Pomp schoonmaken/ smeren

Door: Kitehert Reacties: 7 Hits: 2285
Kitehert 02 July / 2019 / 15:16

Hi,

Mijn kitepomp is nog niet zo oud maar gaat wel n beetje stroef en piepend.

Volgens mij kan ik m gewoon open draaien om e.e.a te reinigen van zand etc.

Volgende vraag is dan natuurlijk waarmee je de afdichtingen dan weer smeert zonder dat je ze juist oplost of tot zandmagneten maakt...

-WD40?

-lagervet?

-siliconenspray?

-etc?

tips: welkom!

wazzaah 02 July / 2019 / 17:25

Silicionengel

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Faxie 02 July / 2019 / 20:00

Gewoon lekker insprayen met siliconen. Gel/vet gebruik ik niet meer, gaat zandmagneet worden. Ondanks de filters op de nieuwe type pompen gaat er alsnog zand in komen op den duur.

 

Let er ook op dat je de rubberseal aan de bovenkant reinigt. Daar ga je op den duur afdichting verliezen bij de upstroke.

FeRNandeZ 02 July / 2019 / 20:10

yup correct helemaal schoonmaken van alle oude vet en vuil en licht de rubberdelen invetten met siliconen vet. eventueel beetje siliconen spray. Absoluut geen ander vet gebruiken.

 

Maar mijn ervaring tegenwoordig een pomp gaat max 2 jaar mee, meestal is ie gewoon wel redelijk versleten en na schoonmaken invetten je krijgt hem nooitmeer zo goed als een nieuwe.

Voor 25Euro koop je al een goed pomp met meter tegnwoordig.

kantje board !

Faxie 02 July / 2019 / 20:40

Moet zeggen dat ik zelfs op m'n ouwe schijtpomp weinig slijtage aan de rubberen onderdelen zag na een jaar of 5 gebruik met periodiek onderhoud. Alleen het simpele O-ringetje aan de bovenkant bleek problematisch, en die zijn een stuk beter op de nieuwe types. Als nieuw krijg je 'm nooit nee.

Kitehert 03 July / 2019 / 11:56

Tnx voor de reacties! Ik er siliconen op loslaten dan :-)

 

jleeuw 12 August / 2019 / 15:57

ohhh, heb dit net paar weken terug gedaan met zuurvrije vaseline.  ben benieuwd als ik hem weer open maak naar tijdje.  zat idd wat zand in, vet was geen vet meer maar harderzwarte smurrie. siliconspray werkt denk niet zo lang, waar haal je siliconevet, nog nooit gezien

surfer

wazzaah 13 August / 2019 / 17:20

Vaseline hout zand vast, dus ben ook wel benieuwd hoe dat er uitziet {#emotions_dlg.puh2.gif}

 

Beetje doe-t-zelf zaak moet wel siliconegel hebben liggen

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)