wetsuit die niet te zwaar wordt

Door: depostbode Reacties: 13 Hits: 1569
depostbode 10 September / 2019 / 19:24

vind dat mijn wetsuit redelijk wat extra gewicht toevoegt wanneer hij zich volzuigt met water - zijn er wetsuits die droger blijven?

Leon van Bergen 11 September / 2019 / 08:28

Nee... dat doet een wetsuit nou eenmaal.

Last edit by: LEON VAN BERGEN

Kitemen 11 September / 2019 / 08:42

Is je wetsuit al oud of sluit die niet goed aan? Kan aardig bijdragen in gewicht. Een wetsuit neemt zoals Leon zegt nu eenmaal water op maar hoe beter deze aansluit hoe sneller dit water erook weer uit/vanaf loopt.

Ook kan je varieren met diktes...maja met de herfst en wintermaanden op komst wil je niet te dun gaan ;)

KappuhH 11 September / 2019 / 11:22

Limestone neopreen/geoprene neemt veel minder water op en blijft daardoor een stuk lichter.

depostbode 11 September / 2019 / 14:40

Die Limestone lijkt me een prima optie - thx for the tip!

hiledor 12 September / 2019 / 11:19

mijn vader zoekt eigenlijk een wetsuit of misschien wel drysuit voor de koudere dagen. heeft iemand misschien tips en of ervaringen met een drysuit?

paulg 12 September / 2019 / 16:03

Ja: wees voorzichtig!

Boven water is een drysuit heerlijk warm (of liever de lagen die je onder draagt), als je alleen dicht bij de kant vaart is t prima. Warm dus en zeer comfortabel.

Maar niet geschikt voor golfrijders die ver de zee op willen: als je -bijvoorbeeld door een gesneuvelde vlieger-  10 minuten in koud water ligt, heb je t veel kouder dan met een winter wetsuit en uiteindelijk werken de seams bij je nek/enkels/polsen nooit helemaal. Onderkoeling ligt op de loer...

flyingtiger 12 September / 2019 / 19:14

Ik heb een vulcan van Mystic welke van neopreen is. Hij is heerlijk warm maar ik gebruik hem alleen op binnenwater (sta diepte).

Vergeet bij een drysuit niet ALLE lucht eruit te halen als je hem aan trekt (water in lopen en bij je nek seal de lucht eruit laten)

Als je een luchtbel bij je voeten/benen hebt is dat super tricky omdat je voeten gaan drijven.

Verder is zwemmen een drama met zo’n pak. Hierom zou ik op zee / diep water niet snel met een drysuit gaan.

Verder hebben ze de neiging om te gaan lekken dus ga er niet vanuit dat ze super lang mee gaan. 

FeRNandeZ 13 September / 2019 / 08:24

De pakken met de kale gladde neopreen, absorberen minder dan de gestoffeerde neopreen. 

 

Ander probleem:

Ik gebruik altijd klitteband straps om mijn enkels zodat de pijpen niet omhoog schuiven.

Nou is het probleem, dat je soms van die ballonkuiten hebt, water in je pak kan niet meer weglopen.

Waarom maken zie niet een pak met geintegreerd enkel strap, met een water afvoer gaatje er boven ?

 

kantje board !

flyingtiger 14 September / 2019 / 07:43

Er zijn zeker wel pakken te vinden met gaatjes om water in de benen en zelf boven het harnas af te voeren.

oa mijn pro-limit wetsuit heeft gaatjes bij de benen en het werkt goed.

Franz 15 September / 2019 / 21:31

Heb een aantal wetsuits, m'n 4/3 er 1 is van Matuse. Deze is gemaakt van Geoprene en neemt beduidend minder water op dan andere pakken van dezelfde dikte. Na 4 jaar gebruiken nog steeds in hele goeie staat!

Mijn ervaring is wel: Met een kwalitatief goed pak voor winter (bijv een R4 van Patagonia, die is dan wel erg warm), komt er per definitie veel minder water binnen, dus heb je er meteen minder "last" van. In alle gevallen is pasvorm wel echt key. Passen dus!   

Leon van Bergen 16 September / 2019 / 12:21

@Fernandez, pakken met waterafvoer boven de enkels zijn er al jaren, mijn afgelopen 4 pakken van Mystic hebben dat allemaal...

Mnr_Afwas 16 September / 2019 / 15:26

En anders even met de boormachine.. 

Faxie 16 September / 2019 / 17:46

Heb wel eens een tijdje met drysuit voor een minuut of 10 in koud water gelegen, en ik had het toch kneiterwarm hoor.

 

Maar zou wel wetsuit aanbevelen, zit gewoon fijner en geen risico op lekkage. Drysuit is wel ideaal met omkleden.