aanpassen kite quiver ifv foilen

Door: nayy Reacties: 13 Hits: 2618
nayy 09 August / 2018 / 21:27

Hallo,

Momenteel bezit ik een 7m² reo (2015), 9 en 12m² catalyst (2014).
Als planken had ik een wave plank vanaf 12-13 kn, en een skim voor light wind condities. Ik weeg momenteel 80 kg ...

Dit jaar is daar een hydrofoil bijgekomen, en bots ik op de beperkingen van mijn grootste kite...
Hij vliegt niet goed met weinig wind. Niettegenstaande de ozone's licht zijn en normaal goed vliegen bij weinig wind is het echt vervelend.

Je gaat in zee, tegen dat je diep genoeg bent voor de foil (borstdiepte) is er een golf, lijnen vallen even slap en kite valt uit de lucht... kite in beweging houden is geen optie, dan word je gewoon het strand weer opgesleurd...
Eenmaal je op de foil staat is er geen probleem...door de schijnbare wind trekt die kite ineens hard... maar als je dan in zee stilvalt heb je terug hetzelfde probleem... kite valt uit de lucht of zakt gewoon zijwaards onbestuurdbaar in zee... en het wordt een zwempartijtje.

Op een testdag van ozone heb ik de nieuwe edge 15m² kunnen testen met 8-9 knopen, maar daar was het eigenlijk ook continu vechten om die in de lucht te houden, zeker als je downwind probeert te gaan... grotere tubekite is eigenlijk geen optie...

Erna heb ik de hyperlink 12 kunnen testen, wat een verademing was dat... die kite blijft gewoon hangen... zelf met 6 knopen wind geen enkel probleem...
Je moet niet 'vechten' om die kite in de lucht te houden...
Op de spot waar ik zit kunnen de goede foilers vanaf 5 knopen foilen met een 12m² ozone hyperlink (ultralight versie).

Ik vermoed dat ik eenmaal ik het foilen beter onder knie krijg blijf foilen tot 15-16 knopen en erna overstap op mijn waveplank als er golven staan...

De vraag is nu: als ik er een foilkite (12m²) bijkoop, hou ik dan die catalyst 12 of niet ?.
Ik denk dat die eigenlijk niet meer uit de kast zal komen...

Die high end foils (chrono, diabolo, ....) interesseren  met niet, dus ozone hyperlink en flysurfer soul zijn opties voor het ogenblik... zijn er echter nog andere die ik over het hoofd zie...

Uit online testen komt de soul er vaak heel goed uit, stuk beter dan de hyperlink... zijn er mensen met ervaring met de soul ? Ik heb die hier nog nooit gezien, en weet niet waar ik die ergens zou kunnen testen... het blijft uiteindelijk een flinke investering die ik liefst niet blind doe :-).
Hyperlink vond ik een superkite, alleen een beetje traag... ik weet niet of het leuk zal zijn om daarmee op een wave plank te varen... denk van niet...

groeten en bedankt voor de input,

Nayy

nayy

xaloc 10 August / 2018 / 08:36

yep, snap het perfect.

Ik loste het probleem op met  een 12m strutless met  22m+ 6 m lijnen en verkocht mijn 11m wave kite. Foilen lukt me vanaf 8 knopen.
Het voordeel van zo een  kite is dat je die zowel op foil als op directioneel board kan gebruiken en is bovendien veel goedkoper

Maar...de foil doet ook bij mij de limieten van de wind opzoeken en dat bezorgde me toch ook al enkele zwempartijtjes, thats a part of the game.

Ik zit momenteel zelf wel wat uit te kijken naar een superlichte foil-kite 15m om bij een 4-5-6 knopen op het water te kunnen maar die zak(k)en kosten zoveel geld...uiteindelijk is het maar om occasioneel te gebruiken.

  

 

 

Frank Lorier 10 August / 2018 / 08:38

Over foilkites kan ik je niks zeggen, te weinig mee getest. Ik vond het wel zodanig anders dat ik liever tubes heb. Zelf heb ik een 12m Ocean Rodeo Flite. Deze staat er om bekend erg licht gebouwd te zijn. Kijk maar eens op kiteforum.com. Als ik de plaatjes zie van een Edge, heeft die 5 struts. Dat maakt het waarschijnlijk zwaarder dan de tubekites met 3/1/0 struts.

De Flite blijft goed hangen met 7/8 knopen. Met die wind zet ik er 4 meter langere lijnen op voor wat betere lowend (ik zit ook tegen de 80kg aan/Zeeko Black & White). Tussen de 16 en 20 knopen wind is dit ook een vrij goede optie op je waveboard, draait lekker kort. Ik heb niet het idee dat een 15 voor mij wat zou toevoegen met foilen, denk dat die onder de 7/8 knopen niet goed boven je blijft staan, maar al wel snel te hard gaat trekken tussen de 7 en 10 knopen wind. Snelheid interesseert me niet op de foil, gewoon lekker freeriden.

nayy 10 August / 2018 / 22:54

'Ik zit momenteel zelf wel wat uit te kijken naar een superlichte foil-kite 15m om bij een 4-5-6 knopen op het water te kunnen maar die zak(k)en kosten zoveel geld...uiteindelijk is het maar om occasioneel te gebruiken.'

ozone hyperlink ultralight 12m² is voor een ervaren hydrofoiler te gebruiken met 5-6 knopen wind... 5 knopen is echt de  limiet... groter dan 12 moet je echt niet gaan...

maar idd, heel duur... maar wel het verschil tussen foilen en je op het strand zitten vervelen...

en met een seizoen zoals wat we nu gehad hebben, heb ik met mijn 12 heel vaak op wind zitten wachten... terwijl de foilkites ah varen waren...

nayy

nayy 10 August / 2018 / 22:57

"De Flite blijft goed hangen met 7/8 knopen."

 

herstart die ook bij zo weinig wind ?

nayy

dr511 13 August / 2018 / 10:03

Je kunt kijken naar een tube die wat dieper in het windvenster staat. De ozone's staan over het algemeen hoog aan de wind. hierdoor lopen ze normaal goed hoogte maar met minder wind waarbij het windvenster buiten een vlaagje net krimpt moet je de kite veel blijven bewegenen. Dat is als je begint met foilen wellicht nog wat frustrerend. 

Ook de ozone chrono staat vrij hoog aan de wind. De hyperlink staat wat dieper en is hierdoor een stuk stabieler. 

Met een tube kun je vanaf 6kts het water op. Dan blijven ze net staan. Ikzefl ( 93kg) foil met een 10 evo vanaf 8 knopen met 22 lijntjes. Als ik mijn verlengers er op zet kan ik vanaf 7 knopen al varen. 

Daarnaast helpt het enorm als je kite super licht is. Een flysurfer sonic 2 hebben we rond de 2 knopen al in de lucht en die blijft dan ook netjes staan. Maar goed die is idd wel aan de prijs. 

er zijn ook goedkoperen opties in de foil kite markt. Tjek KiteTech maar eens. die zijn betaalbaar en hebben goede karakteristieken.  

Wat nog beter werkt met lichtweer zijn single skins zoals de flysurfer peak. Alleen moet je die dan niet met een stuurfoutje laten crashen want dat word het zwemmen {#emotions_dlg.loveit.gif}

Ziki Ondergoed, schultenbrau

Frank Lorier 13 August / 2018 / 10:18

Herstarten is wel eens gelukt, maar eerder niet dan wel. Maar een lichte foilkite staat ook niet garant voor goed herstarten in minimale condities, ook die heb ik al regelmatig zien zwemmen. Met een tubekite heb je dan in ieder geval nog een drijvend object bij je, een foilkite wordt heel zwaar. In minimale omstandigheden rij ik liever naar een spot met aanlandige wind en ga niet te ver uit de kust.

RamonM 13 August / 2018 / 14:09

Ik heb om precies dezelfde reden een Ozone Hyperlink ultralight 9 gekocht. 9 krijg je nog net iets makkelijker de lucht in met weinig wind. En een keer flink loopen en je staat op je board. En eenmaal op je board is hij groot genoeg om te kunnen blijven varen. Daarmee kan ik dan makkelijk foilen van 8 tot 18 knopen. 

In principe is het hiermee ook te doen met 5, 6 of 7 knopen. Maar dat heb ik nog niet kunnen ervaren. De omstandigheden en mijn techniek hebben dat nog niet toegelaten. 

RamonM had een 4 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 20 - 26 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

Versusshop 15 August / 2018 / 18:37

Hé Navy! 

Herkenbaar probleem inderdaad en hoewel Mono-strut kites al een verbetering zijn tegenover jouw huidige Catalyst, brengt een Foilkite een ware verademing hierin. Wij merken met hydrofoilen en tijdens onze snowkite trips in Noorwegen dat alleen foilkites nog in de lucht blijven en praktisch inzetbaar zijn in de ultieme low-end.

De 12m Soul is een fantastische kite hiervoor omdat hij super licht en toch duurzaam is gebouwd. Daarbij relaunched hij het makkelijkst van alle Flysurfer Foils, wat toch weer vertrouwen geeft om nieuwe dingen te proberen.

We hebben de Soul in de test dus beschouw je bij deze uitgenodigd de kite eens te proberen. ;) 
Geef ons een belletje en we leggen hem klaar voor je!

Succes met je keuze!

Guido | Versus Shop - Scheveningen

https://www.versusshop.nl/

 

Last edit by: VERSUSSHOP

nayy 19 August / 2018 / 23:36

Hallo,

bedankt voor de input allemaal...

uiteindelijk een eindereeks strutless 12m² besteld... nog niet kunnen testen.

foilkites varen leuk en zijn wsch de top, maar zijn eigenlijk te duur voor het weinige keren dat ik ze maar ga gebruiken... die strutless kite had ik nieuw voor minder dan 1/3 van de prijs van een foilkite.

die strutless kite:

blijft hangen bij 4 knopen (2.3 kg voor een 12m²), goede foiler kan varen vanaf 6 knopen, voor mij wsch 8 tot 15 knopen.

autostabiel, dus valt niet uit de lucht (was mijn grootste frustratie bij mijn ozone cat.)

loopt iets minder hoogte dan een foilkite, maar so what...

overpowered zijn ze niet leuk om mee te kiten, maar overpowered varen is de bedoeling niet...

herstart bij 8 knopen, met minder niet altijd... maar normaal valt mijn kite niet meer ih water.

enorme en ogenblikkelijke depower (profiel valt weg bij depower) wat op de foil wel heel handig is. Wanneer je depowert, voel je dat onmiddellijk. Bij een strutted kite vliegt de kite eerst nog naar de rand van het venster.

 

groeten,

 

Nayy

nayy

JeroenH 20 August / 2018 / 09:58

"blijft hangen bij 4 knopen" Lol.. Geen enkele inflatable 'blijft hangen' bij 4 knopen. Als je hem continu loopt hou je het misschien even vol op het land. In het water is het echt kansloos en relaunchen is uitgesloten. Ga uit van een knoop of 6 a 7 daaronder krijgen ook foil kites het al moeilijker.

Fyi mijn ozone hyperlink 9m UL begint bij een knoop of 6 instabiel te worden. En die weegt bijna niets.

Last edit by: JEROENH

nayy 20 August / 2018 / 21:21

'

"blijft hangen bij 4 knopen" Lol.. Geen enkele inflatable 'blijft hangen' bij 4 knopen. Als je hem continu loopt hou je het misschien even vol op het land. In het water is het echt kansloos en relaunchen is uitgesloten. Ga uit van een knoop of 6 a 7 daaronder krijgen ook foil kites het al moeilijker.

Fyi mijn ozone hyperlink 9m UL begint bij een knoop of 6 instabiel te worden. En die weegt bijna niets.

 

4 knopen zijn gegevens van de fabrikant... is idd misschien wat positief.

Hier kan je alvast zien dat de 9 probleemloos blijft hangen bij 6-7 knopen... (minuut 7) volgens de maker van dit filmpje is de 9 foilbaar vanaf 8-9 knopen...wsch op lange lijnen.

https://www.youtube.com/watch?v=0EzfEsFysqw

binnen 2 weken heb ik hem en zal laten weten hoe het gaat...

Op mijn homespot zijn er ook hyperlinks, de 12 kan foilen bij 5-6 knopen. 5 is echt de limiet.

nayy

JeroenH 20 August / 2018 / 22:34

Die vlieger hangt een stuk hoger dan dat windmetertje.

RobbyNitroz 21 August / 2018 / 14:43

Ik weeg 75 kilo en gebruik bij weinig wind een 900 cm2 voorvleugel en een board van 140cm; 28 liter. Bij kleinere boardjes en minder volume is het lastig wegkomen bij weinig wind. 

Ik vaar met een Hyperlink 12 bij 6-8 knopen waarbij 6 gemiddeld en "vlagen" van 8 knopen. Een 12 North Mono vaar ik bij 8-10 knopen. Een 9 Mono of een Airush Ultra 9 meter kan ik bij 10-12 knopen varen. 

Vaar alles op standaard lijn lengtes. Wil graag wat korter gaan varen (18-20 meter). Snap wel dat je misschien eerder kan varen met langere lijnen maar dat zie ik niet zitten.

 

Maaruh afgelopen zondag met mijn 4 bij 30 knopen vind ik een stuk leuker {#emotions_dlg.pompom.gif}

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)