Flysurfer Speed 5 wokkel/twist: tips?

Door: Junge Reacties: 3 Hits: 983
Junge 22 August / 2018 / 18:58

Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Speed 5 15m als lichtweer kite, naast mijn Neo 10 en 7 leek me dit een mooie aanvulling. Op zich ben ik erg enthousiast over de kite, vaart echt erg fijn.

Nu heb ik inmiddels 2x gehad dat de kite in een wokkel/twist terecht kwam, beide keren toen de lijnen slap kwamen te staan op het moment dat ik een fout maakte en de kite een stuk uit de lucht viel. Vandaag was de 2e keer en dat werd dus weer een eind zwemmen/lopen, want als dit eenmaal is gebeurt dan krijg ik hem er op het water met geen mogelijkheid meer uit.

Zijn er toevallig manieren waarop je kan voorkomen dat de kite in een wokkel draait als hij een stuk uit de lucht valt? 

Rebel1974 25 August / 2018 / 17:52

als de kite over je heen is geschoten ,......niet veel aan te doen. Anders heb je mogelijk de kite gestalled...

De speed is goed ondersteboven te relaunchen dus dat is ook nog een optie...

Ook bij weinig wind wil de speed met snelheid gevlogen worden !!

 

 

Rebel1974 had een 4 sterren sessie in Ouddorp met maar liefst 7 - 15 knots op zijn Flysurfer Speed (2013)

HBX 25 August / 2018 / 22:43

Wanneer er voldoende wind staat voor een relaunch, wat bij een Speed5 15m al vanaf ca 6kn te doen is, kan je hem met wat geduld en handigheid uit een wokkel krijgen.

Door de stuurlijn aan een kant naar je toe te halen, of bij veel wind er naar toe te zwemmen, en dan weer los te laten zal de kite weer 'omrollen' en zo uit de wokkel te komen. Misschien moet je het nogmaals herhalen maar in negen van de tien gevallen kan je zo weer verder kiten :-)

Suc6

Have Fun and Hang Loose

snowbuggy 26 August / 2018 / 00:21

Als je een wokkel er ingekregen hebt bij slappe lijnen zou het ook kunnen dat je tooming links/rechts ongelijk is.


Je zou voor de zekerheid eens je speedsysteem en je toomlijnen links/rechts met elkaar kunnen vergelijken : zit er veel lengte verschil in dan zou dat van invloed kunnen zijn dat je leading edge aan 1 kant inklapt : en voila de wokkel... 

 

Succes met nameten.

 

Eric