Surfboard advies - ouwe meuk of lekker varen?

Door: harmsel Reacties: 11 Hits: 1823
harmsel 25 December / 2018 / 08:05

Hoi hoi,

Ik vaar nu 4 jaar op op mijn Gaastra Surfkite 5'6 uit 2010. Ik vaar uitsluitend dit board, en uitsluitend strappless, ik heb geen twintip. Mogelijk doe ik mezelf een plezier en koop eens iets nieuws...

Ik ben tevreden met de lengte, ik weeg namelijk 70kg. Het boardje gebruik ik 90% op zee, vooral Wijk en jaarlijks ergens langs de europese kust. Ik heb wel eens een groter board getest (North WAM) maar dat was veel te lomp en stuiterde.

Heb je enig idee welk board ik eens zou moeten testen?

 

Kite

Djee 25 December / 2018 / 08:28

Ik ben zeer blij met de F1 Mitu. Maar voordat andere je goed advies kunnen geven ,wat is je vaarstyle? 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Magic_Ed 25 December / 2018 / 11:26

https://www.versusshop.nl/kiteboards/actie-modellen/ten-the-root-49394

Ik heb er 1 in de auto liggen (5.2) ben vaak op wijk, kan je altijd testen.

Mitu is geen slecht board, maar ik vind m te langzaam. De Tomo geïnspireerde modellen varen sneller en hoger aan de wind. Het is maar wat je lekkerder vindt.

Last edit by: MAGIC_ED
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Willumpie! 25 December / 2018 / 21:41

@magic_ed

ziet er gaaf uit dat board! Als je deze vergelijkt met de Tomo Vader wat zeg je dan (Behalve de prijs)?

Magic_Ed 26 December / 2018 / 09:08

The root is een mooie ode aan de Vader & Evo en is dan ook een gemiddelde van de twee. De Vader is wat radicaler, maar loopt minder hoogte. Dit board is wat vergevingsgezinder, loopt iets meer hoogte en heeft een wat sterkere constructie (alhoewel ik de Vader nog niet gesloopt heb).

Ik heb Vader, Evo, Vanguard en heel veel andere surfboards gevaren, dus heb zeker kunnen vergelijken. Voor de gemiddelde euro kitesurfer is de Root een fantastisch board. Als je nog net iets steiler en radicaler wilt, dan pas extra geld uitgeven aan de Vader. En voor de prijs van de Root komen er ook nog pads en 5 uitstekende vinnen bij.

Last edit by: MAGIC_ED
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Willumpie! 26 December / 2018 / 12:38

Thanks voor je reactie Ed. Klinkt goed!

Ik vaar al jaar of 7-8 alleen nog maar strapless waveboard, meestal op Wijk of IJmuiden bij N.

Ik vaar nu een North Wam 5’8 icm North Neo. En weeg 75kg. Maar ben al tijdje heel erg nieuwsgierig naar de Vader.

Hoe moet ik de Root zien tov mijn Wam? Welk board zou je mij adviseren in welke maat?

Begrijp ik je goed dat de Root sterker zou zijn dan de Vader?

Last edit by: WILLUMPIE!

Magic_Ed 26 December / 2018 / 21:06

Dan zal je me al geregeld gezien hebben. Rode helm met 3 reflecterende smily's, Slingshot SST kites.

Root is naar mijn indruk wat sterker dan Vader, maar ik kan het moeilijk aantonen (anders dan dat ik de Firewire constructie ken en geregeld gesproken heb met Eddie Lansink, de designer van de Root). Voor jouw info: ik ben Versus teamrider, onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat ik altijd open en eerlijk over producten kan praten en posten (review wel eens wat).

Over Wam: heb er wel eens op gestaan, maar dat board was eigenlijk te klein voor mij. Ik denk dat je meer plezier hebt op een Tomo achtig model in de meeste golven (en zeker in NL), maar zoals met zoveel spullen: het is maar wat je voorkeur heeft.

Je vertelt dat je de 5.8 hebt, maar eigenlijk is lengte een nogal slechte maat om te geven (dat is commentaar wat ik hier ook vaker geuit heb). De breedte, outline, scoop, rocker en volume zeggen al veel meer over het board. Denk dat de WAM inderdaad te groot voor jou is, een kleinere maat zou je meer passen. 
Voor Root, Vader of Evo zou je ergens tussen de 5.0 en de 5.2 zitten.

Last edit by: MAGIC_ED
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Willumpie! 27 December / 2018 / 13:59

@Ed,

dan weet ik idd wie jij bent. We zwaaien regelmatig naar elkaar tussen de golven{#emotions_dlg.bye.gif}

Wam is niet te groot voor mij. Vind het een prima board alleen hoor zo’n enthousiaste verhalen over de Vader dat het mijn interesse heeft als volgend board. En dat geldt nu ook voor die Root. Zeker omdat er bamboe in is verwerkt. Ik heb namelijk een eigen bedrijf in maatwerk keukens en meubels, met als specialiteit bamboe.

Welke van de 2 zou je mij adviseren?

Last edit by: WILLUMPIE!

Franz 27 December / 2018 / 14:06

Mocht het de Root worden, iemand heeft er 1 over {#emotions_dlg.coool.gif}:

https://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/surfen-golfsurfen/m1357869543-kitesurf-board-wave.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618&fbclid=IwAR2q5bcbqxkeoKFW8W5SwoH_3ehCmbjNpz8Xie1jfU3kO6IPXZqFbFHvCzo&utm_campaign=socialbuttons&utm_medium=social&utm_source=ios_social&utm_content=app_ios

Magic_Ed 27 December / 2018 / 14:15

Dat is de 5.4, die zou ik Willumpie met zijn gewicht niet aanraden.

Mijn advies: probeer maar. Prijstechnisch is de Root je keuze, maar belangrijker is waar het hart gaat...

w w w . v e r s u s s h o p . n l

Djee 27 December / 2018 / 17:17

@Franz dan zou ik liever een nieuw board kopen voor 6 tientjes meer {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Franz 03 January / 2019 / 10:26

@DJEE: inmiddels wel ja! goeie deal btw{#emotions_dlg.pompom.gif}