Click bar

Door: youknowhow Reacties: 20 Hits: 2962
youknowhow 03 September / 2018 / 18:45

De click bar is nu al enige tijd op de markt en ik was benieuwd naar jullie ervaringen.
Ziet er namelijk wel uit als een lekkere universele bar :-)

Leon van Bergen 04 September / 2018 / 09:04

Ik heb sinds kort de North Click Bar van 2018 in bezit en ben er echt helemaal weg van, wat een enorm fijne en soepelen bar! het Click systeem is eigenlijk super simpel en ik verwacht er zeker geen problemen mee aankomende jaren, de vorige eigenaar had hem ook al vaak gebruikt maar hij ziet er nog als nieuw uit. voor mijn aankoop had ik er veel over gelezen en van gehoord en eigenlijk iedereen die die bar geprobeerd heeft wil niet meert terug. ik had hier voor al geen verkeerde bar, een Best Red Bar 2017, maar de Click bar is wel een paar niveautjes beter hoor, echt een aanrader!

Last edit by: LEON VAN BERGEN

Kitemen 04 September / 2018 / 09:35

He Leon ben je tegenwoordig ook al teamrider voor North/Duotone...je bent zo aan t promoten! {#emotions_dlg.wink.gif} Goed om te horen dat je overstap zo bevalt!

Leon van Bergen 04 September / 2018 / 10:28

Hé Kitemen! Helaas was met maar zo'n feest, daar ben ik nog lang niet goed genoeg voor, wel kite ik als er ook maar een kleine kans is dus ben ,mega veel op het water.

Wel heb ik mijn Best Kite's 8m & 11m ingeruild voor 2018 North Rebel 8m & 11M + Click bar en ben er heel erg blij mee, je merkt behoorlijk kwaliteit/vlieg/windbereik verschillen terwijl ik over Best ook al dik tevreden was...

Last edit by: LEON VAN BERGEN

tjaarts 06 September / 2018 / 08:08

Ik heb de clickbar nu ruim een jaar. Ik vind hem erg fijn bij wat hardere wind en hij is super clean maar met weinig wind als ik met 15mtr vaar is het klikken wel eens lastig omdat er minder spanning op de lijnen staat. Heftige stuuruitslagen zijn dan ook lastig omdat het rubber koord dat door de bar loopt erg stroef is. Dus dan is het aantrekken van de bar bij grote stuuruitslag een uitdaging. Kortom hele fijne bar als je niet met heel weinig wind vaart.

Leon van Bergen 06 September / 2018 / 09:07

Tjaarts, even WD40 tussen je mechanisme spuiten zou goed kunnen helpen en uiteraard altijd goed afspoelen met zoet water op de aangegeven punten want dat probleem heb ik echt niet, zelfs niet met mijn 17m..

Tabee 07 September / 2018 / 13:50

Chille bar, super clean, maaar: hebben jullie ervaring met het onbedoeld releasen of uithaken?

Heb het nu een paar x zien gebeuren dat die kleinste freeride chickenloop bij een crash uit de haak kwam, wellicht een slappe chickenfinger?

Heb een andere bar met ook een kleine loop en die schoot me ook een keer los bij een crash, miss zijn die kleine loops vatbaar voor verdraaien oid. 

Opvallender was ongewilde releash, waarbij we echt vooraf hebben gechecked of hij gesloten zat. 

Heb het ook bij Duotone gevraagd, kijken of die iets loslaten hierover :)

 

Kitemen 07 September / 2018 / 14:05

@tjaarts waarom zou je drukken met weinig wind...zorgt juist voor minder bardruk dan meer! Ik snap t niet

JeroenH 07 September / 2018 / 17:31

Omdat je je kite niet uit de lucht wilt laten donderen vanwege backstall. Als je diep in de low end van je kite zit moet je een stukje depoweren om efficient te kunnen varen.

Wat heeft depoweren met bardruk te maken trouwens? Als je de bardruk aan wilt passen moet je met je kite in de weer als die daar opties voor heeft niet met je bar.

Leon van Bergen 08 September / 2018 / 19:13

Jeroen, bardruk heeft wel degelijk te maken met je depower, hoe kom je er bij dat dat niet zo is?

JeroenH 12 September / 2018 / 19:40

De hoeveelheid kracht om je kite te kantelen of sturen kun je niet aanpassen met een normale bar. Dat doe je op je kite. Tenzij je veel teveel depowered en je lijnen slap hangen maakt het ook weinig uit voor de hoeveelheid kracht die je nodig hebt om de bar op de zelfde plek te houde.

Lees dit anders eens door: http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2398013

Dobbelsteen 13 September / 2018 / 07:38

Je bent een factor vergeten te vertellen hier dat meteen zou verklaren wat je specifiek bedoelt, aan de kite kan je de bardruk aanpassen zonder krachtverlies van de kite zelf.

Want je kan namelijk ook bardruk aanpassen door te depoweren, maar dan boet je wel in aan windkracht in de kite.

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)

Leon van Bergen 13 September / 2018 / 08:25

+1 Dobbelsteen {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Kitemen 13 September / 2018 / 08:40

exactly Dobbelsteen! {#emotions_dlg.loveit.gif}

JeroenH 13 September / 2018 / 09:59

Dat stip ik toch ook aan dobbelsteen? Dat geeft pas een duidelijk verschil als je teveel depowered.

Lafere 05 September / 2020 / 22:12

Hi iedereen

 

 

Ik reageer even in deze topic aangezien dit aansluit bij mijn vraag.
Sinds kort de 2020 Duotone Click bar in mijn bezit.
Vandaag mee gevaren met weinig wind. Ik merkte dat de gecoatte center lines veel wrijving geven aan de bar en zelfs soms behoorlijk lastig is met weinig wind aangezien de bar wat blijft haperen. 
Hebben mensen hier nog ervaring mee? 

Alvast bedankt voor jullie feedback.

 

Mvg

## If you don't crash, you haven't been taking any risk##

Lafere had een 2 sterren sessie in Gran Canaria - Maspalomas met maar liefst 12 - 15 knots op zijn North Evo (2011)

Leon van Bergen 06 September / 2020 / 12:51

Lafere, wat bedoel je precies? Die center lines lopen door een plastic tube door de bar dus die geven toch geen vrijving of bedoel je je depoweren systeem? Daarbij is inderdaad wat spanning op de lijnen nodig om te deponweren..

Lafere 06 September / 2020 / 16:15

Hi Leon

 

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik bedoel de wrijving tussen de gecoatte center lines (die plastic tube inderdaad) en de twee kleine staafjes in de bar (diegene bedoeld zijn voor het untanglen van de center lines na rotaties).
Tijdens het poweren/ depoweren bij weinig wind blokeert de plastic tube hier soms en blijft wat hangen.

Mvg

 

 

## If you don't crash, you haven't been taking any risk##

Lafere had een 2 sterren sessie in Gran Canaria - Maspalomas met maar liefst 12 - 15 knots op zijn North Evo (2011)

Leon van Bergen 06 September / 2020 / 19:12

Oh dat is raar, dat heb ik nooit gehad en die van mij is van 2018 dus ik kan je helaas niet helpen. Ik weet wel dat je die twee pennetjes in de bar kan vervangen maar dat zou niet nu al nodig moeten zijn.

asluis 08 September / 2020 / 09:07

1x met een click bar gevaren (DW Noordwijk-Zandvoort met een 7m Neo)  Ik vond het niets omdat de kunststof centerline die die door de bar gaat te stroef is. Moest iedere keer in een Bottumturn de bar van mij afdrukken, met ¨ normale bar " gaat dit veel soepeler. Werd er gek van!  Werkt prima, maar niet met als de bar een uitslag van 45 graden heeft.

Lafere 08 September / 2020 / 14:31

Hi Leon & Asluis

 

Bedankt voor jullie feedback. @Asluis, dat komt inderdaad overeen met mijn ervaring. 
Ik denk dat het een combo is van wat gewoon geraken ook. Met wat research ben ik er ook achter dat als je de twee staafjes die de centre lines untangelen met de Allan key weg neemt dit een pak vlotter gaat maar dat je de centre lines na rottaties opnieuw zelf moet draaien. Ben van plan dit de komende weken te testen... Zal laten weten wat mijn ervaring is :) 

 

Mvg

## If you don't crash, you haven't been taking any risk##

Lafere had een 2 sterren sessie in Gran Canaria - Maspalomas met maar liefst 12 - 15 knots op zijn North Evo (2011)