Kite lijkt eigen wil te hebben

Door: Rammeloo Reacties: 9 Hits: 1297
Rammeloo 08 June / 2019 / 21:42

Hi allen! 

 

Vandaag einde van de dag mijn Ozone Catalyst 8m2 + bijhorende bar voor de eerste keer uitgetest. Hiermee ondervond ik wat problemen namelijk:

- Kite reageerde heel slecht op het sturen, links, rechts, op 1 plek houden. 

- Wanneer de kite even stil hing verdween de power uit de kite en zakte deze 2 meter opzij voor hij zich weer 'vulde'  met wind om strak te staan. 

 

Waar ik zelf aan denk:

- Te lange stuurlijnen? (morgen ga ik dat controleren)

- Depoweren is het niet, heb ik al getest

 

 

Weet iemand toevallig wat dit probleem veroorzaakt? 

 

Much love! - Cas 

 

RobbyNitroz 09 June / 2019 / 00:21

Klinkt inderdaad als te lange stuurlijnen. Je gebruikt de Ozone bar die erbij hoort?

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

TomvdL 09 June / 2019 / 00:22

Kan zomaar zijn dat een van je lijnen is uitgerekt. Doordat je bijvoorbeeld vaker naar een kant spingt of loopt.

TomvdL had een 4 sterren sessie in La Ballena Alegre Costa Brava met maar liefst 15 - 18 knots op zijn Naish Dash (2017)

Rammeloo 09 June / 2019 / 09:49

@robby, jazeker! Helemaal origineel. Volgens vorige eigenaar zijn de lijnen zelfs recentelijk vernieuwd.

@tom, dankje!

 

Ik ga vandaag de lijnen langslopen.

Rammeloo 09 June / 2019 / 12:41

Zojuist lijnen uitgelijnd. Zat nagenoeg geen verschil in de lijnen (yes, ik weet dat het heel nauw luistert). Dus dat is uitgesloten.

Daarna de kite eens opgezet. Aanknopingspunten van de front en backlines naast elkaar gelegd, daar zit een verschil in (zie foto). Hoort dit?

 

Merkte ook een kleine sisser bij het ventiel, zelfs na zeer stevig aandraaien bleef deze. --> lek ventiel? 

Ook wanneer ik op het ventiel drukte kwam er aan de zijkanten lucht uit. Dat hoort niet, toch? 

 

 

wazzaah 09 June / 2019 / 16:52

a) het was gister niet de meest perfecte dag om je kite te testen, harde en vlagerige wind.

b) zolang je linker en rechter fronline en de linker en rechter back line maar dezelfde lente hebben is het geen probleem. Je backlines (stuur) zijn vaak eens stuk langer dan je frontlines.

c) als ie ergens lekt vliegt ie als een dweil. Ff paar uur laten liggen en je ventielen ook even checken door wat heen en weer te bewegen.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Jeroen Schoots 09 June / 2019 / 17:38

Check ff of er zand tussen je rubber en het ventiel zit een klein beetje is al voldoende om druk te verliezen en een zachte kite vliegt voor geen meter

Lars_023 09 June / 2019 / 17:54

Hmm, zou nog even de hulp van de verkoper inroepen tbh. 

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Tarifa met maar liefst 20 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Faxie 09 June / 2019 / 21:17

Hoe je kite op de grond ligt is niet hoe die in de lucht hangt, dan is de LE wat naar voren gedraaid. Dus dat verschil wat je nu lijkt te zien met de pigtails is dan wellicht verdwenen. De lengtes lijken wel prima eigenlijk, zie ook deze foto bv:

 

http://www.versusshop.nl/media/wysiwyg/review/ozone-catalyst-2013/review-ozone-catalyst-2.jpg

 

Maar dat gedans aan de rand en slecht reageren lijkt inderdaad wel op te lange stuurlijnen. Doek stond dus ook niet strak?

 

Wat betreft het ventiel; Die dingen zijn gevoelig voor zand, dus altijd voor het vastdraaien even goed ertegenaan blazen. Het kan ook helpen om het rubber even om te draaien, heeft bij een van mijn kites met hetzelfde ventiel geholpen. Van een LE die niet megastrak staat gaat een kite trouwens niet gelijk zo waardeloos vliegen, zeker niet met een vaste bridle.

 

edit: tags werken blijkbaar niet...

Last edit by: FAXIE

Magic_Ed 10 June / 2019 / 15:24

Te zacht opgepompt / klein lek. Bij veel wind moet je kite gewoon kneiterhard opgepompt zijn, anders vervormt ie en wordt ie onhandelbaar.

w w w . v e r s u s s h o p . n l