Nieuwe kites duur?

Door: Kitehert Reacties: 12 Hits: 3502
Kitehert 08 October / 2019 / 19:52

Vergis ik me nou of zijn kites de jaren door flink duurder geworden?

Toen ik in 2009 mijn eerste setje van twee nieuwe 2010 kites + een bar + een board kocht was ik volgens mij €1600,- kwijt (Eurofun). 

Momenteel kost 1 leuke kite al gauw €1500,- en dan een bar ook tussen de €400 en €600,-. Dat tikt voor een complete quiver van 2 a 3 kites wel lekker aan!

Kijk ik nu gewoon naar duurdere kites (performance freeride) als toen (beginners freeride)? Is het materiaal beter/duurder geworden? Of de winstmarge groter?

FeRNandeZ 08 October / 2019 / 22:15

Ik vind dat onzin, heel veel mensen laten zich opnaaien door het nieuwste "zogenaamd" beste etc nodig te hebben.

Het is gewoon echt een groot deel wat je zoekt in een kite. Deze hoge prijzen gaan idd nergens over......

 

Je kunt met een model van een jaar terug net zoveel fun hebben op het water, en verder ook de online kun je soms leuke deals vinden. Zelf vaar ik alles met 1 bar. En kites voor 700Euro, heb je ook echt prima spul. En je hebt nog de minder bekende online merken takoon, switch, etc.

Ik koop liever een maatje kite erbij  5-7-9-12de juiste size op het wateris wel erg fijn.

En ik koop zeker niet meer elk jaar nieuw.

 

 

 

 

 

 

 

kantje board !

Kitemen 09 October / 2019 / 07:38

helemaal mee eens. Die prijzen zijn zo bizar nu. Werken met overjarige kites is het beste maar zelfs dan blijft t n prijzige hobby. Volgens mij is de marge ook wel aardig en zijn er prijsafspraken onder dealers...overal zie je exact dezelfde prijs (zelfs in de uitverkoop) {#emotions_dlg.nopompom.gif}

Caspian 09 October / 2019 / 16:35

Kites zijn een stukje duurder geworden dan toen ik begon te kiten in 2007/2008. Toen had je een Best waroo met bar voor 500€...

Maar zoals alles: inflaties, 'betere' materialen (die waroo's doen het eigenlijk nog steeds goed), etc... worden als de schuldigen aangeduid voor de hoge prijzen. Maar vergeet zeker geen sponsorbudgetten zoals North en Duotone.

Maar het goede nieuws is dat er talloze deals online te vinden zijn. Eurofun 2 kites en bar voor 1600€, Surfpirates.de kites vanaf 400€, you-love-it (sommigen zijn enthousiast, andere minder, ken verschillende verhalen), bestkiteboarding (1200€ voor 2 kites en bar)... Soms vind je echt top deals maar dan is het elke dag een aantal websites afschuimen en hopen op het beste...

Je moet je eigen prioriteiten kiezen bij een aankoop van een nieuwe kite. Ik heb bij eurofun geshopt vorig jaar 3 kites en 2 barren vanwege de prijs. Ik ben voor de gaastra pure's gegaan. Ik vind ze topkites... Maar er wordt gezegd dat ze mindere bouwkwaliteit hebben... 

Je kunt ook voor 'kwaliteit' gaan... Maar dan ben je veel meer geld kwijt. En als je kite in een droge mosselbank crasht, dan zijn die ook kapot hoor.

 

Kitehert 09 October / 2019 / 18:02

Eurofun 2 voor 1600? Waar zie jij dat?

washichi 09 October / 2019 / 19:06

Prijzen zijn inderdaad omhoog geschoten. En het is waar dat je ervoor kunt kiezen de trend niet te volgen en niet het nieuwste van het nieuwste te kopen, maar helaas is er niet aan nieuw overjarig materiaal te komen. 

En als we dan toch met de prijzen bezig zijn, wat te denken van de prijzen van boards?
Het simpelste board begint nu nieuw bij €300 (ster vergelijking: snowboards beginnen rond de €200 euro).

Over de prijs van een bar zullen we maar niet beginnen {#emotions_dlg.emo.gif}.

washichi had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 13 - 20 knots op zijn Zian Hantu v2 (2016)

wazzaah 09 October / 2019 / 20:57

Prijzen van barren vind ik vooral enorm gestegen, uiteindelijk blijft het nog steeds een stokje met een paar touwtjes. Het is allemaal wat flitsender geworden maar een bar doet nog steeds hetzelfde (in Frankrijk zit bedrijfje dat barren maakt voor leuk prijsje trouwens). Prijzen van boardjes zijn redelijk stabiel ebleven en zelfs goedkoper geworden denk ik. In 2006 kocht ik een nieuw boardje voor € 600,- en voor dat geld krijg je nu nog steeds een topboardje met betere pads en straps. En als je wat minder wil beseden heb je al boardje voor€ 300/350,- nieuw.

 

Kites zal je even moeten zoeken als je niet het volle pond wil betalen, A merken krijg je wel weer goede 2de hands prijs voor. Het is maar net hoe jij je kites gebruikt? Wil je elk jaar het nieuwste model en een "goede" verkoopprijs (50%), dan kan je beter voor een A merk gaan. Vaar je in 3 a 4 jaar je kites op en wil je dan weer wat nieuws dan kan je ook kijken naar de kleinere merken. 

 

9m + 12m + bar

Bandit:  € 3500,-

Eleveight: € 3000,-

Ten: € 2900,-

KSP: € 1800,-

 

Geen idee hoe die KSP kites vliegen maar als die prima vliegen heb je die er in 1 jaar al uit in vergelijking met een A-merk als F-One. 

 

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Nature 10 October / 2019 / 12:20

Een groot ding dat jullie vergeten is dat de prijs van de Euro naar dollar dramatisch is op dit moment.  
Merken zoals mijne kopen in in Dollar en verkopen veel in euro.

Vroeger stond de euro vs dollar  1 eur : 1.50 USD  nu is dat 1 Eur : 1.09 USD   dat is een hele grote post die je mee moet nemen in het geheel.
Koop lekker lokaal  en maak een deal met het merk of shop :) 

Onze bar is qua kosten omhoog geschoten  (duurste lijnen en nieuwe QR) maar ik vertik het om die bar boven de 375 euro te prijzen  (momenteel 330).  

Al met al zijn er een hele hoop zaken die meespelen maar je bent van harte welkom om Fluid kiteboarding te joinen ;) 


Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

flyingtiger 10 October / 2019 / 14:03

Inflatie van 2% over 10 jaar ook niet helemaal uit te vlakken.
Je 1600 euro van 10 jaar geleden is dan inmiddels bijna 2000 euro.

Voor 2000 euro kan je best 2 overigjarige kites + bar vinden.

Helemaal nieuwe kites van het laatste jaar van de grote merken zijn inderdaad bizar duur.
Ik neem aan dat daar een flinke marge op zit.
Geen idee hoeveel je daar vanaf kunt krijgen in een winkel, nooit een poging gedaan.

wazzaah 10 October / 2019 / 16:29

Inflatie, €/$ koers en btw verhoging komen er inderdaad ook nog eens bij.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

kite2fly 10 October / 2019 / 17:13

Kites worden over het algemeen gemaakt in China en Sri Lanka.

Salaris in Sri Lanka gaat jaarlijks 5-8% omhoog. Salaris in China gaat elk jaar met dubbele cijfers! omhoog.

Elk materiaal gaat jaarlijks 3-5% omhoog. 

Maw, kostprijs gaat elk jaar 5-10% omhoog.

Als je dat doorrekent vanaf het jaar waar je over praat en de dramatische USD/Euro rate meeneemt is de kostprijs ook enorm gestegen.

....of je kijkt naar wat Nederlandse merken die het nastreven om de sport betaalbaar te houden zoals Ventum Kiteboarding ;-)

 

Last edit by: KITE2FLY

kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)

FeRNandeZ 11 October / 2019 / 23:29

Een gemmidelde maat tube kite kost niet meer dan een 300-350euro materiaal en productie. De rest zijn alle andere kosten en marges.

Zolang iedereen ver over 1000Euro per kite blijft betalen tja.

Best kwam op de markt 2 halen 3de kite gratis en de stuk prijs was al goed, de kite voor die tijd ook, ze hebben toen merk op de kaart gezet je zag overal toen die Warroo's. 

 

Ik denk als een kwaliteits merk bijvoorbeeld Ozone, een goede allrounder, bijvb 9m Enduro 750euro stuk + 3de kite gratis, het direct de meest geziene kite op het water zal worden.

 

 

kantje board !

Dobbelsteen 12 October / 2019 / 09:44

Als materiaal en productie al 350 euro kost, vind ik 1000 Euro winkelprijs zeker meer dan correct.

Er komt daar zo veel meer bij kijken. En het is nu niet dat zoiets uitzonderlijk is in onze economie.

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)