Waarschuwing voor Robert Berends van Zian Kiteboarding

Door: kiter1204 Reacties: 17 Hits: 6161
kiter1204 27 June / 2019 / 12:52

Beste mensen,

Bij dezen een waarschuwing voor Robert Berends van Zian Kiteboarding (gevestigd in Oostenrijk, Nederland en Sri Lanka). Hij is de CEO van het bedrijf, maar is naar het schijnt in zwaar weer beland waardoor hij nu mensen geld afhandig maakt en zijn verkopen niet nakomt. Het was voorheen een betrouwbaar merk, maar hij kan het ogenschijnlijk niet rond krijgen. Bij tientallen pogingen per e-mail, whatsapp en telefoon geeft hij geen gehoor. Nu hoor ik van drie anderen dat zij exact hetzelfde hebben en meegemaakt met Robert: ook zij zijn hun geld kwijt en/of hebben niet gekregen wat ze hebben besteld en ook daar reageert hij niet meer op klachten. Ook van andere betrokkenen (dichterbij het bedrijf) heb ik inmiddels berichten ontvangen die het verhaal bevestigen. Vanzelfsprekend heeft ieder verhaal twee kanten: maar in dit geval zijn er echt te veel zaken die zich opstapelen en klopt er gewoon helemaal niets van. Robert is duidelijk de boel aan het belazeren. De tijdlijnen komen daarbij ook niet overeen: dus een mogelijk tegenargument dat hij ziek zou zijn of niet in staat zou zijn om te reageren zijn is heel simpel te weerleggen.

U bent gewaarschuwd.

Groet

kiter1204 27 June / 2019 / 17:42

Bericht op FB van ZIAN:

"Robert Berends has conducted criminal fraud. Currently has not paid his factory staff for 3 mths but will not even communicate with them while they go without income. He believes he is the victim, however his deceitful business conduct has caused the overall failure, despite many people working exceedingly hard on his behalf. His input has been mismanagement, lying to suppliers and debtors, and a continual approach of lying, slow/non payment, and cheating on materials and costs. Despite huge effort by others to steer this brand to a success, he has routinely managed to cause this to fail because of his short sighted greediness. Genuine business failure is a sad case where it is legitimate, however Roberts conduct is fraudelent and we hope in time leads to a criminal conviction."

Faxie 03 July / 2019 / 20:48

Bericht op de Zian FB pagina nu:

 

UPDATE ON ZIAN KITES: Robert Berends is taking orders for equipment, collecting money and dissapearing. He has stolen 20,000USD in this way from the former U.S. distributor, and there are reports of individual direct retail buyers that also are not receiving the equipment that they have payed for. DO NOT send money to Robert Berends or anybody else posing as Zian Kites.

 

Geen idee wie dat er op heeft gezet. Ik dacht dat Robert die pagina nu beheerde... of wellicht ging dat slechts om de Instagram, dat kan ook.

FeRNandeZ 03 July / 2019 / 23:56

 

Hoeveel gedupeerden hebben zich al gemeld ? 

Vind het namelijk nogal wat als je dit schrijft moet je echt wel diep in depuree zitten.......

 

kantje board !

KiteRichard 05 July / 2019 / 17:37

Tja, super vervelend als je iets besteld hebt en het komt niet aan!!

de website ligt al plat zie ik net...

ruben.de bruin 09 July / 2019 / 11:19

Dank voor het bericht. Stond op het punt om een nieuwe Hantu te bestellen maar dan maar op zoek naar een ander merk. Shit, zijn goede kites... :-(

Last edit by: RUBEN.DE BRUIN

Faxie 09 July / 2019 / 14:40

@Ruben

 

Houd Ventum in de gaten. Moet je nog wel even geduld hebben ;)

ruben.de bruin 09 July / 2019 / 22:19

@Faxie, Bedoel je Vantage Kites? Zat zelf inmiddels te kijken naar een Gaastra Pure. Voor Zian had ik een tweedehands Jekyll (vliegt mijn zusje nu mee) en dat ding gaat dus al een dikke 10 jaar probleemloos.

Kitemen 10 July / 2019 / 08:18

Ventum is niet Vantage...allemaal nieuwe merken de laatste tijd! Om heel eerlijk te zijn vraag ik me af wat deze merken nou echt gaan brengen. Van Vantage begrijp ik t nog enigzins maar of ze echt gaan slagen? Zolang ze geen innovatie met zich meebrengen of enorm in de kosten kunnen snijden zal t voor mij geen overweging zijn. Wel benieuwd hoe anderen hier in staan.

Faxie 10 July / 2019 / 12:36

@Ruben, nee Ventum. Hun eerste kite gaat een evolutie van de Hantu worden.

 

 

pcmistral 10 July / 2019 / 14:45

Net als Kitemen vraag ik mij ook af hoe al die (nieuwe) merken overleven. Je moet toch aardig wat kites verkopen om de aanloop- en marketingkosten eruit te halen. Daarnaast je dealernetwerk onderhouden en/of het directe verkoop- en servicekanaal. Ook eventuele teamriders moeten worden betaald.

Waarschijnlijk zijn de kosten voor het maken van (tube)kites en twintip-boards tegenwoordig zo laag dat er wat mee valt te verdienen. Dat verklaart waarschijnlijk dat merken zoals TEN en Harlem zijn ontstaan. De kennis van de kitesport is er al net als de winkel en de service-afdeling (kite repair).

Echte innovaties zijn er naar mijn mening niet meer de laatste 2 a 3 jaar. Het hydrofoilen is er als nieuwe tak bij gekomen waarmee wellicht extra omzet te behalen is. Daarnaast is de GIN Maribou een leuke ontwikkeling. Ik ben benieuwd hoe de kites van Vantage straks worden ontvangen. Zijn ze echt zo vernieuwend en voegt het wat toe aan de huidige tube-kites? 

Ik vind het opvallend dat er desondanks toch zoveel merken bijkomen terwijl er maar weining merken verdwijnen. Voor zover ik het een beetje bijhoud, is alleen Best een aantal jaar geleden failliet gegaan en wellicht nu dus Zian. Best is inmiddels al weer terug en Eleveight is daarnaast als nieuw merk uit het oude Best voortgekomen.

Ik ben wel benieuwd welke merken tegenwoordig een gezond rendement halen op de verkoop van hun producten. Het zou mij niets verbazen dat dit er wereldwijd maar een stuk of 10 zijn..?

Wellicht Naish, Ozone, Cabrinha, RRD, Airush, Duotone (hoe zal dat straks zijn als North terug is?), Flysurfer, Slingshot en Core?

En misschien de merken die door directe verkoop via de website de kosten laag kunnen houden, zoals: Takoon, GIN, Switch, Xenon en GONG.

Hopelijk krijgen we in de kitesport niet dezelfde ontwikkeling als bij het windsurfen eind jaren 80/begin jaren 90...

kite2fly 10 July / 2019 / 22:10

Hoi Ruben,

 

Ventum is mijn nieuwe merk ;-) Afgelopen december heb ik gebroken met Robert. De productie start eind deze maand.

 

Kites produceren wordt niet goedkoper. Sterker nog, elk jaar wordt dat 4% duurder. Dat is al 5 jaar achter elkaar zo.

 

China en Sri Lanka.... elk jaar 4% meer salaris en de goederen komen uit EU en Japan.... grondstoffen elk jaar 4% omhoog gemiddeld.

 

Het verschil is natuurlijk dat grote merken die 4% van fabriek tot klant doorrekenen in % terwijl je er ook voor kunt kiezen als klein merk om het bedrag wat de productie duurder is gewoorden door te rekenen en zo wordt het gat steeds groter.

 

Rijk worden doe je ook niet met wat kleine merken doen.... als het om geld ging zou ik heerlijk zijn blijven doen wat ik deed. Het gaat hier om een stuk passie. Ik weet zeker dat voor het merendeel van de kleine merken spreek als ik dat zeg

 

Nieuw hoofdstuk in elk geval :-)

 

 

kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)

Kitemen 11 July / 2019 / 09:30

Hi Sebastiaan,

 

Als ik vragen mag, wat is dan de motivatie om een nieuw kitemerk te starten? Ik snap dat je bij ZIAN veel ervaring opgedaan hebt etc maar weer een kitemerk op de markt gooien moet toch met een bepaad doel/streven? Wat kunnen jullie brengen ten opzichte van de competitie? En misschien wel het belangrijkst waarom zou ik voor jullie kites kiezen terwijl ik met de gevestigde merken weet wat ik koop. 

Ik begrijp de passie voor de sport echter met zoveel merken op de markt snap ik pcmistral ook dat je dan verwacht dat de kosten niet zo hoog moeten zijn wil t enigzins interessant zijn. En als je er niet goed aan zou verdienen hoe kan je er dan zoveel geld in investeren en riskeren?

Ik ben erg benieuwd naar jullie kites en wat jullie gaan brengen maar om heel eerlijk te zijn is het enige wat ik voorbij heb zien komen een promo filmpje maar verder weinig info.


Succes iig.

kite2fly 11 July / 2019 / 11:38

Hmmmm kijk, ik werkte 20 jaar bij hetzelfde bedrijf. Goed salaris, maar je bent een radartje in een groot apparaat. Mijn creativiteit wil ik kwijt kunnen, contact met mensen hebben etc. 

 

Ik kan altijd nog voor een baas gaan werken. Wat ik niet nog een keer kan doen is iets opzetten. Ik heb nu nog de kennis en het netwerk, straks niet meer. Dan is het dus.... nu niks doen, geen risico en later denken, wat als.... of nu dus idd risico nemen en later een wereld aan ervaring hebben. Dat is een drijfveer die je moet hebben en die ik niet kan uitleggen.

 

Mijn merk gaat net als Zian echt onderin de prijs werken. Puur door minimale overhead. Grote merken weet je wat je koopt is natuurlijk niet helemaal waar. Elk groot merk heeft net zo goed het ene jaar inflate issues, dan weer bar issue. Daarnaast zijn die kites dezelfde materialen met een gewoven doek en dus zijn er altijd uitrek effecten. Ik ken veel verhalen (eerste hand) van issues in de industrie. Elke repair shop zal je voor elk jaar van een merk kunnen vertellen waar het dat jaar foutging. Fouten worden gemaakt, een kite maken is nog altijd (veel) mensenwerk.

 

Issues komen ook vaak niet van een merk maar van een leverancier/fabrikant. Kite spullen moeten goedkoop zijn dus is de QC tov vliegtuig onderdelen heel anders en dus kans op foutjes nu en dan.

 

Waar het anders is....modellen uiteraard. Grote merken kunnen veel meer testen en ontwikkelen....maar hoe vaak lees je niet dat een verandering niet goed wordt ontvangen? Daar zijn legio voorbeelden van. Ik weet zelfs een merk dat een oude versie opnieuw uitbracht die veel beter was bevallen bij mensen. Maw, je test een kite, ben je blij met hoe die vaart...dan maakt het niet uit, denk ik, of het een groot of klein merk is?

Wie graag een persoonlijke band wil met een merk komt eerder uit bij kleine merken of sommige shops. Input voor ontwikkeling is uiteraard bij een klein merk veel groter! Er zijn ook mensen die bij een klein merk kopen omdat ze het juist leuk vinden en die persoon de steun gunnen. Dan is er nog de groep die doorheeft dat je bovenal veel betaalt om een marketingafdeling te bekostigen. Prima natuurlijk, die moeten ook leven maar daar betaal je flink voor op dure merken.

Service? Ik kan 100% zeggen dat kleine merken met mensen die echt voor de passie er in zitten meer dan gewone service geven. Neem een Barry of Gillion en vraag anderen ook naar de service die ik geef/gaf. Daar wordt niet gekeken naar de regels van de het merk maar naar de beste oplossing voor de klant. Spares liggen gewoon in mijn kast :-)

 

Wat wel onderscheidend is in dit geval.... ik heb ook Lowland Sports opgezet. In Lowland Sports zit de beste persoon uit Sri Lanka (Leidde ook de Velumtec fabriek). Onder dat bedrijf maak ik ook (OEM) kites voor anderen en custom kites voor promotie doeleinden.

Ik heb een exclusieve samenwerking opgezet met een fabriek in China en breng daar kennis uit Sri Lanka. Door mijn ervaring ken en begrijp ik de issues als fabrikant die er zijn als je met "kleine" klanten werkt, dit is waar Lowland Sports de oplossing brengt. Mijn Sri Lanka persoon was daar bv 4 weken tijdens een OEM productie. Hij is er heel Augustus weer tijdens Ventum productie. We hebben al veel verbeterd en veel meer grip op kwaliteit tov normaal in China. Fabrikant en ik investeren daar beide in. Er zijn ook nieuwe apparaten gekomen op basis van deze samenwerking. Maw, ik hoef niet alleen te leven van het merk maar hoop te leven van de combi. In het merk ontwikkel ik nieuwe kites, bars etc die ik vervolgens via Lowland Sports ook onder OEM aanbied.

 

Voorlopig werk ik gewoon 60-80 uur per week....maar dat deed ik al de afgelopen 6 jaar. Alles wat met kites te maken heeft voelt echter anders.... end dat is nu net het gekke :-)

 

p.s. je ziet alleen 2 filmpjes omdat de prijs wordt gedrukt door overhead te drukken. Dit zijn puur teasers :-) Ik moet prioriteiten kiezen. Die is momenteel bij productie. Rest komt later. Webshop terwijl de kites er nog niet zijn heeft weinig nut dus stap voor stap. Ik heb geen haast en doe het liever goed. Lange termijn werkt dat beter. Er loopt een stille pre-order puur voor mensen die al Zian vaarden en dus weten wat ze kopen. Zo houdt ik mijn beoogde stock in stand en die mensen helpen graag bij dit project. 

 

Ahja en voor ontwikkeling, ik heb veel samenwerkingen lopen met leveranciers. Hier is al eea uit gekomen.

- De dacron die top 2 merk nu gebruikt hebben we als Zian aan meegewerkt in de ontwikkeling, die hadden geen kite dacron voor iemand van Zian naar hun toestapte.

- Canopy die meerdere merken nu gebruiken uit Japan heb ik zelf nb in het lab testen aan gedaan wardoor laatste coating tot stand is gekomen.

- Laatse hand wordt gelegd aan nieuwe one-pump valve systeem die beste van 2 werelden combineerd (Sri Lanka en China systeem) waar ik aan meewerk.

- Nieuwe kite lijn van teufelberger (Cape Town) >400kg backline, >500kg frontline 12 braided, die ik gebruik is ook gekomen door input over de FL-10 lijnen. Dat was ook waarom Zian destijds als enige al een FL-32 gebruikte. 

Grote merken ontwikkelen zelf het materiaal niet. Dat doen de leveranciers in eerste instantie. Merken testen en geven input. Bar ontwikkelen ze zelf, dat is cat-werk (solidworks / Rhino) en spuitgieten. Zo heb ik zelf ook wat onderdelen momenteel die in Ventum bar gaan ontwikkeld. Coatings voor doeken is ander soort werk en kennis die gewoon te duur is voor een merk om kennis van te onderhouden en overhead in te steken. Samenwerken is voor iedereen beste vooruitgang denk ik zelf altijd.

Dan is er ook nog een groep mensen die er voor me is en me helpt (naast mjin vrouw natuurlijk). Niet in ruil voor gratis kites, maar gewoon omdat ze me belangeloos graag hierin steunen. Zonder die mensen kan ik sowieso niks want die zijn mijn klankboard en doen dingen die ze beter kunnen dan ik. 

 

Respect als je tot hier gekomen bent met lezen ;-)

Last edit by: KITE2FLY

kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)

pcmistral 11 July / 2019 / 12:16

Hallo Sebastiaan,

Interessant om te lezen hoe je Ventum aan het opzetten bent. Edwin heeft in ieder geval al twee mooie teasers gemaakt. Als dat in lijn is met je producten straks, moet dat goed komen. Veel succes de komende tijd met de verdere ontwikkeling, productie en verkoop.

Groet,

Patrick

 

maartenva 11 July / 2019 / 18:35

Voor wat betreft de service van Zian (Sebastiaan) kan ik niet anders zeggen dan dat die service prima in orde was! Goed bereikbaar, hele nette prijzen voor kites en spare parts (lijnen, depowerline) en erg behulpzaam. Ik kreeg bij m’n setje kites zelfs gratis wat spare parts om m’n oude kite te fiksen voor verkoop! 

Zonde dat het zo is gelopen met Zian, ik ben benieuwd naar de kites van Ventum!

 

Gr. Maarten

Last edit by: MAARTENVA

ruben.de bruin 11 July / 2019 / 22:30

hoi Sebastiaan,

geen enkel probleem om je verhaal tot het eind te lezen. Was erg interessant. Als Ventum dezelfde of betere kwaliteit weet te leveren als Zian dan zie ik het helemaal goed komen. 

Kitemen 12 July / 2019 / 08:34

Hi Sebastiaan, thanks voor de insights! Daar heb je wat aan. Super om te zien dat je zo'n passie hebt en zo betrokken bent bij de ontwikkeling. Helder verhaal en heb nu een beter beeld. Blijft moeilijk voor mij om naar een onbekend merk/kite te kijken maar misschien moet ik gewoon is een keer testvliegen! {#emotions_dlg.thumbsup.gif} Ik hou jullie iig in de gaten, er zit een mooi verhaal aan vast en ben zeker voor om "lokale" mensen te steunen. Hou ons hier op t forum op de hoogte dan komt t vast goed! Succes met alles en ben benieuwd wat er aan komt!