Foilen in Egypte

Door: coconutplukker Reacties: 12 Hits: 2442
coconutplukker 08 August / 2019 / 13:10

Beste hanglossers , 

 

Ik heb mij onlangs een foil aangeschaft voor de lichtere windcondities. In het verleden al enkele keren naar Egypte geweest ( Safaga , Soma Bay , Hamata , Ras Sudr , Hurgada en El Gouna ).

Dit waren allemaal freestyle gerelateerde reizen , wat dus wil zeggen dat ondiep vlak water belangrijk was voor me.

Als ik naar één van deze spots zou terug gaan is de kans reël dat ik dus iedere sessie een paar honderden meters ga mogen zeulen met m'n foil vooraleer ik een sessie kan aanvangen. 

Iemand een idee van enkele spots waar je relatief vlug in dieper water kunt vertrekken en waar je na enkele minuutjes varen geen ondiep rif meer tegen komt ?

Tips voor een leuk hotel daar bij die bewuste spot zijn meer dan welkom !

 

Alvast bedankt voor de reacties. 

Grtz , Kristof

 

Gert-Jan2 12 August / 2019 / 09:31

Hey Kristof, 

 

Vorig jaar bij osmosis el gouna geweest zit een hotel bij - even google. 

Is ongeveer 100 meter door het water lopen en dan kan je foilen - liggen wel wat zaken voor de deur maar daar is prima mee te leven en om heen te varen. 

 

Is ook een rescue service en een stalling aanwezig. 

 

Groet, 

GJ

 

Lago obidos Portugal.

Na half september is de hele lagoon te gebruiken. Gaat vrij snel diep tot 2.5 meter.

Beste wat ik al ben tegen gekomen voor te foilen, maar ik kan dan ook niet foilen :-)

Je kan rijden tot vlak bij de lagoon, en hupla, een paar meter strand en een meter of 10 het water in en je bent vertrokken. Wind ook ideaal daar.

RobbyNitroz 26 August / 2019 / 14:57

Lago Obidos heb ik vorige zomer ook gefoiled; was meer dan prima! Bij eb gaat het nog net; beter een 80cm mast dan 90 cm. 

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Fransqxl 27 August / 2019 / 08:18

@ coconutplukker.

 

Iets off topic...... Maar welke van alle kitespots in Egypte vond je het beste voor te freestylen  (vlak water, metertje diep, geen koraal of rotsen in het water, en voldoende ruimte) ?.

 

 

Dat wil ik ook wel eens weten, was vorig jaar  in El Gouna, maar daar moet je toch wat opletten in de lagoon. Voor de rest prima kunnen kiten al was de wind niet elke dag voldoende.

Fransqxl 30 August / 2019 / 07:11

@ Dirk-natasja.volders-van duffel

Bij welk kite station heb je gekite?. En in welk hotel verbleef je?. Was er veel koraal in de lagoon?.

coconutplukker 03 September / 2019 / 11:55

Gert-Jan2 : die tip kreeg ik ook toegestuurd ;-)

FRASQXL  : Soma bay vond ik een aanrader ( wel gelogeerd in het Abu Intercontinental , weet nie als dat nog dezelfde naam heeft ) . Enkele kms upwind ook enkele hotels waaronder Robinson niet ver van 7bft kitehouse maar daar is de wind iets vlageriger .

Ras Sudr was ook ok maar wel een transfer van 3u erbij nemen !

 

Last edit by: COCONUTPLUKKER

Fransqxl 05 September / 2019 / 07:26

@ Coconutplukkker

 

Ras Sudr lijkt me wel wat ...Maaaar alle reviews van de aanliggende resorts zijn slecht (slecht ontbijt , vieze kamers, iedere dag zelfde avond eten, achterstallig onderhoud) . Kitevillage bestaat niet meer. Waar verbleef jij en wat was je ervaring met het resort ?. Ben je naar Cairo of naar Sharm El Sheik gevlogen?.

Last edit by: FRANSQXL

coconutplukker 26 September / 2019 / 13:02

FRASQXL : De naam van het resort herinner ik me niet meer , er was wel een club mistral bij gestationeerd .

Het hotel zelf was idd niet veel soeps qua eten en slaapgelegenheid maar de spot zelf was super .

In Caïro geland en dan een 3u durende transfer .

 

Grtz, Kristof

richardkiter 27 September / 2019 / 08:32

Iets off topic...... Maar welke van alle kitespots in Egypte vond je het beste voor te freestylen  (vlak water, metertje diep, geen koraal of rotsen in het water, en voldoende ruimte) ?.

 

Ik ben in El Gouna en Marsa Alam geweest.  El Gouna heb je last van laag water en elke keer met de tuk tuk heen naar de spot

Marsa Alam zit je aan de spot, dus lopend met je handoekie heen. Ook een heel mooi rif aan de spot waar je heerlijk kan snorkelen.

Er zijn gasten die ik kan die er elk jaar heen gaan, sommige zelfs 2 keer per jaar. ook zijn deze gasten in El gouna al meerdere keren geweest. 

Ze kiezen toch weer voor het Golden Tulip resort in Marsa Alam met kite school .

O, ja voor foilen is het hier niet geschikt of je moet achter de pier naar het snorkelen gaan foilen dan kan het wel (kan je misschien nog mee rijden met karretje voor de duikers van het hotel )

 

 

 

 

 

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

DutchHarry 06 November / 2019 / 21:29

Hoi! Ik ben een dit jaar  een half jaar (Jan tot Juni) in Egypte geweest en was in Kite-Village Hamata en bij KitePower in El Gouna.

Voor kiten en ook voor foilen kan ik beide spots aanraden. 

Vanlife # Kiten # Snowkiten

JaapS 11 November / 2019 / 23:38

Hurghada raad ik aan, Aladdin Beach ressort heeft een kite & windsurft station/ school met rescue.(Colona Watersports) http://www.colonawatersports.com/hurghada/hurghada.html

https://maps.app.goo.gl/K3J3ejkTVFd5Uqes6

Je loopt hooguit 30m het water in, en je stapt op je foil helemaal een topstek.

Ontzetend aardig personeel, heel hulpvaardig en je wordt goed in de gaten gehouden!

www.mysticboarding.com