Kite valt uit wind venster bij hardere winden

Door: Vliegbanaan Reacties: 7 Hits: 1248
Vliegbanaan 21 September / 2018 / 10:37

Hallo,

ik zit met een vraag.

Als het wat harder waait, dan heb ik af en toe dat mn kite uit het wind valt, wat er vervolgens weer in knalt, ander keer valt hij compleet uit het venster, waardoor hij gaat draaien en je de lijnen weer uit mag lopen.

 

Hoe kan dit..

Fear causes hesitaiton, and hesitation will cause your worst fears to come true

davidoff23 21 September / 2018 / 15:41

Hoi Vliegbanaan,

Welke kite heb je? Welk jaar en op welke bar vaar je je kite?
Kan bijvoorbeeld met de afstelling van je stuurlijnen te maken hebben. Te strakke stuurlijnen is vaak backstallen.

 

 

In wind we trust.

davidoff23 had een 5 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 25 - 33 knots op zijn North Rebel (2017)

Djee 21 September / 2018 / 16:45

Hardere windvlagen? Kite volledig gedepowerd? Op de bar en/of op de kite?

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

sanneh 21 September / 2018 / 18:39

Klinkt eerder als te losse stuurlijnen. Of heb je toevallig een 5th line (met een te strakke voorlijn)? Niet goed afgestelde bridles op een hybrid kite? Idd ff wat meer info nodig. 

FeRNandeZ 21 September / 2018 / 20:39

altijd beetje uitkijken zet nooit je kite zomaar recht boven je hoofd bij harde vlagerige wind zonder de bar vast tehouden.

Je voelt het als ie wil overvliegen, dan beetje je bar aantrekken. Wandelen met kite altijd op 10.00uur. Verder ook niet een te grote kite varen in harde wind, dus niet volledig gedepowered met klapperende kite.

Sommige kites kan je verder op je front tube briddle verstellen, als je je kite iets dieper in het windvenster zet,dus minder depower  en iets meer grunt, is ie ook stabieler.

beste tip, bij harde vlagerige wind, meteen varen en het water op! Tijdens het varen heb je er geen last van.

 

 

kantje board !

Vliegbanaan 22 September / 2018 / 18:17

Hallo Allen,

 

Gisteren is het dus niet gebeurd, wonderbaarlijk.

 

Maar ik vaar een Switch Nitro 6 volgens mij uit 2017 7M met de bijbehorende bar.

 

Weet niet of het de vorige keer aan de windrichting was ( was op workum , licht side on shore ).

Gisteren was hij on shore en was alles prima.

Last edit by: VLIEGBANAAN
Fear causes hesitaiton, and hesitation will cause your worst fears to come true

Vliegbanaan 22 September / 2018 / 18:20

@ Sanneh, hoe is het afgelopen bij Kater trouwens? :(

Fear causes hesitaiton, and hesitation will cause your worst fears to come true

Faxie 22 September / 2018 / 23:54

Klinkt als een ervaringskwestie. Nitro is niet de meest gebruikersvriendelijke kite en gaat behoorlijk ver naar voren. In vlagerige en harde wind kan dat voor problemen zorgen als je de lijnen niet wat op spanning houdt en de kite niet iets lager.