Een echt winter wetsuit

Door: hotsauce Reacties: 22 Hits: 8197
hotsauce 03 January / 2019 / 12:35

Hi All,

Ik heb al een jaar of 3 een Ion Onyx 5/4, met eronder een neopreen shirtje, die ik in de winter aantrek.
Als ik even body drag, wat echt nooit langer dan 2 minuten duurt, voel ik dat het heel langzaam kouder word.

Onze noordzee is in de winter dan ook goed koud, lees 6-8gr C. Bijna geen enkele fabrikant geeft een temperatuur range aan waar de wetsuit voor geschikt is. Ze claimen allemaal het warmste winterpak voor de meest extreme koude te verkopen, ook al is het een 3/2mm...

Wat is nu echt een winterwetsuit dat voor onze Noordzee geschikt is?

Ik vraag me af, als er bij mij echt stront aan de knikker is en lang in het water moet liggen, of mijn pak mij wel voldoende kan warm houden.

Enkele jaren geleden zag je wel is het Ion Fusion droogpak voorbij komen. Maar die vind je niet meer zo snel in winkels. Zijn deze niet goed?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

hotsauce had een 5 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 17 - 19 knots op zijn Wainman Hawaii ManiaC (2014)

Leon van Bergen 03 January / 2019 / 15:11

Hé, ik Kite al tijden met een Mystic Majestic 5/3mm in de winter, en ja het hele jaar door dus ook met 2gr, en dat is warm zat. Jouw 5/4 zou dat dus zeker voldoende moeten zijn mits hij versleten is. Als je met de juist windrichting vaart kom je bij kalimiteiten zo weer naar de kant dus verdinken vanwege de kou is zeer onwaarschijnlijk. Nooit hoeven bodydraggen is natuurlijk nog mooier:D

Tevens is onze noordzee helemaal niet zo koud, ga deze winter het Marken/IJsselmeer maar eens op, dat is pas koud!

Last edit by: LEON VAN BERGEN

richardkiter 03 January / 2019 / 15:43

k heb al een jaar of 3 een Ion Onyx 5/4, met eronder een neopreen shirtje, die ik in de winter aantrek.

Snap ik dat je het koud krijg, logisch {#emotions_dlg.clown.gif}

Ik vaar al jaren een Gul Dry suite naar volle tevredenheid. Heb ook een winter wetsuite maar als het echt koud is ga ik voor de drysuite

https://www.coastwatersports.co.uk/gul-drysuits-c-579_749_750.html

Als je dit onder je drysuite aantrek krijg je het nooit meer koud, eventueel als je tegen het vriespundt zit uit te breiden met thermo ondergoed.

https://www.coastwatersports.co.uk/gul-radiation-drysuit-undersuit-thermals-2018-p-13170.html

Vaar al jaren met deze combinatie de gehele winter door met uitschieters tegen het vriespunt, heerlijk warm 

Ook kan je dat Thermo (beren pak) al thuis aantrekken zodat je lekker warm in je drysuite ga {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

 

 

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

berg 03 January / 2019 / 20:29

https://www.neilpryde.com/

 die vermelden temperturen {#emotions_dlg.yes_new.gif}

 

 

Last edit by: BERG
Kitesurfing, Because golf and football only require one ball

Jeroen Schoots 04 January / 2019 / 15:39

Billabong 7/6 ,top pak,heb ook een ion dryusuit ook super warm.Maar vind een wetsuit net wat fijner

 

Last edit by: JEROEN SCHOOTS

Frank Lorier 04 January / 2019 / 20:19

De Billabong 7/6 zal zeker warm zijn, maar sloot niet genoeg aan op mijn lichaam, terwijl de vaste hood te strak zat op mijn hoofd. Ik heb de Patagonia R4 hooded. Sluit beter aan op een wat smaller lijf dan de Billabong. Lastig met aan en uit trekken, maar wel heel warm. Er komt enkel water in als ik serieus gespoeld wordt in de golven, verder blijf je zo goed als droog. Het wordt enkel beetje vochtig van zweet, dus goed naspoelen.

Het is mijn derde winterseizoen met dit pak en het lijkt er op dat de kwaliteit erg goed is, laat nog steeds nergens water door. Ik geef ook de voorkeur aan een wetsuit. Heb hiermee serieus meer vaardagen gekregen ten opzichte van een 5/4 met losse cap.

Last edit by: FRANK LORIER

naja 04 January / 2019 / 21:03

Heb de hood er meteen af geknipt,warmste pak dat ik de afgelopen 17 jr. ooit heb gehad!

Ben een echte koudkleum.

markymarc 04 January / 2019 / 21:52

NeilPryde Combat Full Suit: 5/4/3 maar verwarmt als 6MM minimaal... verwarmd voor 0-9 graden.

Hiervoor Ion; ook erg soepel maar kwalitatief iets minder. Wel goedkoper..

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

Jelle_Hilbers 05 January / 2019 / 21:51

Alexo 06 January / 2019 / 09:28

Heb een C-skins rewired 5/4 gekocht en zeker geen spijt van. Nu een keer gevaren met +/- 6gr en het enige water wat er in kwam was zweet. Het hangt natuurlijk allemaal af van je postuur maar het past mij perfect, makkelijk aan en uittrekken, heel soepel neoprene en kwaliteit voelt goed. Voor de prijs hoef je het volens mij ook niet te laten..

 

Grtz

Alex

JensW 06 January / 2019 / 11:12

Ik kite in de winter met m'n Mystic majestic 4/3. het lijkt koud een 4/3 maar dat is het echt niet. gebruik hem zowel in de zomer als in de winter.

 

hotsauce 07 January / 2019 / 12:19

Bedankt voor de input. Ik ga is kijken

hotsauce had een 5 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 17 - 19 knots op zijn Wainman Hawaii ManiaC (2014)

Snijplank112 07 January / 2019 / 12:51

Je koopt een winter wetsuit niet alleen op je eigen comfort, je wil ook dat je warm blijft wanneer je een half uur in het water ligt om een of andere reden. Als je uitsluitend in kniediep binnenwater kite is dat risico kleiner natuurlijk, maar wanneer je op zee gaat zou ik hier wel degelijk rekening mee houden. Een 4/3 lijkt me wel erg dun met de huidige temperaturen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

naja 07 January / 2019 / 19:18

vindt een 3/4 in de zomer soms al koud,hahaa.

Maar de 1 kan er beter tegen als de ander.

Op zee lijkt mij toch ook dat 3/4 wel erg dun is met name idd. voor het risico van onderkoeling.

LDN 08 January / 2019 / 18:51

Vandaag voor het eerst de Billabong 7/6 aangehad. Was na een tijdje blij met een flinke crash. Beetje afkoeling. Super pak!

Gyttja 10 January / 2019 / 09:31

Het aller belangrijkste is de pasvorm. als je wetsuit niet goed aansluit zal hij nooit volledig zijn werk kunnen doen. Voor de ene is dat dus een ander pak dan voor de andere. Als je er moeilijk inkomt (vooral de eerste keren) dan ben je meestal goed op weg. Hij moet strak op de huid zitten, overal. Als je dan kiest voor iets in de semidry varaint met dichte naden en seals bij armen en benen zit je goed. Eventueel nog een windstopper erover.

 

zelf heb ik momentel een billabong Carbon met een mystic windstopper. De windstopper heb ik deze winter nog maar 1x nodig gehad. Verder vond ik het te warm.

Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

FeRNandeZ 13 January / 2019 / 21:54

Tip voor diegenen die het toch nog wat koud hebbenen geen nieuw pak willen kopen, doe een (liefst wat dikker lycra shirt) met een goede "col" onder je pak. Een extra layer, scheelt echt heel veel.  

 

 

kantje board !

Mnr_Afwas 15 January / 2019 / 12:48

Ik zeg een vest met cap over je pak. Werkt beter dan onder je pak en daardoor krijg je ook minder snel water in je nek/pak als je koppie onder gaat.

JaapS 18 January / 2019 / 22:32

De Mystic Legend met hood 5/3 als het onder de 9/10gr is, en als het echt hard waait een windstopper/ jack erover.

Last edit by: JAAPS
www.mysticboarding.com

Magic_Ed 19 January / 2019 / 17:35

Een lycra onder je pak zorgt niet voor meer warmte. Wel kan je een neopreen of een marino wollen vestje onder je pak dragen voor meer warmte.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

idefixe 20 January / 2019 / 14:46

En zelfs met het beste (droog) pak krijg je het nu, als je echt in de shit zit en lang in het water ligt,  gevaarlijk koud.

  

Slingshot , Gibbon

harmsel 29 January / 2019 / 20:40

Ik heb ook een Ion. De SEMIDRY HOOD 6/5/4 DL en vaar het hele jaar door, IJmuiden en Wijk, ook als het sneeuwt...

Als koukleum zweer bij:

  1. perfecte pasvorm (ION heeft wel lekker veel maten)
  2. onder mijn wetsuit draag ik altijd deze 2mm long john
  3. over mijn wetsuit draag ik een chilltop van Mystic (maar een regenjas werkt ook prima)

Bodydraggen probeer ik te voorkomen, vooral omdat ik mijn handschoenen op het moment niet kan vinden, brrrrr

 

Kite

Franz 29 January / 2019 / 23:51

Check ook deze even: http://hanglos.nl/news/346412/hoe-warm-is-jouw-wetsuit-echt.html