Ijmuiden: Kitesurfers pier riskeren boete

Door: richardkiter Reacties: 2 Hits: 1825
richardkiter 05 August / 2018 / 10:40

Gelezen in Noord hollands Dagblad 4 -08-2018:

 De gemeente zet handhavers in om kitesurfers uit het water te houden bij de pier.

Gemeente Velsen zet handhavers in op het strand van IJmuiden

Handhavers van de gemeente Velsen gaan op warme dagen met veel wind optreden tegen kitesurfers die op het strand van IJmuiden buiten de daarvoor toegewezen zone het water betreden.

Dit gebeurt naar aanleiding van een mail van de Reddingsbrigade aan de gemeente, waarin het zijn zorgen over de situatie uitsprak. Ongelukken zijn er vooralsnog niet gebeurd, maar het scheelde een paar keer weinig, zo waarschuwde Hans Rozemeijer, voorzitter van de Reddingsbrigade afgelopen week.

Wethouder Bram Diepstraten geeft aan dat de gemeente Velsen al langer worstelt met het probleem. ,,Aanvankelijk was er geen capaciteit beschikbaar om de kitesurfers te controleren, maar door de bezorgdheid van de reddingsbrigade en ondernemers op het strand hebben we besloten om hier handhavers voor in te zetten. Zij zullen tijdens warme dagen met veel wind worden ingezet om kitesurfers te waarschuwen. Slaan ze de waarschuwingen in de wind en gaan ze toch het water in, dan zullen de handhavers boetes uitschrijven.’’

,,Tevens zullen we contact opnemen met de landelijke kitesurfersvereniging om duidelijk te maken dat kitesurfen op het strand van IJmuiden enkel in zone 3 toegestaan is. Op de borden bij de strandingang staat dit ook aangegeven. Professionele kitesurfers weten ook dat dat zo is”, aldus Diepstraten.

Eerder deze week gaf de gemeente nog aan dat het voor handhavers moeilijk was om op te treden. De handhavers kunnen niet het water op en als iemand met een kitesurfboard het strand op komt lopen is dat nog geen reden voor een boete. Daarom is ervoor gekozen om kitesurfers op het strand al te waarschuwingen. De beslissing om handhavers in te zetten op het strand neemt met zich mee dat andere taken worden geschrapt. Diepstraten: ,,Dat houdt in dat we op andere dingen niet controleren. Ik ga natuurlijk niet zeggen wat dat is, want ik wil mensen niet aanmoedigen om overtredingen te begaan.”

Zone 3 is het stuk vanaf IJmuiderslag richting Bloemendaal. Kitesurfers mogen hier het water in. Vanaf hier mogen ze wel richting de pier surfen, zolang ze maar tweehonderd meter van de kust blijven. Diepstraten geeft aan dat dit al jaren zo is. ,,Zone 1 en 2 zijn bedoeld voor recreatie. In zone 2 wordt bijvoorbeeld ook gereden met blokarts. Zone 4 is wat smaller en daardoor vooral geschikt voor wandelaars.”

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

repete 05 August / 2018 / 21:48

Ik kom in het najaar wel weer

repete had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Best Kahoona V5 Plus (2013)

Kjeltve 10 November / 2018 / 14:45

Afgelopen woensdag 7-11 heb ik dit gedaan. Half bewust. Vooral onbewust.

Ging naar het einde van de pier, met heerlijk weer, en mijn 12.0 Union.

Heerlijk aan het springen in dikke stroming.

Toen viel de wind wat weg en was het met de stroming de enige veilige keus me daarna rustig naar Wijk af te laten zakken...

 

Kwam bij de havenmond een heerlijk stuk vlak water tegen (natuurlijk) en ben daar nog even blijven hangen. Na vriendelijk contact met wat KNRM en heen en weer gezwaai naar heel wat vriendelijke mensen op de pier of op het water (en vier uur na het opstappen in IJmuiden) was het wel mooi geweest en trof ik een paar kiters aan bij de Bunker. Onderweg nog een aantal minuten (voor mijn gevoel tien maar ik denk twee of drie) met een bruinvis opgetrokken, wat verder buiten de havenmond van IJmuiden, richting windmolens.

 

Daarna door een aardige agent in een pick up nog even staande gehouden bij Hotel Zeeduin, gepraat over 'of ik wist wat die boete wel niet kost' en de agent (Henk H.) in begrijpelijke taal eerlijk uitgelegd wat er was gebeurt. Hij wees me erop voorzichtig te zijn, ik doe het niet meer, en na vijf minuten sloten we af met (kan er een woord naast zitten) "Doe je wel voorzichtig kerel". Ik zeg "zeker maat, jij ook" en dat was het dan,

 

Ik doe het niet meer, goede les qua onrust die ik veroorzaakt heb, maar het was een mooi avontuur, en ik weet dus niet wat de boete voor mij zou zijn geweest...

 

HiHaaa Cheers,

 

Kjelt