Na pauze van 5 jaar weer terug ? ;) (welke kite?)

Door: BaSSraf Reacties: 9 Hits: 2347
BaSSraf 28 April / 2019 / 00:35

Geen tijd, geen tijd - nou we maken gewoon tijd, wat dacht je daar van?

Dames en heren, ik heb destijds (2012 ?) een nieuwe quiver Slingshot RPMs gekocht 8/10/12 en daar twee jaar lang vrijwel elke dag mee gekite. Hierna kreeg ik het wat druk met werk, maar ook last van mijn arm, bleek een sort tennisarm te zijn, overstrekt.

Na bijna 5 jaar niet meer gevaren te hebben wil ik nu toch echt weer het water op. De RPMs heb ik nog en zijn in prima staat, maar destijds was de bar druk van de RPM echt wel hoog en ik stond ook vaak over-powered of juist under-powered (het bereik/depower was niet super).

Om te voorkomen dat ik weer problemen met mijn arm krijg (door bar druk - pull in mijn geval) en het plezier verlies, ben ik aan het rondkijken naar nieuwe kites. 

Ik snap dat proefvaren natuurlijk optimaal is, maar toch: Kan iemand mij zeggen of de bar druk van de nieuwe RPMs (2019 of 2018) veel lager is dan die van 2012/13 ? Het marketingverhaal van Slingshot is (natuurlijk) dat hij nu veel meer "all round" is dan destijds en dat ook de bardruk lager zou moeten zijn.

Ik wil niks meer hard-core free style, maar springen/hangtime, snelheid en makkelijk hoogte maken, is de Ozone Edge nog altijd favoriet, de nieuwe RPM? De andere optie zou zijn de Slingshot Rally geloof ik (ben wel beetje Slingshot fan..)

Dus.. RPM, Edge of Rally, iets anders ? (ik zal ze eerst proberen, maar wil toch even van ervaring van het forum gebruik maken)

Dank en tot op het water,

Bas 

 

Magic_Ed 28 April / 2019 / 08:23

"springen/hangtime, snelheid en makkelijk hoogte maken"

Als je toch voor SS wilt gaan dan inderdaad de Rally en niet de RPM. Goede kite met groot bereik en bovenstaande eigenschappen.

Verder heeft natuurlijk elk merk wel iets wat in dit bereik ligt, dus ja, de rest is inderdaad testen en heel veel reviews lezen.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

kiteboardgirl 28 April / 2019 / 19:07

Als je vooral wilt springen en snelheid wilt dan moet je de Peter Lynn Hook eens gaan testen! :) 
Ik weet niet waar je woont maar je kunt 'm binnenkort testen bij Apex Adventures op IJmuiderslag. 

Spend more time at the bar!

KiteShallow 28 April / 2019 / 19:46

Is de hoge bar druk niet de oorzaak van je tennis arm? Ik vaar 4 Jr met Slingshot Rally. Nu ben ik bezig met Airush ultra v2 14, bar druk is praktisch nihil. Je kan proefvaren bij Natural High te Brouwersdam. Succes er mee

BaSSraf 28 April / 2019 / 20:45

Dank jullie! Die tennisarm was inderdaad waarschijnlijk combinatie van bardruk en teveel overpowered doorvaren waarbij ik vaak volledig gestrekt aan de bar kwam te hangen. Hoe is de bardruk van de Rally? Genoeg feeling met de kite/wind? Ik heb ook een Airrush Varial X (15M), destijds gekocht voor de low end, dus niet helemaal goed vergelijkbaar wellicht, maar de bardruk was inderdaad enorm veel minder. Ik vind dat echter dan weer het andere uiterste, springen ging erg makkelijk, maar je mist dan weer gevoel.. (en langzaam natuurlijk.. maarja kan alleen over de 15M oordelen..). Ik zal eens kijken of ik een Rally kan proberen ergens, ik hoop op de gulden middenweg. Zal Apex Adventures in de gaten houden Kiteboardgirl, dank!

KiteShallow 29 April / 2019 / 03:19

Bij Natural high in Brouwersdam kan je de SS Rally uitproberen. Zal duidelijk verschil zjn na 5 jr

Nature 29 April / 2019 / 09:04

Fluid kiteboarding sky v2 ff testen  die kun je overpowered varen en heeft een lage bardruk.  En dan bedooel ik echt overpowered :P  to the moon en beyond ^^ 

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Franz 30 April / 2019 / 13:22

Yo Bassraff,

Ben zelf bewust op zoek gegaan naar kites met een lage bardruk ivm tennisarm. Redelijk wat getest en bij mij kwamen de Edges er heel goed uit, op basis van dezelfde wensen als die van jou. Zelfs in overpowered situaties heel goed te houden. En ja, "lalala testen"{#emotions_dlg.bonk.gif} Succes met de zoektocht! 

Last edit by: FRANZ

naja 07 May / 2019 / 22:33

Appart ,vond die rpm juist zo licht op de armen varen,4 uur op het water en was nog niet moe

BaSSraf 09 May / 2019 / 01:48

Heb reeds een 9m 2018 Rally gekocht (zonder te testen, kan altijd weer verkopen ;) ), volgende week hoop ik te proberen hoe dat vaart, het springen kijk ik eerlijk gezegd het meest naar uit, die RPMs hadden zo weinig hang time.. ben benieuwd..

Ik blijf ook kijken naar de Edge Franz, 4 jaar geleden gingen er veel waar ik mee omging over naar die Edges.. ben benieuwd wat ze nu varen (als ze nog varen) zal ik zeker eens aan gaan hangen, kan ik mooi met de rally vergelijken dan.

 

@Naja, kan ook een combinatie van bardruk *en* luiheid zijn bij mij, stond vaak overpowered omdat ik geen zin had naar kleinere kite te gaan :)