharzia waarschijnlijk. Zit niet in je pak maar in het water.
Niet iedereen is er gevoelig voor, en het betekend ook niet dat je het elke keer hebt.
Een vriend van mij heeft het ook enkele keren gehad na een sessie op het gooimeer.
Terwijl ik er toen geen last van had.

Van tevoren je huid insmeren met vaseline kan helpen. Of gewoon niet op zoet water kiten.

Last edit by: GYTTJA
Kitecrew 't Gooi || www.stormchaser.nl || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 29 - 42 knots op zijn F-One Bandit VII (2014)

FransD 21 January / 2018 / 09:10

Schoonmaakazijn werkt goed tegen schimmels en is niet schadelijk voor je pak. Het ruikt niet zo lekker.

Hmm....

FransD had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2012)

berg 21 January / 2018 / 10:39

ff een  vraagje vliegbanaan, heb je je pak misschien in het  gras gelegd voor of na een sessie.

Jaren geleden had een maatje van mij dat ook gedaan en had daarna ook uitslag, bleek de oorzaak van die rupsen re zijn die van die kleine haartjes achterlaten in het gras die vervolgens weer in jou pak gaan zitten.  

Last edit by: BERG
Kitesurfing, Because golf and football only require one ball

Djee 21 January / 2018 / 12:10

in januari?

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 4 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 18 - 30 knots op zijn Ozone Reo (2016)

RobbyNitroz 22 January / 2018 / 20:57

Ik stap na het kiten altijd onder de douche met mijn pak aan; doe mijn pak half uit en was mijn haren met shampoo; schuim loopt dan over mijn pak heen waardoor hij nooit gaat stinken.

Gyttja 22 January / 2018 / 22:57

Goed uithangen waardoor hij snel droog wordt is ook belangrijk tegen  eventuele stank. Het lieft de dag erna nog eens binnenstebuiten keren (of binnenstebinnen eigenlijk, aangezien na uitdoen hij meestal binnenstebuiten gaat).

Dan droogt het pak goed, en hebben bacterien waardoor hij gaat stinken weinig kans. Overigens krijg je van die bacterie geen uitslag oid. 

Mocht het vaker gebeuren bij zoet water en niet bij zout, weet ik zeker dat het de waterbacterie is. Je zou een droogpak kunnen overwegen. Alleen heeft dat ook nadelen.

Ps, [flauwe grap] ik draag gewoon een simpele wetsuit, wat voor luxe pak heb jij dat het wetsuite is? [/flauwe grap]

Last edit by: GYTTJA
Kitecrew 't Gooi || www.stormchaser.nl || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 29 - 42 knots op zijn F-One Bandit VII (2014)

FeRNandeZ 30 January / 2018 / 19:49

Typisch zoetwater probleem ook schoentjes kunnen enorm gaan stinken.....

wat het beste werkt voor mij is je pak of schoentjes in een bak of badkuip met warmwater en flink bleekwater een nachtje laten liggen.

(Nee pak wordt niet wit...)

daarna eventueel nog ff in waschmachine (kort koud fijnwas) met beetje waspoeder niet cetrifiguren, dan echt weer als nieuw!

kantje board !

KiteShallow 14 February / 2018 / 02:24
Last edit by: KITESHALLOW

wazzaah 14 February / 2018 / 15:45

We zijn ook het afvoerputje van Duitsland (en wat van Belgie en Frankrijk) natuurlijk met daarnaast een hele intensieve landbouw. Maar de Noordzee langs onze kust is schoon te noemen en het oppervlakte water is er stukken beter aan toe.

kitestart.nl - kitesurfschoolterschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)