RRD Obsession vs Vegas

Door: boele Reacties: 7 Hits: 844
boele 30 January / 2018 / 15:22

Hoi Allemaal

Ik ben een beetje aan het zoeken naar verschillende mogelijkheden en ik zie dat RRD nu de Obsession met 4 lijnen maakt maar belangrijker ook 5 struts heeft. Kites die open C zijn hebben 2 struts minder en vervormen uiteindelijk zo het lijkt.   

De 5 lijns setup (meer verdeling krachten) en meer struts (verband in de kite) zorgt ervoor mijnsinziens dat hoe oud en gebruikt de kites zijn de vorm goed blijft. (heb nog een 9m liggen die echt afgeragd is, je kan er bijna doorheen kijken, maar wel nog zijn vorm heeft behouden).

nu is mn vraag heeft iemand die RRD obsession met 4 lijnen gevlogen en wat is het verschil met de 5 lijns setup? 

please share want het lijkt erop dat eindelijk een producent in dit gat is gedoken.

Lekkah Beukuh

vlieger-kid 30 January / 2018 / 16:38

Lijkt erop alsof ze een bridle hebben geintroduceerd voor de 4 lijn setup. Bij de Fuel was dat niet zo'n succes en verdween hij na 2 jaar weer. 

Zijn ook een aantal kites (North Vegas, Cabrinha Chaos en Switch Legacy voor zover ik weet) die een vergelijkbaar systeem hebben maar waarbij de bridle uit een enkele lijn bestaat die splitst vanaf de powerline. Dit noemen ze dan 6-line want bridle klinkt natuurlijk niet cool {#emotions_dlg.coool.gif}

Mijn persoonlijke mening: Zorg voor een 5th of een bridle op een 'C' kite met een dunne LE, als je persé een 4 lijns C kite wilt moet je naar een dikkere LE zodat daar meer stijfheid in zit (zie dus bijv. SS Fuel).

Zandmotor "local"

vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)

boele 30 January / 2018 / 16:58

bedankt voor je reply 

slingshot fuel heeft geen bridle setup zover ik weet en  Hij heeft alleen aan de tips van de "C" een verbinding met je lijnen en daarom ging hij "jelly-fishen" (Steunt niet af op de loaded 5de lijn).

mijn logica zegt dat een bridle de krachten verdeeld over the leading edge door de verschillende lijnen dus meer steunpunten heeft tegen het jelly-fishen.

Lekkah Beukuh

boele 30 January / 2018 / 17:06

ik zie trouwens dat idd er fuels waren met bridles .. 2016 bijvoorbeeld

Lekkah Beukuh

vlieger-kid 30 January / 2018 / 18:35

Misschien moet je je kitejes gewoon fatsoenlijk hard oppompen? Mijn fuels hebben niet echt last van jelly fishing.  

Je hebt eigenlijk niet uitgelegd of je een harde freestyle kite zoekt of gewoon een kite die niet vervormd. Een simpele 3 strut hybrid kite met bridle zal ook niet veel vervormen namelijk (mits je deze ook hard genoeg oppompt natuurlijk..). Het nadeel van de hardcore freestyle kites is dat zo over het algemeen minder makkelijk zijn in omgang, dus minder goed hoogte lopen en minder snel/makkelijk te relaunchen zijn. Ook zijn ze niet zo goed in waveriden bijvoorbeeld, waar een 3 strut hybrid van alles wat kan en dus meer allround is.

Zandmotor "local"

vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)

boele 30 January / 2018 / 20:14

Ik vlieg nu Vegas al 5 jaar. Dus ik heb een goed idee want ik vind vaak de bridle kites wat minder interessant vliegen.

Maar het gaat me om het idee wat erachter zit. Want het lijkt op een redelijk compromis met de sterkte van een c kite en een beetje minder c shape eigenschappen. 

De 5de lijn is met inverten ook onhandig. Zeker met dit koude weer vind ik dat een groot nadeel.

Dus gewoon food for thought.

Hoor trouwens ook graag bevindingen van eigenaren.

Lekkah Beukuh

vlieger-kid 31 January / 2018 / 09:10

De nieuwe vegas is wel een ander beestje met 5th line of met de hadlow, 6 line setup. Meer freestyle geörienteerd. Misschien zou je die ook eens moeten proberen.

Zandmotor "local"

Huibert 07 February / 2018 / 12:18

Heb je al eens met een Ozone C4 gevaren? Het klinkt alsof deze alles heeft wat je zoekt:
- Volle C shape

- 5 Struts

- Fixed bridles of 5 lijns op dezelfde kite 

Ik had dezelfde tegenargumenten op een open C die jij opnoemt, de C4 was voor mij de ideale oplossing. Ik heb deze alleen nog nooit op 5 lijnen gevaren, mijn nieuwste is van 2015 en die had deze optie nog niet. 

De RRD Obsession lijkt hetzelfde principe te hebben, zeker het proberen waard dus.

Cheers,