Vragen kitebar

Door: EMG Reacties: 16 Hits: 2188
EMG 11 September / 2018 / 13:47

Joehoo, 

 

Ik ben Elisa en ben bezig met mijn afstuderen. Bij mijn afstuderen richt ik mij op het ontwerp van een nieuwe bar(stick), een andere afstudeerder is bezig met het safety system dus daar richt ik mij niet op. Ik heb een vragenlijstje van 12 vragen waarvan de meeste meerkeuze en jullie zouden mij heel erg helpen als je deze invult. Graag wel serieus want ik heb liever niks dan onzin. De informatie over wat kiters nou willen heb ik gewoon heel hard nodig en zo gemakkelijk is het niet om kiters aan een vragenlijstje te zetten. 

Ik waardeer het zeer!

Link: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdknq16B8L_RNEhrhNSIVhcr3qyVop9ifTktAwWo9ZkbHRKZQ/viewform?usp=sf_link

 

Groet Elisa

Kitemen 11 September / 2018 / 14:46

Done...je zou ook is contact op kunnen nemen met de designer van de RRD bars (nederlander zit ook op dit forum soms) ook versus en nog wat andere Nederlanders hebben hun eigen bars ontworpen, misschien kunnen zij je het best opweg helpen.

Kishtsang 12 September / 2018 / 08:48

Even voor je gereageerd. De ultieme bar bestaat helaas (voor mij) nog steeds niet. Ook vind ik de huidige prijzen voor een bar echt niet normaal meer

Kishtsang had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Best TS (2013)

FeRNandeZ 12 September / 2018 / 23:30

Ik heb hem ook ingevuld perfecte bar bestaat nog niet maar het wordt allemaal laatste tijd wel steeds beter!!

1: simplicity is key

2: geen slijtende delen,touwen etc wat stuk kan. (sleeved pu,depower door pu tube,zo dun mogelijk)

3: 100% flag out safety 1 front lijn

4: verstelbaar hoge Y split of low V.

5: bar moet soepel schuiven,ook bij volle uitslag, groot tapered gat.

6: depower range met een clamcleat groot zijn. (meestebarren isditveelte klein) Verder geen knoopjes afstelling op je lijnen nodig.

7: colored lines, goede wat stijvere en gladde pu coated lijnen.

8: verbeterde sleeving en protection, lijnen slijten pluizen buigen altijd net na het lusje,dat kan beter.

9: niet te dikke  bar, (kost minste kracht uit je vingers, zeker in winter met handschoen) met goed gripfoam. grip moet niet slijten in het midden. 

10: depower niet bungelen maar vast zetten met klittenband of magneetje etc.

11: verstelbare stopper, verstelbare hoogte van de cleat.

12: snel resetable safety, klik en terugduwen zonder geklooi

13: Wrong side, op bar duidelijk gemarkeerd.

14: Niet te grote floaters, uit een stuk. (naish whatever meestemerken hebben nu is prima)

kantje board !

Leon van Bergen 13 September / 2018 / 08:26

De meeste punten hierboven genoemd vind ik persoonlijk in de Click bar van North/Duotone, naar mijn neming is dat verreweg de beste bar die er is en voor mij is er dus wel een perfecte bar!

Kitemen 13 September / 2018 / 10:57

Bedoelde eigenlijk de bar van Ocean Rodeo https://www.kiteforum.com/ucp.php?i=ucp_notifications directe competitie van de clickbar van North/Duotone aleen die prijzen mensen...500-700 euro {#emotions_dlg.bonk.gif}

Leon van Bergen 13 September / 2018 / 12:01

Eens bizar duur maar gelukkig is er veel materialistisch volk in NL die ze na een jaar of zelfs korter alweer ingeruild hebben voor een nieuwere versie en dan zijn ze best te doen, heb al meerdere keren een Click bar voor €300 op MP zien staan.

mbkiteboarding 13 September / 2018 / 13:47

ben zeer tevreden over de barren van North (niet zijnde de clickbar, veeeeelsteduur).

 

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

FeRNandeZ 13 September / 2018 / 21:36

mij lijkt dat gedraai aan zon knop juist niks.

Ik heb mezelf aangeleerd altijd mijn kite met en wat aangetrokken cleat op te laten, in het water zet ik hem dan volop druk, ga ik het water uit trek ik hem weer wat aan. 

Clamcleat vind ik perfect werken nooit probleem snel en duidelijk, alleen zie je op veel bars maar een te kort stukje stelruimte.  

 

vraag me af wanneer drie lijns kites op de markt komen (een center line  en twee stuurlijnen). voor wave riden misschien wel lekker pivotal turn en nog cleaner.

kantje board !

Leon van Bergen 14 September / 2018 / 11:22

Fernandez, wanneer je de Click bar eens getest heb zal je er anders over denken, ik dacht eerst hetzelfde.

Ook ik heb dezelfde wijze zoals jij omschrijft en doe dat nu nog steeds alleen tijdens het varen kan je meer fine tunen met de LCick bar en dat is echt top. Hier voor had ik een best Red bar, ook geen verkeerde met een elastisch koord, werkte ook echt super fijn.

Laatst gevaren met de Pivot 2018 van mijn maat met de bijbehorende bar maar die vond ik echt niet fijn, een lang depower koord zonder elastiek wat heen en weer bungelt en de greep zelf was ook niet fijn, niet verwacht van de ATB bar..

Last edit by: LEON VAN BERGEN

FeRNandeZ 14 September / 2018 / 17:37

Misschien heb je wel gelijk, ben ernog beetje skeptisch over.

Nauwkeuriger tunen voor mij niet nodig.....

 

Enige wat wel fijn is dat je na rotaties, niet terug hoeft te roterentoch?

Centerlijnen mogen eiegnlijk nooit meer dan drie slagen draai om elkaar hebben, anders bestaat kans als je safety trekt dat het vastslaat en je een looping kite hebt....

 

 

 

 

 

kantje board !

Leon van Bergen 16 September / 2018 / 17:38

Klopt dat draait vanzelf terug bij de Click bar, ook echt super handig, zat bij m’n vorige bar na elke backroll m’n lijnen terug te draaien, scheelt weer!

BastiaaNED590 17 September / 2018 / 10:24

Heb m ingevuld, ben nog een dingetje vergeten te vermelden:

Alle barren hebben uitstekende 'dingen' (heb geen beter woord..)  onderaan de floaters, die je lijnen op de plek houden als ze om de bar zijn gewonden.. Bij mijn bar steken ze net niet genoeg uit, waardoor bij de laatste paar windingen de lijnen nog wel eens van de bar af vallen, niet erg handig dus. 

Bar moet dus zo gevormd zijn dat de gehele lengte van alle lijnen goed om de bar gewonden kan worden, zowel voor 4 als voor 5 lijnen!

Verder is een elastiekje om de boel vast te zetten ook handig, als het elastiek wat langer is (bijvoorbeeld door de gehele floater loopt oid.) hoef je het elastiek relatief minder uit te rekken dan wanneer het maar een kort elastiek is.. Is een detail, maar werkt in de praktijk wel handiger..

 

Succes!

boele 18 September / 2018 / 12:51

nog wat aanvullingen

telefoon nummer optie (voor het vergeten van je bar) 
lijnlengte verstelbaar (core)
spliced lijnen 

als je deze 2 punten samen kan krijgen...  :
untwist systeem (core en click bar)
5: bar moet soepel schuiven,ook bij volle uitslag, groot tapered gat.

pigtails erbij leveren ivm slijtage 

dit puntje heb ik nog nooit succesvol gezien helaas
10: depower niet bungelen maar vast zetten met klittenband of magneetje etc. misschien elastiek ?

goed kunnen stellen van je maximale bar afstand / depower.. (verschil lange en korte armen) 

quote:
Alle barren hebben uitstekende 'dingen' (heb geen beter woord..)  onderaan de floaters, die je lijnen op de plek houden als ze om de bar zijn gewonden.. Bij mijn bar steken ze net niet genoeg uit, waardoor bij de laatste paar windingen de lijnen nog wel eens van de bar af vallen, niet erg handig dus.  -> helemaal mee eens

Lekkah Beukuh

EMG 18 September / 2018 / 14:04

The north clickbar is de enige bar met één PU huls die zichzelf 'untwist', echter hoor ik niet alleen maar positief over deze functie (bij deze bar). 

De bar zou snel blijven hangen omdat het gat waar de PU huls doorheen gaat precies groot genoeg moet zijn zodat de vierkant PU niet kan draaien in het gat. 

Mensen hier ervaring mee?

 

groet Elisa

Leon van Bergen 19 September / 2018 / 13:15

Al duizend keer vanzelf geuntwist, nooit problemen mee gehad, je hebt het niet eens door, top systeempie.

boele 19 September / 2018 / 14:54

ik geloof meer dat de vraag gaat over de bewegingsvrijheid over de lengte van de lijn..

 

Lekkah Beukuh