Als eerste boven dertig meter Kitesurfer Haeger uit Bergen springt wereldrecord

Door: richardkiter Reacties: 6 Hits: 1768
richardkiter 16 January / 2019 / 17:13

Als eerste boven dertig meter (vandaag  gelezen in de Alkmaarse courant) Kitesurfer Haeger uit Bergen springt wereldrecord

BERGEN Zijn doel was het springen van een persoonlijk record, het werd een wereldrecord. De 17-jarige Maarten Haeger sprong in Zuid-Afrika met zijn kite 32 meter hoog, geregistreerd door officieel goedgekeurde apparatuur. ,,Het wordt heel moeilijk om nog hoger te gaan.’’

Haeger was met zijn familie op vakantie in Kaapstad. Op het board van de kitesurfer uit Bergen zitten twee metertjes die de hoogte van de sprongen berekenen; die gaven allebei 32 meter aan. ,,Dertig meter was nog nooit iemand gelukt. En daar zit ik ook nog eens twee meter boven, dat maakt het record nog dikker. Zuid-Afrika is de beste plek om te springen, het zogenoemde big air. Er zijn goede golven en de wind is door de koude golfstroom van de Zuidpool krachtiger dan in Nederland.’’

De Noord-Hollander heeft bovendien ook zijn eigen fysiek mee. ,,Ik ben 1.93 meter. Hoe langer je bent, hoe beter je kunt afzetten. Bovendien kun je met een grote kite surfen als je zwaarder bent.’’

Gewichtsloos

Uiteindelijk was Haeger 12,7 seconden gewichtsloos. Hij heeft gelukkig geen hoogtevrees. Een hoogte van 32 meter is ongeveer hetzelfde als een flatgebouw van tien verdiepingen. ,,Ik kite al sinds mijn negende, dus ik ben gewend om deze hoogtes te halen. Mijn record in Nederland is overigens 27,7 meter, tien centimeter onder de hoogste sprong ooit in het land.’’

Hij heeft kitesurfen geleerd van zijn vader. ,,Sinds ik op een board kan staan, ben ik verslingerd aan de sport. In Nederland kite ik meestal bij Sports at Sea in Castricum. Ik heb vroeger ook in Castricum gewoond en heb daar nog veel vrienden die ook kiten.’’

Big air is de populairste discipline binnen het kitesurfen. ,,Binnen de ’community’ is een sprong boven de 30 dus wel een dingetje. Het wordt heel moeilijk om nog hoger te gaan, ook voor mij.’’

NK big air

De kitesurfer heeft zijn havo-diploma op zak en heeft nu een tussenjaar om zich helemaal op kiten te kunnen richten. ,,Mijn volgende doel is het NK big air, dat in Castricum gaat plaatsvinden. Daarnaast wil ik meedoen met een internationale wedstrijd in Tarifa, de kitehotspot in Spanje. Afgelopen jaar eindigde ik daar tussen de senioren al als tweede.’’

En wellicht wordt de Noord-Hollander over een paar jaar ook wel een olympiër. Er klinken geluiden om een van de zeildisciplines in te ruilen voor kitesurfen. Omdat big air de populairste vorm van de sport is (de andere onderdelen zijn freestyle en waveriding), is de kans het grootst dat ’springen’ wordt uitgekozen om deel uit te maken van het olympische programma in 2024 in Parijs of 2028 in Los Angeles.

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Djee 17 January / 2019 / 07:18

"geregistreerd door officieel goedgekeurde apparatuur. "

 

Woohahahaha 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Kitemen 17 January / 2019 / 08:47

Haha daar moest ik ook even om lachen...desalniettemin 2 WOOs die beide hetzelfde aangeven (dat is uberhaubt een wereld record {#emotions_dlg.loveit.gif}

idefixe 17 January / 2019 / 15:33
Slingshot , Gibbon

richardkiter 17 January / 2019 / 16:28

Beetje dubbel Richard: http://hanglos.nl/forum/kite-discussie/topics/319180/30m-doorbroken.html

Dit is een artikel van de Alkmaarse  courant wat over dezelfde sprong gaat. Alleen hier het verhaal achter de sprong en dat zie je bij het andere topic niet terug.

Dus ik snap je opmerking niet zo Tom ?  Volgens mij ben je jaloers dat jij niet zo hoog kan springen {#emotions_dlg.clown.gif}

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Djee 17 January / 2019 / 20:44

Daar heb ik je wel vaker op gewezen Richard, dit had je ook het eerste topic kunnen plaatsen. Ipv een tweede discussie openen.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

richardkiter 17 January / 2019 / 23:17

Ik had het er inderdaad onder het eerste topic kunnen plaatsen maar vond dit gewoon een bijzondere prestatie dat ik een nieuw topic ben gaan starten.

Ook gaat het hier om een vers kranten artikel en dat andere topic was al weer bijna 2 weken oud {#emotions_dlg.clown.gif}

Maar goed je heb gelijk, zal ik het maar verwijderen dan ?

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us